Terraplane byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    Lyden Asbjørn ,
    lyden hvordan er den?
    hva med sus,brum etc?
    Hvilke høyttalere bruker du?
    Sleiven

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Sleiven skrev:
    Lyden Asbjørn ,
    lyden hvordan er den?
    hva med sus,brum etc?
    Hvilke høyttalere bruker du?
    Sleiven
    Jeg spiller på mine merlin vsm-mxe. De har en rimelig jevn impedanskurve rundt de 8 OHM og en følsomhet på 89dB. Forsterkerene er meget støysvake, litt svak brum, men ingenting å snakke om. Hvordan dette ville vært med høy følsomhet vet jeg ikke. Nå skal det også nevnes at anlegget står i ujordet kurs. Nå ser det ut som det kommer noen 98 dB/16 OHM min vei, så

Siden høyttalerne har for lav følsomhet og impedanse til at forsterkerne kan komme til sin rett er det et litt begrenset inntrykk jeg sitter med. Men når det er sagt så synes jeg de spiller med en fin detaljering, har godt styr på bassen og fin flyt. Når det gjelder det å beskrive lyden av SET synes jeg det kan deles inn i de vanlige parameterne for lydgjengivelse, og de mer religiøse sidene. De er best beskrevet av Harvey "Gizmo" Rosenberg synes jeg. Gode SET konstruksjoner med topp jern taler direkte til det dypeste i sjelen. Sett med sjelens og hjertets øyne synes jeg Terraplane gir meg mye for pengene, men de konstruksjonene jeg har hørt med interstage og trafoer av beste kvalitet "gir" vesentlig mer king tone og magnetic cream :)
    Nå ser det ut som det kommer noen 98 dB/16 OHM min vei, så det vil gi meg et mye bedre helhetsinntrykk av forsterkerne.

Hvis det ble kryptisk er det mer gizmologi å fordype seg i her: http://www.meta-gizmo.com/Tri/index-1.html

Asbjørn

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    98 dB/16 OHM ...

Hva er nå det`? spennende saker , men da må du vel wire utgangstrafoen også...
    Sleiven

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Sleiven skrev:
    98 dB/16 OHM ...

Hva er nå det`? spennende saker , men da må du vel wire utgangstrafoen også...
    Sleiven
    Hei

Ja det er både gromt, eksotisk og spennende ;)

Det kommer nok litt rapport etterhvert. Både EP og Partridge har uttak for 16 OHM, så det løser seg fint...

Asbjørn

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    881
    Enda flere som spekulerer i ideene til Stig Carlsson? Å selge slike høyttaler til denne prisen er svindel.

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei

Jeg har fått anbefalt å bytte ut bl.a katodemotstanden på driverrøret til AN Tantalum. Den opprinnelige verdien er 240R, og de nærmeste verdiene tantalene kommer i er 220 og 270R. Så jeg er i tvil om jeg kan bruke en av de, eller om jeg skal parallelkoble to stk for å få eksakt verdi. Noen som kan hjelpe meg?

Mvh Asbjørn

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    Her er det akademiske svaret. dvs simuleringer med hhv 220 240 og 270 ohm på katoden til driverrøret.

Det har ingen praktisk betydning hva du velger mht effekt og harmonisk forvrengning-med konstant inngangssignal!. Heller ingen praktisk betydning på frekvensrespons.

Men den midterse kurven viser signal inn vs bias på inngangstrinnet. Når du går fra 240 til 220 ohm så vil inngangsignalet overstige bias og gi strøm i grid på røret. Det er vist med rødt i tabellen. Ikke bra.
    Simuleringen viser at 240ohm er rimelig optimalt i og med at driverør og 300b begge nærmer seg klipping/positiv grid strøm. 270 er dermed teoretisk bedre enn 220, og vil også tillate større inngangsignal og dermer mer utgangseffekt. Men dette er en simulering, de reelle rørkurvene er ikke nøyaktig det samme som i simuleringen!!

Har ikke praktisk erfaring med slik modifikasjon,men basert på dette ville jeg valgt 270 ohm.

Inngangsignalet kan da økes fra 1,27 Vrms til 1,34 uten at klipping skjer, utgangseffekten øker fra 5,32 til 5,88Watt med 4,04%thd. rørdissipasjonen(norsk ord??) er i alle tilfeller nær 22W.

Når jeg tenker meg om ser faktisk 270ohm ut til å være mer optimalt enn 240 ohm ;D
    Sleiven

Vedlegg

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei Sleiven

Tusen takk for hjelpen. Da prøver jeg 270K. Kommer tilbake med rapport om hvordan det høres ut i praksis når de er på plass. Jeg skal i tillegg prøve meg ut med riken ohm på inngangen, tantal på gitteret, og elna silmic og tantal på katoden.

Mvh Asbjørn

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    Nightpuma skrev:
    Hei Sleiven

Tusen takk for hjelpen. Da prøver jeg 270K.
    270k=270000 går nok dårlig. du mener vel 270
    Sleiven

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Sleiven skrev:
    Nightpuma skrev:
    Hei Sleiven

Tusen takk for hjelpen. Da prøver jeg 270K.
    2704=270000 går nok dårlig. mener du ikke 270
    Sleiven
    Hei

Det går nok dårlig ja. Jeg mener selvsagt 270R. Gikk litt fort der ;)

Mvh Asbjørn

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei

I dag fikk jeg Magnequest gitter-choker i posten. De erstatter gittermotstanden på driverrøret. Kan virkelig anbefales. Gir en god porsjon rom, "king tone" og "magnetic cream" for å bruke noen av Gizmos uttrykk ;)

Det blir fort litt reodor felgen når man er i gang:

Asbjørn

Vedlegg

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    Antar at gitterchoken er den likke med røg og grønn klips på?,men hva er den sygge svarte kassen i bakgrunnen som fødes med ledinger?

Har du type spec og type betegnelse på gitterchoken'?
    Sleiven

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    Hei Asbjørn
    gidder du å måle resistansen på chokene, så kan jeg putte den inn i simuleringen min..
    Sleiven

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Sleiven skrev:
    Hei Asbjørn
    gidder du å måle resistansen på chokene, så kan jeg putte den inn i simuleringen min..
    Sleiven
    3,86K Ohm. Det trengs litt tuning, fordi selv om choken tilfører en fin fyldig tone, booster den også bassen litt for mye. Så vidt jeg har forstått kan dette kompenseres ved i dette tilfellet å sette inn mindre kondensatorer på utgangen av preampen, og å sette en motstand i parallell med choken. Jeg fostår ikke det tekniske i hvrdan sånne filtre fungerer, så det blir litt prøving og feiling. Kondensatorene i preampen er på 3 uF og jeg har prøvd verdier fra 0.68uF til 2uF, og resultatet er at boosten i bassen blir der, men mellomtonen blir mer og mer anemisk dess mindre verdi kondisene har. Hvis noen kan hjelpe meg med hvordan jeg kan fa ned boosten i bassen samtidig med at jeg får beholde de gode effektene av choken, hadde jeg vært takknemmelig.

Mvh Asjørn

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    FRA AUDIO ASYLUM

Posted by Thorsten (M) on July 02, 2006 at 04:22:58
    In Reply to: Grid choke and optimum coupling cap value posted by Deco-Doctor on July 2, 2006 at 02:07:04:

Hi,
    The to using gridchokes is to understand that the coupling capacitor and gridchoke form a resonant tank circuit.

The resonance frequency is calculated like this:

F = 1/(2*PI*Squareroot(L*C) with L in Henry, C in Farad, F in Hertz

Or you can be lazy and use this:

http://www.deephaven.co.uk/lc.html

It is essential to get this resonance sufficiently low that it will not be excited by any signal or you need to damp it using a resistor in parallel.

With 4,000H I have been getting away with 0.47uF coupling capacitors wich puts the resonance at around 4Hz. In your case the resonance is around 13.5Hz and I think this a bit high....

Best measure the LF response and see how things end up, if there is a significant level rise towards low frequencies your coupling capacitor is too low.

Ciao T

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei

Takk for det. Med 3uf og 2000H ser det ut som ressonansfrekvensen havener på ca 2hz. Nå fulgte det ikke med noe koblingsskjema til chokene, og derfor hadde jeg kobla gitteret på feil loddeøre. Etter å ha bytta rundt, er balansen i lyden egentlig OK. Det hele spiller litt fyldigere enn med en motstand, men det fint.

Mvh Asbjørn

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei

Jeg har spilt litt på anlegget med chokene og etter at jeg dro på en lille smule fikk jeg skikkelig "konsert" ører. Øresus og følte meg lam og varm i ørene. Pluss at høye lyder er skikkelig ubehagelig å høre på. Jeg tror det må være en peak utenfor det hørbare området som gjør det, og jeg tør ikke bruke de chokene mer før jeg kan få målt hva som kommer ut av forsterkeren. Eller i det minste finner ut av hva som foregår. Kan ikke risikere å bli døv med denne hobbyen ;)

Mvh Asbjørn

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    Det er jo vanskelig å vite om det var høy lyd eller høy lyd+choke som svidde ørene dine...

Hei, med 2000H og 3k8 dcr og 3uf koblingskondiss simulerer jeg en kraftig infrasonisk peak ved 2-3Hz. Denne kan nok også gi intermodulasjonsprodukter som er plagsomme. Peaken blir merkelig nok mindre ved høyere H . Magnequest oppgir 4800 H.

Simulering viser også at peaken kan elimineres ved å ha en motstand på 22k i parellell med choken. Alt avhenger også av hvilken verdi det er på motstanden ETTER utgangs kondesatoren i din preamp. Min pre har 470K der. Hvilken preamp har du? skjema?c?

Lykke til
    Sleiven

Vedlegg

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    hei, simuleringen over var med min Cayin 860, med Welborne 300DRD ser det anderledes ut...nb usikkerhet mht paremetre på utgangstrafo etc påvirker resultatet/troverdigheten..

Vedlegg

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei Sleiven

Glimrende at du laver simulering.

Det der med ørene var helt merkelig, jeg måtte faktisk til ørelege da jeg var blitt totalt overfølsom for støy og kunne nesten ikke høre det jeg skulle høre. Litt sånn som det høres ut når man har på høreapparat. Etter diverse tester kunne legen friskmelde meg med glimrende hørsel og antok at det var uheldige omstendigheter med virus i øret pluss høy lyd som gjorde at det ble sånn. Jeg er fortsatt ikke helt 100%, men når jeg blir det skal chokene på plass igjen.
    Hvis øresusen kommer tilbake da, er det vel lurt å ikke presse lykken mer :)

Preampen min har 332K til jord etter 3uf kondisen på utgangen.
    Men hva ble konklusjonen egentlig her, ble ikke helt klok på det.

Mvh Asbjørn

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    Konklusjonen er at utfaller vil varirer sterkt både med frekvens og signalstyrke og forsterker kombinasjoner..

Derfor er det ikke annet å gjøre enn å prøve med ulike choker, utgangskondiser og motstander..og høre hva som låter best
    Se svaret jeg fikk på mtt innlegg i Bottlehead forum.
    http://www.audioasylum.com/forums/bottlehead/messages/12/125020.html

Men for DRD fikk jeg ikke noen tydelig peak slik som du hører, det betyr at simuleringen ikke har rett. skitt inn = skitt ut ,
    jeg skal forske litt videre....

Sleiven

edit simulering med ulike C og L verdier fra 0,5-5 uF og 500-500 H

Vedlegg

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei

Nå kan jeg jo ikke høre den peaken siden den ligger utenfor det hørbare området, men det jeg hører er hele lydbildet generelt blir feitere for si det enkelt. Spesielt bassen svulmer opp.

Når det gjelder verdien på choken ser jeg av siden til bottlehead at den er på 4800H, men lefevre selv sier >2000H, så det er vel best å holde seg til det.

Jeg antar at en god fremgangsmåte for å få det til å spille bra må være å lage en simulering først, og deretter tune etter øret. Vet du hvordan man regner ut verdien på motstanden man kan bruke i parallell?

Asbjørn

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    Hei Asbjørn,
    Jeg vet ikke hvordan man regner ut paralellmotstanden, men simuleringen min viser at peaken forsvinner med en parallellmotstand på 18K når du har 3uf/332K i pre'en

Du får prøve og se, vi venter spent...
    Sleiven

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei Sleiven

Jeg skal teste det ut når jeg får tid. Ellers har jeg erstattet caddock-motstandene med AN Tantalum på gitteret og katoden, og med Riken på inngangen. Alle 2W. De har spilt en stund og begynner å falle på plass. Caddock-motstandene ga mye detaljer og presisjon, men lød litt sterilt. Nå er det mer fylde og flyt, men litt mindre detaljer. Det er verdt å prøve. En annen ting som venter lenger fremme er å bytte ut 6n1p røret med NOS ECC85(6AQ8) som er brukt i skjemaet til Jack Elliano. De er heldigvis ikke så dyre heller :)

http://www.electra-print.com/300bdrd.php

Asbjørn

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Hei Asbjorn,

Fin og interessant traad.

Jeg har faktisk ikke visst om den foer naa!

Fin forsterker ogsaa!

Gratulerer

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei Erland

Ja men takk for det du. Veldig stas med DIY og ikke minst når man er ferdig og kan begynne å tune inn sounden :)

Asbjørn

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei Sleiven

Nå har jeg prøvet litt frem og tilbake med gitterchoken til driverrøret versus 2W tantal. Konklusjonen så langt er at jeg foretrekker motstanden. Choken tilfører endel flyt og fylde, men jeg savner den renhet som motstanden alene gir.
    Så chokene får vente til en annen konstruksjon der de passer bedre.

Nå vil jeg gjerne gi meg i kast med å prøve ut ECC85 røret som driverrør istedenfor 6n1p-ev. Det er de røret Jack Elliano opprinnelig brugte i sin artikkel om 300B drd forsterkeren i Vacuum Tube Valley

http://www.electra-print.com/docs/drd300b.pdf

Nå ser jeg av skjemaet i artikkelen at han der bruker en 270R mellom katode-jord, og ingen motstand inn på gitteret.
    I skjemaet på hjemmesiden er dette endret til 120R katode-jord, og 200R innpå gitteret.

http://www.electra-print.com/300bdrd.php

Har du mulighet for å kjøre alternativene i simulatoren din for å finne det optimale resultat.

Link til ECC85 data: http://www.drtube.com/datasheets/ecc85ph69.pdf

Og hvordan går det med ditt prosjekt, er nettrafoene i rute?

Mvh Asbjørn

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    Hei Asbjørn,
    Motstanden på 200R inn på gitteret er der for å hindre ustabilitet og oppfanging av "radiostøy", så den bør du ha med.
    Desverre så har jeg ikke pspice model for ecc85 røret, så det vil ta litt tid å simulere det. Det er for å få riktig spenning katoder har hhv 120 og 270R.

I 120R casen er spenningen på Ecc85 høyere fra spenningsdeleren 820/3000 fra 300B katoden. I 270 casen er spenningen lavere så det går mindre strøm, og man må ha høyere motstand for å ha samme bias/negativ gitterforspenning på ecc85.

I ditt tilfelle så har du lavere spenning (140V - fallet over 300B choke) enn Jack (198V/120R) på driverrøret, så du bør nok velge den høyere motstanden 270R..

Sjekket litt til...
    For ikke å forstyrre 300B strømtrekket så forutsetter jeg at Ecc85 tregger samme strøm som 6N1p som er ca 2*4 mA. Da blir katodemotstanden på 220R. (140V anode, 4 ma,-1,8 Bias som operasjonspunkt) Det tror jeg er et greit sted å begynne,
    Det gir litt høy utgangsmostand i ecc85, så du kan starte med 220 og gå nedover slik at røret trekker mere strøm= mere linjært,lavere utgangsmotstand=bra. Bruk ørene underveis... ;)

Du er selvsagt klar over at ecc85 trekker mindre heater strøm enn 6n1p, det er ok, men gir teoretisk høyere spenning på heateren.
    Ecc85 har mye høyere gain 55 mot 35 så skru ned volumet...'

mvh
    Sleiven

regner med at noenmer kyndige enn meg retter opp hvis jeg har driti meg ut her...

ps ps. Netttrafoen og choker kom i hus i går. Siden trafoer er custom og kuj for 220/230/240V så er de litt kortere enn Welborne sine , så jeg må lage nye hull ;)sukk! De er faktisk identisk størrelse med utgangstrafoene.

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei Sleiven

Takk for svar. Jeg skal prøve ut og gi tilbakemelding. Hyggelig å høre at trafoen kom i hus. Det var vel de siste bitene i puslespillet, var det ikke det?

Mvh Asbjørn

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    Jepp, nå mangler bdar de tusen små bitene, dvs skruer bolter, avstandstykker, sikringsholder, kabler/tråd, nettkontakt, og bakplaten, skiver++ og rørsokkel for 6n1p

Sleiven

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.080
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    Jeg har noen forskjellige 9-pins sokler...sikringsholdere, nettbrønner, ...om du mailer meg huskelisten, så kan jeg kanskje hjelpe?

Arne K

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Sleiven skrev:
    Jepp, nå mangler bdar de tusen små bitene, dvs skruer bolter, avstandstykker, sikringsholder, kabler/tråd, nettkontakt, og bakplaten, skiver++ og rørsokkel for 6n1p

Sleiven
    Gleder meg til du skal i gang med loddebolten. Du poster vel litt når byggingen begynner?

Asbjørn

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    Nightpuma skrev:
    ...

Det er DRD (Direct reactance drive) konstruksjon med 6n1p som inngangsør. Trafoene er fra Electraprint. Solid state likeretting, regulert strømforsyning og DC glød.

http://www.welbornelabs.com/terraplane.htm

Fortsettelse følger :)

Asbjørn
    Hei,
    Jeg bygger også denne nå ,og lurte på om det er en god ide å sette en 200mA? sikring mellom strømforsyning og utgangstrafo, eller mellom utgangstrafo og 300B...

Hvis 300B rører eller driveren kortslutter så blir skades ikke trafo/300B ikke sant?
    Sleiven

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Sleiven skrev:
    Hei,
    Jeg bygger også denne nå ,og lurte på om det er en god ide å sette en 200mA? sikring mellom strømforsyning og utgangstrafo, eller mellom utgangstrafo og 300B...

Hvis 300B rører eller driveren kortslutter så blir skades ikke trafo/300B ikke sant?
    Sleiven
    En god tanke det du har der.

I mine monoblokker har jeg lagt opp en 200mA sikring for jordingen fra trafo til B+ 300B
    I utgangspunktet skal driver- og bias-spenning komme først, men dersom det ikke skjer, vil 300B bli overbelastet. Med en sikring, vil denne gå i stedet for å legge store påkjenninger på røret.
    Det har faktisk skjedd ved to anledninger at denne sikringen har røket under påslag av forsterkerne, så det er tydelig den har noe for seg.

Jeg har sett andre løsninger der det er lagt opp relè fra bias-spenningen, slik at 300B ikke får B+ før de andre faktorene er på plass.

mvh Erland

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Jeg har begge deler i min EL34 forsterker. Både rele på B+ med 20 sek forsinkelse i forhold til glød og C-, samt en sikring på B+ rett etter filteret. Spesielt i byggefasen og de første ganger med strøm på var denne sikringen veldig nyttig. Releet fikk jeg fra Sophia Elec...(et eller annet rørforsterker firma)

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    I mine el 34 står en sikring etter filteret på b+ ingen forsinkelse her ingen trøbbel heller.
    vegard

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    Erland skrev:
    En god tanke det du har der.

I mine monoblokker har jeg lagt opp en 200mA sikring for jordingen fra trafo til B+ 300B..

Jeg har sett andre løsninger der det er lagt opp relè fra bias-spenningen, slik at 300B ikke får B+ før de andre faktorene er på plass.

mvh Erland

Da er det vel posisjon A som jeg bør bruke?
    mvh
    Sleiven

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn