Diverse Teknisk analyser av låter og hvordan de integrerer i våre anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    utgatt60135

    Gjest
    Alltid kjekt å få høre at man ikke har noen troverdighet.
    At du som er så teknisk interessert og bygger moduler og høyttalere ikke klarer å analyserer en låt om den ikke engasjerer deg musikalsk har tilnærmet lik null troverdighet ja. Jeg begynner å lure igjen....

    Og dette er høyst off topic, men tråden har vel dødd ut allerede ser det ut til.
     

    rørsus

    Barbeque entusiast
    Ble medlem
    30.07.2012
    Innlegg
    205
    Antall liker
    241
    Jeg kan forstå at ordlyden til snickers, og måten å presentere poeng på kan virke provoserende. Det er ikke sikkert det var meningen - men hvis så, la det fare.
    Det ville vært nydelig på en fredag kveld om man kan diskutere musikk, gleden ved å lytte til å dele erfaringer uten at dette skal utvikle seg til en utrivelig tråd.
    Takhøyde folkens - ignorer det som ikke passer :)
    Det var forøverig et flott musikkstykke snickers refererte til.
    Noen gjenoppdager kjent musikk på nye høytalere, andre oppdager ny musikk på kjent utstyr - it's all good!
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    At du som er så teknisk interessert og bygger moduler og høyttalere ikke klarer å analyserer en låt om den ikke engasjerer deg musikalsk har tilnærmet lik null troverdighet ja. Jeg begynner å lure igjen....

    Og dette er høyst off topic, men tråden har vel dødd ut allerede ser det ut til.
    Vel, jeg forsøkte å forklare hvor gnisten ligger, og hvor den ikke ligger. Det var et forsøk på å synliggjøre hvorfor jeg ikke helt klarer å slippe begeistringen løs i tråden. Jeg pleier stort sett å skrive i de trådene jeg har virkelig lyst til å skrive i. Innledningsvis følte jeg det var en forventning om at jeg skulle engasjere meg

    Jeg tror du kan slå deg til ro med at jeg er 100% ærlig, men det er ikke sikkert budskapet kommer 100% frem.

    Dessuten er det greit å skille mellom å analysere ytelsen til et anlegg og kvaliteten til innspillinger.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    Jeg kan forstå at ordlyden til snickers, og måten å presentere poeng på, kan virke provoserende. Det er ikke sikkert det var meningen - men hvis så, la det fare.
    Det ville vært nydelig på en fredag kveld om man kan diskutere musikk, gleden ved å lytte til å dele erfaringer uten at dette skal utvikle seg til en utrivelig tråd.
    Takhøyde folkens - ignorer det som ikke passer :)
    Det var forøverig et flott musikkstykke snickers refererte til.
    Noen gjenoppdager kjent musikk på nye høytalere, andre oppdager ny musikk på kjent utstyr - it's all good!
    Takk!

    Musikk er engasjerende, og jeg lar meg rive med. Det påvirker hvor ivrig jeg er på å dissekere innspillingene. Det var ikke noe annet jeg ville frem til. Dessuten merker jeg at jeg ofte velger versjoner som har langt dårligere innspilling på grunn av musikken.

    Allikevel merker jeg at begge drar enorm nytte av at anlegget er best mulig, men det er etter min mening veldig ofte de innspillingene med svakest teknisk kvalitet som drar aller mest nytte av den siste finpussen og ikke motsatt. Derfor er jeg også svært skeptisk til å diskvalifisere innspillinger.
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    At du som er så teknisk interessert og bygger moduler og høyttalere ikke klarer å analyserer en låt om den ikke engasjerer deg musikalsk har tilnærmet lik null troverdighet ja. Jeg begynner å lure igjen....

    Og dette er høyst off topic, men tråden har vel dødd ut allerede ser det ut til.
    Ser det er mange tråder som dør med uenigheter.
    Jeg likte godt måten denne tråden startet på👍
     

    rørsus

    Barbeque entusiast
    Ble medlem
    30.07.2012
    Innlegg
    205
    Antall liker
    241
    En annen låt som har avgrunnsdyp bass med mye rominformasjon (kunstig, men who cares). Eksemplarisk lyd på hele skriva, men tenkte nå på Recording Angels. Alle anlegg spiller vel denne bra, men jo renere og jo mer transparent og detaljert jo bedre. Varmtlydene, tilbakelente anlegg har igjen fordeler her tror jeg.

    Vis vedlegget 714503
    Veldig spesiell låt ( og album) da, kanskje litt slik at man blir lyttende mer etter hvordan det høres ut enn å lytte til musikken som helhet ( mye pling plong, komplisert muskikk? og mye effekter) For meg var trommene på Famine's ghost som ga det som ga mest glede (les dybde). Vi har nok veldig forskjellig musikksmak som gjør vurderingsgrunnlaget komplisert :) No offence intended!
     
    Sist redigert:
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Vi har veldig forskjellig musikksmak
    Ja, pling plong for deg er stor musikk for meg :). Arve Henriksen er en av de mest anerkjente trompetister i sin sjanger i verden. Svært så musikalsk og mye følelser og sjel i hans fremførelser. Jeg kan aldri tenke meg å høre på musikk som ikke engasjerer meg i normale settinger med unntak av analyser av høyttalere og innspillinger. Moderne jazz er en ev mine sjangre, og å tro at det som ikke interesserer enn selv er å høre på lyden er ganske dumt synes jeg. No offence intended :).
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    , men det er etter min mening veldig ofte de innspillingene med svakest teknisk kvalitet som drar aller mest nytte av den siste finpussen og ikke motsatt.
    Jo bedre HiFi egenskaper anlegg har (ofte dyrere) jo mer dra de beste innspillingene nytte av det. Jo mer man tuner anlegg (mykere varmere, rundere, mer kropp) jo bedre nytte får svakere tekniske innspillinger.

    Det er i alle fall min erfaring. Og jeg tror alle som drar strikken lengst (de med best råd) erfarer det samme. Hva slags anlegg har du nå? Du sa du hadde solgt de tyske? Dessverre er det slik som med det meste på generelt grunnlag at jo dyrere de er jo bedre er de.
     
    Sist redigert av en moderator:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jo bedre HiFi egenskaper anlegg har (ofte dyrere) jo mer dra de beste innspillingene nytte av det. Jo mer man tuner anlegg (mykere varmere, rundere, mer kropp) jo bedre nytte får svakere tekniske innspillinger.

    Det er i alle fall min erfaring. Og jeg tror alle som drar strikken lengst (de med best råd) erfarer det samme. Hva slags anlegg har du nå? Du sa du hadde solgt de tyske? Dessverre er det slik som med det meste på generelt grunnlag at jo dyrere de er jo bedre er de.
    For å slå bena litt under dette argumentet så i den siste fintuning av SBS.1 høyttalerne nå, bruker jeg faktisk langt mer tid på å spille musikk som ikke har så veldig bra kvalitet, for å få det til å fungere best mulig. Alt av gode innspillinger har hørtes himmelsk ut i månedsvis allerede. Å få "alt" til å låte bra er vel så krevende. Og låter med diverse skavanker er ofte bedre til å finne de siste svakhetene til høyttalerne.

    Uten at jeg egentlig tenker at Jørn trenger noe "forsvar", vil jeg også få bekrefte hans lidenskap for musikk. En av gangene han var innom for å bistå med tuning av høyttalerne snakket vi oss plutselig helt bort i temaet klassisk musikk. Vi brukte så sikkert halvannen time på å bare lytte til forskjellig musikkstykker uten å tenke over hverken kvaliteten på høyttalerne eller innspillingene, selvom formålet for besøket eksplisitt var høyttalertuning.
     

    rørsus

    Barbeque entusiast
    Ble medlem
    30.07.2012
    Innlegg
    205
    Antall liker
    241
    Ja, pling plong for deg er stor musikk for meg :). Arve Henriksen er en av de mest anerkjente trompetister i sin sjanger i verden. Svært så musikalsk og mye følelser og sjel i hans fremførelser. Jeg kan aldri tenke meg å høre på musikk som ikke engasjerer meg i normale settinger med unntak av analyser av høyttalere og innspillinger. Moderne jazz er en ev mine sjangre, og å tro at det som ikke interesserer enn selv er å høre på lyden er ganske dumt synes jeg. No offence intended :).
    Beklager, dårlig skrevet av meg. "Jeg" blir lyttende mer på lyder enn musikken. Det var ikke meningen å fornærme musikksmaken din😊
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    For å slå bena litt under dette argumentet så i den siste fintuning av SBS.1 høyttalerne nå, bruker jeg faktisk langt mer tid på å spille musikk som ikke har så veldig bra kvalitet, for å få det til å fungere best mulig. Alt av gode innspillinger har hørtes himmelsk ut i månedsvis allerede. Å få "alt" til å låte bra er vel så krevende. Og låter med diverse skavanker er ofte bedre til å finne de siste svakhetene til høyttalerne.
    Du slår ikke bena under argumentet, du bekrefter det. Du velger at høyttalerne skal ha en viss tilgivelse.

    Produsenter har som jeg tidligere skrev her to hovedvalg. Få de til å spille best mulig på de beste nøytrale referansene eller å lage sin egen "sound" i ulik grad. Hvis målet er å få alle innspillinger til å låte godt så er det også en slags sound. Og at det er like mye krevende eller mer kan jeg tro på. Men det sier da seg selv at for å få til dette må man ofre litt på spissegenskapene til de beste referanseinnspillingene. Og for å lykkes med det må det nødvendigvis vike litt fra nøytralitetsfilosofien.

    Selv synes jeg det er mest fornuftig å gå litt vekk fra nøytralitet når så mange innspillinger har litt skavanker.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Du slår ikke bena under argumentet, du bekrefter det. Du velger at høyttalerne skal ha en viss tilgivelse.

    Produsenter har som jeg tidligere skrev her to hovedvalg. Få de til å spille best mulig på de beste nøytrale referansene eller å lage sin egen "sound" i ulik grad. Hvis målet er å få alle innspillinger til å låte godt så er det også en slags sound. Og at det er like mye krevende eller mer kan jeg tro på. Men det sier da seg selv at for å få til dette må man ofre litt på spissegenskapene til de beste referanseinnspillingene. Og for å lykkes med det må det nødvendigvis vike litt fra nøytralitetsfilosofien.

    Selv synes jeg det er mest fornuftig å gå litt vekk fra nøytralitet når så mange innspillinger har litt skavanker.
    Jeg er jo da litt uenig, og på ny at når folk sier "nøytral" så mener de egentlig for mye diskant, og det er ikke det som er nøytral. Jeg opplever ikke at jeg ofrer noe på de beste innspillingene, hvis man da ikke mener at for å få det beste ut av de beste innspillingene så må man ha diskant som er 1-2dB for høy for å virkelig få med seg detaljene. Men da er det i så fall uansett ikke riktig å beskrive de høyttalerne som nøytrale.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Men da er det i så fall uansett ikke riktig å beskrive de høyttalerne som nøytrale.
    Nei, for mye diskant er selvfølgelig ikke nøytralt. Hvordan skal jeg vite om det er for mye diskant? Har du noen eksempler på opptak som er en referanse på det? Som sagt jeg bruker helst klassisk siden de opptakene er mest "ekte" og holder mange fra Reference Recordings som de beste. Å f.eks bruke låten fra PJ Harvey som refrenanse tror jeg blir feil, men den låten kan kanskje være en slags mal på å få "alle" innspillinger til å låte bra i presens området. Alså hardheten er jo blandet med mellomtoneelementer og diskantelementer. Diskant alene låter ikke hardt tror jeg. Jeg tror nok den Harvey låten låter litt hardt på Genelec også, men det kan jeg sjekke på jobben senere i dag.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Nei, for mye diskant er selvfølgelig ikke nøytralt. Hvordan skal jeg vite om det er for mye diskant? Har du noen eksempler på opptak som er en referanse på det? Som sagt jeg bruker helst klassisk siden de opptakene er mest "ekte" og holder mange fra Reference Recordings som de beste. Å f.eks bruke låten fra PJ Harvey som refrenanse tror jeg blir feil, men den låten kan kanskje være en slags mal på å få "alle" innspillinger til å låte bra i presens området. Alså hardheten er jo blandet med mellomtoneelementer og diskantelementer. Diskant alene låter ikke hardt tror jeg. Jeg tror nok den Harvey låten låter litt hardt på Genelec også, men det kan jeg sjekke på jobben senere i dag.
    Nei, skarpheten ligger ikke på 10+ khz liksom, det er gjerne 2-5khz som jo kan være både diskant og mellomtoneelement hvertfall hvis det er det vi snakker om, avhengig av hvordan de er satt opp mtp delefrekvens. Og noen opptak hvor stemmer låt litt spisse viste seg å være en liten peak vi hadde rundt 600hz, så det er mye som ligger lavere enn vi tror sånn sett. Så poenget mitt er egentlig mer at mange ganger hvis enkelte innspillinger som ikke er top notch låter for skarpe eller frempå, så er det gjerne et tegn på avvik fra nøytralitet og/eller ujevnheter i respons. Så man trenger ikke nødvendigvis tune seg vekk fra et nøytralt lydbilde for at de fleste låter skal låte bra. Og dermed vil også de gode innspillingene fortsatt låte bra fordi målet er nettopp en nøytral respons, ikke en rund eller dempet respons.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Så poenget mitt er egentlig mer at mange ganger hvis enkelte innspillinger som ikke er top notch låter for skarpe eller frempå, så er det gjerne et tegn på avvik fra nøytralitet og/eller ujevnheter i respons. Så man trenger ikke nødvendigvis tune seg vekk fra et nøytralt lydbilde for at de fleste låter skal låte bra. Og dermed vil også de gode innspillingene fortsatt låte bra fordi målet er nettopp en nøytral respons, ikke en rund eller dempet respons.
    Du synes det er logisk at ingen innspillinger faktisk er litt skarpe? Å få gode innspillinger til å låte bra uansett er jo ingen kunst. Spørsmålet er som sagt hva som er for mye diskant? Har du eksempler? Hva bruker du som referanse? Du tror da at Genelec som er lagd for å være være nøytralt får PJ Harvey til å låte behagelig på høyt volum?
     
    Sist redigert av en moderator:
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Magico er kjent for å være svært nøytrale. Men du mener det er feil? De har for mye diskant?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Du synes det er logisk at ingen innspillinger faktisk er litt skarpe? Å få gode innspillinger til å låte bra uansett er jo ingen kunst. Spørsmålet er som sagt hva som er for mye diskant? Har du eksempler? Hva bruker du som referanse? Du tror da at Genelec som er lagd for å være være nøytralt får PJ Harvey til å låte behagelig på høyt volum?
    Magico er kjent for å være svært nøytrale. Men du mener det er feil? De har for mye diskant?
    Nå synes jeg du gjetter hva jeg mener istedenfor å lese det jeg skriver :)

    Det er mange grunner til at ting låter skarpt. Det kan være innspillingen, det kan være høyttaleren (eller kombinasjonen av utstyr forøvrig), og det kan ikke minst være rommet.

    Eksempelvis hjemme har jeg et lytterom som er relativt lite (rundt 16-20kvm) og godt dempet, og et relativt stort som er åpent til andre rom i begge ender slik at total flate sikkert er 50-60kvm og ikke spesielt godt dempet. Effekten av å skru opp lyden i disse to rommene er naturlig nok svært forskjellig selv om høyttalerne er like. I det minste lytterommet kan jeg kose meg musikk uten å oppleve at jeg spiller spesielt høyt, og bli overrasket når jeg drar frem db-måleren og ser at jeg ligger jevnt på 80dB. Oppe i den større stuen er jeg gjerne godt fornøyd ved 70.

    Jeg eksperimenterer i øyeblikket med to forskjellige presets til høyttalerne, en standardinnstilling, og en som er noe mer dempet (0.5-1dB) helt i toppen, samt i 1-6khz området. Denne sistnevnte da til bruk i rom med mer refleksjoner, og potensielt også egnet f.eks til film på svært høyt volum.


    Hva gjelder PJ Harvey synes jeg ikke den er overdrevent skarp i noen av rommene selv om det naturligvis er endel krutt i perkusjonen litt uti der. Men har hørt mye verre innspillinger enn den. Har ingen spesiell grunn til å tro at den vil låte ille på Genelec.

    Magico har jeg aldri hørt så det er vanskelig å uttale seg om utover det du selv har delt, hvor det virker som du synes mange innspillinger er litt hissige i toppen. Men det kan også ha med rommet å gjøre.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Nå synes jeg du gjetter hva jeg mener istedenfor å lese det jeg skriver :)
    Dette er det du skrev;

    .... når folk sier "nøytral" så mener de egentlig for mye diskant
    Og da spør jeg hva er for mye diskant og etterspør referanser. Akustikk er ikke en del av temaet her. Alle vet at det høres ulikt i forskjellige rom. Jeg sitter nå i et studio med Genelec og omtrent halve rommet har akustikkbehandling. PJ Harvey låter ikke ille, men jo det er en klar tendens til skarphet i vokalen. Jeg mener det er i innspillingen og det er jo også logisk at det vil være enda tydeligere jo høyere lydkvaliteten er. Hvis dette ikke oppfattes i dine høyttalere så tror jeg de ikke er helt nøytrale.

    Igjen, hvilke referanser bruker du? Å få alle til å låte bra er jo ingen referanse. Påstander mot at HiFi høyttalere låter for lyst har jeg vel hørt i 20 år. Jeg har fortsatt problemer med å finne "bevis" for det.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    hvor det virker som du synes mange innspillinger er litt hissige i toppen.
    Hvor mye er "mange" ? Hvis du tar alle plater jeg har spilt så blir det få. Om det hadde vært er betydelig prosentandel så hadde alle varsel lamper lyst på ikke-nøytalitet. Og hvis omtrent ingen låter hardt så hadde også varsel lampene lyst på ikke-nøytralitet.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har et kjempeproblem. Hvis jeg hører på intetsigende musikk så bryr jeg meg fint lite om det låter bra, imponerende osv.

    Mens for eksempel denne her:

    Akkurat den der er en låt jeg har benyttet som eksempel i rundt 15 år i forbindelse med mine beskrivelser av hifi, forresten. :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Du tror også at Snickers ikke klarer å høre teknisk på en låt som ikke fenger musikalsk?
    Jeg har ingen formening om hvordan Snickers reagerer på musikk. For egen del kan jeg bare si at det finnes musikere (Presley, Blackmore, Vaughan m.fl.)og musikk (Adagio, Albinoni - Anybody there, Rainbow - Beggars day, Nazareth m.m. fl) som får meg til å fullstendig glemme tid og sted, lyd og ulyd, så jeg vet definitivt at det Snickers beskriver er en soleklar mulighet, i det minste. :)

    eller... Nå ser jeg at jeg snudde det helt på hodet.
    Jeg kan godt bedrive "finlytting" på musikk jeg misliker. Men ikke for lenge av gangen. :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Ja, men det var ikke saken.

    Hvordan høres Lalo ut hjemme hos deg? Uten å glemme tid og sted :)?
    Du må hjelpe meg litt, har ikke hatt mulighet til å følge tråden de seneste dager. Lalo er...?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Du må hjelpe meg litt, har ikke hatt mulighet til å følge tråden de seneste dager. Lalo er...?
    Jeg bare spilte av linken til Snickers, men det er vel lavkvalitet? Og det var ikke Lalo, men ....

    Må jobbe. fant plata her tror jeg men annet cover. Der var det god lyd og nøytralt....
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bare spilte av linken til Snickers, men det er vel lavkvalitet? Og det var ikke Lalo, men ....

    Må jobbe. fant plata her tror jeg men annet cover. Der var det god lyd og nøytralt....
    Tenker du da på den på forrige side; Mutter som spiller Sarasate?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    Du slår ikke bena under argumentet, du bekrefter det. Du velger at høyttalerne skal ha en viss tilgivelse.

    Produsenter har som jeg tidligere skrev her to hovedvalg. Få de til å spille best mulig på de beste nøytrale referansene eller å lage sin egen "sound" i ulik grad. Hvis målet er å få alle innspillinger til å låte godt så er det også en slags sound. Og at det er like mye krevende eller mer kan jeg tro på. Men det sier da seg selv at for å få til dette må man ofre litt på spissegenskapene til de beste referanseinnspillingene. Og for å lykkes med det må det nødvendigvis vike litt fra nøytralitetsfilosofien.

    Selv synes jeg det er mest fornuftig å gå litt vekk fra nøytralitet når så mange innspillinger har litt skavanker.
    La oss forutsette at dette stemmer. Men da vil jeg at du forklarer hvorfor føgende arbeidsmetodikk typisk bærer frukter:

    1: Man lytter til en del innspillinger der man ikke har laget så stort "rom" i arrangementet, innspillinger som, dersom vi skal tro den kulørte hifipressen, "avsløres nådeløst" av de aller highest endede høyttalerne der ute. Man hører at dette låter litt trykkende og hardt, som om rommet er krympet i forhold til det man kunne forvente at er det faktiske rommet (eller "rommet") i innspillingen.

    2: Man begynner med nitidig måling og leter med lupe etter kilder til det som kan være et avvik i høyttaleren. Man finner kanskje noe som ser slik ut:
    217MagS52fig7[1].jpg


    3: Man tar tak i det som skjer ved 5kHz, som åpenbart er en energirik resonans som i tillegg gir en liten peak i frekvensresponsen. Man løser problemet og tester med både antatt gode og antatt mindre gode innspillinger. Resultatet er at begge låter helt udiskutabelt bedre, men gevinsten er klart størst i den med litt mer overfylt arrangement fordi den eksponerer problemet mer.

    Hvorfor skjer dette?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hmmm, ser ut som noe bryter opp mellom 5 og 6 kHz. Dårlig implementert metalmembran?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    Jeg var tidligere inne på ting jeg lytter etter og ting jeg ikke lytter etter. En av de tingene jeg lytter mest etter av ren kvalitativ karakter er det som har med proporsjoner å gjøre. Siden Sarasate er blitt et tema her så kan jeg ta for meg den, men i stedet for å beskrive dens kvalitet kan jeg beskrive hva som fanger min oppmerksomhet.

    Jeg hører etter hvordan solofremførelsen er mixet i forhold til orkesteret. Jeg lytter etter om de evner å gi orkesteret størrelse, men samtidig gjøre det til en slags bakgrunn for solofiolinen. Videre lytter jeg etter hvordan ulike måter å spille fiolinen på gir distinkt karakter, og ikke bare eksponerer en karakter i oppsettet i varierende grad. Så lytter jeg etter hvordan impulser formidles. Er det lett å plukke dem ut og er de tydelig definerte uten, igjen, å stadig eksponere en repeterende karakter i anlegget? Er piano og crescendo troverdig? Eller fremstår den ene som unaturlig svak, eller den andre som unaturlig overdreven? Hvordan er avstanden mellom orkester og fiolin i dybde? Får jeg det til å stemme med mengden overtoner i orkesteret, samt dets lydnivå?

    Det jeg ofte ser at folk legger voldsom vekt på er om de klarer å plassere instrumentene individuelt i orkesteret. Jeg mener, det har jeg aldri klart i det virkelige liv der mange instrumenter spiller samme stemme. Hva med "rom mellom"? Hva med teksturen til alle instrumentene? Denne innspillingen er gjort med såpass stor avstandsforskjell at det skal være lite tekstur på instrumentene i orkesteret.

    Premissene som svært ofte brukes for å analysere lyd og innspillinger gir for meg ganske begrenset mening.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Jeg var tidligere inne på ting jeg lytter etter og ting jeg ikke lytter etter. En av de tingene jeg lytter mest etter av ren kvalitativ karakter er det som har med proporsjoner å gjøre. Siden Sarasate er blitt et tema her så kan jeg ta for meg den, men i stedet for å beskrive dens kvalitet kan jeg beskrive hva som fanger min oppmerksomhet.

    Jeg hører etter hvordan solofremførelsen er mixet i forhold til orkesteret. Jeg lytter etter om de evner å gi orkesteret størrelse, men samtidig gjøre det til en slags bakgrunn for solofiolinen. Videre lytter jeg etter hvordan ulike måter å spille fiolinen på gir distinkt karakter, og ikke bare eksponerer en karakter i oppsettet i varierende grad. Så lytter jeg etter hvordan impulser formidles. Er det lett å plukke dem ut og er de tydelig definerte uten, igjen, å stadig eksponere en repeterende karakter i anlegget? Er piano og crescendo troverdig? Eller fremstår den ene som unaturlig svak, eller den andre som unaturlig overdreven? Hvordan er avstanden mellom orkester og fiolin i dybde? Får jeg det til å stemme med mengden overtoner i orkesteret, samt dets lydnivå?

    Det jeg ofte ser at folk legger voldsom vekt på er om de klarer å plassere instrumentene individuelt i orkesteret. Jeg mener, det har jeg aldri klart i det virkelige liv der mange instrumenter spiller samme stemme. Hva med "rom mellom"? Hva med teksturen til alle instrumentene? Denne innspillingen er gjort med såpass stor avstandsforskjell at det skal være lite tekstur på instrumentene i orkesteret.

    Premissene som svært ofte brukes for å analysere lyd og innspillinger gir for meg ganske begrenset mening.
    Mht. dette med plassering i f.eks. et orkester, er det som du sier, veldig vanskelig i en virkelig konsertarena.
    Men innspillinger og mixing gjøres slik at denne muligheten oppstår. Og dersom muligheten finnes på skiva, så bør den vel komme tydelig fram på et godt anlegg?
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Spilte den Mutter - Sarasate her. Står 1992 på coveret.
    Veldig flott gjort. Både sterkt og vart. Og hører liksom plasseringen til symfoniorkesteret, det går bølger i stereoperspektiv i bakgrunnen, med solisten i ro foran. Naturlig og crisp fiolin. Hører på en måte tresortene i fiolinen🙄

    Er det noe i det opptaket som burde avsløre trøbbel i riggen?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    Spilte den Mutter - Sarasate her. Står 1992 på coveret.
    Veldig flott gjort. Både sterkt og vart. Og hører liksom plasseringen til symfoniorkesteret, det går bølger i stereoperspektiv i bakgrunnen, med solisten i ro foran. Naturlig og crisp fiolin. Hører på en måte tresortene i fiolinen🙄

    Er det noe i det opptaket som burde avsløre trøbbel i riggen?
    Jeg har ikke hørt den på mange nok ulike anlegg til å kunne si noe særlig om det. Men slik jeg hører den er ikke dette den vanskeligste innspillingen å få til å låte anstendig. Det er definitivt et stereoperspektiv tilstede her. Men samtidig føler jeg det er totalt fravær av imponatoreffekter.

    Innspillingen det er blitt linket til et par ganger er fra 1985. Det er ganske kult å tenke på at hun var 22, men med en sånn musikkforståelse, da dette ble spilt inn.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    [OT] Jeg vil bare si takk for linken til Sarasate og Mutter. Klassisk er som hovedregel ikke helt noe for meg og jeg kjente ikke Sarasate annet enn ved navn. Det var imidlertid et fabelaktig stykke, som jeg kommer til å spille mange flere ganger. [/OT]
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Og da spør jeg hva er for mye diskant og etterspør referanser. Akustikk er ikke en del av temaet her. Alle vet at det høres ulikt i forskjellige rom. Jeg sitter nå i et studio med Genelec og omtrent halve rommet har akustikkbehandling. PJ Harvey låter ikke ille, men jo det er en klar tendens til skarphet i vokalen. Jeg mener det er i innspillingen og det er jo også logisk at det vil være enda tydeligere jo høyere lydkvaliteten er. Hvis dette ikke oppfattes i dine høyttalere så tror jeg de ikke er helt nøytrale.

    Igjen, hvilke referanser bruker du? Å få alle til å låte bra er jo ingen referanse. Påstander mot at HiFi høyttalere låter for lyst har jeg vel hørt i 20 år. Jeg har fortsatt problemer med å finne "bevis" for det.
    Hvor mye er "mange" ? Hvis du tar alle plater jeg har spilt så blir det få. Om det hadde vært er betydelig prosentandel så hadde alle varsel lamper lyst på ikke-nøytalitet. Og hvis omtrent ingen låter hardt så hadde også varsel lampene lyst på ikke-nøytralitet.
    Nå føles det som om du går i forsvar for noe, litt usikker på hva. Jeg har sikkert formulert meg upresist her, beklager det.

    Når jeg sier "for mye diskant", så mener jeg med referanse til flat frekvensrespons, ikke til sanger. Flat respons er nøytralt. Har du mer eller mindre energi enn flat respons, så er det ikke nøytralt.

    Og jeg skjønner ikke hvordan du kan si at "akustikk er ikke en del av tema" når det vi gjør er å utveksle hvordan ting høres ut hjemme hos hverandre. Akustikken i rommene våre påvirker jo udiskutabelt det vi hører. Forstår jeg hensikten med tråden så er det å forsøke å finne ut hvordan en gitt låt høres ut på et gitt oppsett, men to helt like oppsett låter helt forskjellig i to forskjellige rom, så det virker som en noe ufullstendig diskusjon.

    Når det gjelder dine Magico har jeg som sagt ikke hørt de, så har ingen hensikt å diskutere de noe videre. Det
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke hørt den på mange nok ulike anlegg til å kunne si noe særlig om det. Men slik jeg hører den er ikke dette den vanskeligste innspillingen å få til å låte anstendig. Det er definitivt et stereoperspektiv tilstede her. Men samtidig føler jeg det er totalt fravær av imponatoreffekter.

    Innspillingen det er blitt linket til et par ganger er fra 1985. Det er ganske kult å tenke på at hun var 22, men med en sånn musikkforståelse, da dette ble spilt inn.
    Har hørt den på et utall oppsett, og jeg anser at du har rett i at dette låter anstendig på så å si alle oppsett. Jeg har i grunn aldri hørt noen oppsett som skaper "wow-effekt" på denne innspillingen, heller, så jeg antar at vi kan beskrive den som noe i retning av "tilbakelent nøytral".
    Men det har hendt at jeg har falt litt i staver over den, allikevel, i de tilfellene er det oppsett som har narret frem opplevelsen av fiolinkasse, strenger, bue og harpiks, men jeg vil ikke si noe om hvilke oppsett som gjør akkurat det der, i fare for å virke arrogant igjen! :D
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    Har hørt den på et utall oppsett, og jeg anser at du har rett i at dette låter anstendig på så å si alle oppsett. Jeg har i grunn aldri hørt noen oppsett som skaper "wow-effekt" på denne innspillingen, heller, så jeg antar at vi kan beskrive den som noe i retning av "tilbakelent nøytral".
    Men det har hendt at jeg har falt litt i staver over den, allikevel, i de tilfellene er det oppsett som har narret frem opplevelsen av fiolinkasse, strenger, bue og harpiks, men jeg vil ikke si noe om hvilke oppsett som gjør akkurat det der, i fare for å virke arrogant igjen! :D
    Man kan vel vanskelig påstå at det er noe arrogant over å lytte til musikk og beskrive det man hører. Jeg føler at solofiolinen har masse tekstur ved seg, derav min beskrivelse av stort spenn i hvordan den låter avhengig av vinkel på bue, trykk, slag, fingerspill osv, eller som jeg formulerte det i forrige innlegg, "hvordan den spilles".

    Jeg vil tro at, uavhengig av hvilket utstyr du har brukt, så er det de oppsettene som i størst grad evner å eksponere transientene på den ene eller den andre måten som også best får frem dette.

    Men en ting tror jeg fort kan skille mye mellom ulike anlegg, og det er trøkket i nedre mellomtone når de virkelig drar på. Der vil jeg tro det er en del "pusekatthøyttalere" som ikke gjør det partiet spesielt spennende.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    1618675819162.png


    Jeg fant bare denne i arkivet her, men tror det er samme innspilling. Aldri hørt om Sarasate. Låt ikke særlig bra på Genelec (litt skarpt), men skal prøve hjemme i morgen. De er bedre å analysere med. Testet litt med flere album fra RR og det låt klarere og mer nøytralt her.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn