Test av MC

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.788
Antall liker
3.272
Torget vurderinger
0
Er blitt tipset om å prøve MC fordi jeg har for mange MM.
Er det noen som har anledning til å ta en tur med egen MC
for en liten lytterunde en av de neste dagene i påsken for
sammenligning og vurdering?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.731
Antall liker
10.154
Torget vurderinger
2
Jeg la ut noen sekunders sammenligning av et MM system og MC system , det er ikke en god test men ikke øredøvende forskjeller heller. Men på andre stykker syns jeg MM kan ha litt for grove sibilianter i forhold til MC , må nok sammenligne på samme arm og system for å være sikker.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.788
Antall liker
3.272
Torget vurderinger
0
Jeg la ut noen sekunders sammenligning av et MM system og MC system , det er ikke en god test men ikke øredøvende forskjeller heller. Men på andre stykker syns jeg MM kan ha litt for grove sibilianter i forhold til MC , må nok sammenligne på samme arm og system for å være sikker.
Det er lettere å sammenligne forskjellige cartridge med 3 like spillere.......og 3 like pressinger......som det etterhvert har ballet på seg her 👍

IMG_20230217_165452_1024.jpg
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.731
Antall liker
10.154
Torget vurderinger
2
Jeg driver og tar opptak og zappe mellom opptakene, men problemet er at jeg ikke orker bytte PU på SME V pga fast hodeskall…så jeg får ikke sammenlignet på deb beste spilleren,har bare en plastikk Sony 212 som har utbyttbart hodeskall…
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.853
Antall liker
8.171
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det å ha ein pickuparm med gode, gamle SME-fatninga er ein stor fordel når pickupar skal samanliknast, Men det finnest alternativ. Eg brukar Kuzma-arm, som har utskiftbart pickuphus med betre fatning enn SME, men shella er svinedyre. Eit anna alternativ for pickupskift på 10 sekund er VPI JMW-armane, der du nappar av heile armrøret med lodd og alt, løyser ein liten plugg med leidningane, og set på den andre armen. Dette går så fort at du heilt fint hugsar lydsignaturen til neste alternativ. Diverre veks heller ikkje denne armløysinga inn i himmelen, det manglar mykje før JMW 9 kan reknast med i pickuparmane sin fyrstedivisjon. Men finn du rette pickup (Dynavector eller Benz går veldig bra) får du det likevel triveleg.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.788
Antall liker
3.272
Torget vurderinger
0
........så jeg får ikke sammenlignet på deb beste spilleren,har bare en plastikk Sony 212 som har utbyttbart hodeskall…
Det fine med målinger er man får bekreftet hva som kommer ut av signalene uansett hvilket eksotisk materiale eller
type plastikk som bestanddeler i en vinylspiller fra den tiden da produktene fikk fokus på ytelse...... 👍
 
Topp Bunn