tenger "litt" hjelp med hjemmekino

Eirik...

Fersking
Ble medlem
30.08.2007
Antall liker
0
Har nå fått min prosjektor, pcen er mekka til mest mulig lydløs og alt virker klart, helt til jeg ser på mine pc høytalere...

Som dere sikkert forstår trenger jeg noe som lager lyd... det jeg trenger til et ok lydanlegg, vi snakker om en pris nesten så lav som mulig, men med allikevel med bra lyd. Ca rundt 3-4.000 (hvis det er mulig ::)). Bare så det er sagt er ikke prosjektoren det beste man får tak i heller, men av typen ca10.000, så det er ikke noe 200.000 hjemmekino opplegg, men noe som er oppnåelig for en som har skole i tillegg.

Kort og godt, hva trenger jeg? forsterker er vel et must, lydkort?, høytalere + sub er vel også greit å ha anntar jeg... hva anbefaler dere er vel egentlig spørsmålet

Takk for alle svar :)
Mvh Meg

N

nb

Gjest
Billigste du får til er vel PC-sett ala Logitech z5500 eller tilsvarende, da trenger du ikke lydkort, digital lydutgang (som du garantert har på hovedkortet uansett) er alt som trengs. Hvor bra f.eks det nevnte settet til Logitech er skal jeg ikke ha noen formening om, men det rapporteres i alle fall at det kan presetere gode lydtrykk med mye (om enn ikke den beste) bass.

Fås for litt under 3 lapper eller billigere f.eks på finn.no.

Alternativet blir jo i tilfelle en billig multikanalsreciever, disse fås ned i ca 2k, men da treger du høyttalere i tillegg, og det koster fort en del.

De billigste hjemmekinoanleggene du får f.eks på Elkjøp har som regel ikke digitale (eller analoge multikanals) lydinnganger, noe du jo trenger så lenge du skal spille av fra PCen din.

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Vil ikke kalle det hjemmekino med en prislapp på 3-4k. Hvis det er PC høyttalere du er ute etter, er det en test av det i siste Lyd og bilde. Ville nok strukket meg opp mot 10k for å få noe som svinger. Det sier seg jo selv at 6 høyttalere, samt forsterker til disse, for 3000 kr, blir 250,- pr komponent. Lukter vel ikke akkurat futt og fart...

G

Gjestemedlem

Gjest
Hvis du ikke har lydkort med digital ut på PCen kan du f.eks. bruke et USB lydkort med SPdif.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=327240&view=detailed

Hvis du vil ha bedre lyd kan du kjøpe en brukt DAC. F.eks. en Meridian 203 el 263 til 1000-1500 kr

Brukt forsterker er også greit f.eks. en eldre Tandberg. Disse gir mye god lyd for pengene.

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=10989872&sid=xz16abcObsSQ499220&WT.svl=Link

Av høytaler er det vel også lurt å handle brukt. Du burde vel få noen ok Tannoy eller Snell høyttalere uten å sprenge budgettet for mye.

Det er jo også mange som selger ferdige pakker på på finn når de skal oppgradere. Men bruk for all del ikke pengene på mulitkanalsutstyr, Du får mye bedre lyd om du bruker pengene på 2 kanaler.

Eirik...

Fersking
Ble medlem
30.08.2007
Antall liker
0
takk for alle svarene, har forstått det sånn at det må litt mer til for å få noe ok... ::)
det siste virket jo ganske greit på meg, men som sagt har jeg ikke peiling når det kommer til lyd... personlig sitter jeg ikke akuratt og lytter til om høytaler 5 har riktig bølgelengde under en feks: heavy skyte periode på en eller annen film ;)

men på den andre siden synes jeg det blir litt tamt med pchøytalere til 700kr når resten av systemet har kosta en drøy 20k

så, er det sistnevnte ok?
Mvh Meg :)

Topp Bunn