Diverse Teknisk analyser av låter og hvordan de integrerer i våre anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    At det ikke høres ut som to kilder -dvs feks ulike stemmer er bra . Da integreres diskant og andre elementer bra I lytteposisjon. At du ikke har fokus midt mellom høyttalerne betyr at enten er pink noisen ute av fase eller så er høyttaler koblet feil med en ute av fase dvs + og - byttet om.
    Dobbeltsjekk at høyttaleren er koblet + til + fra forsterker.


    Er det i orden tipper jeg at pink noise signalet er årsaken.Google in phade og pur og phade pink noise. Er vokalister senter?

    Jeg hadde engang er flyger her som reflekterte lyden så jeg hørte pink noise som to kilde, en bredspektret sus og et lyst sus på toppen, flyttet jeg hodet forsvant den lyseste kilden

    Går jeg for nærme høyttaler hører jeg skillet i sus mellomdiskant og bass
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Dobbeltsjekk at høyttaleren er koblet + til + fra forsterker.
    Ikke amatør ass...

    Den linken din varte så kort at jeg knapt rakk å sette meg ned. Brukte noen fra youtube. Hører jevnt sus over hele fjøla med en slags liten bulder i bakgrunnen. Som en foss altså.
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Pluss pluss blir som oftes pluss, også fra forsterker til høyttaler, spesielt om det gjøres i stereo. 🤔
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.963
    Er nok en del musikk som får ekstra spilletid mye fordi det låter så bra - er vel kanskje ikke noe Madonna fan direkte, men spiller en del av henne. Immaculate Collection cden går som regel helt til slutt hvis den først startes :) God innspilling og produksjon - er vel qsound også - men ikke noen bikkje 😁
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Som det står i manualen. Bruk en " well tempered recording" for høyttalerplassering uten dsp, usb , etc
    Avalon er både og.😁
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.963
    Er vel Bob Clearmountain som mixet Avalon, hører et jeg album som låter bra, sjekker jeg gjerne hva slags annen musikk mixer/produsent har vært borti - Bob har gjort en del bra:

     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Er vel Bob Clearmountain som mixet Avalon, hører et jeg album som låter bra, sjekker jeg gjerne hva slags annen musikk mixer/produsent har vært borti - Bob har gjort en del bra:

    Blink med Avalon. Voksenpop i mesterklassen. I ettertid har jeg forstått.👍
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Gitaeren låter veldig flott og detaljert, i motsetning til den andre opptaket har gitaren bra skala. Meget god dynamikk. Bassen er stor og mektig, men litt bløt og ikke så stram. Skuffet når vokalen kommer. Litt bokslyd. Vet ikke hvorfor det låter slik. Låter litt varm her også. Deilig lyd, bortsett fra vokalen. Ikke noe ubehagelig, men kvalitet på vokalmikrofonen virker ikke å være helt god.
    Stor sett enig med deg her.
    Ja, gitaren låter detaljert fordi lyden vi hører er tatt opp inne i selve gitaren. Ikke nødvendigvis noe galt i det, men særlig naturlig er det jo ikke. En akustisk gitar høres aldeles ikke sånn ut in natura. Bassen låter også som en kontrabass gjør med intern pickup og litt komprimering. Naturlig kontrabasslyd er totalt annerledes enn dette. Vokalen er rar, enig i det. Men ikke pga mikrofonen. Det er gjort noe snål prosessering der så vokalen er litt ute av fase eller noe sånt.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Ikke amatør ass...

    Den linken din varte så kort at jeg knapt rakk å sette meg ned. Brukte noen fra youtube. Hører jevnt sus over hele fjøla med en slags liten bulder i bakgrunnen. Som en foss altså.
    Skaff deg REW. Veldig bra verktøy. Selv proffer kobler feil, Jeg fant at det var feil satt opp i også higend butikk faktisk. Alle syns lyden var fin til jeg sa fra at det var noe feil...og det var det...
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Vokalen er rar, enig i det. Men ikke pga mikrofonen. Det er gjort noe snål prosessering der så vokalen er litt ute av fase eller noe sånt.
    Ja, for det er egentlig litt rart at en mikrofon gir en slik lyd.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Skaff deg REW. Veldig bra verktøy. Selv proffer kobler feil, Jeg fant at det var feil satt opp i også higend butikk faktisk. Alle syns lyden var fin til jeg sa fra at det var noe feil...og det var det...
    Det er lenge siden jeg har hørt hvordan det høres ut, så koblet om nå. Høres ut som..... ja, motfase. Klarte ikke å umiddelbart å høre noe forskjell på pink noise i motfase, jevnt sus overalt.

    Hva skal jeg eventuelt bruke REW til?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Nja... Ingen rom er like. Da blir det lite testing av musikk og bare lange diskusjoner om målingene.
    Da er jo litt av vitsen med tråden borte egentlig.

    Synes det er bedre å høre om hvordan høyttalerne våre høres ut, oftest i en vanlig stue.
    Er mer lærerikt det for mange.
    Husk og at mange bare følger med i disse trådene, selv om de ikke skriver her.
    Tja, litt enig og litt uenig. At ingen rom eller oppsett er like er jo litt av poenget. Hvis du og jeg opplever to låter forskjellig, så er det jo litt spennende å forstå hvorfor. Det handler ikke om å dreie diskusjonen vekk fra hvordan vi opplever musikken, men grave dypere ned i hvorfor vi opplever det vi opplever.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Det er lenge siden jeg har hørt hvordan det høres ut, så koblet om nå. Høres ut som..... ja, motfase. Klarte ikke å umiddelbart å høre noe forskjell på pink noise i motfase, jevnt sus overalt.

    Hva skal jeg eventuelt bruke REW til?
    Alt mulig rart. Uendelig med muligheter for å optimalisere anlegget og vurdere høyttaler og romeffekter , ikke bare pink noise generator .
    Jeg har en test cd fra Stereophile med pink noise i fase og motfase. Dramatisk forskjell .. men man tar det på musikk også om fasen er feil på en kanal salvsagt, bassen blir borte og vokalen kommer fra alle retninger
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Tja, litt enig og litt uenig. At ingen rom eller oppsett er like er jo litt av poenget. Hvis du og jeg opplever to låter forskjellig, så er det jo litt spennende å forstå hvorfor. Det handler ikke om å dreie diskusjonen vekk fra hvordan vi opplever musikken, men grave dypere ned i hvorfor vi opplever det vi opplever.
    Tråden handler ikke om romakustikk. Jeg håper og tror folk her klarer å skille mellom rombidrag og anlegget.

    Det var et lite eksperimnet dette for meg og er ikke helt sikker på hva vi lærer enda. Håper det ikke dør ut enda og at vi kan dele flere erfaringer. Jeg er først og fremt ute etter å dele hva vi oppfatter som nøytrale og/eller naturlige opptak. Og hvor grensene går på ubehageligheter. Hva burde vært innenfor hvis anlegget er nøytralt? Hvilke opptak er bør det komme frem skarphet om anlegget er tilnærmet korrekt gjengitt? Hvilke bør det være tydelig varme/mørkhet i?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Alt mulig rart. Uendelig med muligheter for å optimalisere anlegget og vurdere høyttaler og effekter , ikke bare pink noise generator .
    For det første bruker jeg en stue hvor det er ganske så uaktuelt med akutikkbehandling. Og rommet er helt greit å spille i. Plasseringer av høyttalere er enkelt å høre. Og hvis da at en måling skulle vise at det er en topp eller bunn, skulle jeg da kjøpt meg nye på bakgrunn av det? Er det ikke hvordan det høres ut som er poenget?

    Jeg skjønner at det er smart om man har eget lytterom og jobber med rommet, men for de flere av oss er ikke det virkeligheten.

    Uansett la oss snart få tråden i rett spor. Kom med opptak eksempler som kan være interessante å diskutere.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Spor 3 side 1

    Legg merke til hvordan lyden endrer seg med forflyting i rommet, låter faktisk best stående, dvs sist sekunder er ikke så bra som de første
    Slike plater som dette hørt veldig bra ut på de fleste anlegg, uavhengigav om man har brukt REW eller ikke ;)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Tja, litt enig og litt uenig. At ingen rom eller oppsett er like er jo litt av poenget. Hvis du og jeg opplever to låter forskjellig, så er det jo litt spennende å forstå hvorfor. Det handler ikke om å dreie diskusjonen vekk fra hvordan vi opplever musikken, men grave dypere ned i hvorfor vi opplever det vi opplever.
    Jeg er uenig. Tråden vil spore av på måling og det har vi nok tråder å diskutere i.
    Henviser ellers til Trådstarters svar på dette innlegg, rett over mitt svar. :)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Spor 3 side 1

    Legg merke til hvordan lyden endrer seg med forflyting i rommet, låter faktisk best stående, dvs sist sekunder er ikke så bra som de første
    Slike plater som dette hørt veldig bra ut på de fleste anlegg, uavhengigav om man har brukt REW eller ikke ;)

    Kan vi ikke drite i disse målingene i denne ene tråden her, da det faktisk går mer på hvordan våre anlegg/høyttalere spiller i våre ører, i våre rom, og det er som oftest stuer.

    Trådstarter etterspør: "Jeg er først og fremt ute etter å dele hva vi oppfatter som nøytrale og/eller naturlige opptak. Og hvor grensene går på ubehageligheter. Hva burde vært innenfor hvis anlegget er nøytralt? Hvilke opptak er bør det komme frem skarphet om anlegget er tilnærmet korrekt gjengitt? Hvilke bør det være tydelig varme/mørkhet i?"

    Fortsatt uten å blande inn masse måling, da vi ikke har like rom eller anlegg :)


    Vi forsetter som i begynnelsen med Youtube videoer, som alle kan bruke uten at signalkilde blir forskjellige.
    Synes det var gøy jeg, å høre beskrivelse på hverandres anlegg, på låtene.

    Synes jeg da ;)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Denne låter beroligende og lettflytende med fine detaljer, ikke veldig utfordrende for anlegget egentlig.Typisk jazz-trio-demo-låt for voksne. Syns blåsern kommer fint fram med tilstedeværelse

    opptak av Tidal=grønn
    Opptak fra YouTube=rød/blå
    1618419817228.png
     
    Sist redigert:
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Denne låter beroligende og lettflytende med fine detaljer, ikke veldig utfordrende for anlegget egentlig.Typisk jazz-trio-demo-låt for voksne. Syns blåsern kommer fint fram med tilstedeværelse
    Ja, låter veldig fint. En slik plate mener jeg skal låte litt varmt/rund på et nøytralt anlegg? Vôcé concordo?
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Stor sett enig med deg her.
    Ja, gitaren låter detaljert fordi lyden vi hører er tatt opp inne i selve gitaren. Ikke nødvendigvis noe galt i det, men særlig naturlig er det jo ikke. En akustisk gitar høres aldeles ikke sånn ut in natura. Bassen låter også som en kontrabass gjør med intern pickup og litt komprimering. Naturlig kontrabasslyd er totalt annerledes enn dette. Vokalen er rar, enig i det. Men ikke pga mikrofonen. Det er gjort noe snål prosessering der så vokalen er litt ute av fase eller noe sånt.
    I mange tilfeller skal ikke instrumentene høres naturlige ut. At de låter bedre, eller annerledes, er mange ganger bare fint det..
    Alt mulig rart. Uendelig med muligheter for å optimalisere anlegget og vurdere høyttaler og romeffekter , ikke bare pink noise generator .
    Jeg har en test cd fra Stereophile med pink noise i fase og motfase. Dramatisk forskjell .. men man tar det på musikk også om fasen er feil på en kanal salvsagt, bassen blir borte og vokalen kommer fra alle retninger
    Finnes også testklipp på qobuz/tidal - pink noise og pink noise i motfase.
    Hørte stor forskjell her - pink noise høres ut som den er samlet i midten av perspektivet. Motfase høres mer ut på sidene.
    Testet å snu strømkontakten på effekttrinnet og preampen 180 grader, eller en halv rotasjon... begge disse endingene hørtes - da hørtes vanlig pink noise ut som om den var i motfase.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Tråden handler ikke om romakustikk. Jeg håper og tror folk her klarer å skille mellom rombidrag og anlegget.

    Det var et lite eksperimnet dette for meg og er ikke helt sikker på hva vi lærer enda. Håper det ikke dør ut enda og at vi kan dele flere erfaringer. Jeg er først og fremt ute etter å dele hva vi oppfatter som nøytrale og/eller naturlige opptak. Og hvor grensene går på ubehageligheter. Hva burde vært innenfor hvis anlegget er nøytralt? Hvilke opptak er bør det komme frem skarphet om anlegget er tilnærmet korrekt gjengitt? Hvilke bør det være tydelig varme/mørkhet i?
    Hvis de sier "denne låter skarpt hos meg", og bare forteller hva slags utstyr de har men ingenting om rommet, så vet vi jo f.eks ikke om det er fordi høyttalerne låter skarpt, eller om de spiller det av i sin 80m^2 stue i en moderne villa på beste vestkant med kun nakne flater. Så som minimum er det jo nyttig å dele det også. En måling vil kunne vise oss balansen i frekvensresponsen og om noe stikker seg åpenbart ut (altfor lite bass f.eks), noe som kan være en konsekvens av både rom og/eller anlegg.

    Så det vil berike diskusjonen å fylle på med mer informasjon enn kun utstyr og hvordan man synes lyden er på låta, men jeg skal ikke påtvinge frekvenskurver på noen. :)
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Denne låta her, som ikke imponerer spesielt lydmessig, er veldig krevende å få til å låte brukbart i bassområdet. Bassen balanserer på grensen til rølp/boom hele tiden, så den trigger omtrent alt som er av romnoder hos meg. Jeg ble overrasket når jeg hørte denne igjen etter å ha ryddet opp litt i bassområdet med DSP. Den er egentlig innafor med bra tyngde og nokså grei definisjon nedover, men den tøyer strikken såpass at det skal veldig lite til for å bikke over.

    I tillegg har den en slags bakgrunnstøy på synthen som starter ca ved 00:27 som jeg knapt hører på øretelefonene mine, men som fremstår tydelig i stereoanlegget, så jeg synes den er ganske fin til å sjekke ut anleggets evne til å hente ut mikrodetaljer uten å måtte ty til "Hi-Fi" musikk.

     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    I tillegg så har vi selvsagt litt demovennlig pling-plong musikk. Her svever ting virkelig i rommet. Hvert eneste plong og pustelyd fremstår holografisk tilstede med kropp. Det svakeste punktet ved opptaket er den ganske fæle vokalen med for mye kant og definisjon etter min smak. Dersom du i tillegg har litt god respons nedover så kan du virkelig kjenne skyvet! Jeg bruker denne først og fremst for å sjekke om lydbildet låter stort og omsluttende. Her er i hvertfall jeg ute etter å forsvinne totalt inn i lydbildet.

     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Denne låta her, som ikke imponerer spesielt lydmessig, er veldig krevende å få til å låte brukbart i bassområdet. Bassen balanserer på grensen til rølp/boom hele tiden, så den trigger omtrent alt som er av romnoder hos meg. Jeg ble overrasket når jeg hørte denne igjen etter å ha ryddet opp litt i bassområdet med DSP. Den er egentlig innafor med bra tyngde og nokså grei definisjon nedover, men den tøyer strikken såpass at det skal veldig lite til for å bikke over.
    Artig eksempel.

    Jeg synes det låter bra. Dypbassen kan virke litt snål, som om det spilles med tangenter med tonevariasjoner i dypbassen. Artig. Jeg tror det er ment til å være slik som et kunstnerlig uttrykk. Går fint å gjengi her, men kan tenke meg det kan gi problemer for dem som har store membraner som kanskje ikke er helt stramme. Litt usikker på hva du mente med slags bakgrunnsstøy. Hører ikke noe jeg ikke tror er beregnet.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Litt usikker på hva du mente med slags bakgrunnsstøy. Hører ikke noe jeg ikke tror er beregnet.
    Det er et slags bakgrunnsus når "tangentene holdes inne" i tillegg til selve tonen. Jeg tolker det heller ikke som om noe er feil, bare så det er sagt.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Her svever ting virkelig i rommet. Hvert eneste plong og pustelyd fremstår holografisk tilstede med kropp. Det svakeste punktet ved opptaket er den ganske fæle vokalen med for mye kant og definisjon etter min smak. Dersom du i tillegg har litt god respons nedover så kan du virkelig kjenne skyvet! Jeg bruker denne først og fremst for å sjekke om lydbildet låter stort og omsluttende. Her er i hvertfall jeg ute etter å forsvinne totalt inn i lydbildet.
    Oj, her var det virkelig dypbass ja. Må være ned til 20hz? Jeg har hørt mer transparent lyd, men låter flott. Vokalen opplever jeg som behagelig, men veldig overdetaljert. For mye krydder.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Det er et slags bakgrunnsus når "tangentene holdes inne" i tillegg til selve tonen. Jeg tolker det heller ikke som om noe er feil, bare så det er sagt.
    Ok, hørte igjen og nå skjønte jeg hva du mente. Det er nok sånn det skal være ja, somehow.

    Den låta der er et godt eksempel på hvorfor jeg solgte subben. Den ville nok ha "griset" litt til her tror jeg. Jeg foretrekker heller mindre styrke og renere dypbass. På SAM er det utrolig hvor dypt 7" kan gå. Skal visst strekke seg helt til 17hz, men naturligvis begrensning i trykk. Uansett så er det nok på en sånn låt i en stue med naboer :) .
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    En annen låt som har avgrunnsdyp bass med mye rominformasjon (kunstig, men who cares). Eksemplarisk lyd på hele skriva, men tenkte nå på Recording Angels. Alle anlegg spiller vel denne bra, men jo renere og jo mer transparent og detaljert jo bedre. Varmtlydene, tilbakelente anlegg har igjen fordeler her tror jeg.

    71Y92M1lKlL._SY355_.jpg
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg har et kjempeproblem. Hvis jeg hører på intetsigende musikk så bryr jeg meg fint lite om det låter bra, imponerende osv.

    Mens for eksempel denne her:


    Har jeg hørt noen titalls ganger uten egentlig å ha klart å reflektere over lydkvaliteten. Det er rett og slett for heftig rent musikalsk og teknisk at det er fint lite rom for å putte inn noen lydtekniske analyser med mindre jeg virkelig nærmest tvinger meg selv til å gjøre akkurat det.

    Nå får jeg det nesten til å høres ut som om jeg ikke har noen form for mulighet til å teste lydkvalitet. Slik er det ikke, men jeg lurer i blant på om noen allikevel mangler evnen til det motsatte. Det kunne ikke falt meg inn å sitte på en intimkonsert og analysere akustikken om bare musikken er litt bra en gang.

    Og der tror jeg det ligger en viktig forskjell. For på denne intimkonserten lytter jeg også til den samme lyden, men jeg anser at det som ligger innenfor det utøvende elementet er det som betyr noe. Så jeg lytter til elementer av kvalitativ lyd som kan kvanfisieres, og jeg gjør det også, men jeg bryr meg for eksempel mye mer om hvordan trøkket, fundamentet og timingen i vokalen er enn om bikkja til roger er tilstrekkelig langt ute på siden. I motsetning til dem som lytter relativt mye til akkurat den bikkja så befinner jeg meg kanskje også noe oftere utenfor sweetspot. På samme måte som det ikke gjør så forferdelig mye om man får plass litt ute på den ene siden på akustisk intimkonsert.

    Jeg føler veldig mange av innleggene i denne tråden havner litt på siden av min kanskje litt utilsiktede eller ubevisste tankemåte. Når jeg fintuner et anlegg benker jeg meg til i SS og måler med laser, men det er ikke sånn jeg lytter til musikk. Dermed er det en begrenset del av musikken jeg har hørt som jeg har hørt på en slik "plukke fra hverandre"-måte.

    Jeg tror dette er noe mer i tråd med hvordan de som produserer musikk tenker, og mitt ønske med lydprodukter er at de skal appellere mer til denne typen lytting.
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Jeg har et kjempeproblem. Hvis jeg hører på intetsigende musikk så bryr jeg meg fint lite om det låter bra, imponerende osv.

    Mens for eksempel denne her:


    Har jeg hørt noen titalls ganger uten egentlig å ha klart å reflektere over lydkvaliteten. Det er rett og slett for heftig rent musikalsk og teknisk at det er fint lite rom for å putte inn noen lydtekniske analyser med mindre jeg virkelig nærmest tvinger meg selv til å gjøre akkurat det.

    Nå får jeg det nesten til å høres ut som om jeg ikke har noen form for mulighet til å teste lydkvalitet. Slik er det ikke, men jeg lurer i blant på om noen allikevel mangler evnen til det motsatte. Det kunne ikke falt meg inn å sitte på en intimkonsert og analysere akustikken om bare musikken er litt bra en gang.

    Og der tror jeg det ligger en viktig forskjell. For på denne intimkonserten lytter jeg også til den samme lyden, men jeg anser at det som ligger innenfor det utøvende elementet er det som betyr noe. Så jeg lytter til elementer av kvalitativ lyd som kan kvanfisieres, og jeg gjør det også, men jeg bryr meg for eksempel mye mer om hvordan trøkket, fundamentet og timingen i vokalen er enn om bikkja til roger er tilstrekkelig langt ute på siden. I motsetning til dem som lytter relativt mye til akkurat den bikkja så befinner jeg meg kanskje også noe oftere utenfor sweetspot. På samme måte som det ikke gjør så forferdelig mye om man får plass litt ute på den ene siden på akustisk intimkonsert.

    Jeg føler veldig mange av innleggene i denne tråden havner litt på siden av min kanskje litt utilsiktede eller ubevisste tankemåte. Når jeg fintuner et anlegg benker jeg meg til i SS og måler med laser, men det er ikke sånn jeg lytter til musikk. Dermed er det en begrenset del av musikken jeg har hørt som jeg har hørt på en slik "plukke fra hverandre"-måte.

    Jeg tror dette er noe mer i tråd med hvordan de som produserer musikk tenker, og mitt ønske med lydprodukter er at de skal appellere mer til denne typen lytting.
    Har liksom aldrig fått noe forhold til bikkja. Musikken, jada.👍
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Fint at det er mulig å utveksle lytteopplevelser, og erfaringer med rigger - lyd-lytting til referansemusikk, og gjerne bikkja til roger. I denne tråden synes jeg det har blitt utvekslet kunnskap om interessante opptak, som har egenskaper til å demonstrere styrker og svakheter i riggen.

    For meg er dette en egen lyttemodus - går inn i den typen lytting når det skal skje noe nytt med anlegget.
    Synes at dette har ført til et bedre oppsett, og mer glede i en annen modus - når jeg bare hører musikk.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Det kunne ikke falt meg inn å sitte på en intimkonsert og analysere akustikken om bare musikken er litt bra en gang.
    Dette har like stor troverdighet som en som mediterer sier at hun ikke tenker på noe. Du tenker nok tusen tanker i løpet av en intimkonsert og jeg tipper at akustikken også streifer innom og hvor søt hun cellisten er.

    Og jeg har null forståelse over at det skulle være vanskelig å analysere en låt en gang og nyte musikken neste gang (Med hundrevis av tanker). Dette har ikke noen troverdighet og vi er tross alt opptatt av lyd alle sammen i og med at vi er i et slik forum.

    For meg blir det mye analyse ved bytter av komponenter og det tar litt tid å komme til normalen som er å nyte musikk. Tenker det er normalt?

    Jeg tror dette er noe mer i tråd med hvordan de som produserer musikk tenker, og mitt ønske med lydprodukter er at de skal appellere mer til denne typen lytting.
    Jeg tror produsenter er involvert med både selve lyden og sound. Akkurat som lydteknikeren kan være opptatt av begge deler. Men det varierer sikkert fra produsent til produsent hva viktig de tar selve lydkvaliteten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn