Team Trykk Oslo - LP'er

gadus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.09.2010
Innlegg
94
Antall liker
0
Torget vurderinger
3
Sitter her og mekker katalog over lp samlingen..

I den sammenheng har jeg fundert litt frem og tilbake her... Har flere utgivelser hvor det står "team trykk, oslo" på cover...

Er det da ensbetydende med at cover er trykt i Oslo, eller hele plata presset her??

Ett eksempel:

Double Fantasy med John Lennon, utgitt på Geffen Records.

kode: GHS2001.NOR.SET1

Skal jeg da kunne gå utifra at NOR står for pressing i Norge? Tror jo det, men ble plutselig veldig usikker på om team trykk bare lagde cover eller hele pressinger
 

bluesman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
193
Antall liker
28
Torget vurderinger
1
Ble nysgjerrig jeg og nå.Fant fram eget eksemplar og har vel de samme dataene på platen.Trykk på innerfeltet på platen som hos deg og Team Trykk nede i høyre hjørne på baksiden.Og så står det selvfølgelig made in USA,manufactured by Warner Bros.
Dette betyr vel så at produksjonen er US?Team Trykk må vi vel anta ihvertfall er ansvarlig for cover og antagelig ikke noe mer.Team Trykk eksisterer vel fortsatt slik at det skulle være mulig å få svar på akkurat det spørsmålet.
Platene kan vel ev. ha vært skipet uten cover,og disse 'lagt til' i Norge i ettertid.
Noen som vet nok om dette derute til å kunne gi et fyldestgjørende svar?
mvh
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
12.161
Antall liker
12.382
Sted
Hus
Team Trykk trykket bare coverne, og det var platepresserier som presset vinylen. EMI hadde presseri i Frysjaveien og Polygram hadde også presseri i Oslo. EMI hentet coverene sine også i mange tilfelle fra Garrod & Lofthouse i Uk i tillegg til Team Trykk, og og presset vinylen sin selv i Frysjaveien... :)
 

Phonic

Medlem
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
37
Antall liker
4
Det er riktig, Team Trykk hade en gigantisk trykk/lim maskin som trykkte og monterte cover. Den lå i Sagveien 11 i Oslo. Da CD'n tok overhånd ble maskineriet solgt til utlandet. Team trykk fortsatte som rent offsetttrykkeri og så vidt jeg vet er de fortsatt in business.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Hvis plata skal være en "helnorsk" utgivelse må den også i det minste ha et ncb-merke på labelen. Dette er en copyrightmerking som var (er!) å finne på nordiske pressingene
 
Topp Bunn