Tandberg TR1040

indianeren

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2012
Innlegg
112
Antall liker
24
Sted
Melbu
Jeg har en Tandberg TR1040 som har fungert fint til nå. Nå har en feil oppstått som gjør at volumet er svært høyt, selv med volumrattet på null. Feilen oppstår bare på FM kan de høres ut som. Er det noen har har vært borti denne feilen før og kan gi meg en pekepinn på hvor jeg bør starte feilsøkingen?
 

mnUnm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2005
Innlegg
193
Antall liker
47
Fm-del-Tr-1040.jpg
Jeg har en Tandberg TR1040 som har fungert fint til nå. Nå har en feil oppstått som gjør at volumet er svært høyt, selv med volumrattet på null. Feilen oppstår bare på FM kan de høres ut som. Er det noen har har vært borti denne feilen før og kan gi meg en pekepinn på hvor jeg bør starte feilsøkingen?
Jeg ville startet med potmeter R-221, den styrer signalnivå til stereodekoder. Kan vere at den har brudd, eller dårlig kontakt.
Har du skjema ? R-221 ligger rett til høyre ved siden av fm boksen som er av metall på det øverste kortet rett under topplokket.
Prøv å rense denne og se om det hjelper. (samme problem på flere av tandberg sine... på Huldra 10 og sølvsuper 11 har jeg funnet samme problemene på flere apparater.) Det kan jo også vere at IC-U201 er dårlig ?
Er du sikker på at volum potmeter er i orden ? Er problemet i begge kanalene ?

Prøv også å trykke ut-inn-ut-inn på de knappene med stereo-monoL-monoR og preamp knappen helt til høyre under dekselet nederst på radioen.
Kan hende det bare er dårlig kontakt der ?
 
Sist redigert:

Espen64

Medlem
Ble medlem
12.12.2020
Innlegg
35
Antall liker
0
Sted
Stockholm
Har eksakt samme problem med min TR-200. Skal begynne å se på det nå. Hvordan gick det med din 1040?
Har dere noen tips jeg kan ta med meg?
Espen
 

Vedlegg

Topp Bunn