Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.557
    Antall liker
    15.591
    Torget vurderinger
    2
    Forbrukerprioriteringer svinger fort. Pga avgifts- og fordelsordningene er Norge ikke et representativt marked for el-bil.
    I hjemmemarkedet sliter Tesla, og det forklarer nok også forsinkelser når det gjelder nye modeller. Siden man allerede anvender høykapasitets lithium-ion batterier er det lite å gå på i forbedringer av ytelse, men man kan få ned kostnadene ved å øke produksjonsvolumet. Det fordrer i neste omgang større etterspørsel enn dagens.
    Model S konfigurasjonen åpner muligheter for hurtig batteribytte, men forsøkene med samme ved Harris er avsluttet. P.t. taper Tesla penger på hver S som selges, og det samme gjelder for PD85. Slik sett må man se på merket som fortsatt i en såkapitalfase, og det forklarer utspillet om teknologideling, siden målet med denne var å øke volumet på enhetsproduksjon av, spesielt, batterienheter og styringsfunksjonene til samme.
    Uten betydelig økning i antallet enheter som bruker teknologien vil Tesla fortsette på feil side av lønnsomhet.

    Hva påvirker produksjonsvolumet - pluss og minus?

    Bilene er for dyre nå. (Som sagt, glem Norge)

    Teknologien fordrer bruk av en rekke "rare earth elements" som det er knapphet av og prisøkning på.

    Man ser, globalt, at el-bil ikke nødvendigvis betyr renere utslipp, bilene trenger energi og om denne produseres med kullkraft, fremfor vannkraft, solenergi, så flytter man egentlig bare utslippet fra bilen til energikilden. Likevel er det fordeler med el-biler, siden det er enklere å rense ved kilden enn i hver bil. Vi vet også at el-drift omsetter energi til fremdriftskraft mer effektivt enn tradisjonelle forbrenningsmotorer, der energitapet er stort. (Sløseri sammenlignet med el)

    Rekkeviddeangsten, selv om den i mange tilfeller er irrasjonell, har vært en bøyg. Denne forklarer det rare utspillet Musk kom med nylig - en ikke-nyhet som ble forsøkt lansert som et gjennombrudd. (Folk kjører langt kortere strekk enn de tror, men vil likevel ha rekkevidde Oslo-Bodø, virker det som. Man ser det samme når folk kjøper bil for å trekke båten til og fra vannet en gang i året)

    Tar vi et steg tilbake, og ser på hva fremtiden vil trenge, fremfor hva fortiden forteller oss om bruksadferd, er det liten tvil om at forbrenningsmotorens dager er talte. Forskere mener, i dypt alvor, at vi må/bør la 4/5 av KJENTE fossilreserver bli liggende, om vi skal klare togradersmålet. Hittil har vi fnyst av dette, men utviklingen på klimafronten er ikke god. Om vi gir blaffen i disse advarslene og anvender kjente reserver, pluss eventuelle nye funn, ser det dårlig ut - den erkjennelsen vil etterhvert synke inn.
    El-drift vil da tvinge seg fram - men man er naiv om man tror det ikke blir restriksjoner på transport, dersom alvoret i denne dynamikken til slutt går opp for oss. Restriksjoner på ytelse, bruk, energikilde og effekt. Teslas satsing på go-kart følelsen blir da muligens ikke det som vil bli prioritert.
    Forbrenningsmotorer vil bli brukt til hardt arbeid og ikke til å trekke personbiler bortetter veier.

    Selv er jeg, dessverre, av den tro at det skal mye til før vi innser at vi bør begrense bruken av fossile brensler. Livsstilen vi har vennet oss til er så sterkt knyttet til denne energikilden. Men leverandører av personlig mobilitet vil måtte utforske andre løsninger, og det vil være gunstig for el-bilindustrien. Forbedringer i utnyttelse av sol og vindkraft, bølge- og tidevannskraftverk er på vei; i tillegg til kategorien pumped storage hydroelectric (som tjener som batterier for lagring av fornybar kraft utenfor produksjonsperioder).

    Bilparken kommer til å se annerledes ut om ti år, fordelingen av teknologier kommer til å være en annen. I tillegg vil det nok også etterhvert komme reguleringer av adgangen til fri bruk av personbiler som vi ikke vil sette pris på, bortskjemte som vi er. Det er en grunn til at man nå vurderer å offisielt innføre en ny geologisk periode - Anthropocene - etter Holocene som vi befinner oss i. Menneskets bruk av jordens ressurser og biosfære er så sporsettende at vi er i ferd med å bli en del av planetens geologi.
    At det ikke kommer til å bli utslagsgivende på ressursforbruk er ønsketenkning. Og peker igjen på en omlegging til andre former for mobilitet enn dem vi har skjemt oss bort med.

    Små el-biler med angitt makshastighet og rimelig ytelse, som uttrykt ved f.eks. Leaf, er nok et klokere spor enn det Tesla er i, med batteripakker på et halvt tonn og ytelse inspirert av Lotus Elise chassiet man begynte med. Om noe, har vel merket gjort sitt for å gjøre el-drift mer attraktivt, men dagens vekt/ytelse er ikke løsningen fremtiden trenger.

    En amerikansk investeringbank kom til å oppsummere greit forleden: Enten halveres Tesla-aksjen, eller så blir den tidoblet.

    ;)
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Kurven ser litt skremmende ut dog.... minner litt om prisen på bitcoin. :)

    aksjer.jpg

    Men så mye de investerer i batteriproduksjon og ladernettverk, samt rå teknologiutvikling, får meg til å tenke at om de skulle slite med økonomien en gang i fremtiden så vil det være en eller annen gigant som kan kjøpe dem opp eller slå seg sammen med. De er nok kommet for å bli.

    Noen titusener her han fort bli en outsider i en langsiktig spareportefølje.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    P.t. taper Tesla penger på hver S som selges, og det samme gjelder for PD85.
    Bra innlegg, men et par småkommentarer: Tesla har en trivelig margin på hver bil som selges, men grunnen til at de fortsatt rapporterer underskudd er enorme kostnader til produktutvikling og fabrikkbygging. Bruttomarginen på 20-25 % per solgte bil er vel bare overgått av Porsche i bilindustrien. Men det er riktig at de fortsatt er i en voldsom vekstfase, så driftsresultat og kontantstrøm er negative.
    The Truth About Tesla's Gross Margin - Tesla Motors (NASDAQ:TSLA) | Seeking Alpha

    Teknologien fordrer bruk av en rekke "rare earth elements" som det er knapphet av og prisøkning på.
    Det er vel gårsdagens problem. For fire år siden var det mye oppstyr om dette, folk hamstret, prisene steg, nye gruver kom i drift, tilbudet økte, hamsterlagrene ble fulle, etterspørselen avtok, og prisene falt. Prisene er stort sett på 2010-nivå, før "krisen". Det er forøvrig knapt noen slike mineraler i en Tesla. Motoren er en induksjonsmotor med mengder av kobbertråd og kobberstenger, men ingen permanentmagneter med neodymium, dysprosium, osv. (Det er litt av hemmeligheten bak den voldsomme motoreffekten.) Toyota bruker derimot sånt i Prius.
    Question of the Week: What Happened to the Rare Earths Crisis? | MIT Technology Review
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    Tesla er i en liten skvis, premiumbiler med høy ytelse og god rekkevidde. Hvem vil ta dem alvorlig hvis de kommer med en bil av normal størrelse og "normale" ytelser? Premiumbilmarkedet vil da forsvinne for dem og Hvermansen foretrekker kjente produsenter.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    1.840
    Forsvant premiummarkedet for Audi fordi de selger normalprisede biler...?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ja, Audi, BMW, Mercedes etc. selger alle donaldbiler uten at det skader premiumsalget. Det viser bare at man er en komplett bilprodusent og ikke bare en nisjeleverandør.

    Ser ikke bort i fra at Tesla kommer med både varebiler, busser, lastebiler og motorsykler etterhvert.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    Forsvant premiummarkedet for Audi fordi de selger normalprisede biler...?
    Audi har alltid hatt mer eller mindre normalprisede biler i sitt utvalg. Det er først de siste 10-15 årene AUDI har blitt ansett som et premiummerke.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Forsvant premiummarkedet for Audi fordi de selger normalprisede biler...?
    Audi har alltid hatt mer eller mindre normalprisede biler i sitt utvalg. Det er først de siste 10-15 årene AUDI har blitt ansett som et premiummerke.
    Tesla har mye større ambisjoner enn å være kun et premiummerke. De modellene de til nå har lansert er kun som reklame å regne. Elektriske biler kommer til å erstatte eksosbiler i alle segmenter. Kan man lage en traust sedan som gruser de dedikerte supersportsbilene .. så har man bare bevist konseptet. Det er i det store og hele bare en liten parentes.

    Tesla Model S vil ikke være sota om 5 år. Men det vil heller aldri mer en dieselbil kunne bli.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    Sorry, Deph, Tesla gruser ikke supersportsbiler. Det at den er kjappest de første 200 meterene er ikke det samme som at den er en supersportsbil.
    Det begynner å bli noe religiøst over dine fantasier nå. ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tesla er i en liten skvis, premiumbiler med høy ytelse og god rekkevidde. Hvem vil ta dem alvorlig hvis de kommer med en bil av normal størrelse og "normale" ytelser? Premiumbilmarkedet vil da forsvinne for dem og Hvermansen foretrekker kjente produsenter.
    Tror ikke det, nei. Planen har hele tiden vært å gå etter segmenter som har vært tilstrekkelig betalingsvillige til å finansiere teknologiutviklingen for å være konkurransedyktige i neste segment. Først en sportsbil til $100k, så en premium sports sedan til $50k, og deretter en familiebil til $25k. Tallene har krøpet oppover etterhvert, men Model III og forskjellige spinoffs av den plattformen har hele tiden vært destinasjonen, Roadster og Model S/X nødvendige trinn på veien.

    Det er jo i 3-serie/A4-segmentet at BMW og Audi tjener mesteparten av pengene sine. En bil som Audi R8 er en "halo-car" som ikke behøver å selge veldig mange eksemplarer, men som bidrar til å selge flere A3 og A4. Etter at Model III er på veien, vil det nok også komme en ny Tesla Roadster for å skyve grensene fremover et trinn til.

    Skrevet i 2006:
    So, in short, the master plan is:
    - Build sports car
    - Use that money to build an affordable car
    - Use that money to build an even more affordable car
    - While doing above, also provide zero emission electric power generation options

    Don't tell anyone.
    The Secret Tesla Motors Master Plan (just between you and me)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.557
    Antall liker
    15.591
    Torget vurderinger
    2
    P.t. taper Tesla penger på hver S som selges, og det samme gjelder for PD85.
    Bra innlegg, men et par småkommentarer: Tesla har en trivelig margin på hver bil som selges, men grunnen til at de fortsatt rapporterer underskudd er enorme kostnader til produktutvikling og fabrikkbygging. Bruttomarginen på 20-25 % per solgte bil er vel bare overgått av Porsche i bilindustrien. Men det er riktig at de fortsatt er i en voldsom vekstfase, så driftsresultat og kontantstrøm er negative.
    The Truth About Tesla's Gross Margin - Tesla Motors (NASDAQ:TSLA) | Seeking Alpha

    Teknologien fordrer bruk av en rekke "rare earth elements" som det er knapphet av og prisøkning på.
    Det er vel gårsdagens problem. For fire år siden var det mye oppstyr om dette, folk hamstret, prisene steg, nye gruver kom i drift, tilbudet økte, hamsterlagrene ble fulle, etterspørselen avtok, og prisene falt. Prisene er stort sett på 2010-nivå, før "krisen". Det er forøvrig knapt noen slike mineraler i en Tesla. Motoren er en induksjonsmotor med mengder av kobbertråd og kobberstenger, men ingen permanentmagneter med neodymium, dysprosium, osv. (Det er litt av hemmeligheten bak den voldsomme motoreffekten.) Toyota bruker derimot sånt i Prius.
    Question of the Week: What Happened to the Rare Earths Crisis? | MIT Technology Review
    Superladernettverket, ladeteknologi o.l. er komponenter som er uadskillelige fra det overordnede tilbudet. Utlegg til disse må ses i forhold til enheter solgt. Uansett, som jeg skrev - selskapet er i såkapitalfasen enda; og som du skriver, betyr det gjerne mer penger ut enn inn. Står Tesla løpet er det ikke usannsynlig at tigangern ligger og lurer. De ville nok foretrukket at oljeprisen ikke var så lav som den er nå. Jeg åpnet innlegget ved å vise til forbrukernes rare beslutninger - nå skal man brått til å kjøpe bensinslukere igjen.

    Når det gjelder "rare earth metals" har Tesla en fordel i at man ikke har satset på DC og trenger magneter. Lithium kan man få fatt i på ulike vis, og regnes ikke som REM, men kineserne er blitt gnitne på sine forekomster, og vi bør tenke på at dagens bilpark på over en milliard forbrenningskjøretøy altså skal erstattes med EV. Det vil skape press på et tidspunkt der vi er i ferd med å skrape tønnene på en del av de ressursene vi trenger. (Alt skal jo omlegges i disse dager, etter fossile brensler festen)

    Jeg er fan av EVs og ønsker Tesla godt, men ser også at zero emissions ikke går opp, og at man står overfor en del utfordringer når det gjelder fortsatt fri ferdsel med motorkjøretøy etterhvert som årene går. Vi er på vei fra Reagans "there are no limits to growth" til "Ooops."
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Sorry, Deph, Tesla gruser ikke supersportsbiler. Det at den er kjappest de første 200 meterene er ikke det samme som at den er en supersportsbil.
    Det begynner å bli noe religiøst over dine fantasier nå. ;)
    Poenget er vel at det ikke er en sportsbil, og gir seg heller ikke ut for å være en, men en traust sedan. En elekrisk Ford Scorpio. En familiebil. Likevel peker den nese til 90cm høye italienske rakettbiler. Jeg finner litt humor i det.

    Går sikker fort lei superaks uansett, og kunne klart meg massevis med en s85d.

    Men noen ganger må man ikke ta livet så seriøst at man ikke kan legge til en strengt tatt unødvendig P i ny og ne.


    finner det ut på fredag.

    Kos deg i Volvoen :) (har hatt 3 av dem selv)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Vurderte selv uten P. Etter noen uker er det lett verdt 100k ekstra. Rett og slett usannsynlig morro og omtrent den eneste superbilwgenskapen man kan benytte deg av her til lands om man vil kjøre noenlunde lovlig og ikke risikere lappen. Hadde en liten lyskyssmatch mot en Porsche her om dagen. Enkel seier.

    For meg er aks fra 100 til 200 eller toppfart eller baneegenskaper fullstendig irrelevant siden jeg aldri benytter meg av det. Jeg finner det dog småkomisk at ganske standard BMWer leveres med bredere dekk enn tesla som tross alt skal plante nesten tre ganger så mange hestekrefter i asfalten.
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Edruelig og grei sammenfatning.

    [video=youtube;zTS4gY8UzSU]https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=zTS4gY8UzSU[/video]
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    Kos deg i Volvoen :) (har hatt 3 av dem selv)
    He-he, Volvoen er kun til transport. Skal jeg kose meg er det briten som gjelder. Som en kompis sa etter en kjøretur Helgeroa tur-retur; "Tenk å ha det så gøy uten å risikere lappen" Han kjørte Fiat 850 Sport Coupe, så du skjønner at det ikke er aks eller toppfart som gjorde kjøreopplevelsen.

    Kos deg med bussen, du. Har selv hatt 6-seter engang i tiden. :D

    (Noe helt annet, er det ikke litt ironisk å kalle bilen Tesla? DC-teknologi i en bil som er navnsatt etter mannen som nærmest oppfant AC?)
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.557
    Antall liker
    15.591
    Torget vurderinger
    2
    Omvendt, Tesla satser ikke på DC. 3-fas AC induksjon.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Batteriet er - rimelig nok - DC. Motoren er AC. Fun fact: den som nok fant opp den motoren først het Ferrari, men det navnet var på en måte opptatt....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Motoren i en Tesla er en trefase AC induksjonsmotor, helt etter Nikola Teslas patent. Motorprinsippet ble oppfunnet omtrent samtidig og uavhengig av Galileo Ferraris og Nikola Tesla. I bilen går likestrømmen fra batteriet til en inverter som mater motoren med variabel frekvens. (Hmmm, mon tro om de effekttransistorene kan brukes i utgangstrinnet på en forsterker...?)

    TeslaMotorBritishMuseum.JPG

    Tesla-Model-S-Motor-Windell-Oskay-copy.jpg

    http://en.wikipedia.org/wiki/Induction_motor
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.336
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Poenget er vel at det ikke er en sportsbil, og gir seg heller ikke ut for å være en, men en traust sedan. En elekrisk Ford Scorpio. En familiebil. Likevel peker den nese til 90cm høye italienske rakettbiler. Jeg finner litt humor i det.
    ...nesa er vel fremme de første meterne. Så forsvinner den italienske raketten (og masse annet) i første sving :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Det å bruke et eksempel med en dårlig sjåfør som bevis er ganske tynt. Mot en ny US bil til halve prisen er Tesla bak hele veien...

    Det er kun avgiftene som sørger for mye ytelse for pengene, men for all del, moro for alle som har den.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Akselerasjon er ikke alt. Det er andre egenskaper som vel så vesentlig for at en bil skal være sportslig og morsom å kjøre. Mitt inntrykk er at Tesla ikke scorer veldig godt her sammenlignet med premium fossilbiler selv i 6-800 000 klassen. Det er bare mitt inntrykk og sier ikke det er fasiten. Jeg har forsåvidt sansen for Tesla, men får også inntrykk også at bilen er noe hypet med overdrevet fokus på bare akselerasjon. Verkene setene eller støynivået er IMO akseptabelt, selv om førstnevnte ser nå ut til å ha kommet seg. Når man kommer i høyere priser som er sammenlignbart i andre land, så ville jeg tro forskjellen er stor sammenlignet med merker som f.eks Porsche. Da er det ikke overraskende at Tesla ikke selger så bra.

    Jeg synes også det er vanskelig å forsvare å kjøpe en slik bil økonomisk. Skal man først tenke økonomi og man klarer seg med mindre plass (noe de fleste gjør) så kan man kjøpe seg en importert Leaf til 200k (bruke leiebil til lengre turer), bytte den om 1-2 år i en ny versjon med dobbel rekkevidde og bytte den igjen 2 år senere i en enda ny elbil til 400k og fortsatt ha mye mer penger igjen i forhold til godt utstyrt Model S. I tillegg har man da biler med mindre service og reparasjonskostnader. En bil til 700-800k er veldig vanskelig å forsvare økonomisk.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Dersom teslavfaktisk ville konkurrere i sportsbilklassen hadde de puttet inn en girkasse . Det ville imidlertid være meningsløst. Tesals største problem er at kundene ikke innser hvor lite rekkevidde de faktisk trenger. Med dieselen min kan jeg kjøre nonstop fra Oslo til Mo i Rana eller deromkring. Men ingen gjør vel det?

    Jeg syest forøvrig det er smått fornøyelig at folk kjøper medium klasse BMW, Audi eller Mercedes og å gjør et poeng ur av 0-100 ikke er alt. Det er det ikke, men en midt på treet tysk fossilbil er ingen ting. Det er noen hundre tusen i avgifter for å kjøre noe som basicalliy er temmelig dølt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.557
    Antall liker
    15.591
    Torget vurderinger
    2
    @ orso
    Blir litt tullete kritikk. Husker første gang jeg kjørte e-bil med sømløs akselerasjon - magi.
    Tesla har kjørt full rulle på effekt, for å gi folk et kick, og leverer i tillegg litt space-age. En bil som oppdateres om natten, og kan lades fra solceller, om man vil, som gir adgang til superladere, osv.

    Dette er bra, og herlig for early adopters og innovatører. Spikrakt hva de er ute etter. Så får vi se om de klarer å åpne et normalmarked.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Som sagt: Teslas problem er at kundene ikke skjønner hva de faktisk trenger. I Norge betaler folk hundretusener i avgifter for biler som ellers i verden er regnet som dølle. En BMW med et par hundre hester er ikke kult, det er kun nordmenn som tror at det er det. Hvorfor kjøper noen Mercedes C-klasse for eksempel? Det er "vil ha en Mercedes men har ikke råd til en ordentlig en".

    En ting er avgiftene i Norge, men folk som kjenner noen som har
    Elbil skjønner etter hvert hvor lit en bil faktisk brukes i det daglige og så innser at bensintanken på 60 liter egentlig ikke har noen praktisk funksjon. Jeg kjenner mange mange mange som har tyske biler men aldri er på langtur.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Dersom teslavfaktisk ville konkurrere i sportsbilklassen hadde de puttet inn en girkasse . Det ville imidlertid være meningsløst. Tesals største problem er at kundene ikke innser hvor lite rekkevidde de faktisk trenger. Med dieselen min kan jeg kjøre nonstop fra Oslo til Mo i Rana eller deromkring. Men ingen gjør vel det?
    Jo, jeg gjør det. Kjører Trondheim-Trelleborg i en jafs for å ta ferge til kontinentet. Stort sett kjedelig vei fra Hamar til Trelleborg, så det er ikke mye grunn til å stoppe. Deretter Rostock-Praha på en tur (det er bare ca 60 mil på motorvei). Kjører også Trondheim-Vesterålen på en dag for å besøke familien der oppe.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Jada vi har fått med oss at du gjerne kjøre langt og lenge utenfor allfarvei og superladere og vil ha fleksen ved å kunne at en rute ingen har kjørt de siste 20 årene. Du kan godt la være å kjøpe elbil.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg syest forøvrig det er smått fornøyelig at folk kjøper medium klasse BMW, Audi eller Mercedes og å gjør et poeng ur av 0-100 ikke er alt. Det er det ikke, men en midt på treet tysk fossilbil er ingen ting. Det er noen hundre tusen i avgifter for å kjøre noe som basicalliy er temmelig dølt.
    Spørs vel hva man konkret sammenligner, men det er ikke min opplevelse. En liten BMW 1-serie med 150 kW eller høyere er vanvittig morsom å kjøre. Sammenlignet med den blir riktig nok også BMW 5-serien kjedelig og sedat.

    En 3-serien uten spesielt mye hestekrefter kjørte jeg rett etter prøvekjøring av Tesla og du må gjerne synes det er "smått fornøyelig", men jeg foretrakk også der BMWen. Det samme gjorde kameraten som var med meg. For meg kommer i alle fall akselerasjon, så sant den er noenlunde ok, et stykke bak av jeg synes er viktigst for at jeg synes bilen er god, komfortabel og morsom å kjøre.
    I motsetning til de fleste kabeltroende er derimot åpen for placebo og at jeg har blitt påvirket av bias :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Jeg har hatt Mercedes og BMW leiebiler det ikke finnes noe morsomt ved i alle fall, til tross for en voksen prislapp i Norge. Husk også på at de langt fleste neppe kjøper noe slikt for ytelsen men for creden blant venner og kjente. Kjernekunden i Norge er menn i krisealderen, det finnes ikke noe fornuftig ved valget.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jo, jeg gjør det. Kjører Trondheim-Trelleborg i en jafs for å ta ferge til kontinentet. Stort sett kjedelig vei fra Hamar til Trelleborg, så det er ikke mye grunn til å stoppe. Deretter Rostock-Praha på en tur (det er bare ca 60 mil på motorvei). Kjører også Trondheim-Vesterålen på en dag for å besøke familien der oppe.
    900-1000 km på 12-13 timer i ett strekk uten kaffepause, dopause, matpause eller drivstoffpause? Jaja, hver sin smak.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Jo, jeg gjør det. Kjører Trondheim-Trelleborg i en jafs for å ta ferge til kontinentet. Stort sett kjedelig vei fra Hamar til Trelleborg, så det er ikke mye grunn til å stoppe. Deretter Rostock-Praha på en tur (det er bare ca 60 mil på motorvei). Kjører også Trondheim-Vesterålen på en dag for å besøke familien der oppe.
    900-1000 km på 12-13 timer i ett strekk uten kaffepause, dopause, matpause eller drivstoffpause? Jaja, hver sin smak.
    Jeg stopper ikke for annet enn å slå lens de gangene jeg kjører alene til østlandet (67 mil), med norsk natur, kald drikke i hanskerommet og prima seter er det ikke noen grunn til å henge på en trist veikro.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    1.840
    Sitte en hel dag..? Så gode møbler har jeg ikke hjemme en gang.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.472
    Antall liker
    7.398
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Jeg gleder meg til den dagen el-biler størrelse Golf/Leaf/Passat med rekkevidde på ca 300 km vinter som sommer er på markedet, da skal je ha en å......... har allerede begynt og spare, regner med at i 2016/2017 så er de her.

    Ene naboen min har nettop fått sin nye Tesla med 4wd....... går som et lyn..... får jo snaut hikka før den er oppe i 100 km/t, stjernebussen min blir noe alvorlig parkert, eneste fattige trøsten er at jeg fremdeles sitter et godt hakk bedre i stjernebussen.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har hatt Mercedes og BMW leiebiler det ikke finnes noe morsomt ved i alle fall, til tross for en voksen prislapp i Norge. Husk også på at de langt fleste neppe kjøper noe slikt for ytelsen men for creden blant venner og kjente. Kjernekunden i Norge er menn i krisealderen, det finnes ikke noe fornuftig ved valget.
    Mercedes og BMW er vidt forskjellige biler å kjøre og kan ikke settes i samme bås. Mercedes har alltid handlet om komfort og standard utgavene har aldri vært spesielt sportslige. Litt endring har det skjedd de senere årene men ikke mye. Har aldri hatt noe stor opplevelse med Mercedes. Det er litt bestefar bil med en flott komfort.
    BMW er for meg noe helt annet og den klart morsomste bilen å kjøre av de tyske store premium merkene. Selv om det garantert finnes de som kjøper en slik bil for cred, så er det nok også mange som kjøper utifra kjøreegenskaper.

    Skal også nevnes at jo større bilen er, jo mer taper den gjerne på sportslige egenskaper uavhengig av merke. Teslaen er en veldig stor og tung bil.
    Litt av det samme har man i forholdet mellom BMW i8 og en mindre Porsche 911. Jeg er ikke tvil om at Porschen er morsommere å kjøre.

    Vi er alle forskjellige, men for min del blir typen dragrace konkurranser fullstendige uvesentlig i hva som er den beste bilen å kjøre. Enten det er 0-100 eller høyere i fartsgrense. Veigrep, hvordan den tar svingene og veifølelse er langt viktigere. Super akselerasjon er mer enn bonus, men har bilen bra med hestekrefter så er det i grunnen godt nok.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Det spesielle med Norge er at avstanden mellom transportmiddel fra a til b og morsom bil blir veldig stor. Så man ender stort sett opp med å betale veldig mye for noe som er ganske kjipt. At bilen har kostet ganske mye i Norge er ikke det samme som at det er kult eller veldig spennende.

    Men viktig å ha fete dekk til og fra butikken eller i køen til hytta, det sier jo seg selv.

    Min forrige bil var en Skoda superb. For et par hundre tusen til kunne jeg fått en lavende versjon av en tysk bil, men hva er egentlig vitsen? Ville aldri betalt 800k for en fossilbil i Norge, men for en tesla fremstår det som en ok deal. Etter prisoppgangen som følge av sterkere USD hadde jeg dog hatt mine tvil.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.039
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Og hvorfor skulle man egentlig finne på å kjøre Oslo-Falun tur-retur på samme dag, seks timer non-stop hver vei uten tid til en halvtimes spisepause ca halvveis? Det er jo dyreplageri. Sjåføren går tom for strøm før bilen.
    Med en komfortabel/engasjerende bil og miste man spiser i bilen, er det ikke noe problem å kjøre seks timer i strekk.
     

    RoyVidar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    54
    Sted
    Sandefjord
    Og hvorfor skulle man egentlig finne på å kjøre Oslo-Falun tur-retur på samme dag, seks timer non-stop hver vei uten tid til en halvtimes spisepause ca halvveis? Det er jo dyreplageri. Sjåføren går tom for strøm før bilen.
    Med en komfortabel/engasjerende bil og miste man spiser i bilen, er det ikke noe problem å kjøre seks timer i strekk.
    Trenger ikke spesielt fancy bil engang - jeg kjørte en gang Sandefjord - Ålesund med ett eneste stopp for å fylle bensin og kaffe, og slippe ut litt væske - og det var med en Lada 1200, som hadde seter som passet min kropp helt fortreffelig :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Men når rekkevidden er 40 mil er det jo viktig å argumentere for veikroers fortreffelighet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn