Telefoni gjennom strømnettet?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Data gjennom strømnettet i leiligheten fikk jeg på plass i går. 2 stk. Devolo dLAN 200 AVpluss bokser i hver sin stikkontakt formidler datasignaler mellom router og internettilkobling.

Da er det store spørsmålet: Kan man gjøre tilsvarende for ISDN-telefoni? Det ville spare meg for en masse kabling. Og ja: jeg har sjekket ut at de boksene som så problemfritt formidler datasignaler, ikke formidler telefonisignaler.

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Antall liker
2.121
Hvis du overhodet har bruk for fasttelefon, hvorfor ikke heller satse på IP-telefon? ISDN var fra første dag forkortelsen for Invention Subscriber Don't Need. ;D

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Kona og jeg har prøvd IP-telefoni hos barna - men særlig kona - som hører dårlig - synes at dette er en mindre god løsning. Hun har rett som det er problemer med å høre hva som blir sagt i mobilen også - og derfor bruker vi gjerne fasttelefon såfremt det er mulig. Jeg har også en del forretningsforbindelser som insisterer på å bruke faks - steinaldermennesker, men sånn er det bare - hvordan blir det i kombinasjon med IP-telefoni?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.288
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Ulf-B skrev:
Jeg har også en del forretningsforbindelser som insisterer på å bruke faks - steinaldermennesker, men sånn er det bare - hvordan blir det i kombinasjon med IP-telefoni?
Så vidt jeg kan forstå særdeles problematisk. Men jeg tipper det finnes tjenester som konverterer inngående fax til elektronisk format slik at du kan hente det opp som (fex) cps på PCen din uten at jeg helt har hatt behov for det selv, så dette er bare en antagelse fra min side.

Ellers er det mange alarmleverandører som krever/foretrekker en eller annen form for fasttelefon så vidt jeg vet.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Det med dårlig lyd på ip-telefon tror jeg bunner i valg av codec. Ip-telefonileverandører foretrekker G.729 p.g.a. at denne krever liten båndbredde, men de fleste tilbyr også alaw. Om man velger alaw eller tilsvarende som codec tar det litt mer båndbredde og lyden er akkurat like god som på isdn. Det finnes også høykvalitetsaudio på IP, men jeg er ikke sikker på om det tilbys i det norske markedet. Man er da også avhengig av at andre enden støtter dette. Dette er mye bedre enn ISDN. Jeg byttet til IP-telefoni for et par år siden, og jeg har ikke sett meg tilbake.

Benytt en skikkelig 'fast' ip-telefon, som f.eks. en Snom 3xx, sett denne i powerline-nettverket.
De har innebygget switch, så du kan koble PC etter telefonen.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Dårlig lyd på VoIP er gjerne på grunn av manglende QoS. Jeg har hatt IP-telefon i flere år og det er iallfall ikke dårligere lyd enn med analog linje hos meg.

Det er flere som tilbyr fax til epost tjeneste.

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.044
Sted
Det som gir østfoldingene den gode utsikten...
Torget vurderinger
1
Røyksignaler og ISDN ble erstattet til fordel for signalflagg :)

Spøk tilside: det finnes pr dags dato ingen løsning som tilbyr det du ønsker, jeg antar heller ikke at det vil komme i nærmeste fremtid...

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg føler meg som litt steinaldermenneske her, ja - skal ikke underslå det - men saken er at dette utstyret mitt, det har jeg hatt i alle år - og det enkleste på alle måter var å ta det med oss da vi flyttet. Pluss at vi garantert var operative i den nye leiligheten fra dag én, med alt det kjære og kjente - ikke minst viktig det, når man er avhengig av å nå hele verden fra et hjemmekontor.

Det med signaler gjennon strømnettet var bare noe som plutselig slo meg da jeg drev og koblet opp dataen i går. Funker for data - kanskje det kunne gå an å gjøre tilsvarende for telefonen? Så hadde jeg sluppet å lage hull i veggen og slikt - men det det slipper jeg tydeligvis ikke.

Takk for alle innspill - det kan godt hende at innspillene fører til forandringer her. Etterhvert......

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Telefon er jo ikke noe problem, det er bare å plassere DECT basen ved telefonkontakten og trådløse telefoner hvoren i huset du ønsker disse fås som små handsett og som stasjonære telefoner. Før jeg gikk over til mobil på 90 tallet ;) så fantes det også adaptere med DECT som en kunne kobble fax/modem til.
Mener også at Panasonic og Phillips har(hadde) DECT Fax maskiner.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg har forøkt trådløst der vi bodde før. Kan hende litt for billige saker - men faktum er at kona ikke likte det. Dårlig lyd - men så hører hun dårlig også - ikke noen god kombinasjon. Hun har problemer med å snakke i mobil også - så det er ikke helt greit, dette. Men det kan godt hende at det blir én trådløs stasjon i det vi nå kaller allrommet - og så får det bli en konsentrasjon av skikkelige saker rundt arbeidsrommet mitt.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.420
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg bruker en Siemens Gigaset 3030 stasjonær ISDN-telefon med trådløsbase, og så trådløse Gigaset 3000 håndsett ellers rundt om. Det funker bra, med meget god lydkvalitet, og fantastisk baterilevetid (etter at jeg sette inn høykapasitets batterier i handsettene, som skal ha AA-batterier).

Nå er Gigaset 3000-serien gått hut, men her er f.eks. et bra startpunkt:
http://gigaset.com/no/no/product/GIGASETDX800AALLINONE.html Stasjonærtelefon med støttefor analog, ISDN og IP-telefoni.
http://gigaset.com/no/no/product/GIGASETCX470ISDN.html Trådløs IP-telefon som kan utvides med flere håndsett.

Desverre så har de ikke lengre de store trådløstelefonene som er enkle å klemme fast under haka, med AA-batterier og en god høyttalerfunksjon :-[

Johan-Kr

Topp Bunn