Tandberg TR-1000 "buzze lyd" fra venstre kanal, hjelp!

Zevenftw

Medlem
Ble medlem
09.05.2020
Innlegg
6
Antall liker
1
Hei, jeg har fått tak i en nydelig TR-1000! eneste problemet er at den kommer en "buzz" lyd fra venstre kanal! det høres ikke ut som om det kommer noe annen lyd fra kanalen. Har prøvd å koble ut preampen men det er samme lyd så misstenker at det er noe i enten powerkortet eller effektsteget! kan noen hjelpe meg hvor jeg skal starte å lete etter feil? legger ved en video av lyden!

Linkt til lyden: https://files.fm/u/jt6q8cvu

Takk for all hjelp! :)
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
Ja, felet ligger i effektstegsdelen. Flera felorsaker kan finnas...
Jag skulle starta så här:
1. Mät spänningarna i den kanalen i effektsteget.
2. Sådant buzz-lyd kan komma om en effekttransistor är defekt. Pröva att mäta på dem.
 
Sist redigert:

Zevenftw

Medlem
Ble medlem
09.05.2020
Innlegg
6
Antall liker
1
Kan du forklare litt nærmere hvordan jeg måler spenningene i den venstre kanalen? Mvh Marcus
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
Spänningarna finns på kopplingsschemat. Matningsspänningen är ca 64 volt.
På utgången INNAN utgångskondensatorn ska det vara ca 30 volt. Över emittermotstånden ska det vara 15 mV. Om dessa två värden inte stämmer, ja då är troligen en eller båda effekttransistorerna defekta. Även emittermotstånden kan vara defekta. Även andra felorsaker finns naturligtvis.
Även flera andra volt-värden finns angivna på kopplingsschemat.
Du mäter mellan mätpunkten och jord. Men inte när det kommer till emittermotstånden; du mäter ÖVER dem; alltså mulitmeterns plus på motståndets ena ben och minus på det andra.
 
Sist redigert:

Zevenftw

Medlem
Ble medlem
09.05.2020
Innlegg
6
Antall liker
1
tusen takk Kjell! jeg har målt alle transistorene i kretsen samt de store kondensatorene på power-kortet. virker som om den ene er deffekt, skal prøve å bytte disse. har du en anbefaling på hvilke merke jeg burde bruke på disse? de er på 3300uf 70v. Mvh Marcus
 

Zevenftw

Medlem
Ble medlem
09.05.2020
Innlegg
6
Antall liker
1
Jeg ser at noen har fikset på denne før meg! det sitter 2 elna 10.000uf 80v i power kortet, skal jeg fjerne disse og sette inn 3300uf 70v som er orginalt eller kan jeg la disse sitte i? jeg ønsker lyden så orginal som mulig!
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
Bra jobbat!
Om du vill ha original bör du ju gå för 3300 uF.
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
Grunnen til at Tandberg valgte 3300uF var nok at det var den største kondensatoren de fikk plass til på Powerkortet, ikke at de ikke ville ha de større.
Med dagens reduksjon i fysisk størrelse på kondensatorer har du 2 valg:
1. Gå for original verdi og sette inn noen som er betraktelig mindre fysisk enn originalene, eller
2. Gå opp noen verdier i uF, kanskje med 10000 som max anbefalt størrelse.
Disse har jo som primæroppgave å være et energi reservoar for utgangene, så større er bedre innenfor rimelighetens grenser.
Vil du ha helt original fabrikkny lyd, så er jo valget lett, 3300uF.
Men vil du heve den litt, kanskje også for å komplementere noen moderne høyttalere, så kan du vurdere
høyere verdier, gjerne med en filmkondensator på f.eks 1uF i parallell på undersiden av kretskortet.
Da øker du både for lavere og høyere frekvenser.
 

Zevenftw

Medlem
Ble medlem
09.05.2020
Innlegg
6
Antall liker
1
Jeg fikk tak i noen 4700uf 80v her i Norge så gikk for 4 sånne! Det sitter nå i 2 på 10.000uf men ønsker at det skal være likt på begge kanaler så bestemte meg for å bytte ut alle 4 med lik verdi!

håper dette fikser ulyden!
 

Zevenftw

Medlem
Ble medlem
09.05.2020
Innlegg
6
Antall liker
1
Da er forsterkeren fikset! Det var en dårlig kondis på power-kortet som var feilen!:) takk for all hjelp
 

Bastian

Medlem
Ble medlem
02.12.2008
Innlegg
16
Antall liker
4
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Prøver meg her angående en liknende feil. Jeg har kun lyd på venstre kanal, høyre kanal er helt stille.
Ingen skurr i noen knapper eller brytere bortsett fra litt skurr når pre-amp trykkes inn. Har byttet 4 kondensatorer (C601-602-603-604) og det hjalp ingenting. Hva ville dere forsøkt videre?
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
Har du sjekket sikringer?(Det er en for hver kanal.)
Målt spenninger?
Kryssbytte utganger kan jo være en måte og zoome inn feilen...
 

mnUnm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2005
Innlegg
193
Antall liker
47
Prøver meg her angående en liknende feil. Jeg har kun lyd på venstre kanal, høyre kanal er helt stille.
Ingen skurr i noen knapper eller brytere bortsett fra litt skurr når pre-amp trykkes inn. Har byttet 4 kondensatorer (C601-602-603-604) og det hjalp ingenting. Hva ville dere forsøkt videre?
Jeg hadde samme problem på min, der var det kondensatorene 409 og 410 før forforsterker som var dårlige.
Ser også at kondensatorene 507, 511, 527 og 537 er signalførende kondensatorer som kan gi brudd i signal fra lyd.
Er det samme problemer på både radio og innganger, så ligger antagelig feilen før eller i forforsterker hvis det er lyd i utganger når disse byttes venstre/høyre.
Det er enkelt å bytte om ledninger mellom høyre og venstre kanal utgang for testing.
Her er et utsnitt av signalføring i forforsterkeren.
Forforsterker tr1000.png
 
Sist redigert:

Bastian

Medlem
Ble medlem
02.12.2008
Innlegg
16
Antall liker
4
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Har du sjekket sikringer?(Det er en for hver kanal.)
Målt spenninger?
Kryssbytte utganger kan jo være en måte og zoome inn feilen...
Sikringene ser ok ut, for sikkerhets skyld så byttet jeg plass på sikringene og feilen er fortsatt på høyre kanal.
Usikker på hvordan jeg måler spenning? Har voltmeter, men aldri brukt det i en forsterker før. :oops:

Jeg hadde samme problem på min, der var det kondensatorene 409 og 410 før forforsterker som var dårlige.
Ser også at kondensatorene 507, 511, 527 og 537 er signalførende kondensatorer som kan gi brudd i signal fra lyd.
Er det samme problemer på både radio og innganger, så ligger antagelig feilen før eller i forforsterker hvis det er lyd i utganger når disse byttes venstre/høyre.
Det er enkelt å bytte om ledninger mellom høyre og venstre kanal utgang for testing.
Her er et utsnitt av signalføring i forforsterkeren.
Byttet plass på 423 og 434 nå (rød og blå) og feilen er fortsatt i samme kanal.
Da kan det hvertfall konkluderes i at feilen må sitte etter 423-424 vel?
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
Usikker på hvordan jeg måler spenning
Mål likespenningen på + siden av utgangskondensatorene, C601 og C602.
Du skal ha ca +30Volt der i forhold til jord (chassis). (C601 bør være rett siden den kanalen virker)

feilen må sitte etter 423-424
Ja, gjør nok det.
Neste du kan prøve og kryssbytte blir signalet inn på de 2 utgangskortene.
Kontaktene merket 701 og 702.
Kryssbytt de kablene og se om feilen flytter seg da.

Du kan også sjekke den blå klumpen som sitter på kjølefinnen mellom utgangstransistorene.
Dette er en termosikring som slår ut hvis temperaturen på utgangen blir for høy.
Den skal koble inn igjen når temperaturen synker igjen.
Mål motstanden over de 2 ledningene uten strøm på forsterkeren.
Det bør være forbindelse mellom de, altså nært 0 Ohm om den er ok.
 
Sist redigert:

Tp41

Medlem
Ble medlem
23.10.2012
Innlegg
6
Antall liker
1
Tanberg tr 1010 Hei! Prøver meg her, har et problem som ligner litt! Har 50 % svaker lyd i høyre kanal , prøvd å sette inn 2 kodensator fra en annen tr 1010, men problemet forsvant ikke! Har nå renset alle knapper, skal se om det hjelper.


Noen som har en tanke om hva jeg bør gjøre?
 

Bastian

Medlem
Ble medlem
02.12.2008
Innlegg
16
Antall liker
4
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Mål likespenningen på + siden av utgangskondensatorene, C601 og C602.
Du skal ha ca +30Volt der i forhold til jord (chassis). (C601 bør være rett siden den kanalen virker)


Ja, gjør nok det.
Neste du kan prøve og kryssbytte blir signalet inn på de 2 utgangskortene.
Kontaktene merket 701 og 702.
Kryssbytt de kablene og se om feilen flytter seg da.

Du kan også sjekke den blå klumpen som sitter på kjølefinnen mellom utgangstransistorene.
Dette er en termosikring som slår ut hvis temperaturen på utgangen blir for høy.
Den skal koble inn igjen når temperaturen synker igjen.
Mål motstanden over de 2 ledningene uten strøm på forsterkeren.
Det bør være forbindelse mellom de, altså nært 0 Ohm om den er ok.
Oi, ser her at svaret mitt ble slettet og ikke endret som jeg prøvde på.
Jeg gikk over en rekke ledninger og lyden kom magisk tilbake, så mest sannsynlig en eller annen ledning som har vært løs.
En jordingsledning virker å ha vært helt løsnet på et kort, vet ikke om det alene kan gjøre at det ikke er lyd i én kanal.

Tusen takk for hjelpen!
 

Tandberggutten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2021
Innlegg
203
Antall liker
50
Sted
Levanger
Tanberg tr 1010 Hei! Prøver meg her, har et problem som ligner litt! Har 50 % svaker lyd i høyre kanal , prøvd å sette inn 2 kodensator fra en annen tr 1010, men problemet forsvant ikke! Har nå renset alle knapper, skal se om det hjelper.


Noen som har en tanke om hva jeg bør gjøre?
Fikk du løst problemet? Jeg har nesten samme sak, 30% svakere lyd i ve. kanal ifht høyre. Har satt inn nye C601/C602 (da de som stod hadde ulik verdi) men desverre ikke bedring. Skal sjekke om det kan være kondensatortrøbbel før C601 i signalveien, har du forresten sjekka det? (C602 i ditt tilfelle...)
 
Topp Bunn