Taste-fi hos IvarT

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    anlegg_aapningsbilde.jpg


    Tja, hvordan smaker dette, da? Trådtittelen er kanskje litt provoserende for noen, siden den tar utgangspunkt i en pågående diskusjon her på sentralen. Jeg har tatt meg den skamløse friheten til å sitere folk rett inn i åpningen av min egen tråd for å koble eventuelle lesere på denne tankegangen. Se bare her:

    Mange vil mene at noen innspillinger låter bedre med litt farging, og spiller man i hovedsak slike innspillinger så hvorfor ikke bygge opp et anlegg som gir ønsket farging.
    Og videre her:

    Dette er et valg, å bygge anlegget etter egen smak. På samme måte som å bygge et anlegg med minst mulig farging er et annet valg. Gjør man det vil innspillinger som trenger litt sminke låte dårligere. Spørsmålet er da: Låter det dårligere eller er det bare tydeligere at innspillingen er dårlig. Skal anlegget være en gjengiver eller et musikkinstrument? Her har vi forskjellig tilnærming.
    Hadde noen spurt meg tidligere om jeg holdt på med taste-fi, ville jeg nok ikke ha skjønt bæret av hva de snakket om. Men jo mer jeg har tenkt gjennom mine egne prioriteringer - både før og nå - så har det sakte, men sikkert gått opp for meg: Det er taste-fi jeg egentlig holder på med. Bakgrunnen ligger selvsagt i musikksmaken min. Mye av musikken jeg liker er ikke produsert med tanke på et audiofilt publikum, og mye av den musikken som blir anbefalt av audiofile - som ulike "referanseinnspillinger" og lignende - synes jeg er dørgende kjedelig og gir meg ingenting. Det blir omtrent som å høre maling tørke.

    Kort og godt ønsker jeg at musikken jeg liker skal bli gjengitt på en engasjerende måte. Da må jeg ta en del kompromisser, men det lever jeg godt med. Jeg har ingen ambisjoner om å oppnå et fullstendig nøytralt lydbilde, og orker ikke å være med på den pissekonkurransen som mange deltar i om å komme nærmest mulig et slikt ideal. Mange vil selvsagt bli fornærmet om man anklager dem for å drive med taste-fi, men jeg er blant dem som har erkjent at det er egentlig det som er idealet og målet mitt. Parallelt med dette setter jeg selvsagt (som alle andre entusiaster) stor pris på forbedringer i lyden i form av å oppdage nye detaljer og nyanser, og det er vel derfor jeg holder på med dette.

    Men tilbake til bildet ovenfor. Flere drar sikkert kjensel på mange av disse boksene, men i stedet for å gi en ganske kjedelig oppramsing av modellnavn og -nummer på disse, har jeg lyst å fortelle historien om hvorfor de ble en del av spilledåsen min.

    Dette er dog ikke tråden for de utålmodige, for her blir det først en retrospektiv åpning der jeg forteller min egen taste-fi-historie. Heldigvis blir den delvis illustrert med bilder, så dere som har ganske laber interesse av å lese denne selvbiografiske taste-fi-historien kan i det minste kose dere med bildene og mimre tilbake. Flere av dere har nok hatt mange av de samme boksene en eller annen gang, og det gir kanskje inspirasjon til andre som får lyst til å dele sine tilbakeblikk. Om dere ikke hisser dere for mye opp med dette taste-fi-begrepet da ;)

    For de utålmodige: Så lenge bildene er i svart/hvitt holder jeg på med dette tilbakeblikket. Når bildene kommer i farger har jeg kommet tilbake til dagens smak, så det er bare å scrolle nedover til dere ser farger.
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Begynnelsen

    I begynnelsen var kassetten, og kassetten var musikk.

    Jeg husker ennå den helt spesielle følelsen da jeg som 11-12-åring hadde kjøpt min egen bærbare JVC kassettspiller. Det var selvsagt en dobbel kassettspiller, for her skulle det gjøres opptak. Mange opptak. Fra andre kassetter, men også mye fra radio. Programmet Rockpeil som gikk på fredagskvelder på daværende NRK P2 var ukas høydepunkt der jeg alltid satt klar ved record-knappen. Og det var like irriterende hver gang programlederne pratet oppå starten eller slutten av sangen…

    Til konfirmasjonen fikk jeg en bærbar cd-spiller. Jeg kunne vel telle cd-ene mine på én hånd da, men etter hvert ble det også flere cd-er. Og for konfirmasjonspengene kjøpte jeg en forsterker brukt av en kamerat. Da hadde jeg signalkilde og forsterker, men høyttalere var det dårlig med. Oppå loftet fant jeg noe gammelt ræl av noen høyttalere som faren min hadde kassert, og koblet disse til. Lyd ble det, men det låt rett og slett grusomt. Skrikende lyd nesten uten bass.

    Så trengte broren min penger til bilens nye lettmetallsfelger, og han tilbydde seg sine gamle Jamo-høyttalere. Det var nok han som gjorde den beste dealen den gangen, men jeg var jo lykkelig over at jeg endelig hadde fått noen høyttalere som i det minste spilte så det gikk an å høre på.

    Hi-Fi Klubbens aviser ble grundig lest side opp og side ned, og et par år seinere kunne jeg endelig ta turen til Hi-Fi Klubben i Bergen for å kjøpe meg noen ordentlige høyttalere. Bergen var langt unna og jeg var avhengig av noen som kunne kjøre bil, så da ble det en lørdag. Hi-Fi Klubben var stappfull av andre kunder denne lørdagen, og jeg måtte vente lenge før det ble min tur. Jeg hadde sett meg ut noen aktuelle høyttalere på forhånd, men det ble ikke mye tid til demo av disse. Likevel visste jeg at det kunne bli lenge til neste gang jeg fikk anledningen, så jeg tok dem nærmest uten å tenke meg om. Det var noen gulvstående i 600-serien til B&W, og de var selvsagt altfor store for det lille gutterommet.
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Et stereoanlegg på hodet

    stax_detalj.jpg


    Via Hi-Fi Klubbens aviser hadde jeg lest om disse spesielle hodetelefonene, eller hodehøyttalerne som de ble kalt. Og det var virkelig følelsen av å få høyttalere på hodet da jeg fikk tak i et brukt sett Stax SR-Λ Pro med tilhørende adapter for tilkobling til høyttalerutgangene.

    Disse levde jeg godt med et helt skoleår på hybel, og hadde ikke behov for (andre) høyttalere.

    stax_headset.jpg

    stax_adapter.jpg
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Wow! High-end!

    En regnfull sommerdag i 1996 kom jeg over en annonse på TV 2 tekst-tv (ja, det var faktisk et levende annonsemarked der da) der en lite brukt Electrocompaniet ECI-2 var til salgs. Det tok ikke lang tid før jeg kastet meg over fasttelefonen(!) og ringte selgeren. Stoltheten var ikke rent liten da dette smykket fikk plass på gutterommet:

    eci-2.jpg


    Samtidig satte dette i gang jakten på nye høyttalere. Hi-Fi Klubbens aviser ble fortsatt nilest, og jeg hadde sett meg ut B&W 805 Matrix. Med en slik forsterker var jeg nokså trygg på at dette ville bli gode greier. Ikke så lenge etterpå fikk jeg tak i et par brukte 805, og de gulvstående i 600-serien til B&W som var altfor store for det lille gutterommet, ble raskt solgt. Et par surround-gutter kom og hentet disse i en knøttliten bil. Emballasjen kunne de bare glemme å få plass til...

    Jeg visste ikke da at det skulle gå 19 år før jeg skiftet ut denne basisen i oppsettet. En del signalkilder ble byttet ut, og jeg kjøpte også en sub til høyttalerne, men det var altså ikke før i 2015 at det skjedde noe på forsterker- og høyttalerfronten hos meg. Jeg hadde nok en tanke i perioder om at det nå var på tide med noe nytt, men det var stort sett økonomien som satte sine begrensninger.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    En ny æra: Livsløgnen knuses

    Det er i femte akt av Ibsens Vildanden at den pragmatiske doktor Relling kommer med skuespillets mest kjente replikk: "Tar De livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, så tar De lykken fra ham med det samme". Slik føltes det da jeg i 2015 bytta ut min ECI-2. For det som jeg trodde var en virkelig god forsterker, viste seg å være ganske begredelige greier i pen utsmykning. Joda, jeg er klar over at det blant flere her inne er mye nostalgi og varme følelser knytta til denne forsterkeren, men det dreier seg stort sett om en slags "første kjærlighet" og tanken på at det var med den det hele begynte.

    Jeg reagerte først med panikk da jeg merka at den ene kanalen på min tilårskomne ECI-2 begynte å falle ut. Etter hvert fant jeg ut at det kun var da forsterkeren var kald at dette var et problem. Så vurderte jeg en stund å levere den inn til reparasjon, men samtidig begynte jeg lese litt om at Per Abrahamsen hadde begynt med sitt eget merke. En dag kom jeg over en annonse for en demobrukt Abrahamsen V2.0 UP, og slo til på et blunk.

    abrahamsen.jpg


    Tanken var da at denne skulle bli en ny trofast følgesvenn i mange år, men slik ble det ikke. Det ble aldri noen match mellom Abrahamsen V2.0 UP og B&W 805 Matrix. Jovisst var den god, det føltes som om den var flere lysår bedre enn ECI-2. Du verden så åpen lyden ble! Og bassen ble plutselig stram! Og nå kom massevis av detaljer fram som jeg aldri før hadde hørt. So far, so good.

    Hva var egentlig problemet da? Jo, den øvre mellomtonen ble så utrolig slitsom at jeg fikk øreverk. Selv ved lytting til moderat volum kom denne smerten i ørene snikende, og jeg kunne kjenne den lenge etterpå etter en liten lytteseanse. Det låt absolutt ikke skarpt og spisst, men "hardt" på et vis. Jeg holdt vel ut en måned, og så ble den solgt. Da tok jeg ingen sjanser, og gikk da tilbake til den runde mellomtonen til EC, men ECI 4 denne gangen siden jeg hadde fått demonstrert hva mer strømreserver gjorde med lydbildet og kontrollen over lydbildet.

    eci_4.jpg
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Engelsk lyd

    Likevel ble det nå vanskelig å slå seg til ro siden Abrahamsen V2.0 UP hadde demonstrert hva som var mulig å få til av åpen lyd. Det ble aldri det samme med ECI 4. Selvsagt var det noe helt annet enn ECI-2, men mellomtonen kom liksom aldri helt fram. Det låt behagelig, men aldri skikkelig åpent. Etter hvert la jeg ut en tråd om dette, for jeg hadde lyst å prøve noen andre høyttalere for å se om jeg kunne få en mer åpen lyd uten at det ble hardt. Litt tidligere hadde jeg så vidt vært inne på tanken om å bytte ut mine B&W 805 Matrix, men tilbakemeldingene fra folk på sentralen var at disse høyttalerne var så gode at jeg aldri måtte kvitte meg med dem. Jeg har en mistanke om at det er en del nostalgi knyttet til disse også.

    I den nye tråden kom det raskt tips om noen trauste engelskmenn, nemlig Spendor og Harbeth. Etter litt søking fant jeg ut at Norsk Hi-Fi Center og Hallvar Rostad var rette mannen å snakke med om disse, og litt seinere ble det tur over fjellet til Krokstadelva og en god lytteseanse hos Hallvar. Her var lyden jeg hadde vært på jakt etter! Jeg endte opp med et par Spendor A3, og trosset alle tilbakemeldinger om at jeg ikke måtte selge B&W 805 Matrix. Kort tid etterpå ble de ble solgt sammen med subben, og jeg må innrømme at jeg aldri har savnet dem.

    spendor_a3_vs_b&w.jpg


    Elektronikken ble også britisk ikke lenge etterpå. Hos Hallvar hadde jeg hørt Spendor A3 på Exposure, og jeg visste at det var den ultimate matchen for disse. Men ikke hadde jeg råd til å kjøpe nytt, og ikke var det noe å oppdrive på brukten. Så det ble da først en periode med Naim og Rega som jeg fikk tak i brukt. Det ble selvsagt noe helt annet enn Electrocompaniet, og jeg var på rett vei. Men det var først da jeg fikk tak i Exposure på brukten at det virkelig satte seg. Da ble det synergi over hele linja.

    Nok en gang tenkte jeg at jeg var kommet i mål med noe jeg kunne kose meg med i årevis. Men, så var det denne øvre mellomtonen igjen da. Ikke slik øreverk som med Abrahamsen på 805, men en mer skrikende variant som kom fram av og til på musikk med mye energi i øvre mellomtone. Denne gangen kjøpte jeg en liten digital eq for å se om jeg kunne få bukt med problemet. Jeg klarte å lokalisere frekvensområdet der det var problematisk, men jeg ble aldri fortrolig med denne eq-en, og jeg fikk det ikke til å låte bra med den tilkoblet.

    Så kom det en tanke snikende om en annen høyttaler som jeg hadde vurdert sterkt før jeg endte opp med Spendor A3 - nemlig Harbeth C7ES-3. Jeg husket ennå den fantastiske mellomtonen fra demoen hos Hallvar, og slo til da disse dukket opp på brukten. Jeg var nokså spent da jeg koblet disse opp, men ble ganske snart rolig. All tendens til skrikende øvre mellomtone som jeg hadde hørt fra Spendor A3, var nå borte vekk. I tillegg fikk jeg en vidåpen mellomtone som strødde om seg med detaljer, og bassen ble betydelig strammere, og dypere. Nå ble det også mulig med skikkelig nærfeltslytting, og det måtte jeg jo selvfølgelig teste:

    near_field_listening.jpg
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Dagens anlegg - nå kommer fargebildene!

    Historien kunne ha sluttet her. Men så har vi da denne brukten der flotte ting stadig dumpes ut. Jeg hadde absolutt ingen planer om å kjøpe nye høyttalere, og var svært godt fornøyd med mine Harbeth C7ES-3. Men i august oppdaga jeg at lovemusikk hadde lagt ut noen fristende Spendor A9, og jeg kunne ikke la den sjansen gå fra meg. Dermed ble det tur til lovemusikks hule i Nordhordland, og vi sealed the deal med mye røyk og kaffi, kombinert med en hyggelig prat om hifi og hfs og litt andre ting (vi prøver jo å ha et liv utenom anlegget også). Denne gangen var det jeg som måtte stappe store høyttalere inn i en knøttliten bil. Men disse gikk heldigvis inni bilen med emballasjen på.

    Jeg inngikk en avtale med meg selv denne gangen om at jeg ikke skulle forhaste meg med å selge Harbeth-høyttalerne, så de står her ennå. Selv om de akkurat nå er forvist til skammekroken, har de ingenting å skamme seg over. Disse er fantastiske musikkformidlere.

    harbeth-krok1.jpg
    harbeth-krok2.jpg


    Det tok likevel ikke lang tid før jeg la merke til at Spendor A9 er mer raffinerte og også mer nøytrale. For en taste-fi-er som meg kan det noen ganger bli litt i grenseland på mindre gode musikkproduksjoner, men på ordentlig gode musikkproduksjoner er de helt overlegne. I tillegg er de jo en betydelig større høyttaler enn de som nå står i skammekroken, så det merkes på bassen at her er det større membranareal.

    spendor_a9.jpg


    Likevel er de strammere i bassen enn C7ES-3, og det er ikke mye festpukkel i bassen å spore. Harbethene har nok litt mer moro-faktor i bassen, så med min musikksmak tror jeg at jeg gjør lurt i å beholde dem også. Kanskje det en dag blir to anlegg hos meg?

    Men det tok ikke så lang tid etter at Spendor A9 kom i hus før en ny krabat tok plass i racket:

    amr-forsterker.jpg


    Abbingdon Music Research høres jo ut som om det er noe fra tv-serien Med hjartet på rette staden. AMR høres jo litt tøffere ut, så jeg skjønner godt at de har valgt forkortelsen. Dette er altså AM-777, en integrert hybridforsterker, altså med et rør i pre-delen. Her er det ikke noe rør som stikker opp, men AMR har lagt inn noen glugger i topplokket som får fram kikkeren i oss:

    rorvindu.jpg


    Denne forsterkeren fikk jeg en demo av da jeg var hos Hallvar i 2015, og det er igjen denne brukten som er grunnen til at det plutselig ble ny forsterker på meg. Men selvsagt også at Spendor A9 spiller mer raffinert og nøytralt enn de andre høyttalerne jeg har hatt, og det ble nokså fort klart for meg at spesielt mellomtonen spiller med et helt annet register med denne forsterkeren. Det skal bli spennende å høre Harbeth C7ES-3 på denne forsterkeren.

    På samme måte som med Harbeth-høyttalerne, så inngikk jeg en avtale med meg selv om at jeg ikke skulle forhaste meg med å selge Exposure-forsterkeren. Det sitter også et bra MM-RIAA-kort i pre-en Exposure 3010S2, så denne gjør ennå litt nytte for seg. Dacen Exposure 2010S2 er jo også hjertet i den digitale formidlingen, og gjør seg absolutt ikke bort i litt mer raffinert selskap:

    exposure_pre+dac.jpg


    Siden poweren Exposure 3010S2 fortsatt står der, måtte jeg selvsagt prøve den med AMR som pre, men det ble ikke det store. AMR spiller bedre integrert.

    exposure_power.jpg


    All in for Exposure! Til og med cd-spilleren er fra dette britiske merket. Exposure 2010S er samme serie som dacen, og låter veldig likt:

    exposure_cd-spiller.jpg


    Og strømmingen starter med Bluesound Node N100 som digital transport:

    bluesound.jpg


    Den kanskje mest nedprioriterte delen av anlegget er vinyldelen. Jeg hadde tidligere en Rega P3-24, men hadde så mye surskap med den og fikk den aldri til å gå skikkelig jevnt. Så da fulgte jeg rådet fra en hfs-er om å gå for en litt uvanlig kombinasjon: En Rega RP1 med en Ortofon 2M Black. Galskap, vil vel de fleste si, og mange synes det.

    rega_rp1.jpg


    Jeg ville nok helt klart ha fått mer ut av denne pickupen med en bedre spiller, men uavhengig av spilleren sliter jeg med at denne nåla plukker opp alt av støy og ulumskheter, så det er ganske håpløst å spille plater. Selve lydkvaliteten er i og for seg ikke noe å utsette på i støyfrie parti på noen plater, men det er ofte kolossalt med rillestøy som kommer fram, og da dreper det hele gleden ved å spille plater. Jeg har selvsagt prøvd meg på platevask, og det har hjulpet noe, men ikke nok. Jeg må nok prøve meg litt mer fram med platevask for å se om jeg får bukt med problemet, men nå i det siste har jeg ikke brydd meg noe særlig om vinyldelen.

    ortofon_black.jpg


    Stax SR-Λ Pro har fulgt meg siden ungdomstida, men for et par år siden ble den passive SRD-6-adapteren bytta ut med en skikkelig Stax SRM-T1 Driver Unit. Du verden så stor forskjell det ble! Nå fikk jeg virkelig hørt hva disse tilårskomne hodehøyttalerne(!) er gode for:

    stax_amp.jpg


    I høst ble headfi-avdelingen min utvida også med et sett Audeze LCD-2 Classic hodetelefoner og en Audeze Deckard hodetelefonforsterker, så nå er det virkelig gøy med lyd på hodet:

    audeze.jpg


    Det ble litt hodebry med disse hodetelefonene da jeg bytta forsterker siden AMR-forsterkeren ikke har noen linjeutgang med fast nivå, så løsningen ble å sette en RCA-splitter på dacen og lenke videre fra Stax SRM-T1 til Audeze Deckard. Ikke noe særlig for nevrosene å koble på flere ledd i signalveien, men jeg tror jeg skal klare å leve godt med denne løsningen. Alternativet blir jo i så fall å kjøpe inn en god dac som kan brukes som kilde for et rent head-fi-anlegg. Det kommer muligens noe slikt etter hvert

    rca-splitter.jpg


    Alle analoge signal- og høyttalerkabler er for øvrig fra Van Damme og levert av sentralens Hb 52. Det har blitt en skikkelig kabelsalat bakom racket, men sånn blir det vel når man skal ha alle mulige slags bokser, og alle skal ha strøm og signal:

    kabelsalat.jpg


    Selve rommet er vel greit å ha et par bilder av til slutt, slik at man får et visst inntrykk av hvordan det ser ut. Dette er en kombinert stue og kjøkken i åpen løsning på totalt ca. 28 kvadratmeter, og selve stuedelen er på rundt 20 kvadratmeter. En murvegg/pipe stikker ut 1,4 meter som et skille mellom stuedelen og kjøkkendelen. Dette er en kjellerleilighet med betonggolv og flatt tak med takplater.

    Jeg har tidligere slitt litt med en litt hard klang fra de øverste frekvensene, og har derfor limt opp noen slike tynne dempematter i skumgummi med pyramideformet overflatemønster (også i taket, men de viser ikke på bildene). Selvsagt er ikke dette ordentlig demping, men nok til at det tok bort den litt harde klangen i de øverste frekvensene.

    lytterom2.jpg
    lytterom1.jpg
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Flott start. Fin tråd som skal følges med på. :)
    Takk for det, Dazed :) Jo, jeg har jobba en del med åpningen av denne tråden. I dramaturgien er det jo viktig med et godt anslag for å fange oppmerksomheten, og jeg konkurrerer med ganske mange andre på hfs når det gjelder å blotte seg. Da gjelder det å finne sin egen stil som også kan gjøre det underholdende for andre å lese.

    Mer kommer, men jeg har nå lagt lista såpass høyt at jeg virkelig må jobbe med hvert enkelt innlegg for å holde oppe underholdningsverdien :)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Herlig skrevet! Man lever seg inn i reisen din, som har vært (og er) både spennende og interessant! :)
    Takk takk, Kanutus :) Godt å høre at det jeg forsøkte på ikke bare ble noe kjedelig og intetsigende oppgulp fra gamle dager. De fleste forventer vel en viss litterær kvalitet i denne tråden også framover, så da gjelder det å beholde det levende språket.

    Forventningsnivået er herved satt! :)
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Herlig tråd, skal følges.
    Takk for det, Holmium :) Forventningspresset øker jo for hver eneste som skriver at de skal følge tråden, så da gjelder det å legge press på seg selv for å holde oppe nivået :D
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer med egen tråd - morsomt å lese om reisen frem til i dag. Abonnement er tegnet:rolleyes:
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.387
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Kul tråd,jeg deler din mening om "hi fi musikk " stort sett kjedlige greier. Fin reise du har hadt da :)

    O
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Meget godt beskrevet reise i tid og hi-fi. Vi har mange fellestrekk og lik tilnærming til gjengivelse, så jeg kjenner meg veldig godt igjen.

    Følger spent med videre.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med egen tråd - morsomt å lese om reisen frem til i dag. Abonnement er tegnet:rolleyes:
    Takk takk, Final :) Vi får satse på at abonnementet ditt innfrir og at det blir like morsomt å lese om den videre reisen framover :)
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Kul tråd,jeg deler din mening om "hi fi musikk " stort sett kjedlige greier. Fin reise du har hadt da :)

    O
    Takk skal du ha, Evo II :) Ja, det hjelper lite med god lyd om det ikke engasjerer. Og så satser vi på en like fin reise videre :)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Fin tråd som jeg skal følge med videre på :)

    mvh
    Takk for det, motoren :) Og veldig kjekt at du vil følge med videre. Alltid trygt og godt å ha rutinerte folk med mye kunnskap og erfaring med seg på reisen videre :)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Meget godt beskrevet reise i tid og hi-fi. Vi har mange fellestrekk og lik tilnærming til gjengivelse, så jeg kjenner meg veldig godt igjen.

    Følger spent med videre.
    Tusen takk for det, hammershaug :) Ja, vi har jo hatt en dialog om Spendor A3 tidligere, og jeg har også fulgt med på hva som har foregått på loftet ditt. Det var faktisk dine lytteinntrykk med Harbeth som satte meg på tanken om å prøve C7ES-3 da jeg satt der med en skrikende mellomtone, så vi søker nok mye av det samme, ja. Alltid kjekt med noen som tenker likt :)
     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Flott tråd! Fint at det er andre som også leter etter utstyr med mellomtone som man ikke må stålsette seg mot. :)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Flott tråd! Fint at det er andre som også leter etter utstyr med mellomtone som man ikke må stålsette seg mot. :)
    Takk, Einstein :) Ja, slitsom mellomtone er vel noe av det verste jeg har opplevd. Det blir ofte som å balansere på en knivsegg når jeg jakter etter en åpen mellomtone, men samtidig vil ha det behagelig. Og når jeg i tillegg hører på mye musikk der produksjonskvaliteten er litt så som så, blir utfordringen virkelig stor. Men, det er vel slike ting som holder oss gående i denne hobbyen :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Flott start på en tråd det virker verd å følge med på:)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Flott start på en tråd det virker verd å følge med på:)
    Takk skal du ha, ptb :) Godt å høre at anslaget på tråden fenger. Da gjelder det bare for meg å følge opp videre i samme stil. Det kan jo fort bli litt som "det vanskelige andrealbumet" ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    En musikalsk milepæl

    De fleste av oss har kanskje opplevd musikalske øyeblikk der man stopper opp og glemmer alt annet. Musikalske øyeblikk som virkelig gjør inntrykk og fester seg. Slik ble det for meg da jeg en høstkveld i 1995 fikk se denne gruppa via et tv-opptak fra Polar Music Festival i Tromsø:


    Fläskkvartetten begynte som en vanlig strykekvartett, men gikk lei av å spille klassisk og ble etter hvert ei eksperimentell gruppe som kombinerte akustiske strykeinstrumenter med forvrengte fioliner og elektroniske beats.

    Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har hørt gjennom albumet Fire Fire som kom ut i 1996, men jeg blir liksom aldri lei av dette. Det har rett og slett blitt en musikalsk milepæl for meg.

     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Grattis med egen tråd.
    Digger Spendor, lett å like, men har aldri hørt disse.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Fin tråd - artig å lese om ulike opplevelser og erfaringer på lydreisen.

    Taste-fi - det var ikke et dumt begrep. Som du skriver, er det jo det å kunne nyte musikken, inkludert mindre teknisk vellykkede innspillinger, som må være hovedformålet. Med mindre det er analyse man er interessert i, da. Svært avslørende utstyr blir en slags "information overload" for min del.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Grattis med egen tråd.
    Digger Spendor, lett å like, men har aldri hørt disse.
    Takk for det, Bergfinn :) Det blir nok ikke like mye sagspon i denne tråden som din, men en artig hobby selv om det her bare går i ferdigkjøpte bokser ;) Og Spendor har jo røttene sine fra BBC, så de er lette å like, ja. Disse A9 er betydelig strammere i bassen enn hva Spendor er berykta for, og spiller vel også noe friskere i det øvre frekvensområdet (uten at det blir for mye).
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Fin tråd - artig å lese om ulike opplevelser og erfaringer på lydreisen.

    Taste-fi - det var ikke et dumt begrep. Som du skriver, er det jo det å kunne nyte musikken, inkludert mindre teknisk vellykkede innspillinger, som må være hovedformålet. Med mindre det er analyse man er interessert i, da. Svært avslørende utstyr blir en slags "information overload" for min del.
    Takk takk! Kjekt å høre, parafinoksen :) Ja, jeg har funnet ut at målet om absolutt nøytral gjengivelse ikke er det jeg søker etter, derfor tenker jeg at taste-fi er et ganske ærlig og dekkende begrep. Samtidig ønsker jeg jo stadig å forbedre lydgjengivelsen, og da er det alltid denne balansen mellom gode og mindre gode innspillinger. Et anlegg som kun funker på ordentlig gode innspillinger er ikke noe jeg kan leve med.

    Tross alt er det interessen for musikk - og mye variert musikk - som har gjort at jeg havna på kjøret etter anlegg. Og "information overload" er et ganske godt begrep for hvordan jeg ikke ønsker at det skal låte. Anlegg som gir øretretthet er noe av det verste jeg kan tenke meg.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Grattis med egen tråd.
    Digger Spendor, lett å like, men har aldri hørt disse.
    Takk for det, Bergfinn :) Det blir nok ikke like mye sagspon i denne tråden som din, men en artig hobby selv om det her bare går i ferdigkjøpte bokser ;) Og Spendor har jo røttene sine fra BBC, så de er lette å like, ja. Disse A9 er betydelig strammere i bassen enn hva Spendor er berykta for, og spiller vel også noe friskere i det øvre frekvensområdet (uten at det blir for mye).
    Ja dette er vel en nyere og helt annen serie enn de tradisjonelle SP X/X kabinettene.
    Har selv hatt diverse Spendor på 80-90 tallet, og de spilte veldig bra på mye forskjellig musikk.

    Sagspon anbefaler jeg ikke å holde på med, med mindre man har fryktelig lyst å utforske hva det kan føre til.
    Mer jobb og frustrasjoner enn jeg trodde på forhånd.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Sagspon anbefaler jeg ikke å holde på med, med mindre man har fryktelig lyst å utforske hva det kan føre til.
    Mer jobb og frustrasjoner enn jeg trodde på forhånd.
    Hehe, du kan være nokså trygg på at jeg ikke begynner å bygge kasser selv med det første ;D Men mye av det du har bygget har jo blitt riktig fint, da :)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Electrotango

    Jeg må innrømme at den tradisjonelle tangomusikken ikke frister noe særlig. Men da jeg ble introdusert for såkalt electrotango ble det straks noe annet.

    Mitt første møte med electrotango var den fransk-argentinske gruppa Gotan Project og det fantastiske albumet Lunático fra 2006:


    Gruppa Bajofondo fra Argentina/Uruguay tar eksperimenteringen med electronica enda lenger, og debuterte med albumet Bajofondo Tango Club i 2002:


    Det er enkelte album som går oftere på repeat enn andre, og disse to electrotango-albumene har hatt utallige runder i cd-spilleren min.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Ja, jeg har funnet ut at målet om absolutt nøytral gjengivelse ikke er det jeg søker etter, derfor tenker jeg at taste-fi er et ganske ærlig og dekkende begrep. Samtidig ønsker jeg jo stadig å forbedre lydgjengivelsen, og da er det alltid denne balansen mellom gode og mindre gode innspillinger. Et anlegg som kun funker på ordentlig gode innspillinger er ikke noe jeg kan leve med.
    Kjenner meg godt igjen i dette.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Lest i gjennom tråde å en fin reise du har hatt. Liker din takegang rundt lydgjengivelse.

    Jeg synes hele begrepet med å få et anlegg til og låte så likt virkligheten som mulig er litt rart.
    Hva er fasiten da mediet du avspiller er påvirket av mikrofon og studioutstyr.
    For meg er det viktig at et anlegg gir intrykk at dette er virkelig og også gi deg godfølelse samtidig som det gjengir detaljer og rom.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Takk til Holmium og roeng2 for å puste liv i denne tråden når jeg selv glimrer med mitt fravær.

    Jeg må innrømme at det blir ganske sporadiske besøk innom hfs for tida siden jobben sluker mye energi, men nå har jeg da igjen fått ånden over meg til å publisere noe selv her inne.

    Vel, det blir vel bare sånn delvis selv, for jeg fortsetter ufortrødent videre med denne skamløse siteringa av andre inn i min egen tråd. I en annen tråd ser jeg nemlig at denne taste-fi-diskusjonen fortsetter, dog i en litt annen variant denne gangen:

    For ikke å snakke om at begrepet "high-fidelity" blir meningsløst når mesteparten av musikken som blir spilt på high end-anlegg ikke er akustisk (og ofte over-mastret), og hvis den er akustisk bare sjeldent er fra puristiske og ikke-prosesserte opptak. Dermed finnes det ikke lenger noen ultimat referanse å måle stereobildet opp mot. Det kan låte bra, og musikk kan fenge uansett, men da er det ikke lenger high-fidelity annet enn i en veldig snever betydning av ordet, IMHO.
    Det er vanskelig å være uenig med Olav2 i dette. Likevel understreker det nok en gang mitt poeng om at dette idealet om en fullstendig virkelighetsnær gjengivelse blir en vanskelig øvelse, og virker i mange sammenhenger å være en utopi. Hvilke utgivelser er det egentlig å få tak i som er "ikke-prosesserte"? Og hvilken musikk er det da snakk om?

    Spesielt krevende er det jo for oss stakkarer som ikke liker den typiske "hifi-musikken". For min del var det interessen for "vanlig" musikk som fikk meg interessert i lyd. Jovisst har jeg kjøpt musikk kun for lydens del flere ganger opp gjennom årenes løp, med et sørgelig resultat. Lyden var flott den, men musikken tok liksom aldri av. Det hele ble en dørgende kjedelig tålmodighetsprøve som man ikke bestod.

    I åpningsinnlegget i samme tråd er det sakset inn et sitat om en angivelig avsky for rock i high-end-systemer. Det er alltid en frykt som ligger på lur hos oss stakkarer som liker "vanlig" musikk når vi oppgraderer. De gode referanseinnspillingene låter flott og bedre enn noen gang, men hvordan låter egentlig den "vanlige" musikken som man virkelig koser seg med? Rakner det fullstendig nå siden oppgraderingene avslører mye mer og lyden har blitt enda mer nøytral og ufarget?

    I kveld tok jeg fram igjen denne med en viss spenning:

    mistur_in_memoriam.jpg


    Sognametal er vel kanskje så langt unna man kan komme den typiske hifi-musikken, og jeg har brent meg på denne tidligere. Da albumet kom ut i april 2016 satte jeg det på med ganske høye forventninger om at nå skulle jeg for alvor kose meg med dryppende fersk atmosfærisk, intens metal fra Kaupanger og Sogndal. Jeg hadde nylig sett dem på konsert på en lokal klubbscene der stemningen stod i taket, men albumet kunne jeg bare spille på dempet volum med det anlegget jeg da hadde. Det låt skrikende. Det var til å gråte over. Så fantastisk flott musikk, men en lyd som ikke var til å høre på.

    I kveld kom smilet, og godfoten begynte å gå.

     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Nesten et halvt år uten aktivitet her, men jeg får skylde på en svært travel jobbtilværelse.

    Uansett; i dag kom jeg over en sjelden godbit:

    finn_spendor_sp100r.JPG


    Og jeg klarte naturligvis ikke å motstå fristelsen, så da blir det snart Spendor Classic i hus :)

    Det eneste hinderet på veien er at jeg må finne en løsning for frakt siden disse er for tunge for Posten (de veier 36 kg pr. høyttaler + emballasje). Da blir det vel en eller annen gods-løsning ala Bring eller noe lignende.

    Problemet er bare at slik godstransport er tilpasset bedriftskunder. Noen som har noen tips/erfaringer? :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn