TANNOY

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    I utgangspunktet ble vel Prestige slutt produsert i UK. Men nå er vel det også stopp ja. Tannoy er definitivt nede for telling. :( Heldigvis har vi Fyne, som er hakket vassere enn hva tannoy noen gang har vært, selv om Prestige har et fantastisk design som slår knockout på det meste (i mine øyne).
    Motstridende info på nettet, bl.a video fra fabrikkbesøk i juli 2017. Noen steder leser jeg at Legacy og Prestige serien ble produsert i Skottland til fabrikken stengte, som de fleste steder skriver at skjedde i 2016...Men igjen, noen nettsider fra forhandlere (i utlandet) viser fortsatt til Tannoy som høytalere produsert i Skottland...

    Noen som har erfaringer (egne/andres) ift (dårligere?) kvalitet på høytalerne etter at produksjonen ble flyttet?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det gikk vel den veien det måtte gå når produsenter blir kjøpt opp av holding-selskaper som har profitt som førstepri, heller enn ubetydelige småting som tradisjon, renommé, historie og kunderelasjoner.

    Tannoy ble først kjøpt opp av danske TC Group i 2002, og under dem gikk forble alt som før, bare bedre. Deretter ble TC Group kjøpt opp av holding-selskapet Music Tribe i 2015 og man kan nok være svært trygg på at det er der avgjørelsen ble tatt. Music Tribe ferdigstilte nemlig en fabrikk i Kina med plass til 10.000 ansatte i 2018. De ansatte og lokale sjefene i Tannoy hadde nok nada med dette å gjøre og er nok sintere enn noen her. ☹


    Edit: Så skal det sies at det er fullt mulig å produsere akkurat like god kvalitet i Kina som noe annet sted, spesielt så lenge man har sin egen fabrikk og ikke overlater kvalitetskontrollen til kinesiske eiere. Imidlertid finnes det bare en grunn til å produsere i Kina: å spare penger. Og har man først fått smaken på å spare penger, ved å betale de ansatte mye mindre, så frister det nok å spare enda litt mer - på materialkvalitet, komponentkvalitet, løsere kvalitetskontroll og hvem vet hva....
     
    Sist redigert:

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Snasent, gratulerer! Du holder ikke til på Vestlandet vel...?
     

    sbf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2009
    Innlegg
    178
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    1
    Melder meg inn i klubben med et snasent par Legacy Arden :D

    Vis vedlegget 699930
    Hva snakker vi om av romstørrelse her?

    @kristofferb @Mongo @Rallar

    Dere også. Ca dimensjoner snakker vi om? Og hvilken type musikk og volum drar dere på med?

    Lurer fælt på å oppgradere fra Cheviot til Arden. Ikke fordi jeg trenger, men fordi..... Men er litt usikker på om det kan bli for mye bass for rommet.
     

    Mongo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2008
    Innlegg
    176
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    1
    Tannoy Arden Mk1: Jeg har ca «åpenplan»på ca 90 kvadrat - klarer meg fint med 2a3, og 300b for orkester musikk. Gjennomsnitts lytte nivå er ca 85 dB( A).
     

    Rallar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.08.2019
    Innlegg
    271
    Antall liker
    644
    Sted
    Hadeland
    Jeg har mine Arden i tv stua som bare er litt over 20 kvadrat, var litt spent på dette med romstørrelse men jeg synes det fungerer ganske bra , jeg spiller sjeldent veldig høyt i edru tilstand, rundt 80 db når jeg liksom «drar» på, som regel under det, det fine jeg oppdaget når jeg fikk Arden er at det er så bra lyd på lave volum også , bra med bass som gjør at jeg ikke trenger og skru opp så mye som før. Jeg hører på de fleste sjangre men når jeg drar på er det gjerne med Tool, Disturbed, Korn og denslags og det synes jeg er skikkelig tøft og med litt promille😁 er det gjerne en del høyere enn 80 db.
     

    Medeski

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Innlegg
    497
    Antall liker
    77
    Hva snakker vi om av romstørrelse her?

    @kristofferb @Mongo @Rallar

    Dere også. Ca dimensjoner snakker vi om? Og hvilken type musikk og volum drar dere på med?

    Lurer fælt på å oppgradere fra Cheviot til Arden. Ikke fordi jeg trenger, men fordi..... Men er litt usikker på om det kan bli for mye bass for rommet.
    Rommet er ca 24m2, men har måttet ominnrede for å få dem til å passe inn. Musikk er elektronika, ambient, jazz og noe rock og klassisk. Jeg var også spent på hvordan Arden ville fungere, men etter å ha hatt dem noen uker blir jeg mer og mer fornøyd. Vurderte også Cheviot, men er glad jeg endte opp med Arden. Ikke for mye bass her i alle fall.
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Ser veldig bra ut!
    Superdiskanter på toppen?
    Hva syns du at du får ut av dem?
    Tja, vanskelig å beskrive. Utklingningen på cymbaler, og at den høyere plasseringen gir et ekstra skimmer. Nødvendig, neppe. Hadde de fra før så da passet det liksom sammen.
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Tja, vanskelig å beskrive. Utklingningen på cymbaler, og at den høyere plasseringen gir et ekstra skimmer. Nødvendig, neppe. Hadde de fra før så da passet det liksom sammen.
    Ps. De kan jo justeres på samme måte som høyttalerne, og dermed tilpasses den enkeltes smak.
     

    Stian

    Medlem
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    35
    Antall liker
    23
    Sted
    Porsgrunn
    Melder meg inn i klubben jeg også, med mine 1 mnd gamle Legacy Cheviot. Første Tannoy høyttalere jeg har hatt i hus, og er storfornøyd!
    Har sagt det før, men denne gangen mener jeg det... Disse blir stående 🤩

    Kona liker dem best med dekslene på (av utseendemessige grunner), jeg uten. Så da blir de stående på i ukedagene, og av i helgene 🙃👌

    IMG_4910.jpeg

    IMG_4911.jpeg
     

    Medeski

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Innlegg
    497
    Antall liker
    77
    Melder meg inn i klubben jeg også, med mine 1 mnd gamle Legacy Cheviot. Første Tannoy høyttalere jeg har hatt i hus, og er storfornøyd!
    Har sagt det før, men denne gangen mener jeg det... Disse blir stående 🤩

    Kona liker dem best med dekslene på (av utseendemessige grunner), jeg uten. Så da blir de stående på i ukedagene, og av i helgene 🙃👌

    Vis vedlegget 703746
    Vis vedlegget 703745
    Ser flott ut! Enda en som bruker badevekt ser jeg :) Hvordan synes du forresten Isoacoustics fungerer på Cheviot?
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Melder meg inn i klubben jeg også, med mine 1 mnd gamle Legacy Cheviot. Første Tannoy høyttalere jeg har hatt i hus, og er storfornøyd!
    Har sagt det før, men denne gangen mener jeg det... Disse blir stående 🤩

    Kona liker dem best med dekslene på (av utseendemessige grunner), jeg uten. Så da blir de stående på i ukedagene, og av i helgene 🙃👌

    Vis vedlegget 703746
    Vis vedlegget 703745
    Samme med meg. Dama liker " klær på", jeg uten. Ser musikken bedre😁
     

    Stian

    Medlem
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    35
    Antall liker
    23
    Sted
    Porsgrunn
    Ser flott ut! Enda en som bruker badevekt ser jeg :) Hvordan synes du forresten Isoacoustics fungerer på Cheviot?
    Takk det samme! Lekkert :) Vurderte Arden selv, men det ble ikke plass nok til i stua.

    Har ikke hørt Cheviot på andre forsterkere, men jeg syntes D200 badevekten funker topp til disse. Regner med at 440 Pro er helt supert på Arden (y)

    Hadde Isoacoustics Gaia føttene fra før, så jeg satte dem på nesten med en gang høyttalerne var nye. Hadde føttene som fulgte med på kun en times tid før jeg byttet til disse. Lyttet ikke så kritisk da, så vanskelig å si noe om hvor stor forbedring det ble, men det ble i alle fall ikke dårligere :) Har også brukt disse til å tilte de litt opp mot lytteposisjon.
     

    Medeski

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Innlegg
    497
    Antall liker
    77
    Takk det samme! Lekkert :) Vurderte Arden selv, men det ble ikke plass nok til i stua.

    Har ikke hørt Cheviot på andre forsterkere, men jeg syntes D200 badevekten funker topp til disse. Regner med at 440 Pro er helt supert på Arden (y)

    Hadde Isoacoustics Gaia føttene fra før, så jeg satte dem på nesten med en gang høyttalerne var nye. Hadde føttene som fulgte med på kun en times tid før jeg byttet til disse. Lyttet ikke så kritisk da, så vanskelig å si noe om hvor stor forbedring det ble, men det ble i alle fall ikke dårligere :) Har også brukt disse til å tilte de litt opp mot lytteposisjon.
    Takk takk:) Nei den krever sin plass, men enklere enn først fryktet. Jeg synes 440 fungerer veldig bra ja. Det rocker når det trengs og enda viktigere så spiller det veldig bra på lave volum. Med innebygget streamer og RIAA er det ikke så lett å erstatte med noe annet heller..

    Ok, har også et sett Gaia1 som sitter montert på de gamle høytalerne. Arden (og cheviot?) veier vel såpass at en må opp på Gaia 2. Men siden det spiller såpass bra nå tror jeg ikke at jeg gidder bry meg med det første :unsure:
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Ser flott ut.

    Jeg har fått sydd kjøreputer til e-typen i Harris tweed, solbeskyttende trekk til Tannoyene i samme?
     

    Pug309gti

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.04.2016
    Innlegg
    1.696
    Antall liker
    883
    Sted
    Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
    Torget vurderinger
    8
    Syns du den supertweetern er verd kronasjen? Bør kanskje skaffe meg noe slikt før det er slutt på lageret. Men er vel egentlig litt usikker på hvor mye jeg hører over 15kHz uansett ;-) Kanskje bedre å bruke pengene på noe annet?
    på dine ville du nok merke forskjell, er absolutt å anbefalle:) jeg bruker st 200 på Sandringham se og merker forskjell på disse
     

    Rallar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.08.2019
    Innlegg
    271
    Antall liker
    644
    Sted
    Hadeland
    Skal Legacy serien fases ut også, ser de er fjernet fra Stereofil sine sider, noen som vet?
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    3.064
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Som ihuga Tannoy-fan må jeg si det er triste greier alt det som har skjedd med Tannoy, fabrikken, seriene, heile greia egentlig.

    Får heller begynne å snu seg mot Fyne...
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Som ihuga Tannoy-fan må jeg si det er triste greier alt det som har skjedd med Tannoy, fabrikken, seriene, heile greia egentlig.

    Får heller begynne å snu seg mot Fyne...
    Jepp. Det er det nok være mange som vil gjøre. Ganske like elementer og egentlig mye mer stuevennlige må man vel kunne si. Lurer på om utbryterne fra Tannoy som startet Fyne resulterte i at Tannoy mistet litt av gnisten, eller om det hele var rent kommersielt fra Kina :)
    Uansett, jeg lever lenge med Westminster! Nå er målet å finne matchende subs under 50Hz. Tror jeg har funnet noe greier fra Funk Audio, mye morsomt og veldig fine der fra 15-24", inkludert hornsub dessuten...
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det var helt sikkert mer enn nok talent igjen i Tannoy til å fortsette både produksjon og utvikling, så avgjørelsen lå nok helt og holdent hos Music Tribe og var nok utelukkende basert på besparelser og økt profitt. Music Tribe er basert i Filipinene, ikke Kina, men har bygget en kjempefabrikk i Kina. Der vil nok alt som befinner seg under Music Tribe paraplyen til slutt bli produsert.
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    3.064
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Jepp. Det er det nok være mange som vil gjøre. Ganske like elementer og egentlig mye mer stuevennlige må man vel kunne si. Lurer på om utbryterne fra Tannoy som startet Fyne resulterte i at Tannoy mistet litt av gnisten, eller om det hele var rent kommersielt fra Kina :)
    Uansett, jeg lever lenge med Westminster! Nå er målet å finne matchende subs under 50Hz. Tror jeg har funnet noe greier fra Funk Audio, mye morsomt og veldig fine der fra 15-24", inkludert hornsub dessuten...
    Mistenker at de som starta Fyne kanskje så hvor det bar og forlot det synkende skip men de fortsatt hadde muligheten.
    Vil vel tro at du lever godt med Westminster ja.
    Men SUb til Westminster ?!? 😲
    De er nå spec'et ned til 18 Hz da....
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Mistenker at de som starta Fyne kanskje så hvor det bar og forlot det synkende skip men de fortsatt hadde muligheten.
    Vil vel tro at du lever godt med Westminster ja.
    Men SUb til Westminster ?!? 😲
    De er nå spec'et ned til 18 Hz da....
    Ja er du engang blitt bassgal så er det ingen vei tilbake. Vurderer foreløpig et par slike https://www.funkaudio.ca/store/p54/Funk_Audio_24.0.html
    men de har også noen hornsubber som jeg har spurt dem om kan lages i samme valnøtt finer som Westminster.
    Får se hva de sier ;-)

    Deling og romkorreksjon vil være med Audiolense men jeg skal også ha en ren analog signalvei men da uten subber..
     

    Røkrakare

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2021
    Innlegg
    114
    Antall liker
    171
    Sted
    Haslum
    Heisann, folkens.

    Jeg er sylfersk i HIFI, men har vært opptatt av musikk stort sett hele livet. Jeg har tuslet lenge på å begynne med denne hobbyen, til slutt kom jeg i gang, ved hjelp og inspirasjon av en kollega, som er HIFI-entusiast.
    Han har på en måte vært min veileder i et par uker nå, men føler at jeg også bør snakke med andre.

    Jeg har anskaffet meg, som mitt førstegangskjøp, et par fine Tannoy Revolution signature DC6T.
    Og igjen, ved hjelp av kollegaen, så har han latt meg få låne en forsterker til å teste ut høyttalerne, via en enkel dac.

    Forsterkeren er av typen Denon PMA 2000AE. Jeg kan si at jeg er fornøyd hvordan den leverer, for mine uerfarne ører, men den er dessverre for dyp, ca.46cm.
    Jeg har den siste tiden vært på utkikk etter forsterker som harmonerer godt med mine Tannoy. Så fersk som jeg, såhar jeg sett på så mye tall og uendelige forsterkere, at jeg har fått for mye informasjono_O Føler meg rådvill pr. nå.

    Jeg trenger derfor da litt innspill, men først i noen korte trekk for mine preferanser:
    * Stue er på drøy 20m2
    * Ønsker forsterker som spiller godt ved generell "lavt" volum. God tyngde, klart og åpent. (om dere forstår, ellers spør meg)
    * Evt. innebygget DAC, men må ikke.(ser muligheter ved plassbehov)
    * Budsjett rundt 15k

    Alle tips og innspill mottas med en stor takknemmelighet.

    Skal legge ut bilde av stue snart.

    Hilsen

    Simen
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    3.064
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Nja, vet ikke..
    Men er det skum oppheng, slik som på HPD-elementene ?

    I så fall er det vel sagt at de holder sånn 10 - 15 år ish...

    Unngå direkte sollys i så fall.
    Skal visstnok tære på opphengene har jeg hørt...
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Her kommer bildet av stua Vis vedlegget 708381
    Hei Simen, jeg er sikker på at du har MYE å hente her på bedre plassering av høyttalerne og kanskje et litt mindre bredt hifi-møbel som tar litt mindre plass slik at du har større frihet med høyttalerplasseringen. Hvis vi antar at anlegget MÅ stå omtrent der det er nå så ville jeg i hvert fall fjernet det hvite møbelet som TVn står på slik at du kan få venstre høyttaler litt lenger til høyre ut vekk fra skyvedøra/vinduet. Da må høyre høyttaler på andre siden av døra og TV henges på veggen. Og da kan du med fordel også vinkle høyttalerne litt mer mot lytteposisjon. Da vil stereoperspektiv både i dybde og bredde bli mye bedre enn slik det er i dag, helt sikkert! Litt for mange som bruker alle pengene på elektronikk og så glemmer man rommet og plassering. Plassering er superviktig. Jeg ville først brukt penger på et mer hensiktsmessig hifi-rack og veggfeste for TVn! Slik det står nå er ikke optimalt, med tidligrefleksjoner og bass-boom fra venstre høyttaler (rett ved vindu/sidevegg og i hjørnet) og bass-anemisk høyre høyttaler (plassert omtrent midt på langveggen) med en helt annen signatur oppover. Prøv å spille litt "white noise" i venstre og så i høyre høyttaler så skjønner du hva jeg mener :cool:
     

    Pug309gti

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.04.2016
    Innlegg
    1.696
    Antall liker
    883
    Sted
    Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
    Torget vurderinger
    8
    ikke skumoppheng på disse, kjøpte ett par sett i usa, og er trekkspill oppheng og orginal con og alt annet, dyyrt jaa men verd det, noen som vet om dc 4000 ble solgt i norge, sette jeg har er impotert fra jersey england på tidlig 90 tallet tror jeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn