Mat, drikke og røyk Te

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Innlegg
346
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Er det noen andre her inne som er glade i te? Det går kanskje mest i kaffe hos nordmenn flest. For undertegnede også, helt til jeg flyttet til Kina vel å merke - da innså jeg hvor mye fantastiske smaker som gjemmer seg blant alle typer te.

Personlig drikker jeg kun te perparert på "gong fu" måten. Direkte oversatt kaller de det kong fu te i Kina. Kun hele blader som gjelder, og en langt større mengde enn når man bruker en vanlig te-pose, ift. mengde vann. Trekketiden holder vi veldig lav, det gir mer smak og mindre bitterhet. Jeg har veldig sans for whisky og vin, og mye av det samme er nok det som trekker meg mot skikkelig te.

Med tiden har jeg startet en egen nettbutikk fra Kina. Akkurat nå har vi en kampanje som kanskje kan være interessant for andre som er glade i te her på berget også.

Ta en titt da vel, varer fra og med i dag og en uke frem i tid. Free tea campaign. Ellers er nettadressen til butikken Healthy Leaf - Premium Whole Leaf Tea. Free Shipping Worldwide!.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Litt opp og ned. Noen ganger er det stor stas med te. De jeg kanskje er mest glad i er Dragon Pearl, milde ungskudd fra Darjeeling eller en krus med god kraftig frokost på engelsk maner. Alt til sin anledning.

Men det var jammen mye spennende på den siden.
 

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Innlegg
346
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Takk for det.

Ja alt til sin anledning. Noen ganger er det godt med en søt og snill hvit te, men oftest blir det te med litt spenst hos meg - Pu Erh og svart te går det mye i. Te kan smake så mye mer enn en støvete lipton bag fra rema 1000.

Istedet for å stikke på starbucks, går jeg heller gjerne på lokale tesjappa og blir servert av noen søte frøkner.

lily_zhi_-_tea_ceremony_a__page-header-gallery.jpg
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.545
Antall liker
785
For meg skal en kopp te være slik man får den i Storbritannia; sterk, søt og med melk. Og gjerne servert sammen med full-English-breakfast. Put the kettle on :)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Arboretet og Botanisk hage, Milde added an event.

VELKOMMEN TIL TE SERVERING I JAPANHAGEN

Vi smaker på svart te fra Ashikita.

I Ashikita, Kumamoto Prefecture finner vi Mr. Kajihara, en talentfull produsent av kama-iri cha. Hans talent og engasjement har gjort ham til en ledende produsent av svart te i Japan. Kunsten å produsere perfekt svart te har han lært fra Taiwan. Mr. Kajihara produserer perfekt oksydert svart te med hele blader og søte, komplekse dufter. Benifûki er en te med myke, fruktige dufter, minner om aprikos, med en anelse av vanilje og krydder. Den smaker delikat, lett astringent, men samtidig er teen fortsatt myk og behagelig. Den gir lang ettersmak i hals og munn, gir rike, fruktige, litt søte smaker. Dette er en japansk te som allerede er helt fantastisk, teen blir enda mer imponerende etter hvert som den modnes.

Opprinnelse: Tsuge area, Ashikita Municipality, Kumamoto Prefecture
Høstet: Mai 2016
Kultivar: Benifûki

jap.jpg
 
Topp Bunn