tandberg trespilehøyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Nils

    Medlem
    Ble medlem
    04.05.2004
    Innlegg
    44
    Antall liker
    37
    Torget vurderinger
    9
    Gjorde du noen sammenligninger før og etter? F.eks. modifiserte den ene og sammenlignet med de andre? Jeg tenker da på hifi 8 og 14. det ville vært fint om mer dempemateriale reduserer kasselyden. En avstiver vil muligens også hjelpe mot det men på bekostning av bassen kanskje?
     

    Nils

    Medlem
    Ble medlem
    04.05.2004
    Innlegg
    44
    Antall liker
    37
    Torget vurderinger
    9
    Hei,
    Jeg gjorde ikke noe slik sammenlikning, men jeg hørte stor forskjell før og etter ut fra min evne til å memorisere lydopplevelser ifbm sammenlikning av tyngere hifi utstyr som jeg egentlig driver mest med.
    Jeg skiftet både kondensatorer, avstivet og la in dempematriell på begge under en å samme operasjon. Det er mye kasselyd i dem opprinnelig og de ble absolutt mye «roligere» etter den modifikasjonen. Dempingen var nok mye mer avgjørende enn skift av kondisen, for de som Tandberg brukte er jo Jensen av høy kvalitet.
     

    MrTron

    Medlem
    Ble medlem
    02.03.2021
    Innlegg
    22
    Antall liker
    13
    Sted
    Averøy
    Hei,
    Jeg gjorde ikke noe slik sammenlikning, men jeg hørte stor forskjell før og etter ut fra min evne til å memorisere lydopplevelser ifbm sammenlikning av tyngere hifi utstyr som jeg egentlig driver mest med.
    Jeg skiftet både kondensatorer, avstivet og la in dempematriell på begge under en å samme operasjon. Det er mye kasselyd i dem opprinnelig og de ble absolutt mye «roligere» etter den modifikasjonen. Dempingen var nok mye mer avgjørende enn skift av kondisen, for de som Tandberg brukte er jo Jensen av høy kvalitet.
    Interessant og oppløftende. Jeg tenker å legge inn mer dempemateriale i mine hifi 14. Kondiser bytter jeg bare hvis de måler utenfor spek.
     

    Nils

    Medlem
    Ble medlem
    04.05.2004
    Innlegg
    44
    Antall liker
    37
    Torget vurderinger
    9
    Jeg har et sett HiFi 8 til som ikke er modifisert. De er helt strøkne og antagelig en sen utgave med både DIN plugg og skrueterminaler forsenket bak slik som på de andre hifi 12, 7, 13 osv. Jeg har ikke åpnet dem, men de har ikke så mye kasseresonanser og låter bedre enn de andre før jeg moddet dem. De var annonsert på Finn og jeg kjøpte dem straks for et par uker siden sammen med en TB 6000x som var like strøken. Alt har org. embalasje. Lurer på om evnt Tandberg leverte HiFi-8 på bestilling en stund etter at de gikk ut av produksjon og muligens dempet kassene bedre??
     

    Nils

    Medlem
    Ble medlem
    04.05.2004
    Innlegg
    44
    Antall liker
    37
    Torget vurderinger
    9
    Bilde av de nyeste!
    Har spilt med dem på en Jeff Rowland mod 2 amp, Hovland HP100 preamp og en Garrard 301 med Ortofon RMG309 arm og Ortofon SPU Synergi pick-up. De HiFi-8’erne låter veldig rent og klart og har masse energi i mellomtonen, men mangler litt dypbass sammenliknet med moderne høyttalere, med veldig bra energi i nedre mellomtone og øvre bass.(ca 45-300hz)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    MrTron

    Medlem
    Ble medlem
    02.03.2021
    Innlegg
    22
    Antall liker
    13
    Sted
    Averøy
    Jeg har et sett HiFi 8 til som ikke er modifisert. De er helt strøkne og antagelig en sen utgave med både DIN plugg og skrueterminaler forsenket bak slik som på de andre hifi 12, 7, 13 osv. Jeg har ikke åpnet dem, men de har ikke så mye kasseresonanser og låter bedre enn de andre før jeg moddet dem. De var annonsert på Finn og jeg kjøpte dem straks for et par uker siden sammen med en TB 6000x som var like strøken. Alt har org. embalasje. Lurer på om evnt Tandberg leverte HiFi-8 på bestilling en stund etter at de gikk ut av produksjon og muligens dempet kassene bedre??
    Du må nesten åpne å se inni 😀
     

    MrTron

    Medlem
    Ble medlem
    02.03.2021
    Innlegg
    22
    Antall liker
    13
    Sted
    Averøy
    Bilde av de nyeste!
    Har spilt med dem på en Jeff Rowland mod 2 amp, Hovland HP100 preamp og en Garrard 301 med Ortofon RMG309 arm og Ortofon SPU Synergi pick-up. De HiFi-8’erne låter veldig rent og klart og har masse energi i mellomtonen, men mangler litt dypbass sammenliknet med moderne høyttalere, med veldig bra energi i nedre mellomtone og øvre bass.(ca 45-300hz)
    Ganske enig i beskrivelsen. De har en del fellestrekk med hifi 7/13 i så måte.
     

    Nils

    Medlem
    Ble medlem
    04.05.2004
    Innlegg
    44
    Antall liker
    37
    Torget vurderinger
    9
    Ganske enig i beskrivelsen. De har en del fellestrekk med hifi 7/13 i så måte.
    Ganske enig i beskrivelsen. De har en del fellestrekk med hifi 7/13 i så måte.
    Hifi-8 låter mye bedre og har mere kropp enn hifi 7 og 13.
    De jeg kjøpte sist er i sponplater med teakfineer, men både hifi 14 og de andre hifi 8 jeg har er laget i bjerkefineer-plater med teak og har/hadde mye mere kasselyd før jeg dempet dem. De med sponplater er en veldig sen utgave, kanskje laget på bestilling for en kunde etter at hifi-15 kom på markedet i 1967. De låter også bedre enn de eldre hifi 8 og 14 jeg dempet, faktisk bedre enn etter at jeg dempet dem. Unikt sett kanskje??
     
    Sist redigert:

    MrTron

    Medlem
    Ble medlem
    02.03.2021
    Innlegg
    22
    Antall liker
    13
    Sted
    Averøy
    Hifi-8 låter mye bedre og har mere kropp enn hifi 7 og 13.
    De jeg kjøpte sist er i sponplater med teakfineer, men både hifi 14 og de andre hifi 8 jeg har er laget i bjerkefineer-plater med teak og har/hadde mye mere kasselyd før jeg dempet dem. De med sponplater er en veldig sen utgave, kanskje laget på bestilling for en kunde etter at hifi-15 kom på markedet i 1967. De låter også bedre enn de eldre hifi 8 og 14 jeg dempet, faktisk bedre enn etter at jeg dempet dem. Unikt sett kanskje??
    Med fellestrekk med hifi 7/13 mente jeg at de har mindre dypbass (og mer kasselyd) enn man umiddelbart skulle tro, sammenlignet med de mindre høyttalerne i serien, f.eks. hifi 11 og 12. Det med manglende dypbass har nok med den høye følsomheten å gjøre. Jeg har for øvrig ikke reflektert over platemateriale og har gått ut fra at det var vanlig spon med finér. Jeg skal sjekke mine ved leilighet.
     

    Nils

    Medlem
    Ble medlem
    04.05.2004
    Innlegg
    44
    Antall liker
    37
    Torget vurderinger
    9
    Med fellestrekk med hifi 7/13 mente jeg at de har mindre dypbass (og mer kasselyd) enn man umiddelbart skulle tro, sammenlignet med de mindre høyttalerne i serien, f.eks. hifi 11 og 12. Det med manglende dypbass har nok med den høye følsomheten å gjøre. Jeg har for øvrig ikke reflektert over platemateriale og har gått ut fra at det var vanlig spon med finér. Jeg skal sjekke mine ved leilighet.
    Tror det er spon i både 13 og 7. har aldri sett noe annet. Grunnen til at tidlige hifi 8 er i bjerk vet jeg ikke, men det kan ha noe med at de utviklet den høyttaleren som en videreføring av Hifi 4 (40liter) med stoff front og165b element. Alle de gamle hifi 3 og 4 samt hjørnehøyttaler (med 165/165B) fra tidlig 60-tallet er i bjerkfinerplater med evnt teak eller mahogni finer på utsiden. Hjørnehøytaler ble også levert i lys ahorn fineer.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.486
    Jeg har tidligere i tråden nevt at jeg har sett bakplaten på 11 være i både spon og kryssfiner. Men hovedkabinettet har vært spon på alt jeg har vært borti.
     

    Nils

    Medlem
    Ble medlem
    04.05.2004
    Innlegg
    44
    Antall liker
    37
    Torget vurderinger
    9
    Jeg har tidligere i tråden nevt at jeg har sett bakplaten på 11 være i både spon og kryssfiner. Men hovedkabinettet har vært spon på alt jeg har vært borti.
    På de gamle hifi 3 og 4 samt hjørnehøyttaler er det kryssfiner på alt. Det er de også på mine eldste hifi 8
     

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    1.931
    Antall liker
    4.505
    Torget vurderinger
    1
    Fretex er en farlig plass.... I allefall når det står et par system 15 og vil bli med hjem.... Røska med meg en Sølvsuper 12C i samme farta....
    S15.jpg
     

    Nils

    Medlem
    Ble medlem
    04.05.2004
    Innlegg
    44
    Antall liker
    37
    Torget vurderinger
    9
    Det var litt av et funn! Hvor mye eller lite måtte du betale for de hifi 15 høyttalerne?
     

    Nils

    Medlem
    Ble medlem
    04.05.2004
    Innlegg
    44
    Antall liker
    37
    Torget vurderinger
    9
    Det var røverkjøp! Var høyttarene fine og virker som de skal?
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Hifi-8 låter mye bedre og har mere kropp enn hifi 7 og 13.
    De jeg kjøpte sist er i sponplater med teakfineer, men både hifi 14 og de andre hifi 8 jeg har er laget i bjerkefineer-plater med teak og har/hadde mye mere kasselyd før jeg dempet dem. De med sponplater er en veldig sen utgave, kanskje laget på bestilling for en kunde etter at hifi-15 kom på markedet i 1967. De låter også bedre enn de eldre hifi 8 og 14 jeg dempet, faktisk bedre enn etter at jeg dempet dem. Unikt sett kanskje??
    Jeg har et par System 8 hvor ene bassen skurrer. Vet noen hva slags basselement det er her?
     

    Nils

    Medlem
    Ble medlem
    04.05.2004
    Innlegg
    44
    Antall liker
    37
    Torget vurderinger
    9
    De 10toms elementene der er ekstremt vanskelig å få tak i, fordi det er solgt relativt få HiFi-8 og Hi-Fi-14 som bruker samme HT-114.
    Jeg har et reserve-element, men er ikke særlig lysten på å selge det.
    Du kan jo prøve å sette inn en annonse på Finn om HT-114 bass til Hifi-8 og hifi-14 ØK.
    Har du tatt ut elementet og dyttet forsiktig på membranet for å høre om det kommer skrapelyder?
    Mvh,
    Nils
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Skal inspisere nærmere. Du vet ikke hvem som har laget det? Er det Peerless?
     

    Nils

    Medlem
    Ble medlem
    04.05.2004
    Innlegg
    44
    Antall liker
    37
    Torget vurderinger
    9
    Tror det er Peerless, men de leverer ikke dette lenger!
    Det kan jo være noe annet foran der som skurrer, fks feste av diskanthøyttaleren eller ledningene til diskanten som ligger innpå bassmenbranet. Sjekk det!
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Veldig. Ene bassen har dessverre ødelagte lissetråder. Hvis ikke hadde jeg nok fått igjen for utlegget.
    Har reparert lignende tidligere, men her er det verre tror jeg.

    Diskant og bass/melllmtone fra Grundig
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.362
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    0
    Sämsta sortens DIY? Tandberg använde väl aldrig element från Grundig?
     

    Nils

    Medlem
    Ble medlem
    04.05.2004
    Innlegg
    44
    Antall liker
    37
    Torget vurderinger
    9
    Hei igjen,
    Ja, her har du fått tak i noe som er fullstendig modifisert i hjel. Ser det er et mellomtone-element der også, originalt skal det kun være 10 toms bass med diskantelement montert i midten på frontgrillen. Kassen er vel ødelagt også da med ekstra hull til mellomtonen?
    Sørgelig at så bra høyttalere blir vandalisert slik.
    Diskant-elementet ser ut til å være originalt (HT116) eller? Ta vare på det/de.
    Mvh,
    Nils
     

    Nils

    Medlem
    Ble medlem
    04.05.2004
    Innlegg
    44
    Antall liker
    37
    Torget vurderinger
    9
    Jeg har 3 par HiFi-8 og et sett HiFi-14 som er restaurert og helt strøkne, sett over og fikset, skiftet elementer og kondensatorer og er helt i orden. Har også avstivet kassene innvendig og dempet veggene med dempematriell innvendig. Låter veldig bra!
    Har også et sett HiFi-15, TL-5010, TL-2520, HiFi-7, 13, 12, 11 og 17.
     
    Sist redigert:

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Ja det ble en skuffelse. Det hadde vært artig å hørt disse.
     

    Nils

    Medlem
    Ble medlem
    04.05.2004
    Innlegg
    44
    Antall liker
    37
    Torget vurderinger
    9
    Kan jo være at du kan få litt for elementene som virker. Mulig jeg kan kjøpe diskantene av deg hvis de er iorden?
    Er kassene pene? Er det frest ekstra hull til den mellomtonen?
    Er jo mulig restaure kassene hvis man er litt snekkerkyndig, og hvis du får tak i originale basser så får du et par bra høyttalere.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn