Terraplane byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.294
    Sted
    '
    Du har 591V over en rekke av zenere som burde holdt ca 550V. Det er fra mitt ståsted hovedproblemet. Det er mulig disse zenerne ikke er mer nøyaktige, evt at det er varmt rundt dem?

Hvis du måler oppover hver av diodene (Z8-Z7-Z6-Z5), måler du da ca +10% for høy spenning over hver av dem eller er det en som skiller seg ut?

Hvis diodene i denne settingen gir konsekvent +10% for mye kan du jo redusere spenningsreferansen ved å bytte ut en av dem til en verdi ca 50V lavere (f eks Z7 fra 200V til 150V). Det burde få regulatoren til å fungere.

I usually recommend a minimum of 20-25V. You may have to adjust the voltage at the series zener diode string.

Jan E Veiset

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    jane skrev:
    Du har 591V over en rekke av zenere som burde holdt ca 550V. Det er fra mitt ståsted hovedproblemet. Det er mulig disse zenerne ikke er mer nøyaktige, evt at det er varmt rundt dem?

Hvis du måler oppover hver av diodene (Z8-Z7-Z6-Z5), måler du da ca +10% for høy spenning over hver av dem eller er det en som skiller seg ut?

Hvis diodene i denne settingen gir konsekvent +10% for mye kan du jo redusere spenningsreferansen ved å bytte ut en av dem til en verdi ca 50V lavere (f eks Z7 fra 200V til 150V). Det burde få regulatoren til å fungere.

I usually recommend a minimum of 20-25V. You may have to adjust the voltage at the series zener diode string.

Jan E Veiset
    Hei Jane

Nå ser det ut som vi har hul igennem som de sier her i DK ;)

Jeg målte opp hver diode når jeg kobla trafoen på 220V og resultatet ble:

106V, 103V, 216V og 161V

så de ligger alle sammen noe over.

Så pillet jeg ut 150V dioden i den ene regulatoren og monterte den istedet for 200V dioden på den andre.

Ved 557V etter choken ligger B+ på 537V, altså 20V over mosfeten.

Nå skal jeg sjekke det ut over noen dager med varierende spenning, men det virker lovende.

Jeg vil si tusen takk for din hjelp så langt, uten den hadde jeg ikke kommet langt ;)

Mvh Asbjørn

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei

Det ser ut som regulatoren fungerer fint nå. B+ skal opp litt opp, men nå som jeg forstår hvordan og hvorledes er det enkelt å trimme til.

Imidlertid så jeg når jeg pillet regulatoren fra hverandre at det var veldig brunt rundt loddepunktene til R5 og R6 som sitter parallelt med likeretterene. De er på 330 OHM, 2W

Er ikke det litt underlig at de motstandene blir så heftig varme?

Noen ideer om hva jeg kan gjøre for å overkomme problemet? Motstandene sitter rikig montert et stykke over printet.

Mvh Asbjørn

Asbjørn

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    Nightpuma skrev:
    Hei

Det ser ut som regulatoren fungerer fint nå. B+ skal opp litt opp, men nå som jeg forstår hvordan og hvorledes er det enkelt å trimme til.

Imidlertid så jeg når jeg pillet regulatoren fra hverandre at det var veldig brunt rundt loddepunktene til R5 og R6 som sitter parallelt med likeretterene. De er på 330 OHM, 2W

Er ikke det litt underlig at de motstandene blir så heftig varme?

Noen ideer om hva jeg kan gjøre for å overkomme problemet? Motstandene sitter rikig montert et stykke over printet.

Mvh Asbjørn

Asbjørn
    er R5/6 på 330 ohm er noe alvorlig galt . min partlsiste sier de skal være på 330 kilo-ohm

Jeg har kjøpt noen brukte PS10 og de er ikke brune noe sted,
    har dte skjedd noe når regulatiren ike virket som den skulle kanskje,
    Sjekk motstanden og installer den ande lengre fra printet, kan kanskje bedre kjølingen

Men dioden skulle ikke ha mye spenning over deg,men når den ikke leder er det (reversert) 1200Volt der, selv med kun 3,6 mA blir peak effekten på motstanden 4,5Watt. 0,7*4,5=ca 3, så 2Watt mostand er muligens i knappeste laget?

mvh
    Sleiven

Vedlegg

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei

Unskyld meg 330 KOHM selvsagt :-[

Den har blitt brun da regulatoren ikke virket.

Nå virker de fint begge to, selv om spenningen ligger litt lavt og de snerrer noe. Desstuen blir både mosfet, zenere og R5/R6 ganske varme. Jeg skal tune spenningen opp til 540-550V ved å erstatte en av 150V med 160-170V. Nå kan spenningen over mosfeten godt ligge på opp mot 30V, og det er vel litt høyt.

Så når det gjelder varme, er det vel litt tidlig å trekke noen konklusjoner, men jeg synes den regulatoren virker litt pinglete bygd. Og det er vel ikke så smart at mosfeten og zenerne ligger klemt sammen inni der. Jeg tenkte det ville være lurere og montere enten mosfeten eller zenerne utenpå printet.

Mvh Asbjørn

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    Nightpuma,,
    regulert psu vs ren choke psu..
    Jeg simulerte alternativene i LtSpice.. Har jeg simulert riktig så gjør regulatoren i Terraplane svært lite nytte. Faktisk blir den indre motstanden i strømforsyningen høyere med regulator enn uten!!! Har vondt for å tro det, men ved 100HZ har standard choke psu 6 ohms impedans,mens regulatoren har 80 ohm, ved 20Hz er det hhv 30 og 600.
    Mullig det er den siste kondensatoren som er avgjørende..
    Kanskje ikke så rart at leverandøren av trafo'ene mine sa at regulert PSU i klasse A forsterker er en reklamesak og mer markedsførering enn noe annet.. .. ørene dine har nok rett...

Jeg får vel skaffe deler til en standard psu også..

Sleiven

Vedlegg

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Interessant at du har simulert den. Jeg tror Welbornes beste var basic DRD, men så laga han Terraplane som egentlig var over the edge for å presse litt mer ut av sitronen. I mine ører spiller passiv supply bedre enn PS.10. Nesten like hurtig, men mer body og mer naturlig klang. Dessuten virker det som noe pinglete greier som på et eller annet tidspunkt kommer til å feile. En passiv supply med SS dioder spiller til Dovre faller ;D

Men når du har PS.10 for hånden er det da verdt å prøve de ut så du kan bestemme for deg selv, det er jo ikke sikkert vi har samme smag :)

Asbjørn

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn