Tegningene som forarger den muslimske verden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.225
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    I tillegg mener jeg man må sette tydelige begrensninger på religionsutøvelse overfor barn. Det skulle bli sett på som det å røyke inne på barnerommet, eventuelt drikke seg dritings i lag med ungene på sydenferie.
    La barn være barn, les gjerne eventyr, men prøv ikke å overbevise dem om at det finnes troll i virkeligheten!
    Jeg har alltid sett på det slik, men dessverre kommer jeg aldri til å oppleve at det blir noen endring på det.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Hva er moralsk helse ?
    Definerer du ikke da dårlig moral til å være en sykdom ?
    Og dersom dårlig moral er en sykdom så fritar du vel folk for ansvar for sin egen dårlige moral ?
    Og dersom man ikke kan stilles til ansvar for sine moralske valg så er vel ikke moral lenger moral ?
    Det kalles religion det.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Moral har ikke nødvendigvis noe med religion på gjøre. Alle personer har en moral - i den forstand at det er en rettesnor for egen adferd. Eksempel: Hvis en person velger å bryte fartsgrensen helt bevisst, ja - da har man iallefall brutt en regel og må ta konsekvensene av det - om noe skjer som er relatert til farten. Da sier man- moralen er å holde fartsgrensen.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Moral har ikke nødvendigvis noe med religion på gjøre. Alle personer har en moral - i den forstand at det er en rettesnor for egen adferd. Eksempel: Hvis en person velger å bryte fartsgrensen helt bevisst, ja - da har man iallefall brutt en regel og må ta konsekvensene av det - om noe skjer som er relatert til farten. Da sier man- moralen er å holde fartsgrensen.
    Religiøse mener seg berettighet til å ha enerett på moral.
    Alle vi andre skjønner selvsagt at de tar feil.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Islam er en totalitær ideologi, slik som naziemen og kommunismen. Så det er ikke underlig at en islamistisk diktator kritiserer Frankrike for å slå ned på hans undersåtter når de begynner å drepe. Men den virkelige fienden i Vesten er ikke bare islamistene men de fra ytre venstre som støtter dem i det aller meste. De har en felles platform i deres antidemokratiske sinnelag og deres jødehat, svenskheten og wokeheten.

    Lemp Tyrkia ut av NATO og definer Sverige som en 'Failed state"!
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Islam er en totalitær ideologi, slik som naziemen og kommunismen. Så det er ikke underlig at en islamistisk diktator kritiserer Frankrike for å slå ned på hans undersåtter når de begynner å drepe. Men den virkelige fienden i Vesten er ikke bare islamistene men de fra ytre venstre som støtter dem i det aller meste. De har en felles platform i deres antidemokratiske sinnelag og deres jødehat, svenskheten og wokeheten.

    Lemp Tyrkia ut av NATO og definer Sverige som en 'Failed state"!
    Korttenktheten er til å ta og føle på....
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Islam er en totalitær ideologi, slik som naziemen og kommunismen. Så det er ikke underlig at en islamistisk diktator kritiserer Frankrike for å slå ned på hans undersåtter når de begynner å drepe. Men den virkelige fienden i Vesten er ikke bare islamistene men de fra ytre venstre som støtter dem i det aller meste. De har en felles platform i deres antidemokratiske sinnelag og deres jødehat, svenskheten og wokeheten.

    Lemp Tyrkia ut av NATO og definer Sverige som en 'Failed state"!
    Lenge sidan vi har høyrt frå deg, Deffe. Kva har du drive med?
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Neida. Her har du nok misforstått toalt. Undersøk litt mere hva religiøse egentlig mener du. Begynn med The Atheist Experiment.
    Så du vet tydeligvis hva jeg (ikke) vet om religiøse! Det kvalifiseres til å inneha frekkhetens nådegave for å bruke en qvasi-religiøs term. Moral er et allmenngyldig begrep som til og med ateister må forholde seg til. Hvis du ikke har moral - er du pr.definisjon umoralsk.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Så du vet tydeligvis hva jeg (ikke) vet om religiøse! Det kvalifiseres til å inneha frekkhetens nådegave for å bruke en qvasi-religiøs term. Moral er et allmenngyldig begrep som til og med ateister må forholde seg til. Hvis du ikke har moral - er du pr.definisjon umoralsk.
    Hva er det du egentlig snakker om?
    Jeg har frekkhetens nådegave, men når du skriver eksakt det samme så er det....?
    Moral er hverken medfødt eller religiøst betinget. Det er noe vi lærer og som kommer fra samfunnet vi lever i.
    Religion har ikke en enerett på ordet, selv om veldig mange mener det.

    Moral begynner med deg selv og den letteste måten å forklare moral på er vel Kardemommeloven?
    Utover det er moral ofte brukt som en måte å få et sammfunn til å fungere på. Om jeg dreper deg, så vil du ikke like det og ei heller din familie. Det gavner heller ikke samfunnet vi lever i å drepe alle etter eget forgåttbefinnende. Derfor er det moralsk riktig å ikke drepe. Noe de fleste samfunn har skjønt, uavhengig av religion!
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Hva er det du egentlig snakker om?
    Jeg har frekkhetens nådegave, men når du skriver eksakt det samme så er det....?
    Moral er hverken medfødt eller religiøst betinget. Det er noe vi lærer og som kommer fra samfunnet vi lever i.
    Religion har ikke en enerett på ordet, selv om veldig mange mener det.

    Moral begynner med deg selv og den letteste måten å forklare moral på er vel Kardemommeloven?
    Utover det er moral ofte brukt som en måte å få et sammfunn til å fungere på. Om jeg dreper deg, så vil du ikke like det og ei heller din familie. Det gavner heller ikke samfunnet vi lever i å drepe alle etter eget forgåttbefinnende. Derfor er det moralsk riktig å ikke drepe. Noe de fleste samfunn har skjønt, uavhengig av religion!
    Altså, jeg snakker om din påstand litt tidligere i tråden: Sitat: Religiøse mener seg berettighet til å ha enerett på moral. Det er der du tar feil-eller misforstår. Jeg har møtt mange religiøse mennesker mange steder i verden og ingen som er opptatt eller hevder de har enerett - som du skriver...forøvrig tror jeg vi egentlig er nokså enige...?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det var vel heller at "som religiøs hevder jeg at min moral er den eneste rette"
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Altså, jeg snakker om din påstand litt tidligere i tråden: Sitat: Religiøse mener seg berettighet til å ha enerett på moral. Det er der du tar feil-eller misforstår. Jeg har møtt mange religiøse mennesker mange steder i verden og ingen som er opptatt eller hevder de har enerett - som du skriver...forøvrig tror jeg vi egentlig er nokså enige...?
    Da er vi uenige om hva religiøse mener, ikke om moral.
    Jeg anbefaler deg en lytt på The Atheist Experiment og se på YouTube videoer av religiøse som diskuterer dette. De er nok sterkt uenige med de religiøse du kjenner. Jeg kjenner også religøse og noen av de mener også at det ikke eksisterer moral utover den bibelen gir. Mange religiøse i USA og andre land der religion er sterkt fremtredene er nok enig i det siste.

     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Da er vi uenige om hva religiøse mener, ikke om moral.
    Jeg anbefaler deg en lytt på The Atheist Experiment og se på YouTube videoer av religiøse som diskuterer dette. De er nok sterkt uenige med de religiøse du kjenner. Jeg kjenner også religøse og noen av de mener også at det ikke eksisterer moral utover den bibelen gir. Mange religiøse i USA og andre land der religion er sterkt fremtredene er nok enig i det siste.

    Ja, det første er riktig. Jeg misforsto det. Ellers, jeg kan ikke se eller med beste evne forstå at moral kun er forbeholdt religiøse eller at det kun er et bibelsk fundert begrep. Det at mange kristne/religiøse måtte hevde det er ikke ensbetydende med at det er en sannhet med stor S.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Ja, det første er riktig. Jeg misforsto det. Ellers, jeg kan ikke se eller med beste evne forstå at moral kun er forbeholdt religiøse eller at det kun er et bibelsk fundert begrep. Det at mange kristne/religiøse måtte hevde det er ikke ensbetydende med at det er en sannhet med stor S.
    Det er vel poenget mitt?
    Jeg bare sier at mange religøse faktisk ser ut til å tro det, ikke at jeg er enig i det :)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Våre politikere er nok litt blåøyde når det gjelder dette...
    Jeg er enig i at vi må stramme skruene betraktlig, men det gjelder ALLE religioner!
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Nå nærmer dette seg hatprat, det her er selvsagt en einstøing som absolutt ikke finner støtte for noe slikt i sin omgangskrets og som tilhenger av fredens religion må det selvsagt ha klikket for han, for slikt driver man ikke med der.

    Vis vedlegget 669360 Vis vedlegget 669361



    Veltalende Erna har noen dype tanker om hvordan unngå slikt i fremtiden, føyer seg pent inn rekken med tåpeligheter

    Vis vedlegget 669362
    Ernas «modige» forsvar for tankefrihet blir nok snart moderert av oppfordringer til tankeansvar. Rart ikke Jonas har rukket å komme på banen ennå.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    "Tankeansvar" er innertier her.

    Hva de revolusjonære drømmer om og lever av.

    1984 -2020+

    Gud hjelpe oss alle, og gi oss styrke ... til å nedkjempe NEO-sosialismen og alt dens giftige tankegods!

    AMEN
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Tegning slettet, og vær vennlig og ikke publiser slike her på HFS. Resten av verden må gjerne få teste ytringsfriheten, men jeg ser ingen grunn til at HFS skal benyttes til dette. Mvh Høvdingen
     
    Sist redigert av en moderator:

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Tegning slettet, og vær vennlig og ikke publiser slike her på HFS. Resten av verden må gjerne få teste ytringsfriheten, men jeg ser ingen grunn til at HFS skal benyttes til dette. Mvh Høvdingen
    Publisering av en religionskritisk tegning er langt innenfor ytringsfriheten, og ingen test av grensen. Juridisk sett er man på trygg grunn. Imidlertid knytter det seg en ikke ubetydelig helsemessig risiko til å gjøre det. Som redaktør er @Høvdingen imidlertid i sin fulle rett til å bestemme hva som kommer på trykk i HFS.
     
    Sist redigert:

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Den norske grunnloven bygger på den franske erklæringen om menneskenes og borgernes rettigheter fra 1789. Norge er bygget på opplysningstidens idealer. Det er forstemmende og trist hvor passive Regjeringen er. Vi burde uforbeholdent støtte Frankrike som nå angripes av muslimske land.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Publisering av en religionskritisk tegning er langt innenfor ytringsfriheten, og ingen test av grensen. Juridisk sett er man på trygg grunn. Imidlertid knytter det seg en ikke ubetydelig helsemessig risiko til å gjøre det. Som redaktør er @Høvdingen imidlertid i sin fulle rett til å bestemme hva som kommer på trykk i HFS.
    Jeg mener også Høvdingen gjør rett men det beviser jo at muslimske terrorister har vunnet den kampen her i norge og i resten av vesten.

     
    Sist redigert:

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Jeg mener også Høvdingen gjør rett men det beviser jo at muslimske terrorister har vunnet den kampen her i norge og i resten av vesten.

    Ja det er dessverre slik at noen slag er tapt, forhåpentligvis er ikke hele kampen tapt. Regjeringen sier den stiller seg bak norske lærere.

    Vel det er relativt langt bak spør du meg. Å la det være opp til den enkelte lærer, eller samfunnsborger, å vise mot er uansvarlig i min bok. Større samfunnsmessige grep der eksempelvis tegningene gjøres obligatoriske i undervisning om ytringsfrihet. Så må man ta den kampen når den kommer.Kampen kan uansett bare utsettes ikke unngås.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er vel ingen ved sine fulle fem som bestrider ytringsfriheten, men i de seinere år har jeg lurt litt på om man egentlig alltid trenger provosere, - bare for provokasjonens egen skyld?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Nevner bare at jeg selvsagt respekterer Høvdingens kriterier for forummoderasjon. Var ikke klar over hvor lista lå da jeg ikke har lest hele denne tråden.

    Annars...
    Det er vel ikke mange - relativt sett som provoserer bare for å provosere? At det ikke finnes takhøyde i vår vestlige sivilisasjon til å kunne kalle en gris for en gris finner jeg dog som en betydelig innskrenking av ytringsfriheten. Man kan ikke en gang ha bilder som viser griser på venterom.

    Det er vel ingen ved sine fulle fem som bestrider ytringsfriheten, men i de seinere år har jeg lurt litt på om man egentlig alltid trenger provosere, - bare for provokasjonens egen skyld?
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Tror vel ikke det var mange som så på det som en provokasjon....
    Dette var nok meget provoserende for en del konservative kristne ja. Selv mine foreldre som ikke var/er kristne men i statskirka syntes dette var klart over streken den gangen det ble vist. Men vi er jo siviliserte og hugger da ikke hodet av noen selv om man blir aldri så provosert...
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Det er vel ingen ved sine fulle fem som bestrider ytringsfriheten, men i de seinere år har jeg lurt litt på om man egentlig alltid trenger provosere, - bare for provokasjonens egen skyld?
    Ja er det enkle svaret på det spørsmålet, men det er ikke for provokasjonens skyld.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Nevner bare at jeg selvsagt respekterer Høvdingens kriterier for forummoderasjon. Var ikke klar over hvor lista lå da jeg ikke har lest hele denne tråden.

    Annars...
    Det er vel ikke mange - relativt sett som provoserer bare for å provosere? At det ikke finnes takhøyde i vår vestlige sivilisasjon til å kunne kalle en gris for en gris finner jeg dog som en betydelig innskrenking av ytringsfriheten. Man kan ikke en gang ha bilder som viser griser på venterom.
    Eller feire jul på skoler på vanlig måte, fordi noen lærere mener man kan støte noen....
    Og når disse noen blir spurt, så hadde de gledet seg til å feire jul på den måten.
    Verden er rar.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn