Tekniske spørsmål

Cartman 9090

Medlem
Ble medlem
21.11.2021
Innlegg
21
Antall liker
6
Sted
Tromsø
Noen spørsmål diverse:

Bi amp/bi wiring: når forsterker slik som min Marantz M-CR 610 har biamp, deles frekvensen i forsterker eller i høyttaler? Måtte bare aktivere biamp i menyen. Klipsch RP 160M fjernet jeg bare et par shunt og koblet til, lyd ok! Om det ble bedre er vanskelig å si. Tanken var jo å få mer power til basselementet. Er kjent med at ved bi wiring deles to forsterkerkanaler på 4 laster i de to høyttalerne. Men hvor skjer delingen av signalet? Det er Ingen merking til bass/diskant på hverken forsterker eller på høyttaler. Håper spørsmål ble tydelig her.

Annet spørsmål gjelder digitale forsterkere. Ser at de veier svært lite sammenlignet med tradisjonelle forsterkere med digre trafoer. Likevel er det tilsynelatende svært kraftige. Er dette kvalitet mtp reell power?
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.254
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
1
Noen spørsmål diverse:

Bi amp/bi wiring: når forsterker slik som min Marantz M-CR 610 har biamp, deles frekvensen i forsterker eller i høyttaler? Måtte bare aktivere biamp i menyen. Klipsch RP 160M fjernet jeg bare et par shunt og koblet til, lyd ok! Om det ble bedre er vanskelig å si. Tanken var jo å få mer power til basselementet. Er kjent med at ved bi wiring deles to forsterkerkanaler på 4 laster i de to høyttalerne. Men hvor skjer delingen av signalet? Det er Ingen merking til bass/diskant på hverken forsterker eller på høyttaler. Håper spørsmål ble tydelig her.
Vanligvis skiller man mellom aktiv og passiv biamping. Aktiv biamping krever at det er et aktivt delefilter som sitter i forkant av effektforsterkere. I AV-forsterkere har det det siste tiåret vært vanlig å kunne konfigurere utgangene til h/v frontkanal med biamping, som alternativ utnyttelse av de to siste kanalene i f.eks. en 7.1-forsterker. Og selv om det for så vidt ligger brukbart til rette for et grovmasket aktivt delefilter integrert i en AV-receiver, har jeg foreløpig til gode å se at det har blitt gjort.

I tilfellet Marantz M-CR610 er jeg litt usikker på om det som beskrives i brukermanualen egentlig er bi-amping i det hele tatt. Og grunnen til det er at jeg ikke ser at det er oppgitt at denne modellen har mer enn en to-kanals effektforsterker. Det er derfor veldig overraskende at de så gjentatte ganger omtaler en "bi-amp mode". Jeg frykter at dette er grovt villedende, men det kan selvfølgelig hende at den likevel har fire effekt-trinn uten at det er redegjort for i brukermanualen. Eller at jeg overså det i farten.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.678
Antall liker
12.304
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg tror OP misforstår A/B høyttalerutganger som biamping, men det er bare to switchbare utganger fra samme utgangstrinn som gjør at man feks kan ha to sett høyttalere hvor man velger enten A eller B - eller begge.. i siste tilfelle står settene i parallell, slik at to sett a 8 ohm blir 4 ohm koblet i parallell...
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.254
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
1
Jeg tror OP misforstår A/B høyttalerutganger som biamping, men det er bare to switchbare utganger fra samme utgangstrinn som gjør at man feks kan ha to sett høyttalere hvor man velger enten A eller B - eller begge.. i siste tilfelle står settene i parallell, slik at to sett a 8 ohm blir 4 ohm koblet i parallell...
Jeg mistenker også at det bare er en variant av biwiring, men brukermanualen benytter begrepet bi-amp utallige ganger, og omtaler det som om det er reell (passiv) biamping
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.678
Antall liker
12.304
Sted
Ytterst i havgapet...
Det blir jo en biwiring, men hvor man ved å slå av/på A og B kan ut bass og diskant ( eller diskantog mellomtone).
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.412
Antall liker
3.071
Sted
Trondheim
Det du skriver her, betyr vel at forsterkeren fortrinnsvis kan drive 4 høyttalere, Karl_Erik?
Mvh Tore
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.254
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
1
Det du skriver her, betyr vel at forsterkeren fortrinnsvis kan drive 4 høyttalere, Karl_Erik?
Mvh Tore
Fire høyttalere kan den vel uansett drive, avhengig av impedansen. Men antakelig bare via to effekttrinn. Og hvis det stemmer, er bruken av begrepet bi-amp i brukermanualen misvisende, og sterkt kritikkverdig.
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.412
Antall liker
3.071
Sted
Trondheim
Jeg har nettopp kjøpt meg et nyservet Audiolab 8000 c og p - sett! C er for- og P er effekt- forsterker! Iflg medfølgende bruksanvisning sies det at man I TILLEGG kan kjøpe en 8000a, feks, til bi-amping ! Da oppfatter jeg at det må to effektforsterkere til for å "få til" bi-amping!? Har jeg misoppfattet noe? Ville forøvrig ikke vært første gang!🤣
Tore
 

vega jon

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2011
Innlegg
1.373
Antall liker
1.193
Sted
bærum
Torget vurderinger
3
du har helt rett tore. ved biamp trengs 2 forsterkere . eller du kan og ha en multi kanal effektforsterker:) ala hjemmekino greier.
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.406
Antall liker
7.420
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Noen spørsmål diverse:

(..)
Annet spørsmål gjelder digitale forsterkere. Ser at de veier svært lite sammenlignet med tradisjonelle forsterkere med digre trafoer. Likevel er det tilsynelatende svært kraftige. Er dette kvalitet mtp reell power?
Siden ingen andre svarer på denne delen:
Regner med du sikter til Klasse D (som da som nevnt i tråden ikke er digitalt), og ja det er reell power selv om de er lette.
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.412
Antall liker
3.071
Sted
Trondheim
Beklager, Cartman 9090, var ikke meningen "å kuppe" tråden din!☺ Har bare så mye jeg lurer på når det gjelder hifi at jeg glemte "tid og sted"!!👍
Tore
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
24.440
Antall liker
41.242
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Jeg har nettopp kjøpt meg et nyservet Audiolab 8000 c og p - sett! C er for- og P er effekt- forsterker! Iflg medfølgende bruksanvisning sies det at man I TILLEGG kan kjøpe en 8000a, feks, til bi-amping ! Da oppfatter jeg at det må to effektforsterkere til for å "få til" bi-amping!? Har jeg misoppfattet noe? Ville forøvrig ikke vært første gang!🤣
Tore
Helt rett Tore, du må ha to og grattis med flott forsterker sett :)

mvh
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.999
Antall liker
23.115
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Leggogså merke til, at på de fleste konsum-forsterkere med 2 sett høyttalerbøsninger pr. kanal, står det typisk en
lille notits under de: A eller B 4-16 ohm, A+B 8-16ohm.
Det betyder, at forsterkeren max kan tåle 4 ohms belastning og altså IKKE 2 sett 4 ohms høyttalere samtidig (A+B) :)
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.412
Antall liker
3.071
Sted
Trondheim
Halleluja, HasseBasse!😍 Endelig svar på noe jeg har grublet på i flere år - "Hva fanden betyr det der"! Kjempeflott!👍
Kan du si meg, hva betyr 4 - 8ohm som står bakpå mine B&O P45 (fra 1976 - 1980)? Kan jeg plassere dem i A-bøsningen og to 6ohms Dali i B, eller blir det feil?
Tore
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.988
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Tekniske data er litt forskjellig opp gjennom årene, noen ganger forsøker de å si at de er imellom 4-8 ohm, nu om dager blir de gjerne satt som et gjennomsnitt. Det avhenger litt av hvor den laveste ohm er i frekvens.
Det går sikkert fint å koble de til A og de andre til B, spiller du ofte med begge sett i drift? Med Audiolab er det sikkert ikke noe problem. Hva er angitt bak på forsterkeren? Er du i tvil, bare å lese manualen.
Der er også flere former for biamp, du kan søke, da får du opp vertikal og horisontal biamp f.eks.
Vet ikke om jeg ville brydd meg med noen av de, jeg ville bare la en stereo effektforsterker drive den ene høyttaler, og en annen identisk drive den andre. Når en stereo effektforsterker driver bare én høyttaler får du litt flere watt og i teorien bedre lyd.
 
Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.999
Antall liker
23.115
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Halleluja, HasseBasse!😍 Endelig svar på noe jeg har grublet på i flere år - "Hva fanden betyr det der"! Kjempeflott!👍
Kan du si meg, hva betyr 4 - 8ohm som står bakpå mine B&O P45 (fra 1976 - 1980)? Kan jeg plassere dem i A-bøsningen og to 6ohms Dali i B, eller blir det feil?
Tore
Det går nok bra, om du ikke spiller full effekt med begge koblet på samtidig.
Som Niels også skriver er impedansen varierende mellem 4 & 8 ohm fra 20Hz-20KHz. Sannsynligvis lavest
i bassen. Da det krever mest enegi annbefales det ikke at dra på fullt skrue, når begge er samtidigt koblet på :)
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.412
Antall liker
3.071
Sted
Trondheim
Stor takk for svaret, Niels!☺
Har alltid lurt på det du og HasseBasse har svart på! Jeg spiller aldri "høyt", vil tippe +/- 70 db! Og når denne forsterkeren blir oppgitt til å kunne prestere over 70 amp ved behov, vil det vel være relativt problemfritt å spille 2 x 4 - 8ohms og 2 x 6ohms høyttalere samtidig? Kjempebra!
Tore
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.999
Antall liker
23.115
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
@Karl_Erik
Ikke det????
Manualen er EDIT: IKKE full av feil 😂
Fra manualen:
60 W + 60 W, high power output; Bi-amp mode: 30 W x 4 channels (6 ohms, 1 kHz)

Med mindre nevnte forstærker, som er digitalforsterker, faktisk kører 4 forsterkermoduler i bridge-mode ved 2x60watt, og derfor kan kjøre
4x30watt i "un-bridged" mode :)
 
Sist redigert:

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.406
Antall liker
7.420
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Det er tydeligvis en egen funksjon i forsterkeren som heter biamp som man kan slå av og på også. Nysgjerrig på hva den gjør. :)
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.282
Antall liker
24.886
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Dersom manualen er riktig tar jeg feil i at effektforsterkerne inni der er helt gjengs pulsbreddemudulerende analogteknikk.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.999
Antall liker
23.115
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Dersom manualen er riktig tar jeg feil i at effektforsterkerne inni der er helt gjengs pulsbreddemudulerende analogteknikk.
Om det er en PWM-forsterker, er det klart analog-teknikk 😂 , men nå skriver de jo i manualen "digital amplifier",
og ja.... her breder inflasionen seg jo også :ROFLMAO:
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.254
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
1
Da ta´r vi frem manualen igjen 😁 😁
Quote: " The M-CR610 is equipped with a 4-channel digital amplifier that delivers 60 watts of power per stereo channel."
Er det den samme manualen vi sikter til?:
Jeg ser at den formuleringen du viste til finnes i spesifikasjonsarket (Spesification Sheet), men jeg har problem med å finne den i brukermanualen. Det samme gjelder for det forrige sitatet du publiserte.
 
Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.999
Antall liker
23.115
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.254
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
1
Kanskje vi går forbi hverandre. Jeg citerte fra manualen, som @niels linket til i #16 :)
Ja, det var ikke brukermanualen han la ut link til, men Spesification Sheet.

Da anser jeg dette for oppklart. Forsterkeren har virkelig bi-amping, og selv om det er drøssevis av henvisninger til "Bi-amp mode" i manualen, er det ingen opplysning om halvert effekt og fire forsterkertrinn (som jeg har funnet). Dette var det som gjorde meg mistenksom, og stilte spørsmål ved om det virkelig var bi-amping.

En helt annen sak er at man selvfølgelig kan undres over nytten av denne bi-ampingen, gitt at effekten pr. trinn halveres. Det kan kanskje like gjerne bidra til at de trinnene som driver basselementene lettere kan overbelastes?
 
Topp Bunn