Terraplane byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei Sleiven

Nå har jeg prøvd ut litt forskjellige komponenter i forsterkerne og synes jeg har kommet frem til en kominasjon som spiller veldig godt.

6n1p røret blir. Jeg synes det spiller bedre enn ECC85 her.
    R2 er byttet til 2W Riken
    R1 og R3 er byttet til 2W Audio Note Tantalum
    Katode bypass kondensatoren er byttet fra Solen MKP til Elna Silmic II 100uF/100V
    ALt i alt er lyden blitt fyldigere og mer organisk, kanskje det er forsvunnet en liten smule detaljering, men jeg foretrekker definitivt slik det spiller nå. Spesielt kan jeg anbefale Silmic II kondisene. De er litt tunge og grøtete i lyden til å begynne med, men når de får spilt seg til spiller de utrolig organisk med naturlige farver og det er ikke noen deler av lyden som stikker frem.

Problemet er at de er så vanskelige å få fatt på.

http://www.audio-cube.nl/elna.htm

I fremtiden vil jeg prøve BG i super-E og batteri, det blir å spennende. Men akkurat nå er jeg veldig godt fornøyd.

Edit: Men jeg har en utfordring jeg funderer på hvordan jeg skal løse. Powertrafoen kan kobles til 220V eller 240V. Her jeg bor svinger spenningen mellom 230-240V, og hvis jeg kobler den til 240V ligger HT perfekt på 540VDC som den skal, men gløding til 300B ligger som oftest på 4,8VDC og glød til 6n1p på 5,8VAC. Som løsning har jeg tenkt at enten kan jeg koble den på 240V som nå og minske motsanden til glød 300B slik at den ender på litt under 5V. Siden driverrøret er AC glødet, er det vel ikke så mye å gjøre med det bortsett fra eventuelt å montere en liten ekstra trafo inn. Eller hva. Noen gode ideer?

Asbjørn

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei

Jeg har sysla litt med forskjellige alternativer til Solen MKP 100uf/Caddock 270OHM som er welborne sitt alternativ på katoden til driverrøret.

Med Solen MKP/Caddock er lyden klar og detaljert og hurtig, men med den umiskjennelige syntetiske plastlyden.

Med AA Ni-Mh + 100OHM Riken til jord for å heve spenningen gitter-katode til 2V spiller det klart og detaljert, men klangen er så fryktelig hifisyntetisk at jeg ikke holdt ut i mer enn 10min. Det hadde sikkert hjulpet med innspilling, men når utgangspunktet er så dårlig har jeg ikke tolmodighet til det.

Elna Silmic II/Audio Note 2W tantal har en flott naturlig fyldig klang. Veldig tett på virkeligheten.

Så vinneren er inntil videre silmic ii, men nå er BG-N på vei i posten, og de skal prøves ut i super-e konfiguration.

Flere aktuelle alterantiver kan jeg ikke tenke meg.

Asbjørn

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Bruker selv BG-n til katode - bypass i min pre. Artig om du poster lytte-erfaringer når du har prøvd det ut. I preen bruker jeg kun en enkel BG, ingen "super" kobling. Har du mulighet til å teste begge deler?

Ang. glød så regner man vel +/- 10% som innen for spec (noe jeg kun har hørt uten at jeg kan begrunne det). Dvs at du er innenfor på 300B, men bare knapt på 6n1p. Samtidig har du kanskje også lest om dette med "starved filaments" - at svært lav glødespenning kan gi bra lyd, det også. Ut i fra erfaringer med min siste preeamp hvor jeg også jobbet litt med glødespenningen tror jeg ikke du vil høre forskjell på om du får opp spenningen til 5/6,3V, og jeg mener folk med god peiling tidligere har skrevet her på sentralen at lav glødespenning ikke er noe stort problem. Har du forresten forsøkt med 220vac viklingen? Kanskje avviket på anodespenningen ikke blir så stort.

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Nightpuma skrev:
    Edit: Men jeg har en utfordring jeg funderer på hvordan jeg skal løse. Powertrafoen kan kobles til 220V eller 240V. Her jeg bor svinger spenningen mellom 230-240V, og hvis jeg kobler den til 240V ligger HT perfekt på 540VDC som den skal, men gløding til 300B ligger som oftest på 4,8VDC og glød til 6n1p på 5,8VAC. Som løsning har jeg tenkt at enten kan jeg koble den på 240V som nå og minske motsanden til glød 300B slik at den ender på litt under 5V. Siden driverrøret er AC glødet, er det vel ikke så mye å gjøre med det bortsett fra eventuelt å montere en liten ekstra trafo inn. Eller hva. Noen gode ideer?

Asbjørn
    Koble på 220-viklingen.

Du sier du har perfekt 540 VDC, men skjema sier 550VDC så her tåler du fint litt mer spenning. Verd å bruke 220-tappen bør du få opp AC-spenningen på driverrøret. OM du får 6.3 VAC, vet jeg ikke, men du nærmer deg. Et lite regnestykke Så får du heller sette inn en liten motstand på DC-gløden til 300B om den skulle krype noe særlig over 5VDC.

Jeg har tro på å få ting riktig til å begynne med, for evt senere og eksprimentere med "rare spenninger". Å aksptere feil verdier, bare fordi det det er den mest lettvinte løsningen, har jeg lite tro på.

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Erland skrev:
    Å aksptere feil verdier, bare fordi det det er den mest lettvinte løsningen, har jeg lite tro på.
    Om glødespenningen er innenfor 10% av oppgitt verdi kan det neppe betegnes som "feil", og det kan jo være ganske plundrete å evt måtte inn med en ny trafo i et kabinett man evt har jobbet lenge med bare for å jage marginer. Ellers er jeg enig i at 220 viklingen må prøves ut, det kan jo være løsningen. Sjekke datablad for 300B i forhold til anodetap etterpå er sikkert også en god ide.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    bare en liten kommentar vedr spenningsforskjellen 540 og 550v.Det er et avvik på 1.98 % og uten å være uenig i at en bør etterstrebe å få det slik det er tenkt, så er det vel ikke urimelig å hevde at dette knapt kan ha betydning?

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei

Takk for gode råd gutter :)

Jeg har fått prøvd ut 220V koblingen. Da ligger gløden til driverrøret litt i overkant, men OK. Gløden til 300B justeres med motstand, men ht havner på 570V. I byggebeskrivelsen anbefales 540V +- 20V, så da synes jeg det var litt i overkant. Lød ikke så godt heller. (De 550V i skjemaet er altså litt misvisende)

Den løsningen som jeg tenker på, men trenger litt råd til , er å koble til 220V viklingen, og så øke motstanden R5 til ht stemmer.

Problemet er at de to effektmotstandene på katoden til 300B fungerer også som spenningsdeler for driverrøret, så jeg vet ikke hvordan jeg skal få det hele til å henge sammen.

Alternativ 2 er å bruke 240V koblingen, da stemmer HT på en prikk, glød til 300B justeres med motstand, og glød til driverrøret kan forsynes med en ekstra liten trafo.

Så hva tror dere er den beste løsning? Eller kanskje der kan tenke ut noe klokt jeg ikke har vurdert :)

Mvh Asbjørn

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Andreas skrev:
    Bruker selv BG-n til katode - bypass i min pre. Artig om du poster lytte-erfaringer når du har prøvd det ut. I preen bruker jeg kun en enkel BG, ingen "super" kobling. Har du mulighet til å teste begge deler?

Ang. glød så regner man vel +/- 10% som innen for spec (noe jeg kun har hørt uten at jeg kan begrunne det). Dvs at du er innenfor på 300B, men bare knapt på 6n1p. Samtidig har du kanskje også lest om dette med "starved filaments" - at svært lav glødespenning kan gi bra lyd, det også. Ut i fra erfaringer med min siste preeamp hvor jeg også jobbet litt med glødespenningen tror jeg ikke du vil høre forskjell på om du får opp spenningen til 5/6,3V, og jeg mener folk med god peiling tidligere har skrevet her på sentralen at lav glødespenning ikke er noe stort problem. Har du forresten forsøkt med 220vac viklingen? Kanskje avviket på anodespenningen ikke blir så stort.
    Hei Andreas.

Jeg skal poste mine lytteinntrykk, og jeg har bestilt BG så jeg kan teste ut begge deler. Må jo komme til bunns i dette her ;)
    Du skulle altså prøve ut silmic II hvis du har tid/lyst. De har et utrolig flott naturlig farvespekter.

Jeg har lest det her med starved filament, men jeg synes det spiller best når spenningen i huset stiger til de der 240V og gløden kommer opp mot 5V, så det er nok ingen vei utenom å få det ordnet så det stemmer.

Mvh Asbjørn

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Litt for høy spenning mot B+ er da ikke noe problem, så lenge alt annet er OK.

Ser du har en slags regulering i denne kretsen (midt på skjema) men jeg vet ikke helt hva dette er?

Hva med å kjøpe, å sette inn en choke med litt motstand i denne kretsen? Da får du to fine ting på en gang. *glatting av strøm og *regulering av spenning.

Enklest er det vel å sette inn en motstand av passende størrelse, slik at du får spenning tilbake til 540VDC?

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Nightpuma skrev:
    Den løsningen som jeg tenker på, men trenger litt råd til , er å koble til 220V viklingen, og så øke motstanden R5 til ht stemmer.

Problemet er at de to effektmotstandene på katoden til 300B fungerer også som spenningsdeler for driverrøret, så jeg vet ikke hvordan jeg skal få det hele til å henge sammen.
    Nå er jeg ikke så stødig på dette, men vil ikke R4/R5 også ha endel å si for gitter-forspenningen til 300B. Anodespenning 6n1p/gitterspenning 300B bør være ganske "spot on" i forhold til skjema slik at ikke rørets arbeidsspenning endres for mye. Skal du regulere ned med en motstand må du jo regne på effekttap og så gange det med 4 (har jeg hørt), samt sørge for god kjøling av resistoren.

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Erland skrev:

Nei, litt er ok, men for meg er 570V for mye. Jeg har som sagt prøvd det, og det spiller ikke godt

Ser du har en slags regulering i denne kretsen (midt på skjema) men jeg vet ikke helt hva dette er?

Det er en regulator: http://www.welbornelabs.com/ps10.htm

Hva med å kjøpe, å sette inn en choke med litt motstand i denne kretsen? Da får du to fine ting på en gang. *glatting av strøm og *regulering av spenning.

Det er allerede en choke der L1 hvis du ser på skjemaet.

Enklest er det vel å sette inn en motstand av passende størrelse, slik at du får spenning tilbake til 540VDC?

Det høres enkelt ut, men jeg trenger en vismann som kan forklare meg hvordan og hvorledes, mhht utfallet for hele kretsen
    Asbjørn

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Andreas skrev:
    Nightpuma skrev:

Nå er jeg ikke så stødig på dette, men vil ikke R4/R5 også ha endel å si for gitter-forspenningen til 300B. Anodespenning 6n1p/gitterspenning 300B bør være ganske "spot on" i forhold til skjema slik at ikke rørets arbeidsspenning endres for mye. Skal du regulere ned med en motstand må du jo regne på effekttap og så gange det med 4 (har jeg hørt), samt sørge for god kjøling av resistoren.
    Hei Andreas

Jo det er laget sånn at hele kretsen sitter i samme vogna for å si det sånn, så jeg trenger å være sikker på hva jeg gjør før jeg begynner å endre R5. Dessverre forstår jeg ennå ikke det tekniske nok til selv å finne ut av det.
    Kanskje Jane, Audiomix eller en av de andre med kunnskapen på plass tar en kikk på tråden :)

Mvh Asbjørn

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.294
    Sted
    '
    Nightpuma skrev:

Nei, litt er ok, men for meg er 570V for mye. Jeg har som sagt prøvd det, og det spiller ikke godt

Siden utspenningen (B+) varierer i takt med inngangsspenningen er enten regulatorkretsen defekt eller noe er feil dimensjonert. B+ bør i denne settingen være uavhengig av spenningen inn.

Jan E Veiset

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    jane skrev:
    Nightpuma skrev:

Siden utspenningen (B+) varierer i takt med inngangsspenningen er enten regulatorkretsen defekt eller noe er feil dimensjonert. B+ bør i denne settingen være uavhengig av spenningen inn.

Jan E Veiset
    Hei Jane

Takk for svar.

Jeg tror ikke det er noe i veien med regulatorkretsen. I Welborne sine anvisninger står det å lese:

"Upon full power, you should measure approximately 540V. This value may vary by as much as plus or minus 20 volts depending upon the ac line voltage in your area."

Mvh Asbjørn

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.294
    Sted
    '
    Nightpuma skrev:
    Jeg tror ikke det er noe i veien med regulatorkretsen. I Welborne sine anvisninger står det å lese:

"Upon full power, you should measure approximately 540V. This value may vary by as much as plus or minus 20 volts depending upon the ac line voltage in your area."
    Står virkelig dette sitatet sammen med beskrivelsen av regulatoren? En variasjon på +/-20V i høyspenten som funksjon av variasjoner i nettspenningen er typiske verdier uten noen form for aktiv regulering.

I en regulator som ps10 (ovenfor) burde utspenningen vært rimelig stabil, uavhengig av nettspenningen og omtrent det samme som summen av verdiene på zenerdiodene som danner gate-referansen (Z5+Z6+Z7+Z8).

PS: Er det på inn eller utgangen av regulatoren disse 540V skulle måles?

Jan E Veiset

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei Jan

Ja det høres jo merkelig ut, men det er det som står skrevet.

De 540V måles mellom jordsiden av R5 og HT siden av opt'en, så ja, etter regulatoren.

Har du noen formening om det vil fungere greit å øke motstandsverdien på R5 for å senke spenningen fra 570V til 540-550V?

Mvh Asbjørn

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.294
    Sted
    '
    Jeg må neste spørre om hvilken spenning du har inn til regulatoren?
    Er det noen forskjell på senningen inn, for eksempel spenningen over C5 og spenningen ut fra regulatoren? Og hva er verdien på zenerdiodene Z5 til Z8?

Jan E Veiset

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei Jan

Nå er spenningene som følger:

Nettspenning: 237VAC

Ut fra trafo: 447VCT

Spenning over C5: 581VDC

Regulert høyspenning: 554VDC

Utover at de er på 5W, så kjenner jeg ikke verdiene på zenerdiodene. Men hvis det ikke er noen vei utenom for å komme til bunns i problemet piller jeg gjerne regulatorkretsen fra hverandre.

Nå er jo forsåvidt alle spenningene som de skal være, gløden er også perfekt. Sist jeg målte på det var B+ 540V, så det kan jo tyde på ganske store variasjoner med nettspenningen.

Men jeg følger deg på at summen av zenerdiodene skulle reflektere høyspenningen, slik at den ikke varierer. Er det noen annen hensikt med en regulatorkrets?

Nå måler begge monoblokkene likt, så det tyder på at jeg ikke har gjort noe feil, men welborne kan selvsagt ha sendt meg to ps10 med feil dioder. Ville det i så fall kunne gitt varierende B+ ?

Mvh Asbjørn

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Kanskje elementært Asbjørn, men jeg spør likevel;

Måler du disse verdiene med rør i soklene?

Slik jeg i min enfoldighet leser skjema, tolker jeg det slik at B+ inn på røret i ditt tilfelle er anbefalt til 540VDC. Ut fra det lille jeg kan om 300B, synes dette å være høyt. 300B testes gjerne fra fabrikk med 300 V, og jeg fikk kommentar på at jeg kjørte rørene en tanke "tøfft" når konstruksjonen la 410 V på B+ og -85 V på bias, men siden ingen andre har kommentert det, er det sikkert ok.

Beklager avsporingen.

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei Erlend

Helt i orden med en liten avsporing :)

Måler med rør i soklene.

Det der med den høye spenningen er som det skal være. Jeg har dessverre ikke kunnskap til å forklare det nærmere, men det er en mye lavere spenning som ligger over røret.

Mvh Asbjørn

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.294
    Sted
    '
    Nightpuma skrev:
    Nå er jo forsåvidt alle spenningene som de skal være, gløden er også perfekt. Sist jeg målte på det var B+ 540V, så det kan jo tyde på ganske store variasjoner med nettspenningen.

Men jeg følger deg på at summen av zenerdiodene skulle reflektere høyspenningen, slik at den ikke varierer. Er det noen annen hensikt med en regulatorkrets?
    Hvis innspenningen er lavere en zenerspenningen vil ikke kretsen fungere som en regulator, men mer eller mindre som en "kapasitansmultiplikator" for C7.

Jeg antar du kjører med R1 og ikke L1? Hvor stor er R1?

Jan E Veiset

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    jane skrev:
    Nightpuma skrev:

Hvis innspenningen er lavere en zenerspenningen vil ikke kretsen fungere som en regulator, men mer eller mindre som en "kapasitansmultiplikator" for C7.

Jeg antar du kjører med R1 og ikke L1? Hvor stor er R1?

Jan E Veiset
    Jeg kjører med L1 og den er på 10H @ 90mA, 270 OHM.

Asbjørn

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.294
    Sted
    '
    Nightpuma skrev:

Nightpuma skrev:
    Hvis du kjører 300B på 75mA så har du et spenningsfall over L1 på 20V.
    581V-20V=561V, noe som vi si at det ligger kun 7V over MOSFET-en. Det tyder på at MOSFET-en ikke opererer i reguleringsmodus.

Hvilken spenning er regulatoren spesifisert til å gi ut?

Jan E Veiset

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    jane skrev:
    Nightpuma skrev:

Nightpuma skrev:
    Hvis du kjører 300B på 75mA så har du et spenningsfall over L1 på 20V.
    581V-20V=561V, noe som vi si at det ligger kun 7V over MOSFET-en. Det tyder på at MOSFET-en ikke opererer i reguleringsmodus.

Hvilken spenning er regulatoren spesifisert til å gi ut?

Jan E Veiset
    Hei

Nå har nett spenningen falt til 234V, og da får jeg B+ på 551V. Tapet over choken måler jeg til 575V-559V=16V, så vi har 8V over Mosfeten.

Jeg vet dessverre ikke hvilken spenning PS10 i mitt tilfelle er spesifisert til å gi ut, siden jeg kun fikk delene i en pose å lodda de sammen etter billedforklaring.

Er det lettere for deg å hjelpe meg hvis jeg demonterer den og finner frem til verdiene og konkret hvilken mosfet som sitter i?

Welborna rota ganske mye med de tingene jeg fikk av han, så det er absolutt ikke umulig at det er noe tull her også. Jeg ser f.eks av delelisten at L1 skulle vært 15H choke, mens det som sagt er en 10H praksis. Kan det være spenningsfallet over choken er for stort? Det vil vel være enkelt å teste ved å sette inn en motstand isteden. Hva tror du om det?

Jeg er sikker på at du har rett i at den ikke fungerer som den skal, og jeg ønsker å komme til bunns i det.

Mvh Asbjørn

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.294
    Sted
    '
    Verdien (evt typebetegnelse) på zenerdiodene vil fortelle ganske mye om hvordan kretsen var tenkt å virke. ;)

Jan E Veiset

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei

Skjønner. Jeg skal se på det. Er jo ikke vits å ha en reguleringskrets som ikke regulerer.

Takk for hjelpen så langt.

Mvh Asbjørn

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei

En annen ting jeg har tenkt på nå og som er litt merkelig, er at B+ har alltid lagt på 540V som meningen er. Og som sikkert er den regulerte spenningen. Nå er det noen uker siden jeg målte det sist, men plutselig har B+ endret seg til 557V på begge blokkene. Jeg har tenkt og tenkt på om jeg har laget noen endringer på begge to som kan ha gjort at reguelringen har tatt kvelden, men jeg kommer ikke i tanker om noe.

Med 540V, stemmer regnestykket:

Fra Welborne sin side:

"You have an amplifier that requires a high voltage supply of 450V and has a current draw of 100mA. Since we require a 25V drop across Q1 the junction of Q1 and L1 should then be 450V + 25V or 475Vdc.

Since the current draw of the amplifier is 100mA we will want to use the larger choke for L1 (CH20). There will be a voltage drop across L1 due to its internal dc resistance. The dc resistance of CH20 is specified by the manufacturer as 80 ohms so from Ohm's law, the voltage drop will be calculated as this resistance multiplied by the 100mA current draw or 80 x 0.10 which equals 8.0V. So we will add this 8V to our previously derived 475V for a total dc voltage requirement of 483Vdc."

I mitt tilfelle:

540V+25V=565V
    og i tillegg det 16V spenningsfallet over choken

565V+16V=581V

og det er presis spenningen etter likeretting.

Det er da veldig mystisk at begge regulatorene har slutta å regulere på samme tid ???

Mvh Asbjørn

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei

Jeg er ganske sikker på at jeg har funnet feilen, og det er vel en av de man bare gjør en gang.

Kanskje du kan gi meg et godt tips om hva slags nytt multimeter jeg skal kjøpe meg ;)

Jeg har prøvd det ut på endel DC kilder, og det viser plutselig konsekvent for høye målinger.

Jeg vender tilbake når jeg har skaffet nytt multimeter.

Mvh Asbjørn

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Jeg tror ikke man trenger å "vrenge lommeboka" for å få seg et dugenes multimeter.

Likevel endte jeg opp med Fluke. Det er jo det alle "proffene" bruker, så det er i alle fall 100% til å stole på.
    (I oppriktighetens navn, tror jeg de fleste andre er til å stole på også).

Et tips er å sjekke ebay. Jeg kjøpte mitt Fluke 77 III fra ebay for kr 613,- (sjekket kvittering her) inkl frakt. Jeg er kjempefornøyd med dette, men angrer på at jeg ikke fant en modell som kan kontrollmåle kapasiteten på kondensatorer. Det kan ikke den som jeg kjøpte.

Jeg er sikker på at Audiomix eller Jane kan gi deg gode råd. Forøvrig vet jeg at Motron har hatt nesten nye og kontrollerte instrumenter til salgs med hyggelige priser. En telefon til Brynjar kan kanskje spare deg for tid og penger?

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei Erland

Takk for tipset. Jeg vil ha et av god kvalitet denne gangen, så Fluke høres ut som noe jeg skal sjekke opp.

Mvh Asbjørn

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    Nightpuma skrev:
    Hei

Jeg er ganske sikker på at jeg har funnet feilen, og det er vel en av de man bare gjør en gang.

Kanskje du kan gi meg et godt tips om hva slags nytt multimeter jeg skal kjøpe meg ;)

Jeg har prøvd det ut på endel DC kilder, og det viser plutselig konsekvent for høye målinger.

Jeg vender tilbake når jeg har skaffet nytt multimeter.

Mvh Asbjørn
    Asbjørn, synd å høre at du har trøbbel,selv mangler jeg kun 2 stk 2,5kohms alu motstander for å bygge videre nå. Men det er for fint vær å sitte inne.. ;D

Du mener altså at feilen ligger i regaulatorkretsen,men har du funnet hvilken komponent som er det feil på?
    Muligens er det Mosfeten som ikke har fått god nok kjøling og røket??

Alternativet er jo å lage en standard strømforsyning fra Welborne side. Jeg har skjema hvis du trenger
    Sleiven

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei Sleiven.

Takk for sympatien, men jeg synes bare det er en spennende utfordring. Nå har jeg fått rota frem et annet multimeter, og det viser faktisk det samme, så av en eller annen merkelig grunn er B+ på BEGGE blokkene gått fra 540V til 557V siden sist jeg målte det for noen månder siden. Men det spiller helt fint. Jeg kan ikke begripe hva det skyldes, hadde det vært på den ene, men på begge to...

Uansett ligger det ikke mer enn 6V over mosfeten, og det blir det ikke mye regulering av.

Nå skal jeg gruble litt til, og så skal jeg pille regulatorkretsen fra hverandre for å sjekke verdien på zenerdiodene.

Hvis du har noen tanker om hva det kan skyldes, taes de imot med takk.

Her har det begynt å bli kaldt regnvær. Faktisk en hyggelig avveksling etter hetebølgen:)

Gleder meg til du blir ferdig, så kan vi utveksle erfaringer.

Mvh Asbjørn

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    jane skrev:
    Nightpuma skrev:

Står virkelig dette sitatet sammen med beskrivelsen av regulatoren? En variasjon på +/-20V i høyspenten som funksjon av variasjoner i nettspenningen er typiske verdier uten noen form for aktiv regulering.

I en regulator som ps10 (ovenfor) burde utspenningen vært rimelig stabil, uavhengig av nettspenningen og omtrent det samme som summen av verdiene på zenerdiodene som danner gate-referansen (Z5+Z6+Z7+Z8).

PS: Er det på inn eller utgangen av regulatoren disse 540V skulle måles?

Jan E Veiset
    Min PS10 har Zenere 3*1N5383B + 1N5378B=3*150+100=550 Volt zenerspenning på Z5-Z8
    Ellers er min MOSfet powertransistor IRPF340, og Z1=1N4742A 12V 1W zener diode

Med 550 Volt fra Z5-Z8 og 12 volt fall over Z1 så blir den reguleret spenningen 538V hvis jeg forstår kretsen riktig?

Har simulert kretsen i LTspice, og finner at hvis man fjerner Z5-Z8, så vil B+ spenningen gå opp fra 539 til 556Volt (med mine komponentverdier!), videre vil B+ variere med nettspenningen slik du oberverer.
    Og videre blir spenningen over Q1, powermosfeten kun 6V!!

Dette stemmer jo bra både med min ringeforståelse av kretsen og din obervasjon.

Så et tips blir å sjekke Zenerdiodene Z5-Z8 og se om noen er defekte eller om det har blitt dårlig kontakt.
    Hvordan man tester Zener dioder aner jeg ikke

Sleiven

SvErD

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2002
    Antall liker
    9
    Sted
    Bergen
    Nightpuma skrev:
    Hei Erland

Takk for tipset. Jeg vil ha et av god kvalitet denne gangen, så Fluke høres ut som noe jeg skal sjekke opp.

Mvh Asbjørn
    Fluke er et sikkert valg når det gjelder multimeter ja. Har alltid foretrukket det både i jobbsammenheng og privat.

Har opplevd diverse "rare" ting med andre ikke nødvendigvis billigmerker. Deriv\blant at de kan vise konsekvent for høye spenningsmålinger når batteriet begynner å bli dårlig. Kanskje du bare trenger et nytt batteri?

mvh

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.294
    Sted
    '
    Sleiven skrev:
    Har simulert kretsen i LTspice, og finner at hvis man fjerner Z5-Z8, så vil B+ spenningen gå opp fra 539 til 556Volt (med mine komponentverdier!), videre vil B+ variere med nettspenningen slik du oberverer.
    Og videre blir spenningen over Q1, powermosfeten kun 6V!!
    Hvis summen av zenerspenningene er høyere enn innspenningen vil kretsen ikke fungere som en regulator, men source-followeren vil fortsatt forsøke å holde utgangsspenningen i henhold i gate-referansen og siden den består av et RC-ledd vil resultatet blir rippleundertrykkelse omtrent som en "kapasitansmultiplikator".

Jan E Veiset

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei

Nå har jeg spretta regulatoren, og her er resultatet:

Z8 x 1N5383B = 150V
    Z7 x 1N5388B = 200V
    Z6 x 1N5378B = 100V
    Z5 x 1N5378B = 100V

er lik 550V

og ifølge delelisten er Z1 den samme som Sleiven har nevnt, 1N4742A 12V 1W.

Så det ser jo ut til å stemme.

Betyr det noe hvilken rekkefølge zenerdiodene kommer i?

Mosfeten heter: 6n80 http://www.digchip.com/datasheets/download_datasheet.php?id=327029&part-number=FQAF6N80
    Så den er en annen variant enn Sleiven har i sin.

Jeg har gått grundig over og jeg kan ikke finne noen monteringsfeil. Men for å være på den sikre side, mosfeten er montert med S-benet mot Z1 og C8, og G-benet hhv mot R3 som på welborne sitt bilde.

Hva tror dere?

Asbjørn

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.294
    Sted
    '
    Nightpuma skrev:
    Nei.

Det som danner referansen i denne kretsen er spenningen inn på MOSFETens gate. Spenningen ut, altså fra FETens source vil så å si følge gate-spenningen i tykk og tynt.
    Problemet er at spenningen inn ligger i grenseland, 580V med fratrekk av 16V over L1 gir 564V inn til zenerdiodene og FETen. La os si at toleransen på zenerdiodene ligger på +3% og du vil ikke ha høy nok innspenning til at regulatoren fungerer. Det samme vil være tilfelle hvis nettspenningen faller med noen prosent.

Hvilken spenning måler du over zenerdiodene, mellom jord og toppen av Z5?

Jan E Veiset

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei Jan

Jeg forstår hva du mener.
    Det ligger 556V over zenerdiodene med 576V etter likeretting.

Asbjørn

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei

Jeg har prøvd ut med å koble på 220V pri. Da ser det sånn ut:

625V etter likeretting
    591V over zenerne
    587V B+

Mvh Asbjørn

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    jane skrev:
    Nightpuma skrev:
    Nei.

Det som danner referansen i denne kretsen er spenningen inn på MOSFETens gate. Spenningen ut, altså fra FETens source vil så å si følge gate-spenningen i tykk og tynt.
    Problemet er at spenningen inn ligger i grenseland, 580V med fratrekk av 16V over L1 gir 564V inn til zenerdiodene og FETen. La os si at toleransen på zenerdiodene ligger på +3% og du vil ikke ha høy nok innspenning til at regulatoren fungerer. Det samme vil være tilfelle hvis nettspenningen faller med noen prosent.

Hvilken spenning måler du over zenerdiodene, mellom jord og toppen av Z5?

Jan E Veiset
    Hei

Ifølge kalkulasjonene til welborne skal de ligge ca 25V over mosfeten, og det vil i mitt tilfelle si: 550V (b+) +25V
    Dvs at det skal være ca 575V over C6. Normalt er det hos meg er det 565V der, så det vil si ca 10V for lite og det gir for lav spenning til mosfeten.

Jeg sendte en mail til Welborne og fikk faktisk svar :eek:

Han skrev:

The PS10 would be more stable if there was more voltage across the mosfet. I usually recommend a minimum of 20-25V. You may have to adjust the voltage at the series zener diode string. Or you could try placing a resistor in parallel across the choke to reduce its resistance.

Jeg prøvde så og parallelkoble L1 med en motstand sånn at spenningen over C6 lå på 577V som iflølge regnestykket skulle være korrekt.

Imidlertid følger B+ med, og ender opp på 566V, så det er fortsatt kun 11V over mosfeten.

???

Asbjørn

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn