Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    At man kan bli fornøyd med sin Reloop, AT, Pioneer eller andre Hanpin-spillere, utvilsomt. Hanpin vs Technics har vært diskutert flere ganger tidligere. Både her og generelt på diverse hifi forum. Hanpin er basert på å se ut som Technics SL12xx på utsiden, fordi SL12xx er verdens mest solgte platespiller. Så da patentet gikk ut kunne alle (Hanpin lager alle OEM-spillere for de forskjellige merkene) lage spillere som hadde samme form som SL12xx. Kvaliteten på deler, på elektronikk, toleranse i armlagre, tallerken kan ikke sammenlignes. For å si det sånn; ingenting er på nivå med det som er i en Sl12xx. Spesielt ikke de nye GR og G, ei heller de eldre mk2-M5G.

    Jeg har eid Pioneer PLX1000, og det er utvilsomt en fin og velspillende platespiller. Men ingen Technics SL. Hverken i lydkvalitet eller bygg kvalitet. Det samme gjelder AT120. PLX1000 har en relativ tykk plate av metall skrudd fast i chassis på innsiden. Denne øker vekten på spilleren. Det samme har AT LP120 (dog ikke så for-seg-gjort som PLX1000) så jeg regner med dette gjelder for alle Hanpin. Motorene er ikke av samme kvalitet heller. Technics sin vekt kommer av materialvalg og komponentvalg som er til hensikt å gjøre lyden best mulig.

    Så kan du gjerne ønske at jeg går inn i en diskusjon om hvordan en måler lydkvalitet, men den diskusjonen får du nesten ta med noen andre:)

    Min erfaring er at Pioneer PLX1000 er den mest gjennomførte spilleren fra Hanpin jeg kjenner til, Utvilsom mye for pengene. Kan man bli fornøyd med en Hanpin spiller? Absolutt! Er de like gode lyd- og kvalitetsmessig eller kvalitetskontroll som en Technics SL12xx? Jeg synes ikke det.

    Og helt ærlig tror jeg heller ikke det er meningen fra merkene bak Hanpin-spillerne heller... Meningen er kanskje heller å lage en god og rimelig DD-platespiller med velkjent formfaktor dersom man ønsker en direct drive. Og mange låter veldig bra, men de forskjellige Hanpin er av veldig varierende kvalitet. Pioneer PLX-1000 er vel den som skiller seg ut, uten at jeg kjenner innvendig kvalitet på Reloop Turn5, som sikkert er en veldig god spiller også. Men det var altså ikke mitt poeng å si om de låter godt eller ikke. Det må hver og en avgjøre. Mitt innlegg er om kvaliteten på lyd og komponenter kan sammenlignes med en Technics. Jeg står ved mitt standpunkt: nei, Technucs er i en egen klasse:) Men til en langt høyere pris...

    Dette er bilder av SL-1200G, som kostet 34.990 kroner i 2016. I prinsippet mye av den samme teknikken man finner i spillere etter dette prinsippet, men langt mer påkostet enn SL-1200GR og er enda et stykke fra spillere som SL-1200 Mk7 i byggekvalitet som er deres billigere alternativ.

    Mot de to siste der går det helt fint å diskutere hva som gir mest for pengene -SL-1200GR er bygget i Japan, men er under halvparten så dyr som G utgaven så noe har de spart inn der samtidig som Panasonic her beholdt mystikken rundt spilleren. SL-1200 MK7 er langt fra en så påkostet spiller, og bygget ved en av Panasonics fabrikker i Malaysia men fortsatt en Technics. Jeg har ikke sett noen objektive målinger med noen av Technics eller "kopiene" satt opp mot hverandre, men både PLX1000 og Turn5 kan ha mer å slektes på i SL-1200GR enn den siste Mk7 utgaven. Så hvordan vet man at man ikke kan sammenlikne kvalitet her?
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Dersom du må ha rett i at Hanpin er minst like god som en SL1200GR så må du jo gjerne tro det:) Jeg har ikke noe mål om å overbevise deg:)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Stikkord: armlagre (og da snakker jeg helt ned til mk2), materialvalg og demping av chasssis (snakker fra og med mk2), motor og tallerken. Ikke minst kvalitet på print, kabelføring. Morsomt med en sammenligning for sammenligningens skyld. Men de har ikke mer til felles at Hanpin etterligner utseendet til Technics. Der stopper likhetene. Det er få om noen som mener at de er sammenlignbare. Og hvorfor skal man det? Kjøp en Hanpin og vær fornøyd. Bruk litt mer penger og kjøp en 1200GR og vær kanskje enda mer fornøyd. Eller kjøp en SL1200G. De står alle fint på egne ben og er god spillere. Jeg har for øvrig ikke hørt en Hanpin som har spilt bedre enn en Rega RP3/ P3. En helt annen diskusjon. Men hvorfor sammenligne? :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Wow og flutter og støy, der er vel der det meste måles tenker jeg. Jeg kritiserer ikke Technics, de er alle av høy kvalitet. Men det betyr ikke at de nødvendigvis må være overlegne, uansett modell. Forskjellene er helst mindre enn vi tror.
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.709
    Sted
    London
    Jeg har både 1210 Mk II og PLX-1000.
    Begge har jeg kjøpt helt nye og ubrukte.
    Jeg anser meg selv for å være ganske bevisst og observant på lydkvalitet og lydforskjeller etter mange års erfaring.
    Jeg klarer ikke høre forskjell på de to platespillerene.
    Ved testing står de ved siden av hverandre, og jeg bruker samme pickup, riia...osv.
    Nåletrykk og alt blir justert etter alle kunstens regler.
    Jeg hører null forskjell.
    Det som derimot betyr mest for lyden, er pickup.
    Disse spillerne gjør seg best med MC pickup.
    Da må man selvfølgelig også investere i et litt bedre riia trinn.
    Min anbefaling er å bruker pengene der hvor det er hørbart.
    Jeg kan ikke med beste vilje se for meg at noen klarer å høre forskjell på om det byttes arm, eller monteres andre «føtter»
    Dersom gummiknottene under platespilleren påvirker lyden på noen måte, så vil jeg påstå der er et problem.
    Jeg har også Rega P3, men den orker jeg ikke bruke, fordi den etter min mening er helt elendig med tanke på feedback og den er hysterisk overfølsom for vibrasjoner.
    Dette er interessant. Jeg hadde en Rega RP3 med TT PSU, og var glad og fornøyd - trodde jeg.
    Men etter litt snoking her på forumet og deretter på eBay, endte jeg opp med en Technics SL-Q202 fra tidlig 80-tall. Denne er på ingen måte en SL-1210 - eller moderne Hanpin spiller. Men den har Quartz kontroll og er DD. Rega ble parkert på boden etter ett par kvelder med sammenlikning med samme phonotrinn, men med forskjellige pickup (Rega Elys 2 v AT VM95EN), men er prismessig i samme kategori. Grunnen til å ta Rega bort, var at jeg finner DD til å spille med en hørbart jevnere fart og mer stabil gange.
    Jeg vurderer nå å oppgradere spilleren til en ny en med DD - men vil ikke ekskludere Hanpin design som alternativ.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    For de som er interessert i dette med hastighetsavvik, varierende sådan - dette er nok mest relevant for remdevne spillere - det finnes slike testplater med spor som har konstante toner på eks 1kHz, .... 5 kHz og dette er totalt avslørende på øret. Kjørte en slik på min gamle Sansui SR212 og hørte med en gang avvik. Det siste seg å bli forårsaket av reima som nok var i ferd med å bli slakk. Byttet reim og violá... Spilleren benytter en 50Hz synkronmotor som ikke har en sjans til å fluktere. Avvik hører man umiddelbart uansett spillerkonstruksjon - om avvik finnes.
     

    Edzilla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2006
    Innlegg
    118
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    Hei.
    For presentere meg pent før jeg begynner å dele noe bilder av min 1200.
    Har vært medlem her inne siden 2006. Men først nå jeg endelig har fått meg en 1200. Riktignok en custom i knall blå og med gulldetaljer.
    Denne venter på en PU, headshell og ny original Technics platematte RGS0008. Starter rolig med Audio-Technica AT-VM95E for så se hvor veien hår hen.
    Den skal spille med en oppgradert og nylig servet ECI-3 sammen med en Soundsmith MMP-4 MKII.
    Høyttalere er pent brukte Graham Audio BBC LS3/5.
    AF5B5CDE-7797-4DC7-9AE9-6882CC24EAC5.jpeg
    93D702EE-68AD-425D-97D6-F50E16DE73CF.jpeg
    20FCD087-54AC-48C1-9E90-068E548B7ED7.jpeg
    CD190BED-EA39-4540-BBBE-A531A35CEC90.jpeg
    A6FDF2B6-F0A8-4ADB-9F4B-18F4068C4F0B.jpeg
    1547B041-1BBA-481F-B3AF-C1C4DD826154.jpeg
    E53B838F-AF7A-456D-868F-B3855B85B77C.jpeg
    21F329C8-1BC8-4922-91BE-A38B6EDCC698.jpeg
    0F1ECDA9-B834-4737-9887-C34FE682313D.jpeg
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Kul blåfarge på den spilleren. Skiller seg litt ut fra mengden :) Lykke til videre med oppsettet.
     

    Edzilla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2006
    Innlegg
    118
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    Kul blåfarge på den spilleren. Skiller seg litt ut fra mengden :) Lykke til videre med oppsettet.
    Har i mange år ønsket meg en 1200. Men når jeg så denne i den sykt lekre blåfargen med gulldetaljer klarte jeg ikke å holde igjen. Måtte bare ha den. I tillegg er den i følge forrige eier vært plukket ned i biter, og servet skikkelig.
    Så all good så langt!
     

    Edzilla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2006
    Innlegg
    118
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    Herlig anlegg. Jeg har og en AT VM95 - liker den godt på min Technics 😀
    Mange takk! Godt å høre at du er fornøyd med AT VM95. Har lest mye godt om den. Billig er den også.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    1210 har en kontant spillestil. Nogen elsker det, andre gør ikke. Den har et mainstream look hvilket mange nok går mere op i end de egentlig står ved.
    Anerkendt som alle tiders DJ-værktøj - men spille hifi? Jeg vil ubetinget mene ja selvfølgelig, men hænger på hvilken type musik den skal spille.
    Fortræffelig til Rock understøttet på bedste vis af armen som er en rigtig basrig rocker. Måske ikke hel neutral, men hva'gør det hvis det er rock der skal lyttes.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Gratulerer med knall (blå) spiller😁👍 Nei det er få som spiller som disse. Men, de trenger en god ekstern psu for å spille virkelig godt. Investeres det i den slags kan den hamle opp med spillere til langt høyere pris. Hos meg spiller jeg alle sjangere😂
     

    Edzilla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2006
    Innlegg
    118
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med knall (blå) spiller😁👍 Nei det er få som spiller som disse. Men, de trenger en god ekstern psu for å spille virkelig godt. Investeres det i den slags kan den hamle opp med spillere til langt høyere pris. Hos meg spiller jeg alle sjangere😂
    Mange takk for gratulasjonen!
    Blir nok noen oppgraderinger. Men har ingen hast utover ny pickup, headshell, platematte og føtter.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    En billig opgradering for pladespiller kan være et netstøjsfilter og fokus på vende netstikket rigtige vej. Her i huset efterlades netstikket den vej stereoperspektivet er bredest.
    Det eneste sted jeg benytter netstøjsfilter er til pladespilleren. Giver faktisk en bedre bas. (En pladespiller siges at smide "dårlig" strøm tilbage til nettet hvilket skulle være forklaringen på hvorfor det virker)
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Jeg bruker en Isotek EVO3 Genesis One regenerator (u/display) på strømmen inn til 1200G. Forbedringen er som et slør fjernes foran lydbildet. I prinsippet er strømmen til 1200G avskilt fra resten av anlegget hos meg, uten at jeg skal være for påståelig her (jeg er ingen ekspert på strøm).

    Men jeg ser på sidene til OHC at veiledende pris på en Genesis One i dag er 31820 kr. Til den priser er det vanskelig å anbefalle den oppgraderingen. Det er nok mye annet en heller kan bruke 32k på. Men generelt er jeg enig i at god strøm inn i spilleren gir en forbedring.
     

    Edzilla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2006
    Innlegg
    118
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    Tror det blir voldsomt med en slik oppgradering som en Isotek EVO3 Genesis One er. Skal sies at huset vi bor i har topp moderne elektrisk anlegg med god og jevn strømforsyning. Er ikke mange meteorene til nærmeste trafo. Så vi får satse på at dette er bra nok for meg.
     

    Edzilla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2006
    Innlegg
    118
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    Ble jaggu enda en spiller. Denne med de rette oppgraderingene.
    Den blå blir nok lagt ut for salg om litt. Kommer da til å selge med en pent brukt tallerken. Dette siden den gullfarget tallerken wobbler litt (denne følger da også med). Send meg en PM ved interesse.
    3E8F13E8-97BD-4437-B92B-3DC93048CD7C.jpeg
    3B09F617-42F9-49AD-A4B1-8A472A84C292.jpeg
    BE1CABDD-C1B8-4C62-B91C-046F830C45D3.jpeg
    B4ED4F30-C58B-4870-9AF9-9FB0C5D824C5.jpeg
     
    Sist redigert:

    Edzilla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2006
    Innlegg
    118
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    Har virkelig fått dilla på å spille vinyl igjen. Siden anlegget får stå i stuen, så blir det til at jeg sitter her med en bunke vinyl og pils å nyter i timevis.
    Til nå så spiller jeg med en Rega carbon og LH-2000 headshell. Sikkert ikke det beste man får, men mens jeg venter på AT-VM95E/H som aldri kommer, så vurderer jeg å hoppe på neste "hest". Har selvføøgelig fått med meg det glade budskapet igjennom disse 101 sidene, at det er Ortofon som gjelder @ChrisAndre ;-)
    Så om det er noen her inne som sitter på en 2M Black som de vil bli kvitt. Send meg en PM.
    Skal til Oslo på mandag med min datter for litt shopping. Så mulig jeg stikker innom OHC for de skal vist ha en på lager.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg har gått fra å ha Ortofon som en av mine favoritter til Nagaoka. Skal sies at det kun var 2M Black jeg likte. Selv den rimelige MP-110 spiller helt gnistrende. Kom spesielt til liv med ny RIAA. Det ble en Graham Slee Reflex M. Snuser nå på Nagaoka MP-200:)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    ChrisAndré: Du vil elske den hvis du er SÅ glad i MP110 (y) Men du skjønner nok også hvilke PUer JEG ALLTID går for selv på en 12xx.
     
    Sist redigert:

    Edzilla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2006
    Innlegg
    118
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har gått fra å ha Ortofon som en av mine favoritter til Nagaoka. Skal sies at det kun var 2M Black jeg likte. Selv den rimelige MP-110 spiller helt gnistrende. Kom spesielt til liv med ny RIAA. Det ble en Graham Slee Reflex M. Snuser nå på Nagaoka MP-200:)
    God Norge. @ChrisAndre !
    Ble en sen kveld i går med mye lytting til god vinyl.
    Samtidig kom jeg over flere anmeldelser av den nye Ortofon Concorde Century LTD. Noen her inne som har kjennskap til denne pickupen? Skal vist være basert på 2M Bronze. Fant også ut at den er tilgjengelig hos OHC og Stereofil. Passer jo perfekt nå som jeg snart er i Oslo ;-)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Edzilla: Heller ikke den kan være feil på 12xx. Du kjenner selvfølgelig historien om hvilke maskiner danskene FØRST laga disse til? Så det er bare å forberede lommeboka. Her SKAL det imo være dansk, selv om også Rega Carbon og den Shibataslipte VMen ER verd sine penger.
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Edzilla: Heller ikke den kan være feil på 12xx. Du kjenner selvfølgelig historien om hvilke maskiner danskene FØRST laga disse til? Så det er bare å forberede lommeboka. Her SKAL det imo være dansk, selv om også Rega Carbon og den Shibataslipte VMen ER verd sine penger.
    Trenger litt lett sommerlektyre, så gjerne gjenta Ortofonhistorien.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Ragwo: Det har jeg av nødvendighet gjort før- også her i tråden- men OK: Ortofon utvikla Concorde til å sitte spesielt bra på 12xx, og Ortofon har vært referanse blant DJs og andre proffer helt siden den tid på disse japanske sumodyra. Technics og Ortofon er mao. en IKONISK, yrkesprøvd match. En tid ble maskin og pickup utviklet parallellt med hverandre. Så: Det er aldri feil med en Ortofon der. Nagaoka produserte også Technics´EGNE in-house pickups- Velg selv, altså...Stanton, AT, Reloop og en haug andre har prøvd å kopiere 12xx- med egne PUer, men The Big Boss i direktedrift er kombinasjonen 12xx/Ortofon ;) Det veit alle som har fulgt med innen lyd og-produksjon. En av tre tindrende klare no-brainers i vinylens verden, men også et absolutt genialt startpunkt for den som vil lære LPer- eller gjenlære dem. Rega og Linn står bak de andre to: Planar og LP12. Velg prinsipp og din foretrukne stil, så spiller musikken. Så svart- hvitt KAN LPer være. Men svært mange har jo også en tendens til å ville overkomplisere, da..hehe :devilish: :cool:
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Ragwo: Hvis du vil ha en in-house, så...Hiv gjerne en MP500 på (y) Vær forberedt på en mer romantisk, rosemalt sound kontra dansken! Det er nemlig det du får.
     
    Sist redigert:

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    2.417
    Sted
    vest
    Fant detta i enn anna tråd: (tryk på Techniks SL-7) så je veit ike omm de stemmer anngåend nagakoka å tekniks
     

    Edzilla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2006
    Innlegg
    118
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    Stereofil leverte! Så da ble det en Ortofon Concorde Century LTD 651 av 1000. Gleder meg til å få spilt den inn asap. Men nå venter middag ute i Oslo.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Jeg syns at 1200/1210 er en vakker tidløs klassiker, utseendemessig- har nesten alltid denne spilleren for øyne når noen snakker om platespiller. Den har noe veldig tilfredstillende i hvordan den føles når den håndteres.
    Ble preget av disse spillere helt fra tidene i begynnelsen av Techno bølgen i Dorian Gray clubben eller i de mange Techno-kjellerene i Frankfurt eller Stuttgart.
    Og ikke minst DJ riggene på lasteplanene av lastebiler under Love Parade i Berlin som sto alt annet enn stødig men klarte likevel å prestere å spille musikk.
    Hadde 2 stk 1200er en stund selv når jeg prøvde meg mer eller mindre vellykket med miksing en stund, men solgte de igjen i min ungdommelig uvitenhet...
    Hos meg er det veldig av og på med vinylhobbyen- akkurat nå tenker jeg over en ny spiller- noe litt mere budsjettvennlig enn den siste jeg hadde en god stund siden. Som tåler å stå i fred uten at en må ha dårlig samvittighet over at det står en dyr rigg ubrukt over litt lengre tid. 🙄 En 12xx er faktisk noe som kan gå i arv i familien. 😉
    Så da er en 1210 GR absolutt på short listen min. Tenker da eventuelt med en Hana ML. Noen tanker om det?
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.709
    Sted
    London
    Da var en 1210mk2 ankommet her. Den har vært lagret lenge, så får se hvordan den fungerer etterhvert. Ingen hast, men noen som har tips om hva som bør sjekkes. Lager på tonearm virker bra og farten er stabil.
    Trenger litt rens og puss etc og må ha ett lokk når resten er sjekket og okay
    C8D65E0D-5B64-47AD-8751-12AC644EB745.jpeg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Edzilla: Selg ALDRI den igjen! Den bytter du bare stylus på når den får en 3-4000 timer på seg. :cool: Gutta i Stavangervej nummer 9, Nakskov, DK veit å passe på brukerne sine. Grunnlegger og konstruktør Per Windfeld har gått av med pensjon, men ideene og flere av konstruksjoenene hans lever videre i hans livsverk. Bl.a Concorde og OM. Det er uhyre enkelt å sette på en Concorde også:p Pluggen til SME-fatninga er inkludert i pickupen. Fem minutter,- ink justering og kalibrering så har Technicsen din fått sitt nebb. Uten bruk av headshell. Og det nebbet, det går ingen steder når det først sitter der det skal. Gi den 50 timer, så er den innspilt.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    T-roten: UK-modell? Eller er det en du har hatt i Norge?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    T-roten: Sist jeg sjekka kom UK-modellene med trestifts one-way plugg- som kontaktene er over Vesterhavet (The North Sea). Men det kan ha endra seg, evt henta forrige eier denne i Europa,
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Nagaoka har mye dynamikk og etter min mening gruser MP-110 en Ortofon 2M Bronze. Hvorfor mener jeg dette? MP-110 er langt mer dynamisk i mellomtonen. Den har dypere og mer punch i bassen og diskant er mer oppløst.
    Mange blander lys klang med høy oppløsning. Og jeg synes det er her mange blir litt lurt til å tro at feks 2M Bronze har så god oppløsning. Symbaler gjengis mye mer naturlig med Nagaoka MP-110. Bronze forsøker å høre ut som CD med lys klang og få nyanser og lite dynamikk imo.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    ChrisAndre: Disse to har forskjellig TYPE dynamikk, forskjellige fokuspunkter og forskjellig groove. :coffee: (y) Men det betyr absolutt ikke at 2M låter lyst. Det kan du få enhver pickup- også 2M og Nagaoka - til å gjøre, regardless. Du har nå en RIAA og generell match som har tatt andre veier, men til det samme resultat, rent generelt. Og da lærer du at

    a) København- eller var det Roma- ble ikke bygget på en dag.
    b) Det ER flere veier til det samme mål.
    c) Forskjellig behandling av forskjellig merke- pga differanse i signaturbilde. Se hva Edzilla ellers har, kontra dine saker... ;) Det kommer aldri til å låte lyst- hos noen av dere.
     
    Sist redigert:

    Edzilla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2006
    Innlegg
    118
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    Edzilla: Selg ALDRI den igjen! Den bytter du bare stylus på når den får en 3-4000 timer på seg. :cool: Gutta i Ballerrup, DK veit å passe på brukerne sine. Grunnlegger og konstruktør Per Windfeld har gått av med pensjon, men ideene og flere av konstruksjoenene hans lever videre i hans livsverk. Bl.a Concorde og OM. Det er uhyre enkelt å sette på en Concorde også:p Pluggen til SME-fatninga er inkludert i pickupen. Fem minutter,- ink justering og kalibrering så har Technicsen din fått sitt nebb. Uten bruk av headshell. Og det nebbet, det går ingen steder når det først sitter der det skal. Gi den 50 timer, så er den innspilt.
    Concorden blir oss meg. Men har en Denon PU som jeg muligens kan nå selge.
    Sto opp ekstra tidlig i dag for å sette opp Concorden. Herlig lyd rett ut av boksen. Var et stort løft opp fra Rega Carbon kan du se.
    La kjøre bilder.
    3F0755D8-CB04-4599-A5FC-9FBCFD383981.jpeg
    EFBD30AC-2CE3-4F4E-B4E2-4FA5DF7E6E50.jpeg
    D31AA1A3-EE34-430F-94C8-03D252EB661F.jpeg
    59925901-9C13-4C59-96C2-CDC32A4E3115.jpeg
    7D5A1281-5739-4527-B746-B8D6D48FD85E.jpeg
    1F6BBF43-4C6E-4CBD-ABEC-E959C31DBC0A.jpeg
    21E1E359-3692-48D6-BBF6-89723E002D56.jpeg
    C38A619E-2723-445B-9DBA-EC10979BE467.jpeg
    3918F349-082D-4EC8-8347-1777DE246F83.jpeg
    F18EE283-C7C8-4376-8486-59AE89526977.jpeg
    1C5C1321-5930-4250-BC45-D142503F0B42.jpeg
    725EF21E-21BE-4C92-A3A6-1A87E5470488.jpeg
    C88C4223-8A45-4224-98DC-2810AA775FBC.jpeg
    CB103527-8914-4F47-95DD-77A809C362DA.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn