Tandberg platespiller

kjetil71

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
108
Sted
Ein plass i Stavanger
Torget vurderinger
1
Hei

Har kommet over en Tandberg platespiller (Thorens TD 165??) som har fanget oppmerksomheten min. Sitter fra før med en Denon DP-300F. Tror dere at denne gamle Tanderg spilleren, etter en grundig overhaling, er en oppgradering fra Denon spilleren?

Synspunkter mottas med stor takk :)

(Bildet er lånt fra Norsk Hififorum)

Vedlegg

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Denne er nok en ganske betydelig oppgradering i forhold til din rimelige Denon, ja.....
Lykke til!

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
16
Den beste spilleren som Tandberg kjøpte inn i alle fall,og slett ikke så aller værst ellers heller.En klar oppgradering ja!
Mvh Rune :)

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Avbildet spiller er en Thorens TD 150. Hadde den selv en periode og husker den som meget bra. Eneste ulempen var at den var treg under oppstart. Med en bedre arm tror jeg den vil være bra lydmessig, selv idag.

kjetil71

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
108
Sted
Ein plass i Stavanger
Torget vurderinger
1
Takk for innspill :)

Vurderer å skifte armen i denne ja. Hvilke armer passer på denne snurrekassen? Har en RB 250 liggende, men kunne tenkt meg noe bedre enn den. La oss si at budsjettet er på 3500 kr...brukt eller nytt.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Hvis du ikke ønsker å benytte din Rega kunne kanskje Jelco SA-750 være et bra alternativ til en rimelig penge. Den er i likhet med Rega også forholdsvis lett (rundt 450 g) og vil derfor ikke bli for tung for fjærene. Jeg bruker selv Jelco på LP12 og synes armen fungerer topp. Med alle nødvendige justeringsmuligheter er den praktisk i bruk også.

Jeg vet imidlertid ikke om hullet i armboardet vil passe til Jelco. Mulig du må få laget et nytt armboard for at avstanden fra senter av hullet til senter av platetallerken (spindel) skal bli korrekt.

kjetil71

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
108
Sted
Ein plass i Stavanger
Torget vurderinger
1
K.H. skrev:
Hvis du ikke ønsker å benytte din Rega kunne kanskje Jelco SA-750 være et bra alternativ til en rimelig penge. Den er i likhet med Rega også forholdsvis lett (rundt 450 g) og vil derfor ikke bli for tung for fjærene. Jeg bruker selv Jelco på LP12 og synes armen fungerer topp. Med alle nødvendige justeringsmuligheter er den praktisk i bruk også.

Jeg vet imidlertid ikke om hullet i armboardet vil passe til Jelco. Mulig du må få laget et nytt armboard for at avstanden fra senter av hullet til senter av platetallerken (spindel) skal bli korrekt.
Hadde håpet at jeg skulle slippe unna med å måtte få laget et nytt armboard. Mener du at Rega sine armer passer slik den er nå? Jeg får ikke sjekket dette selv da Tandbergen ikke har kommet i min hule hånd riktig enda.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
kjetil71 skrev:
K.H. skrev:

Hadde håpet at jeg skulle slippe unna med å måtte få laget et nytt armboard. Mener du at Rega sine armer passer slik den er nå? Jeg får ikke sjekket dette selv da Tandbergen ikke har kommet i min hule hånd riktig enda.
Jeg vet heller ikke om Rega vil passe. Siden du ønsker å beholde orginalt armboard, noe jeg også ville gjort, må du kanskje vente til du mottar spilleren og får tatt nødvendige mål. Eller kanskje dukker det opp en her som har svarene?

En annen ting jeg glemte å nevne innledningsvis var at min TD150 ikke hadde hengslet støvdeksel, men løst.

kjetil71

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
108
Sted
Ein plass i Stavanger
Torget vurderinger
1
Ja, jeg får vente til den kommer og få sjekket denne ut. Det er en venninne av meg som sitter med denne spilleren, men ettersom hun var ute på byn i går og squatlet kroppen i ølet så kan dette bli noen lange ventetimer, men den som venter på noe godt..... :)

Løst deksel ser jeg bare positivt på!

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.234
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
En "grundig" overhaling er sikkert på tide. De gikk nok mer eller mindre av seg selv uten noe stell til de ble offer for en CD spiller.
Et grundig vedlikehold er veldig enkelt:
Ta av den ytterste tallerken. Ta av reima hvis den forsatt er der.
Løft forsiktig opp den innerste tallerken. VÆR FORSIKTIG!
Så renser du lageret og fyller på passe med olje. Bruk riktig type!
Gi også motoren en lite drypp i hver ende.
Bytt like godt reim når du er i gang. Juster fjærer og tilpass arm og PU.
Så kan du spille musikk.
Nå kan du vurdere eventuell "oppgradering".
Lykke til.
ps
Du får rensevæske, riktige oljer og reim for mellom EUR 20 og 30. Ingen stor utgift.

kjetil71

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
108
Sted
Ein plass i Stavanger
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
En "grundig" overhaling er sikkert på tide. De gikk nok mer eller mindre av seg selv uten noe stell til de ble offer for en CD spiller.
Et grundig vedlikehold er veldig enkelt:
Ta av den ytterste tallerken. Ta av reima hvis den forsatt er der.
Løft forsiktig opp den innerste tallerken. VÆR FORSIKTIG!
Så renser du lageret og fyller på passe med olje. Bruk riktig type!
Gi også motoren en lite drypp i hver ende.
Bytt like godt reim når du er i gang. Juster fjærer og tilpass arm og PU.
Så kan du spille musikk.
Nå kan du vurdere eventuell "oppgradering".
Lykke til.
ps
Du får rensevæske, riktige oljer og reim for mellom EUR 20 og 30. Ingen stor utgift.
Takk for veilledning! Virker jo, i utgangspunktet, enkelt nok dette. Men når jeg setter i gang så popper det nok opp en del spørsmål rundt dette temaet. Har ikke gjort dette før, men desto mer spennende blir det.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Ta det litt rolig i svingene før du bytter ut den armen! Mener å huske at den er produsert av EMT for Thorens, og da er det ikke nødvendigvis hvasomhelst, for å si det sånn. Kanskje et litt nettere headshell gjør susen? Rens og juster etter Audiomix`utmerkede liste, få hjelp til det om du er usikker, Sett på en Denon DL 103 og nyt vinylen. Dette kan fort bli langt bedre enn du tror!

kjetil71

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
108
Sted
Ein plass i Stavanger
Torget vurderinger
1
impulse skrev:
Ta det litt rolig i svingene før du bytter ut den armen! Mener å huske at den er produsert av EMT for Thorens, og da er det ikke nødvendigvis hvasomhelst, for å si det sånn. Kanskje et litt nettere headshell gjør susen? Rens og juster etter Audiomix`utmerkede liste, få hjelp til det om du er usikker, Sett på en Denon DL 103 og nyt vinylen. Dette kan fort bli langt bedre enn du tror!
Om jeg forstår deg rett så kan dette være en god arm, og skal jeg ha noe som er bedre kan det fort bli ganske dyrt?

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
impulse skrev:
Mulig Denon DL103 går bra, men jeg tviler. Armen var på min spiller påmontert en Shure MM pickup som jeg tror var vesentlig mykere i opphenget enn Denon.

kjetil71

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
108
Sted
Ein plass i Stavanger
Torget vurderinger
1
K.H. skrev:
impulse skrev:
Mulig Denon DL103 går bra, men jeg tviler. Armen var på min spiller påmontert en Shure MM pickup som jeg tror var vesentlig mykere i opphenget enn Denon.
Jeg tror jeg har en Denon DL103 liggende på loftet en plass så jeg kan jo alltids prøve den. Men hvilke Shure PU hadde du montert på armen din?

kjetil71

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
108
Sted
Ein plass i Stavanger
Torget vurderinger
1
K.H. skrev:

Skulle det bli aktuelt å bytte arm, så ser denne Jelco armen din lovende ut. Finnes det forhandler her i Norge som fører disse? Kan det stemme at prisleie for SA-750 ligger på rundt 5000 kr?

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
kjetil71 skrev:
K.H. skrev:
impulse skrev:
Jeg tror jeg har en Denon DL103 liggende på loftet en plass så jeg kan jo alltids prøve den. Men hvilke Shure PU hadde du montert på armen din?
Er ikke sikker på typebetegnelsen, men tror det var M75 eller noe sånt.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
kjetil71 skrev:
K.H. skrev:

Skulle det bli aktuelt å bytte arm, så ser denne Jelco armen din lovende ut. Finnes det forhandler her i Norge som fører disse? Kan det stemme at prisleie for SA-750 ligger på rundt 5000 kr?
Da må den ha steget betydelig siden jeg kjøpte min for rundt kr.3.500,- inkl. frakt, moms og toll, for ca. ett år siden.

Såvidt jeg vet er det ingen forhandlere i Norge. Kjøpte min direkte fra fabrikk i Japan.

kjetil71

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
108
Sted
Ein plass i Stavanger
Torget vurderinger
1
Ok...da skulle denne armen være et must om den passer.
Jeg gjør regning med at jeg ønsker å skifte ut noen deler på denne snurrebassen (fjærer, reim etc). Etter et jeg har forstått så skulle deler fra Linn passe bra?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Til en Thorens er det bare en ting som passer, deler fra Thorens! Å kjøpe Linn-deler synes jeg ikke du skal bruke energi på. Det finnes et forum for Thorens-eiere, "Thorens Lovers" eller noe sånt. Det administreres av en veldig hyggelig kar du også kan finne her inne med nick Trond Kjetil. Kanskje en PM til han ville gjort susen! Ellers er det mulig hukommelsen spiller meg et puss, om Shure M75 satt som standard på denne, passer nok ikke DL 103 så bra, nei. Men armen er nok langt bedre enn det er grunn til å frykte. Ellers er Jelco-armen en fin arm. Den finnes også med Sumiko-og Audioquestlogo på, forresten. Selv om det er den samme armen...

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
K.H. skrev:
kjetil71 skrev:
K.H. skrev:

Da må den ha steget betydelig siden jeg kjøpte min for rundt kr.3.500,- inkl. frakt, moms og toll, for ca. ett år siden.

Såvidt jeg vet er det ingen forhandlere i Norge. Kjøpte min direkte fra fabrikk i Japan.
Hei KH
Er du sikker på typebetegnelse her?
750 er vel den dyreste i denne serien:
http://www.jelco-ichikawa.co.jp/e_tone_arm.htm
SA-250 er også en knall god arm ( har denne med sumiko merket) og er rimeligere enn 750

Mvh Jan I

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Jan_I skrev:
K.H. skrev:
kjetil71 skrev:
K.H. skrev:

Hei KH
Er du sikker på typebetegnelse her?
750 er vel den dyreste i denne serien:
http://www.jelco-ichikawa.co.jp/e_tone_arm.htm
SA-250 er også en knall god arm ( har denne med sumiko merket) og er rimeligere enn 750

Mvh Jan I
Hei Jan.

Jeg har Jelco SA-750 D og den kostet rundt kr.3.500,-, men det er mulig det var uten tonearmskabelen, husker ikke sikkert...

Armen har muligens steget noe siden jeg kjøpte den, men jeg synes en økning til kr.5.000,- er mye. Uansett, sammenlignet med mye annet er kanskje ikke det noen ublu pris likevel.

Mvh.
Ketil

S

Slorbak

Gjest
impulse skrev:
Helt enig,armen er meget godt tilpasset spilleren. Thorens var flinke til dette. Tp 14 ble laget til td 124 og den spiller meget bra.

Shure med jico nål spiller meget godt i denne armen.

Mvh Roar

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Slorbak skrev:
impulse skrev:
Helt enig,armen er meget godt tilpasset spilleren. Thorens var flinke til dette. Tp 14 ble laget til td 124 og den spiller meget bra.

Shure med jico nål spiller meget godt i denne armen.

Mvh Roar
Ikke uenig; det er noe eget med disse Shure-pickupene. Hvis du er riktig heldig sitter orginalelementet enda i headshellet og er nåla dårlig er det bare å bytte til Jico. Spørsmålet er bare om armen fortsatt er i topp stand, etter alle disse årene.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Du kunne evt sende armen til Audio Origami i Skottland, bytte lagre og internkabling... Det ville nok løftet ytrlsen endel. Og de gutta kan anbefales! audioorigami.org.uk.

Topp Bunn