Terminering av FAT strømkabel

Mman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2005
Antall liker
39
Torget vurderinger
11
Hei godtfolk,

skal lage meg et par strømkabler og lurer på om det er noen som kan gi meg råd ang. terminering, da med tanke på skjermen som ligger rundt de 3 lederene - skal denne termineres sammen med jord eller ligge uten tilkobling? Og hvis den skal termineres med jord, skal den det i begge ender - eller bare den ene? Jeg har tenkt å koble selve jordlederen i begge ender på ordinært vis. Takker for innspill.

Mman

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.922
Torget vurderinger
1
Mman skrev:
Hei godtfolk,

skal lage meg et par strømkabler og lurer på om det er noen som kan gi meg råd ang. terminering, da med tanke på skjermen som ligger rundt de 3 lederene - skal denne termineres sammen med jord eller ligge uten tilkobling? Og hvis den skal termineres med jord, skal den det i begge ender - eller bare den ene? Jeg har tenkt å koble selve jordlederen i begge ender på ordinært vis. Takker for innspill.

Mman
Skjerm kan med fordel termineres til jord i begge ender. Pass på at det ikke er løse tråder som kan gi ubehageligheter.

mvh
KJ

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.027
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Oppskriften opprinnelig gikk ut på å terminere skjerm kun i "vegg" enden.

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
bambadoo skrev:
Det sier Paul på PM-Audio også og han terminerer også sine kabler slik:
Jord kun i veggstikket....

L

larkus

Gjest
56fwb skrev:
bambadoo skrev:
Det sier Paul på PM-Audio også og han terminerer også sine kabler slik:
Jord kun i veggstikket....
Forutsetningen er da naturligvis at man har jord i stikkontakten. Hvis ikke, så blir det vel litt meningsløst........

Mman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2005
Antall liker
39
Torget vurderinger
11
Takk for alle innspill :) Litt ulike meninger; har også fått følgende svar på PM: Terminering; Jord kobles til i BEGGE ender! Skjermen skal KUN kobles til jord i VEGGENDEN.

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
Mman skrev:
Takk for alle innspill :) Litt ulike meninger; har også fått følgende svar på PM: Terminering; Jord kobles til i BEGGE ender! Skjermen skal KUN kobles til jord i VEGGENDEN.
Heisann
Viser til rød utheving..
Det var dette som jeg egentlig mente med mitt tidligere innlegg..
Av og til kan det litt bli litt for "fort og gale" og tankeløst..ved skriving av innlegg

Paul har sagt: jord i begge ender selvfølgelig og skjermen SKAL KUN kobles i vegg enden.
Da fekk vi rettet opp denne misforståelsen og min feilsitering av Paul..

mvh :)

Mman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2005
Antall liker
39
Torget vurderinger
11
Veldig bra! Da har jeg fått svar på mitt spørsmål og "alle" er enige ;D

Topp Bunn