Diverse Teknisk analyser av låter og hvordan de integrerer i våre anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.210
    Sted
    Langesund
    Så har vi denne. Vet ikke om det er samme lyden på dette Youtube kuttet og platen min, men det er sjelden jeg skvetter i stolen.

    Ganske heftig dynamikk i det litt rolige midtpartiet(4.40). Sånn dynamikk skulle det vært mer av.

    Gitaren kan brukes på mange måter :)
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    all hifidemo er på enkel velydende musikk som låter bra på hva som helst. Toole har en listee over spor som bør brukes, Tracy Chapman- Fast car. Jnnifer Warnes- bird on a wire fra Famouse blue raincoat. det som forøvrig er mest avslørende for å sjekke lydens nøytralitet og klang er pink noise,,,

    og min gamle favoritt Six Blade Knife Dire Straits er med og



    se også her
    Takker og bukker. Har kjørt gjennom den siste listen før, ikke den første dog. Ser det er mange sanger som går igjen og noe som jeg har i spillelister... Visste ikke "Six Blade knife" var så anbefalt 😁
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Så har vi denne. Vet ikke om det er samme lyden på dette Youtube kuttet og platen min, men det er sjelden jeg skvette i stolen.

    Ganske heftig dynamikk i det litt rolige midtpartiet. Sånn dynamikk skulle det vært mer av.

    Gitaren kan brukes på mange måter :)
    Hvis The Shy skvetter i stolen, så er det bare løp og kjøp med en gang 😁😋🤩 Får ikke hørt noe ikveld, på besøk hjemme i stuen...
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.286
    Torget vurderinger
    2
    YouTube da.
    Det har alle gratis.

    Kan vi ikke lime inn låter fra youtube da?

    Da får alle samme signal fra kilde.
    Tja, tjo kanskje. 48-128kbs . Hvis du liker å ta risiko på mp3 lyd på lav oppløsning og som kassettspiller på ustabil hastighet..., har heller ikke pc tilkoblet Hifi. Noe låter ok annet ikke
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Sett noen videoer. Var det ikke på soverommet hennes eller broren sitt? EDB gir god lyd :p.
    Broren er visst godt inne i musikkproduksjon, og er sjølv musikar. Trur det i hovudsak vart brukt ein billeg stormembransmikrofon på vokalen. Fekk sikkert litt støtte frå foreldra, som også arbeider innanfor det estetiske.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg må ta fram det nye Uma Elmo albumet igjen.

    ecm2702.jpg


    Hør på "To Stanko". Det er gåsehud frembrigende her. Noe av det beste jeg har hørt tror jeg. For en stofflighet, natutrohet og klokkeklar lyd. Er det det nærmeste man kan komme å ha musikerne i stua? Instrumentene nærmest henger i lufta med svært stor presisjon i plassering. Beksvart bakgrunn (fantastisk rom, ref tekniker). Det er ingen EQ eller komprimering på plata, kun littegran reverb. Rørmic på trompeten.

    Denne innspillingen høres dønn nøytral ut her. Og dette er et godt eksempel på hva jeg i alle år her har mast om at opplevd naturlighet og nøytralitet ikke nødvendigvis henger sammen. Men her gjør det det nesten 100% synes jeg. I den gamle "naturlighet vs HiFi" debatten er mitt anlegg definitivt på HiFi siden. Et anlegg på "naturlighet" siden er jeg ganske så sikker på ikke hadde klart å gjengi en slik innspilling like nøytralt (og naturlig). Min mening er fortsatt at mangelen på "naturlighet" i mange avspillinger skyldes mer innspillingen enn anleggene.
     
    Sist redigert av en moderator:
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Så har vi denne. Vet ikke om det er samme lyden på dette Youtube kuttet og platen min, men det er sjelden jeg skvetter i stolen.

    Ganske heftig dynamikk i det litt rolige midtpartiet(4.40). Sånn dynamikk skulle det vært mer av.

    Gitaren kan brukes på mange måter :)
    Det låter jo imponerende og ingen ubehageligheter, men jeg har ikke helt sansen for en mikrofonplassering på selve gitaren. Det gjør at lyden ikke blir naturlig og får en larger the life lyd. Som om gitaren er 5 meter lang. Og så liker jeg bedre bredde i opptaket. Men flott lyd uansett.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.210
    Sted
    Langesund
    Ta det for det det er. Jeg synes det er kult med litt effektmakeri Alt skal ikke være a-4 og så korrekt bestandig.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg må ta fram det nye Uma Elmo albumet igjen.

    Vis vedlegget 713757

    Hør på "To Stanko". Det er gåsehud frembrigende her. Noe av det beste jeg har hørt tror jeg. For en stofflighet, natutrohet og klokkeklar lyd. Er det det nærmeste man kan komme å ha musikerne i stua? Instrumentene nærmest henger i lufta med svært stor presisjon i plassering. Beksvart bakgrunn (fantastisk rom, ref tekniker). Det er ingen EQ eller komprimering på plata, kun littegran reverb. Rørmic på trompeten.

    Denne innspillingen høres dønn nøytral ut her. Og dette er et godt eksempel på hva jeg i alle år her har mast om at opplevd naturlighet og nøytralitet ikke nødvendigvis henger sammen. Men her gjør det det nesten 100% synes jeg. I den gamle "naturlighet vs HiFi" debatten er mitt anlegg definitivt på HiFi siden. Et anlegg på "naturlighet" siden er jeg ganske så sikker på ikke hadde klart å gjengi en slik innspilling like nøytralt (og naturlig). Min mening er fortsatt at mangelen på "naturlighet" i mange avspillinger skyldes mer innspillingen enn anleggene.
    Helgete heller Lyngen, dette er som å hive karameller til småunger i mellomkrigstiden ! ! ! Nå må jeg spa besøket utav stuen og komme meg bort i man-caven å høre på..... :D :devilish:😝
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Da må jeg foreslå Kent - Mannen med den hvita hatten(16år senare) fra Du og jag døden.
    Jeg synes denne låten låter fabelaktig til å ha en DR på 6 ! ! !
    Lurt lenge på hva de har gjort, den låter ikke slik. Man hører jo at nivåene er jevnet ut, men det høres dynamisk nok ut, helt til jeg sjekket DR på denne, 6, jeg var sjokket, hva synes dere?
    Jeg oplever at det en som en vegg av lyd, men trukket litt lengre bakover enn normalt. Tenker at lydkvaliteten er ganske vanlig. En typisk innspillingen jeg mener spiller bedre på et litt varmt anlegg med god fylde i bunn. Ikke helt match her.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Så har jeg enda et spørsmål. Hvordan skal anlegget være for å spille The Lemon Song fra Led Zeppelins andre skive mest mulig optimalt? Spesielt med vokalen i mente.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.210
    Sted
    Langesund
    Viktige ting for min del er lineær etterklang i rommet, generelt liten forvrengning i hele kjeden, og høyttaler med kontroll på frekvens, fase og tid. Så kan det flikkes og tiltes på target til en er fornøyd
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Syns du platen låt tynt? hmm..
    Denne tråden hadde blitt enda mer interessant hvis vi hadde målinger i rommet hjemme hos alle som uttalte seg, så man ser hvordan man opplever hvilken respons, og i hvor stor grad det egentlig skiller seg mellom de forskjellige. :)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Denne tråden hadde blitt enda mer interessant hvis vi hadde målinger i rommet hjemme hos alle som uttalte seg, så man ser hvordan man opplever hvilken respons, og i hvor stor grad det egentlig skiller seg mellom de forskjellige. :)
    Nja... Ingen rom er like. Da blir det lite testing av musikk og bare lange diskusjoner om målingene.
    Da er jo litt av vitsen med tråden borte egentlig.

    Synes det er bedre å høre om hvordan høyttalerne våre høres ut, oftest i en vanlig stue.
    Er mer lærerikt det for mange.
    Husk og at mange bare følger med i disse trådene, selv om de ikke skriver her.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Youtube.
    Denne låter bra her.

    Hvordan oppfattes den hos dere?


    Det komprimeres litt, men akkurat passe. Fin varm klangbalanse. Herlig tight spilt, og da låter det som regel bra. Nathan East (må det vel være) kan jagge meg spille bass! Grusom keyboardsolo da.. Gitaren låter av intern pickup. Alt annet er jo også nærmikket og helt i front. Vokalen har noe veldig snodig ute-av-fase greier.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    En liten sak, det er litt på siden av diskusjonen, det kan være en brannfakkel, og det er kanskje jeg som ikke er flink nok til å følge med... Men her på hifisentralen så diskuteres det en del musikk. Men hvor ofte diskuteres det på et musikkfaglig nivå? Jeg mener, en innspilling kan være så bra den bare gidder, men om det ikke rent musikalsk bor noe særlig i det så kan jeg klare meg uten stereoanlegg. Og jeg hører mye heller en dyktig artist fremføre en utrolig tolkning av en fantastisk skrevet låt med en poesi til å få gåsehud av på laptopens høyttalere om jeg får velge. Selvsagt vil jeg gjerne ha begge deler, men for meg begynner det med musikken.

    Men finnes det noen diskusjoner der man tar for seg ulike dirigenters tolkninger? Hvordan ulike arrangører har arrangert et kjent stykke? Hva som ligger bak SRV sin spesielle gitarstil? Hvordan Toccata & Fuge i D-moll kan holde på i over 9 minutter uten en eneste gjentakelse, men allikevel holde tema? Hvordan Joni Mitchell brukte SUS-akorder over en lav sko, med stor suksess, bare fordi ingen hadde fortalt henne at "sånn gjør man bare ikke"?

    Ja, vi kan lese om opptaksutstyret de bruker på Telarc-platene, men om jeg skal høre 1812-Overture så velger jeg den langt dårligere innspilte Sony-innspillingen dirigert av Eugene Ormandy. Der Telarc har spilt inn et betydelig antall skudd fra ekte, tidsriktige kanoner evner ikke Erich Kunzel å gi den samme følelsen av at samtlige medlemmer i orkesteret har gledet seg i et halvt år til akkurat denne dagen. Men av det jeg kan huske å ha sett så handler gjerne diskusjonene om det første, men aldri det siste.

    Heldigvis kan jeg diskutere disse tingene med mange utenfor forumdebattene, men dette er altså forklaringen på at jeg ser på musikkdiskusjoner på hifisentralen som helt på høyde med norsk supperåds "suppe i fokus". Det betyr ikke at jeg har rett, men for meg er det over årene en liten mental sperre der som gjør at jeg ikke har trua på at dette eksisterer på sentralen. Men når jeg ser hvordan for eksempel Lyngen beskrev sitt forhold til Rachmaninov, og hvordan ganske mange andre har omtalt sitt forhold til musikk i andre ordelag enn "tekno/utstyrs-onani" så har jeg trua på at dette finnes blant sentralens medlemmer.

    Men, bare for å fyre opp enda litt mer, det er jo en kjennsgjerning at mange av dem som roper høyest om følelser mht utstyrsvalg er påfallende fraværende straks musikk skal bli noe mer enn name-dropping, utstyrs-onani, "jeg har vært i det studioet der en gant og er på fornavn med han som mixet" og den låter så organisk på anlegget mitt.

    Og skulle noen lure på hva jeg snakker om...?
    Kunzel (NB! NB! PASS PÅ BASSENE! DETTE GÅR RETT NED TIL 5HZ!):

    Ormandy:
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Takker og bukker. Har kjørt gjennom den siste listen før, ikke den første dog. Ser det er mange sanger som går igjen og noe som jeg har i spillelister... Visste ikke "Six Blade knife" var så anbefalt 😁
    Ekstremt mye bra innspillinger på den listen. Framed by funk, låter ekstremt åpent og med tetthet, fylde og mikrodetaljer samtidig.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    og det er kanskje jeg som ikke er flink nok til å følge med...
    Ja, for det er mange med stor musikalsk kompetanse her. Og det er en egen avdeling for klassisk som du kan diskutere i. Her er det 100% OT. Men jeg har forlatt den delen, i alle fall foreløpig, for det er begrenset hvor gøy det er å diskutere musikk med de som ikke liker samme musikk som en selv. De som snakker mest om musikk her har en forkjærlighet for americana som ikke er min bås.

    Men det er greit, Snickers. Jeg hadde mistanke om at du bare hørte på godtlydende album slik jeg vet enkelte gjør. Jeg tror på deg og at jeg tok feil og det er godt å høre :D.

    Disse 1812 kanonene er like interessante for meg som den jævla bikkja til Waters :p. Tør ikke å utsette høyttalere for dem heller.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Det komprimeres litt, men akkurat passe. Fin varm klangbalanse. Herlig tight spilt, og da låter det som regel bra. Nathan East (må det vel være) kan jagge meg spille bass! Grusom keyboardsolo da.. Gitaren låter av intern pickup. Alt annet er jo også nærmikket og helt i front. Vokalen har noe veldig snodig ute-av-fase greier.
    Gitaeren låter veldig flott og detaljert, i motsetning til den andre opptaket har gitaren bra skala. Meget god dynamikk. Bassen er stor og mektig, men litt bløt og ikke så stram. Skuffet når vokalen kommer. Litt bokslyd. Vet ikke hvorfor det låter slik. Låter litt varm her også. Deilig lyd, bortsett fra vokalen. Ikke noe ubehagelig, men kvalitet på vokalmikrofonen virker ikke å være helt god.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.963
    Setter pris på god lydkvalitet på musikken jeg spiller - legger som regel en del arbeid i å sjekke opp den beste utgaven lydmessig - uansett format. Som jeg da gjerne skaffer meg.

    Akkurat nå lytter jeg til/ser på Live Aid '85 på dvd, låter vel ikke så bra - men fett allikevel (y)
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Spesielt opptak med ha gitaren i fleisen samtidig som du er i en steinkirke med lyden like mye fra hallen. Men det er jo deilig flott lyd med reverb på maks. Varm lyd her.

    Men, som noen sa før her det er jo fint at ikke alt gjøres likt. Men å plassere en mygg på gitaren låter vel nesten alltid bra? Vanskelig å gå feil her tror jeg.
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Byttet høyttaler, fra Audio Physics til Tannoy Kensington GR og jaggu forandret lydbildet seg. Musikk som opplevdes tamt før, våknet!
    Det er heldigvis ikke en vitenskap..😁
     

    rørsus

    Barbeque entusiast
    Ble medlem
    30.07.2012
    Innlegg
    205
    Antall liker
    241

    Hørte på Tidal mix/radio og denne dukket opp, med flott attack (om det kan sies om en slik sang) Kan lite om innspillingsteknikk, men fikk meg til å se opp fra skjermen.
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Om ikke en trommis får fot av Santana 3, rett på sykehjem.🤫
    De 4 første Santana er eksemplariske. Musikk, opptak, ja bedre blir det neppe.
    Men trommene, symbalene og diverse perkusjonsinstrumenter må slippes løs.😁
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Det komprimeres litt, men akkurat passe. Fin varm klangbalanse. Herlig tight spilt, og da låter det som regel bra. Nathan East (må det vel være) kan jagge meg spille bass! Grusom keyboardsolo da.. Gitaren låter av intern pickup. Alt annet er jo også nærmikket og helt i front. Vokalen har noe veldig snodig ute-av-fase greier.
    Det låter jo helt greit, men hva hjelper det når det er en søvndyssende gammalkallsversjon av låta som får tørkende maling til å virke interessant? Jeg måtte rense øra med originalversjonen av låta etterpå. Der spiller Jim Gordon trommer som en gud, og det er himmelsk å høre på selv om trommene låter papp. Det er så groovy og livlig, og man blir trist med tanke på at mannen har sittet i fengsel de siste 40 år... Det er liv og nerve som i mine ører er totalt fraværende i denne unplugged-versjonen.

    Poenget er kanskje litt av det samme som Snickers er inne på - lydkvalitet isolert sett er uinteressant for meg. Det må være en bra musikalsk idé, bra framført, og er lyden i tillegg bra så er det en bonus. Punkt 3 uten punkt 1 og 2 blir som en pent innpakket tom pappeske. Det skal selvfølgelig være lov å diskutere lydkvalitet isolert sett, men for meg blir det litt rart, da det musikalske totalt overskygger lydkvaliteten.
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Det låter jo helt greit, men hva hjelper det når det er en søvndyssende gammalkallsversjon av låta som får tørkende maling til å virke interessant? Jeg måtte rense øra med originalversjonen av låta etterpå. Der spiller Jim Gordon trommer som en gud, og det er himmelsk å høre på selv om trommene låter papp. Det er så groovy og livlig, og man blir trist med tanke på at mannen har sittet i fengsel de siste 40 år... Det er liv og nerve som i mine ører er totalt fraværende i denne unplugged-versjonen.

    Poenget er kanskje litt av det samme som Snickers er inne på - lydkvalitet isolert sett er uinteressant for meg. Det må være en bra musikalsk idé, bra framført, og er lyden i tillegg bra så er det en bonus. Punkt 3 uten punkt 1 og 2 blir som en pent innpakket tom pappeske. Det skal selvfølgelig være lov å diskutere lydkvalitet isolert sett, men for meg blir det litt rart, da det musikalske totalt overskygger lydkvaliteten.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Det låter jo helt greit, men hva hjelper det når det er en søvndyssende gammalkallsversjon av låta som får tørkende maling til å virke interessant? Jeg måtte rense øra med originalversjonen av låta etterpå. Der spiller Jim Gordon trommer som en gud, og det er himmelsk å høre på selv om trommene låter papp. Det er så groovy og livlig, og man blir trist med tanke på at mannen har sittet i fengsel de siste 40 år... Det er liv og nerve som i mine ører er totalt fraværende i denne unplugged-versjonen.

    Poenget er kanskje litt av det samme som Snickers er inne på - lydkvalitet isolert sett er uinteressant for meg. Det må være en bra musikalsk idé, bra framført, og er lyden i tillegg bra så er det en bonus. Punkt 3 uten punkt 1 og 2 blir som en pent innpakket tom pappeske. Det skal selvfølgelig være lov å diskutere lydkvalitet isolert sett, men for meg blir det litt rart, da det musikalske totalt overskygger lydkvaliteten.
    ...................................
    Det skal selvfølgelig være lov å diskutere lydkvalitet isolert sett, men for meg blir det litt rart, da det musikalske totalt overskygger lydkvaliteten.

    Er så enig her. Synes dem der kun går op i det skal lyde godt går glip af meget. Noget af det musik jeg synes bedst om musikalsk er i mono. :) En større del af min musik samling lyder ikke særligt godt men alligevel er det en fornøjelse at lytte til
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    google er din venn.
    https://www.audiocheck.net/index.php

    Pink noise skal være et jevnt sus i senter mellom høyttalerne. Som om det kommer fra EN kilde. Prøv også Venstre og høyre kanal hver for seg og hør om de er like,
    Ujevn respons kan virke som det er to kilder til suset med ulik spekter , eller ulik spredning. signalet kan være i fase eller ute av fase, det siste gir en lite lokaliserbar lyd
    Du kan også flytte deg litt og høre hvordan lyden endres når ulike refleksjoner treffer deg.
    REW kan også lage filer med pink noise du kan spille av eller strømme. Har du ikke REW så laster du det ned gratis, uvurdelig bra verktøy
    Testet dette nå men vet ikke helt om jeg skjønte dette helt. Suset hadde ikke noe fokus i midten men hørte bare en kilde. Ingen antydning til noe annet. Som å høre på en foss.

    Syntes den klassiske skiven som ble presentert i en annen tråd var er veldig godt eksempel på nøytral opptak, men klare ikke å finne den.

    Hva bruker dere til å teste anlegget for klangbalanse?
     
    Sist redigert av en moderator:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn