Hva er så Israel. Kan godt hende jeg tar mye feil her, men dette er slik jeg oppfatter det. Etter andre verdenskrig fant verdens dårlige samvittighet ut at nå skulle jødene få sitt eget land. De fikk Palestina, der palestinerne hadde bodd i flere hundre år (over tusen år). De fleste palestinerne ble da fordrevet fra landet sitt. Jødene mener at de er guds utvalgte folk og derfor har krav på dette landet iflg. gamle profetier.
Og slik har det blitt, med hele den vestlige verdens velsignelse.
Mye enig. Det at jøder kjempet på "vår" side under ww2 mens araber-land stort sett kjempet på tyskernes (?) kan også ha hatt betydning.
For å bli israelsk statsborger må man være jøde. Da er vel kanskje Israel og jøder det samme. De jødene som ikke bor i Israel må holdes utenfor. Dette er bare noen tanker jeg gjør meg. Og jeg støtter ikke, eller er enig i folkemord og terror mot noen som helst gruppe.
Jeg tror ikke du har faktaene rett her. Det finnes ikke-jødiske borgere i staten Israel og det finnes definitivt jødiske borgere utenfor staten Israel. Mao kan man ikke trekke likhetstegn mellom Israel og Jøder.
Staten Israel må få lov til å ønske seg de immigrantene de kan, og vi bør innrømme suverene stater stor grad av indre selvbestemmelse.
Jeg påpeker imidlertid det dobbeltmoralske i at enkelte jøder/borgere av staten Israel/"venner av israel" klager over å være utsatt for rasisme/antisemittisme, samtidig som staten Israel tilsynelatende begår stats-drevet rasisme. Hvordan kan man framstille seg som en fredelig, demokratisk og frihetssøkende stat og samtidig gi jødiske borgere (og immigranter) fordeler som man ikke gir muslimske borgere?
Utsagnet i et debattinnlegg i Dagbladet om at ca 750.000 palestinere er fordrevet fra landet siden opprettelsen av staten Israel i 1947 har også fått stå uimotsagt. Hvorfor har 750.000 borgere valgt å forlate hus og land? Gjorde de det frivillig eller ble de tvunget/truet til å dra? Er folk klar over at tidligere statsledere i Israel har en fortid som regulære terrorister og på så måte fullt ut kan sammenlignes med palestinerne? Har folk sett kritiske utsagn fra sionister på 1800-tallet hvor de var skeptisk til hvorvidt staten Israel kunne befolkes fordi det var for mange palestinere som allerede brukte landjorda?
-k