Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Edzilla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2006
    Innlegg
    118
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer! Total mangel på impulskontroll er det som driver hobbyen fremover.
    Plug and play er herlig enkelt. Om du kan bytte motor/hus vet jeg ikke, men det er vel ikke helt nødvendig da du får med den beste i 2M-serien?
    Impulskontrollen sviktet igjen. Ble enda Concord Century nummer 431 av 1000. Takk til Stereofil for formidabel service!
    vedrørende 2M black så blir det spennende med en a/b test når den er i hus. Skal prøve etter beste evne å beskrive forskjellen mellom de Pickupene jeg nå har.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Impulskontrollen sviktet igjen. Ble enda Concord Century nummer 431 av 1000. Takk til Stereofil for formidabel service!
    vedrørende 2M black så blir det spennende med en a/b test når den er i hus. Skal prøve etter beste evne å beskrive forskjellen mellom de Pickupene jeg nå har.
    Har du vunnet i Lotto? Virker som du driver med hamstring her. Om ikke annet har min Concord Century et tidligere nummer enn din; 037 i følge eska🙂. Men jeg har ikke hørt 2M Black så blir spennende å høre hva du sier om forskjeller. Plug&play har jeg begynt å få sansen for siden jeg desverre har litt for mange tommeltotter.

    Ellers må nok det meste på et åpent diskusjonsforum tas med en klype salt. Subjektivt er jeg ikke helt uenig i det som er sagt om lyden til Ortofon her og i andre tråder. Så i tilfelle Ortofon synes jeg Forumet generelt er ganske bra.
     

    Edzilla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2006
    Innlegg
    118
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    Har du vunnet i Lotto? Virker som du driver med hamstring her. Om ikke annet har min Concord Century et tidligere nummer enn din; 037 i følge eska🙂. Men jeg har ikke hørt 2M Black så blir spennende å høre hva du sier om forskjeller. Plug&play har jeg begynt å få sansen for siden jeg desverre har litt for mange tommeltotter.

    Ellers må nok det meste på et åpent diskusjonsforum tas med en klype salt. Subjektivt er jeg ikke helt uenig i det som er sagt om lyden til Ortofon her og i andre tråder. Så i tilfelle Ortofon synes jeg Forumet generelt er ganske bra.
    Dårlig med Lotto her dessverre.
    Tenkte å kjøpe ekstra stylus. Men det hadde ingen av mine Ortofon-forhandlere på lager. Så da tenkte jeg at det er like greit med ekstra pickup.
    Aldri eid plug and Play pickup før. Så dette blir spennende.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Edzilla: Og du har fra før en standard ECI5, etter hva jeg kan se? Grei oppgradering, noget lettere å kunne forholde seg til hvis streameren er innebygget-.
    De PnP-sakene er gode, de- På en av dem er det meningen at de skal brukes med det shell som følger med, men den kan selvfølgelig demonteres.Samme enkle montering som Century (y)
     

    Edzilla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2006
    Innlegg
    118
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    Edzilla: Og du har fra før en standard ECI5, etter hva jeg kan se? Grei oppgradering, noget lettere å kunne forholde seg til hvis streameren er innebygget-.
    De PnP-sakene er gode, de- På en av dem er det meningen at de skal brukes med det shell som følger med, men den kan selvfølgelig demonteres.Samme enkle montering som Century (y)
    Jeg har en oppgradert og nyservet ECI-3.
    Innebygget streamer er ønske fra kona.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Edzilla: Det lønner seg med felles interesser. En 6DX ER bedre enn 3eren, så det HAR lydmessige gevinster..
     

    Edzilla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2006
    Innlegg
    118
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    Edzilla: Det lønner seg med felles interesser. En 6DX ER bedre enn 3eren, så det HAR lydmessige gevinster..
    Har selv kun lest en del tester. Så må innom Soundgarden for en demo før jeg kan få gjort meg opp en mening. Men etter hva jeg har lest lover det godt.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Det anlegget dere har begynner å smake av fugl, det ;) :coffee: Så skyll ut øra, spiss dem og dra på demo, du..
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.709
    Sted
    London
    Har ikke testet selv, men i denne testen virker det å være en god kombo:
    Virker veldig bra ut fra denne testen. Og min lokale hifi-pusher mener den er perfekt for 1210

    Denne har eg ikkje høyrt, men AT VM740ML var ein glimrande pickup som ikkje er så alt for krevjande til armen.
    Ser at stiften til 540 og 740 er den samme. Kanskje jeg skulle hoppe i det og skaffe en 740 - egentlig ikke mye prisforskjell (£40)
    VMNL40ML
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Fikk svar nå nettopp fra Soundgarden. MKII er oppgradert med blåtann.
    Skjønte på poster lenger ned her at dette kanskje var en liten forveksling, for jeg stusset også litt på dette. :)

    Kanskje det enkleste er å bare bestille en ny fra butikk, så er du sikker på å få den nyeste og at du faktisk får en. Men det koster jo mye penger for noe du kanskje ikke har hørt en gang. Vet ikke om jeg ville stresset så mye med hvis jeg var fornøyd med lyden jeg hadde.
     

    Edzilla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2006
    Innlegg
    118
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    Skjønte på poster lenger ned her at dette kanskje var en liten forveksling, for jeg stusset også litt på dette. :)

    Kanskje det enkleste er å bare bestille en ny fra butikk, så er du sikker på å få den nyeste og at du faktisk får en. Men det koster jo mye penger for noe du kanskje ikke har hørt en gang. Vet ikke om jeg ville stresset så mye med hvis jeg var fornøyd med lyden jeg hadde.
    Hovedargumentet er å få en forsterker med integrert streamer og DAC. Har lagt ut en annonse her på sentralen. Så kanskje jeg kan plukke opp en pent brukt ECI-6DX
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Hovedargumentet er å få en forsterker med integrert streamer og DAC. Har lagt ut en annonse her på sentralen. Så kanskje jeg kan plukke opp en pent brukt ECI-6DX
    Ja, jeg mente ECP-2. At kanskje du får mest sjelefred hvis du bare bestiller en fra butikk og får siste versjon. Eventuelt bare beholde det du har hvis du liker lyden som den er.
     

    Edzilla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2006
    Innlegg
    118
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg mente ECP-2. At kanskje du får mest sjelefred hvis du bare bestiller en fra butikk og får siste versjon. Eventuelt bare beholde det du har hvis du liker lyden som den er.
    Ser den. Lyden er bra nok til å leve med. Men kona er ikke imponert over utseende på streamerboksen og RIAA’n. Om så lydkvaliteten får par hakk løft med ECP2 og ECI-6DX så er det jo WIN WIN.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Vet det er lett å spore av i tråder, men det hadde kanskje vært fint om vi holdt oss til Technics i Technics tråden. Pickuper er innafor men nå blir det snart en ren EC tråd og streaming😅
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Min erfaring er vel at 1210 fikser det meste med mindre du absolutt vil ha sære rasedyr på pickup eller riaa fronten. Jeg har endel Audio Technica i "stallen" og alt fra 95 og "up" spiller knallbra. :love:
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    1210 greier det meste av normale pickupar. Kostbare slipingar a la Shibata vil nok ha meir å hente på tolvtomsarmar og dei verkeleg gode armane. Har du pickupar med høg komplianse er det nok spelarar med lettare armar enn 1210 som gjer det best. Men til det meste av det vi kan kalle "normale" pickuar, går det fint med denne spelaren.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Noen som har prøvd en annen tonearm til 12xx ?
    12xx GR virker som en brukbar basis til en bedre arm?
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Skal ikke undervurdere Technics-armene. Helt fra mk2 har de hatt svært gode lager. Dem de lager i dag er nok enda bedre. Jeg hadde en pimpet Jelco-arm på min for ett par år siden (IsoKinetik Silver Melody) Meget god arm. Om den var bedre vet jeg ikke. Den var tyngre og den passet bedre til stive MCer. Nå kjører jeg orginalen på min M5G igjen som har oppgradert internkabling originalt fra Technics. Har en KAB Fluid Damper som funker. Sporer nå lett Telarc 1812 mørdare LP😅

    Min anbefaling om det er verdt noe: legg heller penger i så god Riaa og pu du kan og behold armen på 1200GR:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: TAF

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Var vel bare en teoretisering enn så lenge 😉... har ikke en GR foreløpig og jeg klarer ikke helt å bestemme meg mellom G eller GR ... 1210 GAE er også fristende - optisk den fineste i helt svart 😉 - hadde vært interessant om noen har hørt Nagoaka JT-1210 PUen som følger med den.
    Har en grei RIAA stående klart. 😉
     

    Edzilla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2006
    Innlegg
    118
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har sett 1210GAE IRL å kan melde om hva de synes.
    Har lest omtalen hos audiophile.no

    Selv er jeg virkelig nysgjerrig og litt trigger happy
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Edzilla: Og den blir eneste spiller i huset? Med Century på? ;)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Klarte ikke å dy meg. Så nå i dag blir en Technics SL-1210GAE Limited Edition sendt fra Stereofil til meg med posten.
    Gratulerer så mye!
    Lytteinntrykk og masse bilder kreves når spilleren er i hus.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Ortofon Concord Century må på ja!
    Er du ikke enig @Auditor ?
    Kona krever at de to andre skal selges.
    Håper du tester Concord-en opp mot Nagoaka PU-en først? Jeg har ingen erfaring med Nagoaka, så er interessert i hva du synes vedr. forskjeller i lyden.
     

    Edzilla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2006
    Innlegg
    118
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    Håper du tester Concord-en opp mot Nagoaka PU-en først? Jeg har ingen erfaring med Nagoaka, så er interessert i hva du synes vedr. forskjeller i lyden.
    Blir nok mye testing med de PU’ene jeg har nå.
    Rega Carbon
    Denon DL110
    Concord Century
    Nagaoka jt-1210
    2M Black (venter på denne)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Edzilla: Du har smart frue, du ;) Ingen vits i å ta vare på de to andre når en Ltd. er så bra som den faktisk er. Og Concorde er default til disse- her i huset;)
     

    traum6

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    95
    Antall liker
    28
    Sted
    mo i rana
    Har en sl 1200 g og lurer på hvor man bør legge seg kvalitemessig med signalkabel fra spiller til Riia. Har en luxman E 200 og bruker en Nagaoka mp 500. Er det noe å hente lydmessig på kabel oppgradering.
    Mvh. Jon
    15983741138105955931443958426120.jpg
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Lyden med mm-pickuper kan tunes en god del med valg av kabler med høy eller lav capasitiv last. Generelt sett gir lavere capasitiv last en flatere og mer utstrakt høyfrekvens respons. Mens høyere last kan gi en resnonastopp et sted run 10-15-20 kHz og rask avrulling av høyere frekvenser. Det er sparsomt med opplysninger om spoleimpedansen på nagaoka og tilsvarende sparsomt med opplysninger om signalledningene på technics. Dessuten må en ta med RIAA i regnestykket. Det er med andre ord ikke helt rett frem å spå om konkrete virkninger av nye ledninger.

    Luxman RIAAen har justeringer for capasitiv last. Du kan leke litt med disse for å finne den lasten som passer best til din smak.

    Mvh
    KJ
     

    traum6

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    95
    Antall liker
    28
    Sted
    mo i rana
    Lyden med mm-pickuper kan tunes en god del med valg av kabler med høy eller lav capasitiv last. Generelt sett gir lavere capasitiv last en flatere og mer utstrakt høyfrekvens respons. Mens høyere last kan gi en resnonastopp et sted run 10-15-20 kHz og rask avrulling av høyere frekvenser. Det er sparsomt med opplysninger om spoleimpedansen på nagaoka og tilsvarende sparsomt med opplysninger om signalledningene på technics. Dessuten må en ta med RIAA i regnestykket. Det er med andre ord ikke helt rett frem å spå om konkrete virkninger av nye ledninger.

    Luxman RIAAen har justeringer for capasitiv last. Du kan leke litt med disse for å finne den lasten som passer best til din smak.

    Mvh
    KJ
    Dessverre har E 200 på denne modellen ikke dipswitcher for fintuning , men fast innebygd last, kun valg mm/low output mc, High output mc på fronten. Er forøvrig ikke i tvil om at de uansett har truffet bedre enn project rs riaatrinnet som hadde muligheter for å tilpasse dette med sine switcher. Min Nagaoka "synger" klart bedre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn