Tarfala Audio's venner

Corison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.07.2015
Innlegg
123
Antall liker
282
Tarfala kabler fortjener virkelig en vennetråd på Hifisentralen.

Kabler fra Sverige dette og relativt lite informasjon å oppdrive på nettet. Forstår det slik at dette er en liten bedrift med 1 ansatt, altså konstruktøren. Min overraskelse var stor da høyttalerkabelen danket ut det ene velkjente kabel merket etter det andre i mitt oppsett bestående av Sonus Faber Elipsa SE, Accuphase E480 og kilder Ayre Codex/Aqua La Skala MK2.

Mine preferanser er mest mulig tilnærmingen til live lyd. Som hyppig konsert gjenger har jeg en klar forventning av anlegget. Streng instrumenter må ha riktig sound og volum. Mellomtonen må være nær perfekt. Det må også være dynamikk og tilstrekkelig bassnivå. Opplevelsen av å være der er viktig. Jeg er ikke like opptatt at alt skal være best mulig å lokalisere i lydbildet, altså at gitaristen står til høyre for vokalisten og røyker pipe o.l. :) . Detaljer må helt klart være der, men ikke ta fokuset bort fra musikken.

For å lage en lang historie kort så ønsket jeg å legge ca 10% i kabler av anleggets totale listepris. Snakket derfor med flere av aktørene i Norge som sendte meg sine beste kabler de mente ville passe meg. Totalt 8 høyttalerkabler. 4 signalkabler. De fleste ht kablene lå i prissjiktet 30' til 45'.-. Dyreste kabel hadde en listepris på 85'. Rimeligste var 4' og falt helt igjennom. Primær målet var å finne den beste ht kabelen. Kablene var alle tilgjengelig samtidig. Alle kablene var i anlegget minst 3 ganger for å bekrefte/avkrefte mine inntrykk med unntak av de 2 svakeste som var langt unna ønsket kvalitet. Lagt ned noen få titallstimer i dette "prosjektet" over 2 mnd. Gikk inn i dette med den innstilling at merke/pris/byggekvalitet ikke skulle ha noe å si, kun lyd. Har hele tiden vært obs på mulig placeboeffekt. Her skulle det stoles 100% på egne ører.

Den soleklart beste kabelen i mitt oppsett, som jeg anser heller mot det mørke/fyldige, var Tarfala Vertigo sin høyttalerkabel. Denne ht kabelen fikk frem kvaliteter i anlegget mitt ingen av de andre klarte. Etter å ha lest en tidligere test med blant annet Tarfala, var mitt inntrykk av at den kom til å bli for mørk/snill. Så feil kunne jeg altså ta da det var Tarfala som fikk liv og nerve i musikken, i motsetning til alle de andre som fikk anlegget mitt til å låte dunkelt, mørkt og kjedelig til sammenligning. Er veldig var med litt for mye energi i øvre mellomtone, men balansen i denne kabelen var perfekt. Det var i mitt oppsett ikke reell konkurranse en gang. Kabelen har i flere uker gitt meg flere sjelsettende musikkopplevelser. Musikk er følelser. Gidder ikke å holde på med denne hobbyen om alt låter perfekt på papiret og lyd/musikk ikke klarer å bevege meg. I snart 25 år har jeg kost meg med musikk, lyd og stadig skifting av utstyr. Aldri hadde jeg trodd at den kabel altså skulle bli ett av de mest oppsiktsvekkende komponent skiftene jeg har gjort i positiv fortegn(topp 3). Det måtte altså en kabel til fra Sverige for å løfte anlegget mitt opp til det beste jeg noensinne har hatt og dette er ikke det mest kostbare som har vært i mitt eierskap, langt ifra. Denne kabelen gjorde virkelig inntrykk og har vært en "øyeåpner".

Kan også nevne at signalkablene jeg hadde var i prisleiet 0,7' til 30'. Ikke like store utslag på signalkablene, men kan nevne at det langt fra den dyreste som låt best også her. Alle 4 signalkablene ble testet med alle 8 ht kablene.

Har i ettertid spurt meg selv hvor mange gode anlegg jeg har gitt opp pga feil ht kabler. Tør ikke å tenke på summene jeg kan ha kastet bort på for ofte utskiftninger.

Anbefaler derfor å prøve Tarfala sine høyttalerkabler om du får mulighet og ser etter ht kabel i dette segmentet. Audioaktøren/Terje har kabler for utlån for seriøst interesserte.

Avslutningsvis så vil jeg takke for muligheten til å låne såpass mange kabler fra flere av våre dyktige entusiast hifi butikker slik at jeg kunne gjøre denne egen testingen.
 
Sist redigert:

Gson

Medlem
Ble medlem
31.03.2020
Innlegg
32
Antall liker
76
Sted
Kristianstad
Hej!
Jag kan stolt presentera mig som en utav "Tarfalas vänner"( kanske BÄSTA vänner) jag med! Jag har under 15års tid provat och köpt olika kablage..
Nordost Valhalla, Harmonic Technology magic woofer, Acoustic Zen absolute för att nämna några..
Jag hittade aldrig riktigt rätt.. Där fanns alltid något som inte riktigt stämde. Så en dag sprang jag på Tarfala.. Jag kopplade ur mitt Nordost Valhalla och Gryphon Kablage.. och kopplade in Tarfala.. ALLTING föll på plats och jag blev fast. Och det aldra sista som behövdes för att ljudbilden skulle bli fullt välbalanserad och homogen kom som ett brev på posten! Jag tycker att Kablaget låter.. ingeting. Det låter som anläggningen är tänkt att göra. Om det är något jag vill punktera så är det hur den låter det översta registret spela ut.. diskanten låter helt naturligt och avslappnad och "trollar bort" det fnissiga u diskanten som många kablar har och med detta får man ett mer framträdande och äkta mellanregister. Basen är utsträckt djup och fast utan några krusiduller! Det har slutat med att allt mitt kablage kommer ifrån Tarfala. Mitt letande efter kablage är slut! En gång tarfala alltid tarfala!
/ Gson
 

Audioswede

Fersking
Ble medlem
06.10.2018
Innlegg
1
Antall liker
2
Hej

Jag vill också rekommendera Tarfala. Första gången jag hörde namnet var faktiskt i Norge. Det dröjde säkert 6 månader efter det innan jag kontaktade mannen bakom och frågade om man kunde få låna lite kablar och prova. Visste att jag hade några kablar som var begränsande men hade efter många hemlån inte hittat något som var väsentligt bättre utan man vann något och förlorade något annat.

Tarfala var mycket tillmötesgående och skickade en hel knippe kablar som jag fick god tid på mig att prova. Det tog inte lång tid att förstå att dessa kablar var någonting extra. Den gången gällde det analoga kablar.
Nu har jag på nytt en knippe kablar på hemlån från Tarfala men denna gången digitala. Det verkar också mycket lovande.

Mannen bakom är mycket trevlig och hade jag haft råd hade de flesta kablar i min anläggning varit från Tarfala.
 

Corison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.07.2015
Innlegg
123
Antall liker
282
Hei

Har du fått gjort deg opp en mening om de digitale kablene? Var det USB?
 

Corison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.07.2015
Innlegg
123
Antall liker
282
Det er generelt lite informasjon om Tarfala på nettet. Om du har hatt den i ett par år så gjør den jobben vil jeg anta og verdt å teste for min del.

Da ber jeg Audio Aktøren om å få låne Tarfala USB sammen med de nye Tarfala strømkablene for test. Funker det så kan de vurderes for kjøp, om jeg ikke opplever noe vesentlig positiv forskjell så sendes de tilbake uten problemer :)
 

Gson

Medlem
Ble medlem
31.03.2020
Innlegg
32
Antall liker
76
Sted
Kristianstad
Det er generelt lite informasjon om Tarfala på nettet. Om du har hatt den i ett par år så gjør den jobben vil jeg anta og verdt å teste for min del.

Da ber jeg Audio Aktøren om å få låne Tarfala USB sammen med de nye Tarfala strømkablene for test. Funker det så kan de vurderes for kjøp, om jeg ikke opplever noe vesentlig positiv forskjell så sendes de tilbake uten problemer :)
Det tycker jag du gör rätt i! :)
Jag har Tarfala hela vägen.. och ju längre man går med Tarfala genom anläggningen ju bättre/homogent/balanserat blir det. Även om man får känna på en del utav tarfalas magi redan genom att byta strömkablar/högtalarkabel så uppstår den totala magin när man får Tarfala överrallt.
Jag har en kompis som fick låna mitt Tarfala Kablage... Det tog inte lång tid innan han hörde av sig till Tarfala och beställde kablar till hela anläggningen 😋👍 jag tycker verkligen du skall prova tarfalas USB.
Jag har nästan precis köpt Tarfalas nya Högtalarkabel. En gång Tarfala alltid tarfala ❤ önskar dig lycka till!
 

Corison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.07.2015
Innlegg
123
Antall liker
282
Audio Aktøren har nå sendt Tarfala kabler for testing. Ørene bestemmer(og evt. pris mot ytelse om det er positive forskjeller).

-Tarfala USB kabel
-Tarfala Vertigo strømkabel med Oyaide plugger av topp kvalitet
-De nye Tarfala Vertigo høyttalerkablene

Har bestemt meg for å kjøpe Tarfala ht kablene som en substitutt eller alternativ til mine nåværende referanse kabler som koster over det dobbelte av Tarfala. De har definitivt en annen presentasjon enn mine nåværende referanse kabler og det er ikke mulig å ikke høre forskjellene om man har normal hørsel og ett greit anlegg. Det sagt så er det for tidlig å konkludere med hvilken ht kabel som er best for meg og mitt oppsett. Mellomtonen og den organiske presentasjonen av Tarfala høyttalerkablene har jeg aldri hørt bedre av noe annen kabel (testet mot 9 andre ht kabler). Det er for meg som å gå fra digital kilde til rør/vinyl. En udefinerbar x faktor. Det ene er ikke udiskutabelt bedre enn det andre, men det er tydelig forskjell.

Strømkablene og USB kabel har jeg foreløpig ingen formening om. Skal testes mot 3 andre merker. For lommebokens skyld håper jeg at det ikke er noe forskjell fra de generiske strøm og USB kablene, men det får ørene bestemme.
 

Vedlegg

Gson

Medlem
Ble medlem
31.03.2020
Innlegg
32
Antall liker
76
Sted
Kristianstad
Audio Aktøren har nå sendt Tarfala kabler for testing. Ørene bestemmer(og evt. pris mot ytelse om det er positive forskjeller).

-Tarfala USB kabel
-Tarfala Vertigo strømkabel med Oyaide plugger av topp kvalitet
-De nye Tarfala Vertigo høyttalerkablene

Har bestemt meg for å kjøpe Tarfala ht kablene som en substitutt eller alternativ til mine nåværende referanse kabler som koster over det dobbelte av Tarfala. De har definitivt en annen presentasjon enn mine nåværende referanse kabler og det er ikke mulig å ikke høre forskjellene om man har normal hørsel og ett greit anlegg. Det sagt så er det for tidlig å konkludere med hvilken ht kabel som er best for meg og mitt oppsett. Mellomtonen og den organiske presentasjonen av Tarfala høyttalerkablene har jeg aldri hørt bedre av noe annen kabel (testet mot 9 andre ht kabler). Det er for meg som å gå fra digital kilde til rør/vinyl. En udefinerbar x faktor. Det ene er ikke udiskutabelt bedre enn det andre, men det er tydelig forskjell.

Strømkablene og USB kabel har jeg foreløpig ingen formening om. Skal testes mot 3 andre merker. For lommebokens skyld håper jeg at det ikke er noe forskjell fra de generiske strøm og USB kablene, men det får ørene bestemme.
Hur har det gått för dig med provandet?
 
Topp Bunn