TangBand morrobygge

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
650
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Driver for tiden å bygger et par ht med TB w3-871s elementer.
Har tatt noen bilder under byggingen, som er langt fra ferdig. Men det går fort nå som jeg har ferie,bare synd at limet må ha tid på seg til å tørke ;D
Så til det store spørsmålet: Hvordan får jeg lagt ut bildene her på sentralen?

på forhånd takk.

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.425
Torget vurderinger
2
Du kan legge de ut under "mitt anlegg ", men det blir jo litt kjedelig , også fordi det er begrenset med plass.
Alternativet er å legge de på en annen webside ( internettleverandøren din har helt sikkert gitt deg en hjemmeside med plas til noen mb ) og så lage en fin billedtråd på forumet, hvor bildene er linket inn ( bruk fjerde knapp nede fra venstre under YABBC tags )

A

Audi_O

Gjest
Er det noe slikt du bygger?
Fullrange W3-871S Monitors
Ser ut som en spennende liten DIY bokhyllehøytaler.
Fullrange monitors using a single Tangband W3-871S driver per side and notch filter as designed by John Krutke.

-Håvard S-

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Driver for tiden å bygger et par ht med TB w3-871s elementer.
Har tatt noen bilder under byggingen, som er langt fra ferdig. Men det går fort nå som jeg har ferie,bare synd at limet må ha tid på seg til å tørke ;D
Så til det store spørsmålet: Hvordan får jeg lagt ut bildene her på sentralen?

på forhånd takk.
Jeg holder også på med ht der TB W3-871 blir brukt.
Jeg har valgt en annen kasse.
Litt andre dimensjoner, men fremdeles en liten snerten pc monitor.
Skal bruke 16mm MDF.
Har ikke bestemt meg for finish enda.

johna

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Apropos TB W3-871: Vil dette elementet kunne spille bra i en åpen/foldet baffel? Leker med tanken på å lage en svært enkel liggende senterhøyttaler med 4 stk av disse elementene i en liten kasse som er åpen bak. Det blir vel nesten å betrakte som en liggende linjekilde. Noen argumenter for/mot en slik konstruksjon? Er klar over at en linjekilde har ujevn spredning, mye likt en liggende MTM, men blir det dårligere enn en standard liggende MTM?

Dette er vel også å betrakte som et morobygge, og skulle det fungere riktig dårlig, så kan man jo bare bygge to PC-høyttalere isteden og supplere med en T-amp. ;D

Men hva tror dere?

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
650
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Jeg holder også på med ht der TB W3-871 blir brukt.
Jeg har valgt en annen kasse.
Litt andre dimensjoner, men fremdeles en liten snerten  pc monitor.
Skal bruke 16mm MDF.
Har ikke bestemt meg for finish enda.
Jeg bygger med 19mm Mdf i front,bunn,bakplate og alle kanaler innvendig.Furu topp og sideplater+masse asfalt plater og diverse annen demping. Ellers blir det mahogny lakk og masse lag klar lakk. Skinn på front og bak plate + et vakkert lite notch filter.

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
650
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Nå er høyttalerne endelig ferdige :) Lyden var over all forventning spillte utrolig bra med dem kassene jeg har byggd. Bass som en 6,5" :) Bilder kommer snart..

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Nå er høyttalerne endelig ferdige :) Lyden var over all forventning spillte utrolig bra med dem kassene jeg har byggd. Bass som en 6,5" :)  Bilder kommer snart..
Gleder meg!

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Ja dette så rått ut. Gratulerer

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
650
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Takk Takk. :)
Bare finnish og notch filter gjenstår.
Skal frese runde hjørner og montere en stoff ramme i åpningen nede på høyttallerne.Fire lag med mahogny lakk og syv lag med klar lakk så er jeg nok fornøyd :)

Men best av alt,lyden er helt rå.. Anbefaler alle som har litt tid til overs å bygge disse. Jeg er virkelig imponert over disse ellementene :)

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
650
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Lytteinntrykk?
Ble først imponert over bass og mellomtone det er et skikkelig drag i mellomtonen og bassen går dypt. Med volumet på halv guffe på 4,7`n og 250w til companiet så spillte det virkelig høyt og kontrolert.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Må bare kaste meg på å gratulere,dette ser jo MEGABRA ut. Kan du legge ut alle mål også etterhvert?
Kunne tenkt meg noe slikt som soveromshøyttaler ::)
Mvh Jan I

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.396
Sted
Holmestrand
Som gammel hornentusiast må jeg bare si: RÅTT!!!

Spørsmål: Har du benyttet heltre møbelplater? Ville ikke MDF vært bedre?
Er tegningene tilgjengelige for den gemene hop?

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
650
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Ja det er furu plater på sidene og topp. Ellers er det bare brukt 19mm Mdf innvendig, front og bakplate.
Mdf ville nok kansje vært et bedre alternativ som side og topp-plate,vist ikke det ville blitt for dødt da.

Når det gjelder tegninger så tok jeg det hele litt på sparket.(Det begynnte jo som et morrobygge). Kjøpte ferdig utskåret 19mm Mdf 6 plater som var 10cm x (mener dem er) 120cm. front, bakplate,topp, bunn og alle vegger innvendig er 100mm. sideplatene er 60cm høy og 35cm dyp. skal komme med riktige mål innvendig.

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
650
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
http://www.fostexinternational.com/docs/speaker_comp/pdf/recom_enclose/87e_encl.pdf

Her er tegningen jeg først gikk ut i fra. Jeg har lagt på fem cm i dybden + at jeg forandret åpningene i de to øverste kanalene. Fra topp plate og ned har jeg to cm og til neste er det 1,5cm altså motsatt av fostex sin. Alle plater vannrett fra front er lagt til 5cm og trekkt i fra 5cm fra bakplaten.  Husk at fostex sin tegning er beregnet for 15mm plate tykkelse.

Min topp plate ligger over front og bakplate.

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
650
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Takk for all ros.
Ja jeg spiller uten filter, har ikke fått delene fra eltek enda skal bli morro å høre dem med filter.
Mahogny lakken og stoff ramma til åpningen nede på front platen skal nok gjøre dem enda mer WAF håper jeg...

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Hva gjør filteret du har bestilt (mener å huske du nevnte et notch-filter)?

Og ikke minst: Hvordan fant du ut at fostex-kabinettet ville passe dette Tangband-elementet?

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
650
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
http://www.lalena.com/audio/calculator/seriesNotch/help.shtml
Her står det litt om det berømte filteret :)

lagde først en veldig enkel prototype av kassa til fostex som jeg gjorde om litt å litt på til jeg ble fornøyd. Så gikk jeg til innkjøp av MDFèn å lagde den kassen dere ser her. Må ha litt flaks å :) Derfor har jeg litt prob med innvendige mål for jeg bare kopierte platene med dem sponplatene jeg hadde brukt i prototypen. Å dem platene er jo selvfølgelig gått i søppla :-/

A

Audi_O

Gjest
Gratulerer med nye høytalere. Er det dine første horn? Hva er
inntrykket ditt av horn og ikke minst av "bredbånd" element?

Driver selv med diy horn høytaler med fostex kasse og element. Blir vesentlig
større enn dine da 8) Men..... det er så mye annet i verden at byggingen går tregt.

-Håvard-

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Noen som har lenker til gode sider om teorien rundt hornhøyttalere? Regner med at dette er mer "kunst" enn rene beregninger, mye på samme måte som transmisjonslinjer.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Artig at det fungerer så bra.  Har lest litt teori om hornhøyttalere (fant en nybegynnerside selv, se nedenfor), og selv om jeg langt fra er fullt utlært, så ser jeg at det anbefales elementer med lav Qts (typisk 0.2-0.3).  Tangband W3-871S er jo utypisk i så måte, så det er morsomt at det fungerer.  Det kommer nok av at Fs er såpass høy, sammenlignet med en del av de klassiske, store hornkonstruksjonene (en annen anbefaling er kort slaglengde og at Fs/Qts > 120, noe som jo er oppfylt).

Ref:
http://melhuish.org/audio/horn.html
http://melhuish.org/audio/horndriver.html

Ut fra det jeg leser om teorien for horn så er jeg overrasket over at det fungerer såpass bra som det beskrives.  Bassgjengivelsen i et horn er etter hva jeg skjønner bestemt av arealet på hornets munning og hvordan høyttaleren plasseres.  Later til at teori og praksis ikke helt følger hverandre her, eller at det er noen teorier jeg ikke har fått helt med meg, for hornmunningen på denne høyttaleren er definitivt ikke stor...

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
650
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Artig at det fungerer så bra.  Har lest litt teori om hornhøyttalere (fant en nybegynnerside selv, se nedenfor), og selv om jeg langt fra er fullt utlært, så ser jeg at det anbefales elementer med lav Qts (typisk 0.2-0.3).  Tangband W3-871S er jo utypisk i så måte, så det er morsomt at det fungerer.  Det kommer nok av at Fs er såpass høy, sammenlignet med en del av de klassiske, store hornkonstruksjonene (en annen anbefaling er kort slaglengde og at Fs/Qts > 120, noe som jo er oppfylt).

Ref:
http://melhuish.org/audio/horn.html
http://melhuish.org/audio/horndriver.html

Ut fra det jeg leser om teorien for horn så er jeg overrasket over at det fungerer såpass bra som det beskrives.  Bassgjengivelsen i et horn er etter hva jeg skjønner bestemt av arealet på hornets munning og hvordan høyttaleren plasseres.  Later til at teori og praksis ikke helt følger hverandre her, eller at det er noen teorier jeg ikke har fått helt med meg, for hornmunningen på denne høyttaleren er definitivt ikke stor...
Lurer på om det kan ha noe med de smale kanalene bak elementet som gjør at det fungerer så bra som det gjør. Den øverste er på 1,9cm og den nedenfor er på kun 1,5cm. På Fostex sin tegning er den øverste åpningen på 1,5cm og den under på 2cm. Jeg fikk ikke like bra bass med den originale tegningen som jeg fikk med litt modding.
Har ikke gått ut i fra noen kunnskaper når det gjelder moddifisering av den Fostex tegningen, bare prøvd litt forskjelig til jeg ble fornøyd. Er jo ikke store farandringer jeg har gjort fra Fostex.

Dette er den første horn ht jeg bygger så jeg er helt fersk innen horn. Jeg kan desverre ikke svare for hvorfor dette virkelig fungerer når det ikke stemmer teoretisk.

Mener da Qt bør ligge rundt 0,35-0,40 for å slippe resonanser? :-/

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
En ting jeg ikke har funnet skikkelig ut av ennå er forskjellen mellom bakoverrettet og framoverrettet horn.  For meg virker det egentlig som at et bakoverrettet horn blir en form for hornladet transmisjonslinje, eller er jeg helt på jordet?

Det er ikke enkelt dette, og jeg diskuterer kun av nysgjerrighet.  Synes virkelig det er morsomt å finne ut hvorfor denne konstruksjonen virker så langt ned som til under 100Hz (jf. Fostex-pdf'en).  (Og egentlig kunne det være moro å se om man fikk den til å gå enda lavere...) ;D

Disse er for øvrig i noenlunde samme størrelsesorden:
http://www.tnt-audio.com/casse/thehorns_e.html
De har bakoverrettet horn, og legg merke til at hornmunningen er mye større. Her er det virkelig rom for mer morobygge, ja. :)

A

Audi_O

Gjest
En ting jeg ikke har funnet skikkelig ut av ennå er forskjellen mellom bakoverrettet ov framoverrettet horn. For meg virker det egentlig som at et bakoverrettet horn blir en form for hornladet transmisjonslinje, eller er jeg helt på jordet?
Ja, slik jeg forstår terminologien er framoverrettet horn koplet til elementets fremside (altså ingen direktelyd,
kun lyd gjennom hornet) mens bakoverrettet horn både har direktelyd fra elementet og hornforsterket lyd
(bass) fra elementets bakside. Så er det en annen sak hvorvidt hornets munning peker fram eller bakover.

Eller???.........nei.... det ER nok riktig........tror jeg.

-Håvard S-

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Joda, jeg har vel skjønt såpass, jeg også. Det er mer teorien rundt design og dimensjonering av horn jeg snakker om. Skal et framoverrettet horn (altså hornlading av direktelyden) konstrueres annerledes enn et bakoverrettet horn (som altså gir lyd i tillegg til direktelyden).

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
650
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Leste noe om dette en gang der dem mente at om munningen til kanalen eller pipen som den også kalles kommer ut på baksiden så er signalet forsinket og den dype bassen ligger 180 grader etter baksiden av membranen. Hvis munningen er på fronten av kabinettet fås et tilskudd i dypbassen, på grunn av at signalet da er 360 grader etter signalet på forsiden av membranet.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.865
Torget vurderinger
1
En ting jeg ikke har funnet skikkelig ut av ennå er forskjellen mellom bakoverrettet og framoverrettet horn.  For meg virker det egentlig som at et bakoverrettet horn blir en form for hornladet transmisjonslinje, eller er jeg helt på jordet?
Variasjoner over et tema.
Både horn og transmisjonslinjer (mht høyttaler) kan betraktes som en «progressiv» trakt, som dersom vi tar utgangspunkt i den smale enden vil få en progressivt større tverrmål med lengde retningen på trakten. Forskjellen er som kjent at ved hornladning så plasseres elementet i den smale enden, mens ved transmisjonslinjer plasseres høyttalerelementet i munningen. Tilsvarende er formålet med hhv. horn og transmisjonslinje omvent, et horn er designet for å forsterke lyden fra høyttalerelementet, mens en transmisjonslinje er designet for å dempe lyden fra det samme.

mvh
KJ

Topp Bunn