Tandberg platespiller-noe å ta vare på?

T

TT.

Gjest
Jeg kan få enTandberg platespiller (tror den heter TT-5000) og er visstnok siste platespiller fra Tandberg. Spilleren har gått max 3 timer eller max 10 LP. Spilleren er strøken, men lokket er stygt da det har blitt lagret bøker og blader oppå. Er dette noe å ha eller er det mat for Grønmo/dynga? Finner fint lite info om denne på nettet.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Tror det er en spiller fra enten Nec eller Toshiba, men med Tandberglogo. Ikke noe å skrive hjem om lydmessig, men ok om formålet er å ha en komplett Tandberg-lineup.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Så nettopp en slik spiller hos naboen. Klarte ikke å identifisere produsenten. Sikkert ok til å få litt vinylinteresse tilbake. Remdrift, sto det vel på høyre side.

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
16
Dette er en Thorens.Husker ikke akkurat hvilken i farten,men den er helt ok,og slett ikke av de dårligste fra dem.Hva med å prøve den først?
Tandberg Thorensene var ikke helt identiske med sitt originale opphav,for Tandberg gav visse kriterier som de ville ha med,men lydmessig skiller de seg fint lite ut i forhold til sitt opphav.
Mvh Rune

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Rune.U skrev:
Dette er en Thorens.Husker ikke akkurat hvilken i farten,men den er helt ok,og slett ikke av de dårligste fra dem.Hva med å prøve den først?
Tandberg Thorensene var ikke helt identiske med sitt originale opphav,for Tandberg gav visse kriterier som de ville ha med,men lydmessig skiller de seg fint lite ut i forhold til sitt opphav.
Mvh Rune
Mulig jeg tar feil, men var det ikke Tandberg TT-500 som var en Thorens td 150 ?

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
16
Heller sterkt til at de begge er det,men dette skal det ikke være veldig vanskelig å finne ut. ;) Kommer tilbake :)
mvh Rune

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
881
Tandberg TT-500 var Thorens TD 150 (ur Linn Sondek!) og TT 5000 var en branded japaner.

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
16
Etter den mest pålitelige informasjonen jeg greier å få ut i kveld ser det ut til at TT 5000 er basert på en eller annen Dual modell.Det betyr ikke at den ikke kan være av japansk opphav også,for Tandberg shoppet litt her og litt der,og den kan like gjerne være en sammenblanding av flere.Kan ikke si hvilken Dual det ev kan være snakk om,men vi skal forske litt videre.Jeg begikk vist den dødssynd å lite på noe for gammel hukommelse,og det er riktig som dere sier ang TT-500.Blandet nok sammen.
(Forresten så solgte Tandbergi en kortere periode Thorens TD 124 også,under eget label)
mvh Rune

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
rolfozzy skrev:
Rune.U skrev:
Mvh Rune
Mulig jeg tar feil, men var det ikke Tandberg TT-500 som var en Thorens td 150 ?
Jo, men med visse modifikasjoner.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Dette er definitivt ingen Thorens. Opphavet kan sikkert identifiseres ved å se under dekselet.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
678
Før disse satte Tandberg skiltet sitt på Garrard-spillere. Det var også overlappende tidsepoker der de solgte både Garrard og Thorens, Garrard til Sølvsuper selvsagt, og Thorens til Huldra og TR-xxxx

T

TT.

Gjest
Har nå endelig fått platespilleren i hus og desverre er remmen råtnet opp og lå som en kveil under platetallerknen. Ser av bruksanvisningen at det er montert på en Audio Technica CN 2316R.(Hvordan er denne?) Ellers er spilleren strøken bortsett fra det tidligere nevnte lokket. Legger ved et par bilder av spilleren, slik at opphavet kan konstateres. Ser ut som om det er mye tvil og meninger. Jeg synes selv det minner mer om en Dual (pga det flytende opphenget) enn en japse, men iom at det er AT pickup, så kan det også være japse. Noen som forresten vet om det er reim å oppdrive til denne?

Vedlegg

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Dette oser billig japansk lang vei. Dual er riktignok tilhengere av flytende oppheng, men de har aldri levert en spiller med S-formet,enkel arm og såpass mye plastikkfinish som denne. Jeg setter en tier på at denne kommer fra Toshiba! ;)

Topp Bunn