TANNOY

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jenjoh

    Medlem
    Ble medlem
    14.02.2016
    Innlegg
    30
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Noen som kan gi meg navnet eller en link til en god wax til mine prestige. Jeg finner wax for lyst tre, for mørkt tre, ufarget. Men hr ikke den fjerneste ide hva som er riktig å bruke/kjøpe. Har prøvd å finne en spesifikt til walnøtt uten hell.
     

    jenjoh

    Medlem
    Ble medlem
    14.02.2016
    Innlegg
    30
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Den får du vel ikke kjøpt løst etter hva jeg vet.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.953
    Antall liker
    13.277
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Melder meg inn her jeg... Fløte høyttalere!

    Vis vedlegget 579410
    Gratulerer med flotte høyttalere. :)

    Var litt i tenkeboksen på de selv, men er usikker på om de kan være for store for mitt rom. Kan jeg spørre om størrelsen på rommet du har de i?

    -Stein Ivar
    min erfaring etter +45 år i denne hobbyen, er at store ht låter alltid bedre enn små, selv i små rom...
    det er bare å la være å dra på så inni h%&#"=%
    det er noe med membran areale og headroom.....
    cruise avgårde med V-8 på 1500 rpm...
     

    Stein Ivar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    538
    Antall liker
    415
    Torget vurderinger
    6
    Melder meg inn her jeg... Fløte høyttalere!

    Vis vedlegget 579410
    Gratulerer med flotte høyttalere. :)

    Var litt i tenkeboksen på de selv, men er usikker på om de kan være for store for mitt rom. Kan jeg spørre om størrelsen på rommet du har de i?

    -Stein Ivar
    min erfaring etter +45 år i denne hobbyen, er at store ht låter alltid bedre enn små, selv i små rom...
    det er bare å la være å dra på så inni h%&#"=%
    det er noe med membran areale og headroom.....
    cruise avgårde med V-8 på 1500 rpm...
    Det har du sikkert rett i, håper jeg :). Rommet mitt er ikke mer enn drøyt 13-14 m2, men jeg spiller heller ikke veldig høyt. Tenker du Kensington GR kunne funka i et så lite rom?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.472
    Antall liker
    7.993
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Noen som kan gi meg navnet eller en link til en god wax til mine prestige. Jeg finner wax for lyst tre, for mørkt tre, ufarget. Men hr ikke den fjerneste ide hva som er riktig å bruke/kjøpe. Har prøvd å finne en spesifikt til walnøtt uten hell.
    Enhver voks for treverk vil fungere. Spør om råd hos fargehandel eller trevare/byggvareforretning og kjøp det de mener er best. Det de ikke har kan de bestille, som f.eks Liberon Black Bison Antikkvoks. Liberons produkter er høyt ansett og finnes i en rekke utgaver også på eBay UK. Jeg ville valgt en nøytral voks som denne.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.418
    Antall liker
    12.503
    Sted
    Sørlandet
    Det har du sikkert rett i, håper jeg :). Rommet mitt er ikke mer enn drøyt 13-14 m2, men jeg spiller heller ikke veldig høyt. Tenker du Kensington GR kunne funka i et så lite rom?
    Jeg er ikke enig med LMC og har flere ganger opplevd at små høyttalere spiller ringer rundt høyttalere som er for store for rommet. Tannoy Kensington GR er den i Prestige serien som er lettest å få til å fungere i relativt små rom men min erfaring er at dem trenger plass mellom høyttalerne for å skinne. Gjerne 3 meter eller mer og deretter relativt kraftig toe-in mot lytteren.

    -BB-
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Det har du sikkert rett i, håper jeg :). Rommet mitt er ikke mer enn drøyt 13-14 m2, men jeg spiller heller ikke veldig høyt. Tenker du Kensington GR kunne funka i et så lite rom?
    Jeg er ikke enig med LMC og har flere ganger opplevd at små høyttalere spiller ringer rundt høyttalere som er for store for rommet. Tannoy Kensington GR er den i Prestige serien som er lettest å få til å fungere i relativt små rom men min erfaring er at dem trenger plass mellom høyttalerne for å skinne. Gjerne 3 meter eller mer og deretter relativt kraftig toe-in mot lytteren.

    -BB-
    Selv har jeg blandede erfaringer med dette, og har holdt på og hatt interessen i 30+ år selv så har rukket å prøve ut endel.

    Tannoy har vært noe av det enkleste å få til å fungere å små/middels rom, selv med store høyttalere. Tror mye av det skyldes at de ikke har skikkelig dypbass.
    På godt å vondt, for det fine er da at du kan sette opp en sub, gjerne to til å ta seg av dypbassen. Fordelen med dette er korrigeringsmulighetene du da får i de laveste frekvensene. En stor høyttaler med mye dypbass blir ofte svulstig i små rom, fordi bassen tar overhånd. (Rommet lader for mye) Derimot en sub kan du justere til å passe sammen med HT og rommet.

    Ett av de artigste oppsettene jeg har hatt i senere tid er Tannoy Arden med ett par Cabasse subber. Men Arden uten sub = ett oppsett uten dypass. Dette fungerte meget bra. Deretter hadde jeg ett par T+A Criterion 110 som spiller dypbass så det synger etter, de fikk jeg aldri skikkelig til i mitt rom da bassen tok overhånd da jeg dro på, men på lavt volum gikk det fint.

    Nå er jeg tilbake til høyttalere med mindre dypass egenskaper og subber, det fungerer knallbra :)

    Tror ikke du skal være redd for å putte de Tannoyene inn i rommet ditt.
     
    Sist redigert av en moderator:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.418
    Antall liker
    12.503
    Sted
    Sørlandet
    Ikke uenig ThomasN. Men plasserer du Kensington i hjørnene i en (for) liten leilighet så vil man kunne oppleve at dem blir svulstige. Dette kan man selvfølgelig velge å kompensere for med EQ, subwoofer(e), DSP, delefrekvenser, bassfeller... men det blir å jakte etter sin egen hale da det er mye enklere og langt rimeligere å bare kjøpe andre høyttalere som er bedre egnet for rommet. Nå har Stein Ivar allerede Harbeth SHL5+ og dem er ikke helt enkle å plassere dem heller og ihvertfall ikke i små rom. Selv har jeg både SHL5 og jeg solgte Kensington nettopp fordi jeg ikke kunne gi dem plass nok i et 48kvm lytterom. Men det ble noe bedre hvis jeg delte dem på ca 90hz og lot en subwoofer ta over bassen men det blir "for dumt" mener nå jeg.

    -BB-
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Ikke uenig ThomasN. Men plasserer du Kensington i hjørnene i en (for) liten leilighet så vil man kunne oppleve at dem blir svulstige. Dette kan man selvfølgelig velge å kompensere for med EQ, subwoofer(e), DSP, delefrekvenser, bassfeller... men det blir å jakte etter sin egen hale da det er mye enklere og langt rimeligere å bare kjøpe andre høyttalere som er bedre egnet for rommet. Nå har Stein Ivar allerede Harbeth SHL5+ og dem er ikke helt enkle å plassere dem heller og ihvertfall ikke i små rom. Selv har jeg både SHL5 og jeg solgte Kensington nettopp fordi jeg ikke kunne gi dem plass nok i et 48kvm lytterom. Men det ble noe bedre hvis jeg delte dem på ca 90hz og lot en subwoofer ta over bassen men det blir "for dumt" mener nå jeg.

    -BB-
    Jeg kjenner ikke Kensington fra eget oppsett, kun hørt i butikk. Det er en spennende høyttaler.
    Men jeg måtte kjøre mine Arden lukket for å få de til å funke bra hos meg, hvis ikke ble det litt vel svulstig... men med gøyal partyfaktor :) Men ett større rom hadde det nok fungert fint i. Jeg har ca 25 - 30 kvm + at det er åpent inn til gang å kjøkken, så litt vanskelig å si hvordan det påvirker lyden. Trolig bare positivt. Men tar jeg ikke helt feil så var det vel du BeetleBug som kjøpte min Anthem STR så da vet jo du hvordan det ser ut :)
     

    Stein Ivar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    538
    Antall liker
    415
    Torget vurderinger
    6
    Ikke uenig ThomasN. Men plasserer du Kensington i hjørnene i en (for) liten leilighet så vil man kunne oppleve at dem blir svulstige. Dette kan man selvfølgelig velge å kompensere for med EQ, subwoofer(e), DSP, delefrekvenser, bassfeller... men det blir å jakte etter sin egen hale da det er mye enklere og langt rimeligere å bare kjøpe andre høyttalere som er bedre egnet for rommet. Nå har Stein Ivar allerede Harbeth SHL5+ og dem er ikke helt enkle å plassere dem heller og ihvertfall ikke i små rom. Selv har jeg både SHL5 og jeg solgte Kensington nettopp fordi jeg ikke kunne gi dem plass nok i et 48kvm lytterom. Men det ble noe bedre hvis jeg delte dem på ca 90hz og lot en subwoofer ta over bassen men det blir "for dumt" mener nå jeg.

    -BB-
    Du sier Kensington er den ht i Prestige serien som er enklest å få til i relativt små rom. Da er det vel ikke rommet størrelse som er problemet hos deg hvis du har 48kvm?

    Jeg var litt skeptisk til om shl5+ ville fungere, men etter å ha prøvd de i eget rom før var jeg ikke i tvil. Syns de spiller veldig godt her uten dominerende bass. I alle fall på de lydnivåer jeg spiller på. De står på langside i et som som er ca 4,5*3m med ca 2m mellom ht og 2m til lyttepos.

    -Stein Ivar
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.418
    Antall liker
    12.503
    Sted
    Sørlandet
    Du sier Kensington er den ht i Prestige serien som er enklest å få til i relativt små rom. Da er det vel ikke rommet størrelse som er problemet hos deg hvis du har 48kvm?

    Jeg var litt skeptisk til om shl5+ ville fungere, men etter å ha prøvd de i eget rom før var jeg ikke i tvil. Syns de spiller veldig godt her uten dominerende bass. I alle fall på de lydnivåer jeg spiller på. De står på langside i et som som er ca 4,5*3m med ca 2m mellom ht og 2m til lyttepos.

    -Stein Ivar
    Det var ikke størrelsen på rommet mitt som var utfordringen men heller det at jeg ikke fikk nok avstand mellom høyttalerne og til sidevegg. Jeg klarte maks 2.8 meter mellom dem men da stod den ene helt inntil sidevegg og alt av perspektiv og dybde forsvant. Når hytteforbudet er over skal jeg ta med meg mine Harbeth SHL5 og forsøke dem.

    -BB-
     

    Lieberung

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2009
    Innlegg
    182
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    2
    Det er Steriofil og EVENSTAD som selger Tannoy Gold 5 7 og 8. Gold 8 er nå under test. Må la dem spilles inn en uke før jeg gjør en seriøs test av dem.
    Har fått TANNOY GOLD 7 og 8 i hus. Først ut er GOLD 7. Har hatt dem til test nå i en uke. Stått på nesten hele tiden med svakt volum. Nå etter en uke så har det virkelig åpnet seg. Med volumet på kl. 10:00 og med musikk av Diana Kralls Live in Paris så er dette lydnirvana. Er det virkelig lyden fra en moderat stor Monitor. Det er et utrolig brett stort lydbilde og det mangler ingen ting i verken topp eller bunn. Bassen er kontant med en nærmest brutal autoritet. Typisk Tannoy. Jeg gleder meg til å sette i gang test av GOLD 8. Kommer tilbake med den. Jeg sier bare LØP og kjøp.
    For noen måneder side solgte jeg mine fantastiske ATC. Vet at dette er en Tannoy-tråd så jeg kan fortelle at før dem hadde jeg DC10t som jeg hadde i ca tre år. Selv om DC10t også var enestående i dynamikk og morofaktor følte jeg at de trengte et større pusterom enn min lille stue på under 20m2.. Fikk et bra tilbud på ATC SCM 50 ASLT av Tor hos Lyrikk og hadde de i 6 år. Med matchende elektronikk følte jeg at jeg hadde kommet til veis ende. Mindre dramatisk enn Tannoyene men detaljer og fantastisk mellomtone samt dypbass. Det bare satt og hørtes naturlig ut. Oppgraderingsnevrosene ga seg og jeg sluttet nesten å lese hifi-blader og forum, bare lyttet til musikk. Men planen om å kjøpe større bolig ble ikke noe mer og de tok for mye plass i stua de også, så i fjor høst solgte jeg de til en regissør fra Gøteborg. I påvente av en verdig erstatning har jeg nå kjøpt Tannoy Gold 8 for å fylle noe av tomrommet, og jeg må si at for prisen, (dvs å koste under 1/10 del av ATC'ene) spiller de forbausende bra, selv stående på gulvet med helning. Lyst på noe mwd klassisk utseende og vurderer nå Klipsch Heresy iv men synes prisen er for stiv.. Vurderer også noe fra Tannoy prestige men så var det dette med størrelse igjen..
    rosros Hvordan synes du Gold 8 er i forhold til de mindre modellene
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Det er Steriofil og EVENSTAD som selger Tannoy Gold 5 7 og 8. Gold 8 er nå under test. Må la dem spilles inn en uke før jeg gjør en seriøs test av dem.
    Hei. Spurte om dette tidligere, men jeg prøver igjen: Hvordan ville disse fungert i en 25 m2 stue? Jeg spiller aldri på party-volum uansett, så høy lyd er ikke viktig, men jeg tenker mer på om du mister mye hvis du ikke bruker dem til nærfeltslytting.

    ---

    Noen andre her eventuelt med erfaring med Gold-monitorene?
     

    laer

    Medlem
    Ble medlem
    16.12.2018
    Innlegg
    13
    Antall liker
    2
    Hei,

    Noen som vet om en Primaluna evo 300 (40 watt) vil være en bra match med Tannoy Legacy Arden? Eventuelt noen andre gode tips til forsterker til Arden? Har en AMR hybridforsterker på 60 watt som forsåvidt fungerer bra, men kunne tenke meg å prøve noe annet.
     

    sbf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2009
    Innlegg
    178
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    1
    PL er sikkert bra. Luxman, Accuphase og Manley er også tre merker som går igjen i kombo med Tannoy
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hei,

    Noen som vet om en Primaluna evo 300 (40 watt) vil være en bra match med Tannoy Legacy Arden? Eventuelt noen andre gode tips til forsterker til Arden? Har en AMR hybridforsterker på 60 watt som forsåvidt fungerer bra, men kunne tenke meg å prøve noe annet.
    Det er jo bare å prøve, men magefølelsen min sier at Arden kanskje vil trives med litt mer turtall enn du får fra 40 watt. Brukte 48 watt SET på mine tidligere, og selv om det låt veldig pent og innsmigrende ble det litt mer fart med 250 watt klasse D.

    Det er nok mange variabler som spiller inn når man skal finne perfekt forsterker til en gitt høyttaler, men dette er min erfaring hittil. Skulle gjerne prøvd forskjellige ting for å finne en om mulig enda bedre match, men må si GATO funker veldig bra.
     

    kazan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    313
    Antall liker
    438
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Noen som vet om en Primaluna evo 300 (40 watt) vil være en bra match med Tannoy Legacy Arden? Eventuelt noen andre gode tips til forsterker til Arden? Har en AMR hybridforsterker på 60 watt som forsåvidt fungerer bra, men kunne tenke meg å prøve noe annet.
    Luxman fungerer iallfall veldig bra med Tannoy,har brukt 3 forskjellige Luxman på mine DC10TI. 590AX,M600A og nå M700u. meget bra alle egentlig:)
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet at klasse A (selv med få watt) låter fantastisk bra med Tannoy Legacy Cheviot ihvertfall, og tror at rør også vil passe veldig bra (dvs. eksempelvis PrimaLuna).
     

    kazan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    313
    Antall liker
    438
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet at klasse A (selv med få watt) låter fantastisk bra med Tannoy Legacy Cheviot ihvertfall, og tror at rør også vil passe veldig bra (dvs. eksempelvis PrimaLuna).
    Hadde Cary SLI80 og Tannoy d700 for noen år siden,spilte meget bra det også
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Tannoy trenger mye guffe det er helt sikkert, selv mine Westminster med 99db@1w. ASR Emitter II excl med sine 280W/8Ohm er akkurat passe.
    Kunne gjerne vært mer. Det handler om dynamikk og kontroll. Etter min mening ;-)
    PS: Må samtidig innrømme at jeg ikke har hørt dem med små rørforsterkere men kan ikke forstå at det kan bli spesielt bra i hvert fall hvis man liker kontroll i bassen samtidig som man liker realistiske lydnivåer... og der er jeg :)
     
    Sist redigert:

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Tannoy Arden er opp 20k i pris til 90k. Begynner å bli dyrt dette.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Tannoy trenger mye guffe det er helt sikkert, selv mine Westminster med 99db@1w. ASR Emitter II excl med sine 280W/8Ohm er akkurat passe.
    Kunne gjerne vært mer. Det handler om dynamikk og kontroll. Etter min mening ;-)
    PS: Må samtidig innrømme at jeg ikke har hørt dem med små rørforsterkere men kan ikke forstå at det kan bli spesielt bra i hvert fall hvis man liker kontroll i bassen samtidig som man liker realistiske lydnivåer... og der er jeg :)
    Har høyrt Tannoy med relativt små rørforsterkarar, og det er knall.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.712
    Antall liker
    11.164
    Torget vurderinger
    2
    Tannoy trenger mye guffe det er helt sikkert, selv mine Westminster med 99db@1w. ASR Emitter II excl med sine 280W/8Ohm er akkurat passe.
    Kunne gjerne vært mer. Det handler om dynamikk og kontroll. Etter min mening ;-)
    PS: Må samtidig innrømme at jeg ikke har hørt dem med små rørforsterkere men kan ikke forstå at det kan bli spesielt bra i hvert fall hvis man liker kontroll i bassen samtidig som man liker realistiske lydnivåer... og der er jeg :)
    Har høyrt Tannoy med relativt små rørforsterkarar, og det er knall.
    Folk har ofte en tendens til å blande kvalitet og Watt.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Tannoy trenger mye guffe det er helt sikkert, selv mine Westminster med 99db@1w. ASR Emitter II excl med sine 280W/8Ohm er akkurat passe.
    Kunne gjerne vært mer. Det handler om dynamikk og kontroll. Etter min mening ;-)
    PS: Må samtidig innrømme at jeg ikke har hørt dem med små rørforsterkere men kan ikke forstå at det kan bli spesielt bra i hvert fall hvis man liker kontroll i bassen samtidig som man liker realistiske lydnivåer... og der er jeg :)
    Har høyrt Tannoy med relativt små rørforsterkarar, og det er knall.
    Du har nok sikkert hørt mer Tannoy enn meg.

    Men, jeg innbiller meg at folk generaliserer litt med Tannoy på samme måte som med Klipsch. Selv om noen Tannoy ikke trenger mer enn noen få rørwatt, så er det kanskje andre modeller som gjerne spiser mye mer effekt for å låte som de skal/kan/bør.

    Kan bare bruke mine egne som eksempel, som jeg først hadde på 48 watt SET med helt ok resultat, men som ikke våknet ordentlig til liv før de fikk 250 watt klasse D. 40 kg og 48 watt mot 10 kg og 250 watt.
    På Klipsch Heritage som jeg hadde før Tannoy var derimot 48 watt SET mer enn tilstrekkelig. Så en høyttaler er ikke en høyttaler, og en Tannnoy er kanskje ikke en Tannoy. Variabler forekommer.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Tannoy Arden er opp 20k i pris til 90k. Begynner å bli dyrt dette.
    De forsvarer iallfall prisstigningen langt bedre enn visse konkurrenter som faktisk har fått mye heftigere økning i pris enn det de siste årene. Men enig i at det begynner å koste. Lurer på om folk vil bli vant til det og godta økningene som skjer, eller om det får salget til å stagnere. Har lønningene gått opp tilsvarende?
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.730
    Antall liker
    4.544
    Sted
    Nøtterøy
    Tannoy Arden er opp 20k i pris til 90k. Begynner å bli dyrt dette.
    De forsvarer iallfall prisstigningen langt bedre enn visse konkurrenter som faktisk har fått mye heftigere økning i pris enn det de siste årene. Men enig i at det begynner å koste. Lurer på om folk vil bli vant til det og godta økningene som skjer, eller om det får salget til å stagnere. Har lønningene gått opp tilsvarende?
    De koster å importere nå i disse dager pga lav kronekurs.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Bambi, du har sikkert rett i at det generaliserast mykje. Og det er skilnad på dei "tradisjonelle" Tannoyane versus dei meir moderne (utan at eg vil generalisere denne skilnaden - der er likskapar også.

    Eg har vel høyrt totalt sett eit dusin modellar, litt av begge slag, så eg er ingen Tannoy-ekspert. Men dei Tannoyane eg har høyrt treng nok ikkje dei aller råaste effektmengdene, og kan endåtil greie seg med små forsterkarar. Uansett bør ein høyre på dei aktuelle kombinasjonane før ein bestemmer seg. Aller helst bør ein prøve det heime - det er mange variablar i rom, møblering og oppsett elles.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Tannoy Arden er opp 20k i pris til 90k. Begynner å bli dyrt dette.
    De forsvarer iallfall prisstigningen langt bedre enn visse konkurrenter som faktisk har fått mye heftigere økning i pris enn det de siste årene. Men enig i at det begynner å koste. Lurer på om folk vil bli vant til det og godta økningene som skjer, eller om det får salget til å stagnere. Har lønningene gått opp tilsvarende?
    De koster å importere nå i disse dager pga lav kronekurs.
    Det er nok en faktor, ja. Lurer på om prisene vil gå ned igjen hvis krona blir sterkere igjen.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Tannoy trenger mye guffe det er helt sikkert, selv mine Westminster med 99db@1w. ASR Emitter II excl med sine 280W/8Ohm er akkurat passe.
    Kunne gjerne vært mer. Det handler om dynamikk og kontroll. Etter min mening ;-)
    PS: Må samtidig innrømme at jeg ikke har hørt dem med små rørforsterkere men kan ikke forstå at det kan bli spesielt bra i hvert fall hvis man liker kontroll i bassen samtidig som man liker realistiske lydnivåer... og der er jeg :)
    Har høyrt Tannoy med relativt små rørforsterkarar, og det er knall.
    Folk har ofte en tendens til å blande kvalitet og Watt.
    Jo det kan tenkes. Personlig foretrekker jeg "for mange" kvalitetswatt framfor "for få" kvalitetswatt men det er vel de fleste enige i ;-)
    Men da er selvfølgelig det neste spørsmålet hva "for få" betyr, noe som avhenger av høyttaler, musikksmak, spillestil, rom og mye annet.
    Godt med headroom er uansett sjelden noen ulempe.
    Her kan man leke seg med headroom, SPL, Watt ift egne preferanser hvis man vil:
    https://geoffthegreygeek.com/calculator-amp-speaker-spl/
    Alternativt, for dimensjonering av et THX hjemmekino med 85dB referansenivå og 105dB peaks:
    http://www.acousticfrontiers.com/2013322spl-calculator/

    Det sier selvsagt ikke alt men det som sies er i hvert fall relativt harde fakta ;-) Relativt uforvrengt opp til 105dB i lytteposisjon og en god del mer i peaks synes jeg nok man bør klare før noe kan kalles "high end", i hvert fall hvis målet er å gjenskape en liten jazzklubb i egen stue. Det betyr i mitt tilfelle omtrent 150W RMS forsterker som gir 6dB headroom v/105dB i lytteposisjon med Westminster. Helt i tråd med anbefalingene til Tannoy også ;-)
     
    Sist redigert:

    Jasminus

    Fersking
    Ble medlem
    04.05.2012
    Innlegg
    2
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    2
    Forsterker til Autograph mini

    Hei godtfolk!

    Jeg har hatt lyst på Tannoy Autograph mini i mange år, og i vinter kjøpte jeg de endelig på Stereofil. Det er vakkert håndtverk og ditto lyd. Jeg lurer på å oppgradere forsterker som for tiden er en Wadia 151 PowerDAC mini. Jeg håper noen av dere har råd om en god forsterker som kan passe.Har noen prøvd NuPrime IDA-8 eller IDA-16? Eller er det bare Klasse A type Luxman, Accuphase eller Sugden som duger?

    Mvh Jan
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Bambi, du har sikkert rett i at det generaliserast mykje. Og det er skilnad på dei "tradisjonelle" Tannoyane versus dei meir moderne (utan at eg vil generalisere denne skilnaden - der er likskapar også.

    Eg har vel høyrt totalt sett eit dusin modellar, litt av begge slag, så eg er ingen Tannoy-ekspert. Men dei Tannoyane eg har høyrt treng nok ikkje dei aller råaste effektmengdene, og kan endåtil greie seg med små forsterkarar. Uansett bør ein høyre på dei aktuelle kombinasjonane før ein bestemmer seg. Aller helst bør ein prøve det heime - det er mange variablar i rom, møblering og oppsett elles.
    Jeg kan egentlig bare dra på egne erfaringer her. Når jeg hørte DC 10T i butikk et par ganger, så fikk jeg inntrykk av at disse var veldig lette å drive, men ingen tvil om at de profiterte på både headroom og kvalitet fra forsterkeren.
    Og med Arden som jeg har selv vil jeg jo si at den definitivt kan klare seg med små forsterkere og det kan låte nydelig, men at det ble en helt annen kontroll med kraftigere forsterker. Men spiller man f.eks. bare laidback jazz og visesang er det ikke sikkert man trenger mer enn noen få kvalitetswatt. Til mer kompleks musikk og filmlyd blir det liksom ikke full uttelling før man hekter på en forsterker som orker mer. Det er egentlig min erfaring med Tannoy oppsummert på noen få setninger, så tviler ikke på at du kan ha gjort andre erfaringer siden du har hørt flere modeller.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk
    6

    65finger

    Gjest
    Monterte opp et par Tannoy Gold 7 nå. Kort avstand mellom Høyttalerene foreløpelig. Bruker en enkel BT-mottaker fra tlf og Apple Music
    Litt lurvete bass i starten men etter et par timer merkbart bedre. spiller stort og deilig. bedre Aktive Hts for 5000,- spenn skal du lete lenge etter
    IMG_0239.jpeg
     
    Sist redigert av en moderator:

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    799
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    10
    I forbindelse med at jeg tenker på ny forsterker til mine cheviot, så solgte jeg nåværende forsterker, en lyngdorf 2170 som ble kjøpt inn spesifikt for et annet høyttalerpar. Som venteforsterkere, og fordi det er gøy, så kjøpte jeg en Yamaha wxa50, og en NAD d3020 v2 på finn for å se hva disse små boksene kunne gjøre. Det viser seg å være uventet og overraskende mye. Spesielt d3020 v2 spiller musikk så det er helt rørende, og mer enn høyt nok på cheviotene. Dette har fått meg til å se verdien av høyttalere som er enkle å drive, og relativt følsomme, slik cheviotene er. Nesten så jeg anser høyttelere med ville impedansekurver og lav følsomhet som feilkonstruerte :) Jeg anbefaler andre som har cheviot/arden/eaton å prøve noen av disse små boksene, jeg tror dere vil bli overrasket. Selv vurderer jeg å droppe ny forsterker, som muligens (litt usikker faktisk) ville ha spilt bedre, vært mye større og trukket mye mer strøm med sine klasse-A-watt. Samtidig ville den nok ha gitt mer eierglede og det skal man vel aldri undervurdere.. Poenget er vel at jeg helt utmerket kunne levd godt og lenge med en d3020 v2 i systemet, og det hadde jeg rett og slett ikke trodd.
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hørt mine Cheviot med en klasse D amp (masse watt), noe som ikke var helt min stil, med en AB forsterker på 150W som var greit, men det var først med klasse A og med rør som jeg virkelig fikk den lyden jeg trives best med. Nå spiller jeg sjeldent så voldsomt høyt, men anlegget har ingen problemer med å dra på heller.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn