Tangband W8-1808 og Eminence Alpha 15A åpen baffel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.443
    Antall liker
    450
    Torget vurderinger
    2
    Spennende prosjekt,følger med i kulissene. At OB trenger plass er en sannhet med sterke modifikajoner,har gitt opp kassehøyttlere pga for lite rom,trykksettingen lager mer problemer enn problemene med dipol-roll-off. Vil si at OB går ann å ha så lenge man har ca metern til vegg bak høyttaler. Sideveis e det jo problemfritt,kan stå helt inn til vegg..
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.003
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    10
    Hva blir følsomheten på høytalerne? Har ikke fulgt med fra starten av tråden, mulig det er nevnt før?
     

    sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Spennende prosjekt,følger med i kulissene. At OB trenger plass er en sannhet med sterke modifikajoner,har gitt opp kassehøyttlere pga for lite rom,trykksettingen lager mer problemer enn problemene med dipol-roll-off. Vil si at OB går ann å ha så lenge man har ca metern til vegg bak høyttaler. Sideveis e det jo problemfritt,kan stå helt inn til vegg..
    Takk for innspill. Jeg har nok kanskje en meter bak på ene siden, men bokhylle nesten rett bak på andre siden.
     

    sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Hva blir følsomheten på høytalerne? Har ikke fulgt med fra starten av tråden, mulig det er nevnt før?
    Jeg er ikke sikker, og ikke har måleutstyr til å finne ut nøyaktig. Men tangband har vel i utgangspunktet en følsomhet på 93 dB og denne er dempet med 8,2 ohm i serie.. Hva nå enn det blir, 8-10 dB?
     

    sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Prøvde meg med svært uegnet måleutstyr og den berømte 20-20000 Hz på juutjub. Dvs jeg startet på 40 Hz og når det kom opp i 17 kHz så mente mine ører at det var tyst 😁
    Mobilen egner seg naturligvis ikke som målemik og dette er litt for moro skyld.
    Dip rundt 8 kHz varierte kraftig avhengig av måleposisjon, og rommet er kvadratisk så det er sikkert noen rommoder som plukkes opp.
    Vet ikke om og hvor mye smoothing det er, formodentlig lite eller ingenting (kun peak hold, ikke postprosessert).

    FWIW som det heter på godt norsk..
    Screenshot_20210110-211724_Spectroid.jpg
     
    Sist redigert:

    sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Jeg opplever lyden som litt intens i toppen og lurer på om det ikke er litt høyt nivå oppover? Kanskje fulltonen bør dempes noen hakk...

    Screenshot_20210226-113156_Spectroid~2.jpg
     

    sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Sammenligner man tangband sine egne, ikke veldig "oppløste" målinger, med andre brukere, ser man jo plutselig en ganske vesentlig stigning fra rundt 600 Hz.
    Forslag til filter?

    Kilde:
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.769
    Antall liker
    10.575
    Torget vurderinger
    10
    Målinger fra produsenter er ofte smoooooooooooooothet

    Test først med et baffelstep filter. Spole og motstand (dropp kondis inntil videre). 1mH og test verdier mellom 1 og 8 Ohm.
     

    sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Ok, her kommer to ulike simuleringer for å dempe fulltonen.
    Først enkel økning fra 8,2 seriemotstand (per i dag) til 12 ohm (ca 2 dB)
    HP 8,2 vs 12 ohm series.PNG


    alternativt samme utgangspunkt, men med en L-pad som jeg lærte av å studere Eltek sin katalog i sin tid, 5,6 ohm serie og 4,7 ohm parallell (ca 3 db lavere).
    Impedanseforløpet er jo vesentlig forskjellig, så hvilken anbefales?

    HP 8,2 vs 5,6+4,7 L-pad.png
     
    Sist redigert:

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    678
    Antall liker
    467
    Torget vurderinger
    5
    Jeg forstår ikke øverste simuleringen. Hvorfor fremstår ikke endring av seriemotstand som frekvensliniær demping?
     

    sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Jeg forstår ikke øverste simuleringen. Hvorfor fremstår ikke endring av seriemotstand som frekvensliniær demping?
    Heisann,
    Jeg tror den er det hvis du tar hensyn til at fulltonen er delt av med høypass?
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    678
    Antall liker
    467
    Torget vurderinger
    5
    Jeg får ikke det helt til å stemme men mulig jeg tar feil.

    Det som er sikkert er at disse to frekvensgangene låter veldig forskjellig. Holder en knapp på øke seriemotstanden først, hvis det bare er litt hissig diskant. Den 2. simuleringen drar ned nivået langt ned i grunntoneområdet. Det er jo veldig enkelt og teste også.
     

    sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Ja, ja, ting tar tid med små barn i hus.
    Fikk endelig tid til å justere delefilter, inn med en ekstra 4,7 ohm så totalt 13 ohm.

    Mye bedre!
    Det som merkes nå er at baffelen er for skramlete og rister godt. Så det blir vel neste på lista. Veien er målet 😎
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn