TANNOY

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.349
    Antall liker
    5.830
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Melder meg inn i klubben igjen da jeg i romjula ble eier av dc8ti, venter nå på at forsterker skal komme i hus denne uken. Har i en periode vært på vannvogna angående denne hobbyen. Så bygger opp anlegg fra bunne av.
    Har tidligere hatt DC10t, angret på det salget og tenkte i grunn på DC10ti eller DC10A denne gangen. Men det florerer ikke av disse på brukte’n, så da gikk jeg for dc8ti 🧐
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Frister lykken her:
    Har mottatt en epost fra en trivelig kar, som går og tygger på om han skal gå til anskaffelse av et par Tannoy Legacy Arden.
    Dog kunne han ha tenkt seg å høre et par spille først.
    Så blir spørsmålet: Er der nogen i Bergen og omegn som har nevnte høyttaler, som kunne tenkt seg å være behjelpelig med å gi en annen trivelig bergenser er forsmak på høyttalernes kvaliteter?

    mvh
    Proffen
     

    okalles

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    383
    Antall liker
    32
    Sted
    Hordaland
    Frister lykken her:
    Har mottatt en epost fra en trivelig kar, som går og tygger på om han skal gå til anskaffelse av et par Tannoy Legacy Arden.
    Dog kunne han ha tenkt seg å høre et par spille først.
    Så blir spørsmålet: Er der nogen i Bergen og omegn som har nevnte høyttaler, som kunne tenkt seg å være behjelpelig med å gi en annen trivelig bergenser er forsmak på høyttalernes kvaliteter?

    mvh
    Proffen
    Hei, Har Kensington GR men om det er sammenlignbart kan eg ikkje svare på.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Det tviler jeg på at det er. Det lille jeg har hørt av Arden tilsier at det er en høyttaler med mye trøkk og moro. Kensington, om den minner om egne GRF90 er mer raffinement, oppløsning og mindre rock`n`roll. Men jeg har ikke sammenlignet, og jeg har ikke hørt Kensington.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Jeg relaterer dette til Arden som i hvert fall jeg opplever har mer trøkk og mindre raffinement enn mine GRF90 (Og elementmessig er mer lik Kensington). Så kan man si at det er roc`n`roll og enda mer rock`n`roll. Kanskje det ville vært bedre formulert.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.429
    Antall liker
    12.523
    Sted
    Sørlandet
    Kensington GR er en høflig gentleman med hår på brystet. Rebelsk blir dem først når man forer dem med nok strøm. Jeg hadde gleden av å lytte på mine med Hegels største monoblokker og 20 stk 15" subber som basshjelp i et veldempet lokale. Du hildrande du for en kombinasjon!

    969878AE-8C34-4291-BF9F-BCEB6AE766FB_1_201_a.jpeg


    -BB-
     

    okalles

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    383
    Antall liker
    32
    Sted
    Hordaland
    Det tviler jeg på at det er. Det lille jeg har hørt av Arden tilsier at det er en høyttaler med mye trøkk og moro. Kensington, om den minner om egne GRF90 er mer raffinement, oppløsning og mindre rock`n`roll. Men jeg har ikke sammenlignet, og jeg har ikke hørt Kensington.
    Tenkte om det var likheter kunne en vere til hjelp
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Hei, det er jeg som er den trivelige karen fra Bergen...:giggle:
    Spiller i dag på WHT IQM. Har prøvd endel forskjellige forsterker, med blandet hell, men akkurat nå bruker jeg McIntosh MA252 som fungerer veldig bra. Det er rikelig med trøkk og moro, og når man hører dem forstår man hva anmelderne snakker om når de beskriver en høytaler som "hurtig".

    Det er trøkk og moro jeg er ute etter. Om det er en anelse sofistikert i tillegg er det en bonus. WHT tikker veldig mange bokser men jeg kunne nok tenke meg høytalere som er litt mer laidback i toppen og ikke fullt så "på" som WHT er.
    Jeg spiller en god del prog og rock. Min erfaring er at et oppsett som mestrer dette på en bra måte vil fungere temmelig bruktbart på alle andre sjangre også.
    Er Legacy Arden en prog-vennlig høytaler?
     
    • Liker
    Reaksjoner: TAF

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Håper noen i Bergensområdet kjenner sin besøkelsestid og gir deg tilbud om det du ønsker, før du gjør en evt handel, Kjoenik!

    mvh
    Proffen
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Hallo, hva er egentlig forskjellen på Kensington GR vs Turnberry GR ? Bortsett fra prisen?
    for meg fremstår det som samme element i begge?
     

    Pug309gti

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.04.2016
    Innlegg
    1.712
    Antall liker
    898
    Sted
    Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
    Torget vurderinger
    8
    Hallo, hva er egentlig forskjellen på Kensington GR vs Turnberry GR ? Bortsett fra prisen?
    for meg fremstår det som samme element i begge?
    Bedre kasse, delefilter, helt annet element, turnberry bruker tulipspreder og keramiske magneter mens kensington bruker pepperpott spreder og alnico magneter. stor forskjell på disse, men begge er meget kapable høytalere. mitt valg Kensigngon he/se/gr :)
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Ok,rakk for svar.
    trodde det var samme Alnico i begge , men det var bare den jubile modellen som hadde det elementet ser jeg nå:))
     

    terrawa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2009
    Innlegg
    100
    Antall liker
    26
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    1
    Melder meg inn i klubben igjen da jeg i romjula ble eier av dc8ti, venter nå på at forsterker skal komme i hus denne uken. Har i en periode vært på vannvogna angående denne hobbyen. Så bygger opp anlegg fra bunne av.
    Har tidligere hatt DC10t, angret på det salget og tenkte i grunn på DC10ti eller DC10A denne gangen. Men det florerer ikke av disse på brukte’n, så da gikk jeg for dc8ti 🧐
    Har hatt har DC10Ti i snart et år, og kan bekrefte at det er en høyttaler som gir deg ro i sjelen. Produser gåsehud daglig😊 Vil anta det ikke er store forskjellen vs Dc8ti. Har byttet høyttalere ofte og har sikkert vært innom maaaange høyttalere de siste 15 årene, og har sjeldent vært fornøyd over tid. Har nå akseptert at det finnes ikke mange høyttalere som en en med normal arbeidsinntekt kan kjøpe, som er vesentlig bedre😎 Men du gjør lite feil ved å kjøpe deg et par DC10Ti.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.349
    Antall liker
    5.830
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Har hatt har DC10Ti i snart et år, og kan bekrefte at det er en høyttaler som gir deg ro i sjelen. Produser gåsehud daglig😊 Vil anta det ikke er store forskjellen vs Dc8ti. Har byttet høyttalere ofte og har sikkert vært innom maaaange høyttalere de siste 15 årene, og har sjeldent vært fornøyd over tid. Har nå akseptert at det finnes ikke mange høyttalere som en en med normal arbeidsinntekt kan kjøpe, som er vesentlig bedre😎 Men du gjør lite feil ved å kjøpe deg et par DC10Ti.
    Jeg hadde DC10t for noen år tilbake, angrer jo litt på at jeg lot de gå.Tanken var nå å få tak i DC10ti, men de er ikke ofte å se for salg. Var så heldig å få kjøpt DC8ti og de spiller veldig godt, men så har DC10ti dobbelt så mye membran arial og er mer brutale visuelt. Så tror nok jeg mulig griper sansen om et godt holdt par kommer for salg.
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Bedre kasse, delefilter, helt annet element, turnberry bruker tulipspreder og keramiske magneter mens kensington bruker pepperpott spreder og alnico magneter. stor forskjell på disse, men begge er meget kapable høytalere. mitt valg Kensigngon he/se/gr :)
    Luksus er luksus. Mange penger for å smilet bredere 😁
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Selv om jeg har landet trygt på høyttalere følger jeg med i denne tråden. Har sansen for Tannoy og var svært nær ved å kjøpe DC10 for mange år siden. De imponerte veldig på en lytterunde jeg hadde. Hva er årsaken til at de ikke selges lenger?
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.349
    Antall liker
    5.830
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Selv om jeg har landet trygt på høyttalere følger jeg med i denne tråden. Har sansen for Tannoy og var svært nær ved å kjøpe DC10 for mange år siden. De imponerte veldig på en lytterunde jeg hadde. Hva er årsaken til at de ikke selges lenger?
    Etter hva jeg har lest/hørt ble DC 8 og DC 10 for dyre og produsere, men som sakt kun noe jeg har hørt.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.429
    Antall liker
    12.523
    Sted
    Sørlandet
    Etter hva jeg har lest/hørt ble DC 8 og DC 10 for dyre og produsere, men som sakt kun noe jeg har hørt.
    Det samme har jeg hørt. Når Tannoy gikk til Kina så beholdt dem deler av produksjonen i Skotland (Prestige og Legacy). DC serien havnet mellom to stoler og ble tatt bort.

    -BB-
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.349
    Antall liker
    5.830
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Det samme har jeg hørt. Når Tannoy gikk til Kina så beholdt dem deler av produksjonen i Skotland (Prestige og Legacy). DC serien havnet mellom to stoler og ble tatt bort.

    -BB-
    Synnes det er synd at de valgte å gå bort fra den serien. Skal man kjøpe noe tilsvarende nå i dag må man kjøpe fra utbryterne fra Tannoy. Å likheten er lett å se
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.208
    Antall liker
    3.125
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Synnes det er synd at de valgte å gå bort fra den serien. Skal man kjøpe noe tilsvarende nå i dag må man kjøpe fra utbryterne fra Tannoy. Å likheten er lett å se
    Ja synes det var en merkelig avgjørelse å slutte produksjonen av Definition serien.
    Knakende gode høyttalere. Tror også det blei solgt endel i denne serien, men presiserer tror. :)

    Men er kanskje som BB sier, de ramlet mellom 2 stoler når de sendte mesteparten til Kina --- HUFF !!!!!!
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.208
    Antall liker
    3.125
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Nei.

    Men er endel som jobbet i Tannoy som startet Fyne :)
    Paul Mills, som var sjefsdesigner hos Tannoy i 30 år +, samt noen flere.

    Bruker jo tilsvarende prinsipp som for DualConcentric
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Er det prisen som dreper merket, tipper det.
    det er liksom ikke grenser for hva en skal betale for et alnico magnet qoax system.

    250 k for et 12´ system er galematias
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.208
    Antall liker
    3.125
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Jaha...

    Da var det tydeligvis slutt, jaggu trist må jeg si. 😥

    Men kan være som du sier trosse1 at det er prisen som har tatt knekken på dette.
    Har vært noen ganske kraftige prisøkninger de siste åra.

    Har siklet lenge på prestige serien, men kan ikke si at jeg har hatt råd til å gå den veien dessverre.

    Men da er det vel kun noe kina-mekk som blir produsert og som soler seg i glansen av fordums tider og et berømt navn.
    Nok en gang HUFF !!!!
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.349
    Antall liker
    5.830
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Mulig også utseendet også jobber mot store salg av de, selv om jeg ikke har noe mot det.
    Men de passer ikke inn i alle hjem.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    3.962
    Sted
    Tårnåsen
    Når musikken råder forstår jeg hvorfor det er dyrt.😁
    Syns du den supertweetern er verd kronasjen? Bør kanskje skaffe meg noe slikt før det er slutt på lageret. Men er vel egentlig litt usikker på hvor mye jeg hører over 15kHz uansett ;-) Kanskje bedre å bruke pengene på noe annet?
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Syns du den supertweetern er verd kronasjen? Bør kanskje skaffe meg noe slikt før det er slutt på lageret. Men er vel egentlig litt usikker på hvor mye jeg hører over 15kHz uansett ;-) Kanskje bedre å bruke pengene på noe annet?
    Kritekerne hører ikke forskjell. Endelig1😁
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn