Technics 1210 MkII

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Ønsker synspunkter på hvordan disse spillerene står seg lydmessig, sammenlignet med de mer utbredte remdrevne av idag, f.eks Rega, LP12, VPI m.fl. Eventuelle fordeler og ulemper?

Virker for meg som dette er mye for pengene. Enig?

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
327
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Mye for pengene, JA

Dette er selvsagt ikke den ypperste/beste spilleren på markedet, men i sin prisklasse og et godt stykke oppover i pris er denne, etter min mening, bortimot uslåelig. Før jeg kjøpte min spiller hadde jeg en Rega og den ble knust i lydkvalitet. Den snurrer med eksakt 33 1/3 hastighet, hverken mer eller mindre. Lyden er utpreget nøytral, med enorm fasthet i bunnen og en total mangel på bakgrunnstøy. Noen kritiserer armen, uvisst av hvilken grunn, armen er meget bra, prisklassen tatt i betraktning og gjør jobben uten flexing og etterslep på grunn av høy friksjon i lagrene.

Matcher du spilleren med en god pu, gjerne en Denon DL103 eller DL160 er du sikret svært god lyd. Ser også av Vinyl Asylum at de får gode resultater med Ortofon 2M-serien.

Spilleren er dessuten tweakbar herfra til evigheten. www.kabusa.com har alt du trenger. My god lesing på dette nettstedet. Armdemper fra Kabusa er en god investering.

SL1210 er lett å skaffe brukt fra ca 2500 kroner og oppover.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Takk for svar og link. Den kan komme til nytte senere.

For øvrig fine bilder her: www.thomann.de

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
1210 (og slektningane 1310 -1900 som har ulik grad av automatisk arm, kvartsdrift m.m.) har om lag identiske lydlege eigenskapar. Normalt er dei ikkje spesielt slitne om du finn dei på bruktmarknaden. Dei har også svært mykje for pengane-lyd, og 1200 som framleis kan kjøpast som ny, er i lydleg klasse med ein Rega, du må iallfall opp på ein P5 for å ha eit klart betre potensiale (i kraft av ein arm som kan yte rettferd til kostbare pickupar).
Men Rega og Technics har svært ulik signatur, sjølv om kvalitetsnivået kan vere likt. Sannsynlegvis likar du betre den eine enn den andre. Ein Rega klarar å hanskast svært godt med picukpar som t.d. Dynavector sine to rimelegaste og Audio Technica OC 9, samt ei rekkje andre relativt moderne konstruksjonar. Technics funkar veldig godt med gammaldagse MC-pickupar. Eg vil personleg tilrå Denon 103 som det mest "fornuftige" innan min musikalske smak til denne, og heller 110 framfor 160 (som for sin del er den einaste Denon som passar godt i ein Rega-arm).
Opp gjennom åra har eg fått ei aning av at pickuputvalet til desse to ulike drivverka (kanskje tilfeldigvis, kanskje ut frå mine langtidssubjektive erfaringar) har delt seg i to preferanseområde. Pickupane som passar til Rega har ofte vore betre i stand til å takle audiofile dyder som perspektiv, objektivitet og detaljar, medan Technics gjerne passar med pickupar som har sine sterke sider når det gjeld klang og dynamikk - ikkje så objektiv, men absolutt sjarmerande.
Så er det pickupar som fungerer heilt greitt på begge drivverk. Dessutan har dei eigensignatur. Begge har ein slags "metallisk" aura over lydattgjevinga som du slepp på dyrare drivverk, men denne er mest uttalt på Technics. Denne kan du til gjengjeld fjerne ved å bruke PlatterMatter tallerkenmatte, ei tjukk, brun matte av seig gummi som klebar seg til plata. På Regaen kunne du skifte til akryltallerken (ikkje tilrådd frå produsenten), og få ein ganske annleis klangkarakter. Arm-repertoaret til Technics sin tunge arm kan utvidast ved å bruke ei dempemekanisme (passar ikkje til alle Technicsarmar).
Eg likar begge svært godt, dei har absolutt sjarm og kan by på enorm speleglede. Dei kan også begge demonstrere at analogmediet klarer seg godt også i dag.
Skal du ha betre spelarar enn desse to, må du nok opp i rundt 10 kkr.

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
1210 er en veldig god spiller til prisen, har selv hatt denne med DL103. Spilleren er vel verdens mest solgte DJ-spiller, så den er robust og enkel å håndtere. Jeg hadde den tilkoblet en Cambridge 640P og den kom liksom ikke opp mot kvaliteten til digitalmediet mitt, men låt bra likevel. Spilte mye plater når jeg fikk DL103en på. Har dessverre ikke hørt den på andre riaatrinn.

Vil si at om du skal opp på LP12, så er du i en annen klasse. Spilleren her er mer ømfintlig, men låter bedre... på alle punkter.
Jeg valgte selv LP12 etter mange år som lykkelig 1210 eier. Med nytt riiatrinn (ASR mini Basis) så overgår denne komboen helt klart mine digitale kilder. Prisen er også en helt annen.

Man får veldig mye for pengene med en 1210, ingen tvil om det.

mvh
Luvaton

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Som eigar av begge desse spelarane kan eg stadfeste at Luvaton har rett. Går du opp på LP 12 sitt nivå, får du ein klart betre platespelar, som verkeleg kan få ut detaljar og samstundes by på stor musikalitet. Men det er også litt vanskelegare å justere spelaren. Ikkje slik at du bør få skrekken, men om lag tilsvarande når det gjeld ein solid, gammal sykkel kontra ein racersykkel. Altså betre, men meir styr å halde i topp stand.
Og har du ein ASR riaa, er det definitivt ikkje synd i deg.

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
403
Torget vurderinger
10
Går å venter på en Rega arm som skal monteres på en 1210 mk.2. Har fått laget ett nytt armboard i metall som skal borres opp , og armen skal så monteres.Skal gi rapport når alt er klart og en ortofon 2M bronze er montert.
Se forøvrig artikkel i hifiworld.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Steinkare skrev:
Går å venter på en Rega arm som skal monteres på en 1210 mk.2. Har fått laget ett nytt armboard i metall som skal borres opp , og armen skal så monteres.Skal gi rapport når alt er klart og en ortofon 2M bronze er montert.
Se forøvrig artikkel i hifiworld.
Er orginalarmen defekt siden du bytter til Rega, eller mener du Rega-armen er vesentlig bedre?

Selv ville jeg nok beholdt orginalarmen hvis den var i orden. Synes den matcher spilleren bedre designmessig. Dessuten har den betjeningsmessige fordeler i form av en genial VTA-justering, løst headshell mm.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Jeg skal ikke svare for andre, men har selv oppgradert intern-kablingen fra en 1210, med stort hell og god forbedring. Og hadde ingen problemer med å kjøre en super-low-output Denon 304 på min...
(Det er forrsten populært å oppgradere Rega-armene også...).

Arne K

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
403
Torget vurderinger
10
Har alltid vært "svak" for Rega armene. I og med at jeg kjøpte en 1210 mk.2 uten headshell og samtidig leste en artikkel i HIFI World så fant jeg ut at jeg skulle hoppe på det prosjektet.
Mulig det at den orginalarmen er ok , men i følge "guttane" i HIFI World så var komboen med rega heltknall.
Laga sjøl et nytt armboard i 4 mm alu som skal borres ferdig over helga. Har kikka litt på løsningen origin live har brukt for å lage armboardene de selger , laga min versjon.
Har brukt Rega armer på Micro Seiki spillere , hatt tre Rega planar spillere , Lencoer i nye plinter , osv med stort hell. På Thorens sine spillere funket Rega heller dårlig(126 , 160)
Gjennom disse årene (20 ?+) har jeg brukt alt fra dynavector 17 , AT moving magnet puer , 03 , 05 , 07 , og 09 + mye annet som var helt topp, men blant annet Denon dl 160 var nok ikke helt match .
Smaken er nok som baken , noen liker orginal armen og andre ikke. Skal rapportere når alt er oppe og går.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Har nå bestilt en 1210 M5GE. Har alltid syntes disse Technics er stilige spillere og gode eksempler på Japansk finmekanikk. Litt nostalgi altså, men etter hva bl.a AA mener om spilleren, er den sikkert vel verdt prislappen på ca. kr.6.000,-. Skal bli spennende å høre hvor "nært" den kommer min LP12 og Thorens TD126III.

L

Lars.N

Gjest
Hei Steinkåre

Gå for TecnoWeight fra Michell til Rega armen din jeg har ikke angret et sekund på det.
Du kan jo lage en selv også når du først er i gang med basen til armen :)

Beklager jeg ikke trykket sitat K.H ikke med vilje å rote til tråden din.

Mvh

laban

Vedlegg

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
327
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Steinkare skrev:
Smaken er nok som baken , noen liker orginal armen og andre ikke. Skal rapportere når alt er oppe og går.
Veldig spent på den rapporten, gleder meg. Ta med bilder.

Topp Bunn