Test av trelim

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.607
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Fine Woodworking Magazine har visst testet bruddstyrken til flere populære trelimtyper, konklusjonen finnes her:
http://www.audiojunkies.com/blog/346
For å lese hele artikkelen hos FWM må du være registrert. Tenkte bare jeg skulle vise linken.

Bernt K

O

OldBoy

Gjest
Jeg er ikke medlem, så jeg får dessverre ikke lest artikkelen du henviser til. Men jeg har hørt at trelim ikke trenger å være mer enn akkurat litt sterkere enn de materialene som skal limes. Noe som stemmer godt med egne erfaringer: Når limte trematerialer "går i oppløsning", er det ikke limet som er problemet, men treet. Særlig gjelder dette populære hi-fi-materialer som MDF, sponplater og kryssfiner. Unntatt naturligvis i de tilfellene man har hatt for lite lim på eller har fått fett eller skitt på på kontaktflatene, og har fått svakheter av den grunn.

Strengt tatt burde vel trelim være litt elastisk, slik at det kan avlaste de bevegelser og spenninger man ofte får i trematerialer som konsekvens av stadig krymping og svelling i takt med variasjoner i luftfuktigheten.

SvSig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
29
Sted
Vaksdal
Jeg vet ikke hvor aktuell denne testen vil være for norske forhold. Jeg har abonnert på bladet i mange år, og min store frustrasjon er at mange av de produktene som omtales i bladet ikke er spesielt lette å få tak i her til lands. Å importere trelim fra utlandet er vel for veldig spesielt interesserte......

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
23
Sted
Lillestrøm
Jeg tror ikke det er problemer å relatere resultatene til lim som er i butikkene her hjemme. PVA lim er "snekkerlim" enten det heter Casco eller Titebond o.l.
Stort sett det enkleste og beste til det meste av tre.

Svein.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.607
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
PVA type 1: Vannfast snekkerlim
PVA: Vanlig "hvitlim"
Epoxy: Epoxy
Hide glue: Hornlim
Polyurethane/ Gorilla: Polyuretan
Flytende hornlim kan jeg ikke erindre å ha sett på OBS.

Bernt K

SvSig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
29
Sted
Vaksdal
Jaja, jeg holder meg til den vanlige Cascoen. Det er et helt greit lim til de fleste bruksområder så lenge man holder seg innendørs. Jeg tror det er viktigere at limet ikke blir for gammelt etter at det er åpnet enn hva slags type lim man bruker.

Hvis det er interesse for det kan jeg prøve å gjengi det viktigste fra testen her, den sto på trykk i forrige nummer av Fine Woodworking.

Sveinung

Topp Bunn