Tanker rundt forsterkervalg til AP Scorpio II

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Ser ut som om jeg ender opp med å beholde mine kjære AP. Og siden jeg står uten forsterker må jeg ut å lete litt, fortrinnsvis i de lavere prisklassene. Jeg stiller ikke store krav til ampen, men om den har loop funksjon (mulighet for utvendig kabling mellom pre og effekt delen) er det en fordel, men ikke noe krav.

Høyttalerne er som sagt Scorpio II som med sine 14 elementer pr par har disse vist seg å være krevende. Likevel er jeg klar over at behovet for effekt i mange tilfeller blir overvurdert, men jeg har selv testet endel amper på disse nå, og det som går igjen er at jo kraftigere, jo bedre. Best resultat har jeg hatt med 600W inn fra hhv Vincent og Perreaux. Primare sin kraftige A32 røsket også brukbart mye liv i de. Den beste i kategorien pris/ytelse var derimot Hegels H200. Det er i sistnevnte (pris)klasse jeg nå skal ut på tur. Nytt eller brukt.

I hodet mitt har tankene flakket mellom H200 igjen eller en NAD M3. Vincents største integrerte (238) har stått som en outsider.

MEN! Tar man utgangspunkt i påstanden om at watt ikke er alt så dukker det opp noen interesante alternativer. Densen blir omtalt som god match med AP. Har også stor tro på Naim og da spesielt Supernait. I tillegg finnes det jo spennende ting på brukten. MBL 7006 er vel aldri å forakte. Det frister også å teste TAC (Vincent sitt rørmerke) Dream, men frykter den med sine 40 rørwatt kan få litt å streve med.

Så da er spørsmålet; har Densen, MBL evt Naim krefter nok til å drive APene godt på høye volum. Eller er jeg best tjent med å gå for noe som er safe med masse watt?

Er det noe annet jeg burde rette oppmerksomheten mot? Ønsker en klar mellomtone og et godt fundament i bunnen.


Geir Arne
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
T+A bør være en kandidat.
 

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Hei, jeg har selv Hegel H200 og Scorpio 2.
Har testet litt andre greier, men må si at Hegelen spiller meget bra hos meg i allefall.

Jeg har inntrykk at en kraftig forsterker blåser litt mer liv i bassen på de.
Dypbassen på H200 er jo som kjent meget bra.

Har forsøkt en del med kabler og uten de helt store forskjellene.

Mvh
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
lynvingen skrev:
Hei, jeg har selv Hegel H200 og Scorpio 2.
Har testet litt andre greier, men må si at Hegelen spiller meget bra hos meg i allefall.

Jeg har inntrykk at en kraftig forsterker blåser litt mer liv i bassen på de.
Dypbassen på H200 er jo som kjent meget bra.
Sitter med samme inntrykket. Liker spesielt mellomtonen. Veldig "naken" og gjennomsiktig med den komboen. Bassen er også et pluss. Godt med driv i bunnen. :)

lynvingen skrev:
Har forsøkt en del med kabler og uten de helt store forskjellene.
Kunne ikke vært mer enig. Clas all-the-way her nå. Og jeg skal testet mye før kabler kommer opp på ønskelisten igjen.


Geir Arne
 

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
I prisklassen 20-30000 kr er det en del å velge i, men min erfaring er at de Norske forsterkerne er rimelige sammenlignet med mye utenlandske eksotiske greier.
At de i tillegg har et godt rykte, og generelt meget god kvalitet er heller ingen bakdel, med tanke på levetid og evt. et senere videresalg.

Jeg kjøpte mine Scorpio et år etter H200 og ble først litt småskuffet over lyden.
Tynn og alt for lys lyd var status da.
Etter først noen mnd. med innspilling synes jeg det ble veldig bra og tanken på å bytte forsterker er borte; ialle fall for en stund.

En skal aldri si aldri....

Mvh Gaute
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Imperial skrev:
1. sjekk nettsiden.
2. http://www.akkelisaudio.com/

Ja, de er griselekre! ;D Tipper de låter som de koster, og de var visst dyrere enn du planla, men pytt, de er lekre!!

mvh
Var et par knepp over budsjett den ja. :p

Men det må være årets lekkreste. Det er jo lov å drømme. :)


Geir Arne
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
lynvingen skrev:
I prisklassen 20-30000 kr er det en del å velge i, men min erfaring er at de Norske forsterkerne er rimelige sammenlignet med mye utenlandske eksotiske greier.
At de i tillegg har et godt rykte, og generelt meget god kvalitet er heller ingen bakdel, med tanke på levetid og evt. et senere videresalg.

Jeg kjøpte mine Scorpio et år etter H200 og ble først litt småskuffet over lyden.
Tynn og alt for lys lyd var status da.
Etter først noen mnd. med innspilling synes jeg det ble veldig bra og tanken på å bytte forsterker er borte; ialle fall for en stund.

En skal aldri si aldri....

Mvh Gaute
Det som er litt av "problemet". Det er mye bra i den klassen. Jeg glemte også å nevne Bladelius.

Hva har du testet på dine Scorpio, og hva ble resultatet av de forskjellige sakene?


Geir Arne
 

olebjørn

Fersking
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
4
Antall liker
0
Sted
Kristiansand (opprinnelig Telemark)
Torget vurderinger
9
Hei Geir Arne! Hadde en AVI Labratory series integrert forsterker. Kan også fås som pre og effekt utgaver. Denne imponerte meg veldig! Meget kraftfull med sine 2x175w/8ohm og med flott lyd over hele registeret. Vet at mange har brukt denne sammen med AP så det er antakelig en god match. Den må sies å våre ett kupp til prisen da de som brukt ofte ligger på 8-10000,-
Mvh Ole Bjørn
 

Vedlegg

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
olebjørn skrev:
Hei Geir Arne! Hadde en AVI Labratory series integrert forsterker. Kan også fås som pre og effekt utgaver. Denne imponerte meg veldig! Meget kraftfull med sine 2x175w/8ohm og med flott lyd over hele registeret. Vet at mange har brukt denne sammen med AP så det er antakelig en god match. Den må sies å våre ett kupp til prisen da de som brukt ofte ligger på 8-10000,-
Mvh Ole Bjørn
Takk for tipset.

Må holde øyne åpne på brukten fremover.


Geir Arne
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Glemte å si at jeg MÅ ha pre ut. Tror MBL detter ut pga dette. Kommer sikkert til å hive inn noen suber etterhvert og da er det kjekt med volumkontroll på de. :D


Geir Arne
 

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Hei Geir Arne!

Jeg har ikke forsøkt noen av dine kandidater hjemme på scorpio.
Det jeg har testet hjemme på scorpio er:
Arcam Avr300 surroundreciver
Thule ia150
Audiolab 8000A

Det jeg kan si med en gang er at de spilte bra alle sammen, og spesielt Thule og Audiolab som gir litt mer varme i lydbildet enn Hegel.
Men, for å få bassen til å våkne og spesielt på moderate volumer tror jeg du er avhengig av en del krefter.

Jeg ser det står en Thule ia 350B på brukten til 6500kr (ny 30000)
Den kan også brukes i 5 kanaler.
Jeg vil tro den burde få liv i høyttalerne dine, selv om mange mener det har vært en del feil med Thule.
Jeg har selv hatt komplett Thule tidligere i ca 10år uten noe som helst tull.

Ellers er jeg helt enig i de kandidater du selv har nevnt.
Tror de er bra og gir mye for pengene.

Mvh Gaute
 

rocknrolla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.09.2009
Innlegg
312
Antall liker
22
Sted
Florø
Torget vurderinger
1
Heisan

Jeg har selv en H200 koblet opp på nevnte HT sammen med en Hegel CD2pa. Det har fungert bra , men jeg er i tenkeboksen på å bytte ut forsterkeren til fordel for rør. Det var bare å kunne finne noe med HT bypass og kunne forsvare rør kostnaden ;)

Noe svakere en H200 til Scorpio II tror jeg ikke blir noe bra. Denne har meget god kontroll på bassen og kan nok oppleves som noe skarp på høyere volum ( Noe som nok kan være signalkilde relatert)
Selv kunne jeg godt tenkt meg å testet Bladelius Thor II også da jeg tror den vil også klare jobben.
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Hegel H200 syntes jeg fungerer greit på Scorpio II.

For egen del ser det ut til at jeg mister rommet til å ha stereoen på fra litt over sommeren. Så kan se ut som om Scorpio må selges da de dessverre er feil farge for stuen. :(

Takker uansett for mange gode tips. :D


Geir Arne
 

rfo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
67
Antall liker
17
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Forer mine med en Krell KAV 400 xi og en Linn Akurate DS.
Låter fortreffelig.
 

oisteinth

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2006
Innlegg
75
Antall liker
3
Torget vurderinger
2
Du bør også sjekke ut Musical Innovation som Roar Malmin produserer. Selv kjører jeg MI-11 forforsterkeren med MI-7 effekt (2x120W 8 ohm) på mine Audio Physic Scorpio (mk I), det fungerer veldig bra. MI-11 er en svært god forforsterker og akkurat nå ligger det faktisk to stykker til salgs på forsiden her på hifisentralen! Selv drømmer jeg litt om å prøve MI-9 på mine Scorpio.. (2x60 W i ren klasse A)
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Gryphon Callisto; kraft og rafinnement og litt billigere enn Diablo.
 

mortens

Medlem
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
18
Antall liker
0
Torget vurderinger
3
Selv valgte jeg å gå for Bel Canto Dac1.5 og S300 (2x300w i 4ohm) til mine AP Scorpio II etter anbefaling fra OHC, Bel Canto høster stort sett bra tester rundt forbi i verden og OHC sier selv at det er en god match til AP
 

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
562
Antall liker
4
Har ikke Rotel noen små klasse D effekter som er utrolig bra til prisen? Var det omtale i Fidelity på disse? Det koster vel 3-4K nye. En ok ikke alt for dyr pre er vel ofte på børsen her.
En tanke i hvert fall:)
 
Topp Bunn