I mars overrasket B&O med å lansere to nye hodetelefoner i toppklassen. Den siste overrasket mer enn den første og nå har vi hatt den største overraskelsen Beoplay Portal på test.
Det startet egentlig på sensommeren, da Bang & Olufsen lanserte den nye jubileumsmodellen H95. Den sprengte alle prisrekorder for trådløse hodetelefoner med en prislapp på 8.750,- og overgikk prisen på det som frem til da hadde vært toppmodellen med 75%. Men samtidig er det viktig å huske at prisen tross alt bare pirker borti den laveste delen av det som er HighEnd-segmentet blant kablede hodetelefoner.
Lanseringen av H95 etterlot en tvil om at denne modellen skulle overta rollen til H9 som den nye toppmodellen, og at H9 som nå har kommet i sin tredje generasjon skulle få en rolig pensjonisttilværelse. Men i mars kom den nye duoen, med det som ved første øyekast kunne se ut som et par eneggede tvillinger som skulle ta over rollen som delte nestledere i Beoplay-familien. Det minnet ikke så rent lite om situasjonen man har hatt i enkelte politiske partier med to nestledere under toppsjefen.
Beoplay HX og Portal
Etter hvert skulle det vise seg at disse tilsynelatende tvillingene ikke er så enegget likevel, og kanskje er de ikke engang søsken, men snarere fetter og kusine? Det er i hvert fall en del egenskaper som skiller dem klart fra hverandre, og selv om jeg i forkant dristet meg til å gjette at lyden er lik på de to modellene, har jeg nå mistanke om at de er litt ulikt tunet. Mer om det senere.
En annen feiltakelse jeg gjorde i nyhetsartikkelen for Portal var at jeg overså en egentlig veldig åpenbar designforskjell, ved at den lettere ikoniske asymmetriske bøylen som sørger for tilting av øreklokkene er droppet på Portal. Også dette kommer vi tilbake til.
Designed for Xbox
Mens Beoplay HX har en temmelig klassisk profilering som en eksklusiv premium hodetelefon for musikklytting, har B&O valgt å profilere Portal som en gaming hodetelefon. Og for omverdenen startet det hele den 8. juni i fjor, da Bang & Olufsen la ut en pressemelding som fortalte at de hadde inngått et partnerskap med Microsoft om å utvikle audioløsninger spesielt tilpasset Xbox, inklusiv Designed for Xbox funksjonalitet som hadde som formål å sikre sømløs tilkobling og forbedret brukeropplevelse.
Og det er resultatet av dette samarbeidet som ble presentert i slutten av mars i år, da B&O lanserte hodetelefonene Beoplay Portal under vignetten «Engineered for gaming. Designed for life». I utgangspunktet er denne profileringen litt dristig sett fra B&O sitt ståsted. For det er ingen tvil om at det i utgangspunktet er en mismatch mellom en typisk gamer og det klassiske kundegrunnlaget for B&O sine premium hodetelefoner. Dette blir også tydeliggjort gjennom prisen på Portal på 5.399,-omtrent det samme som for en Xbox series X. Og hodetelefoner med Xbox-kompatibilitet får du fra rundt tusenlappen.
Men da må vil løfte blikket litt for å se hva som var Microsoft sitt utgangspunkt for å gå til nettopp Bang & Olufsen. Det var neppe for at de skulle lage en volummodell som kunne konkurrere prismessig med de rimeligste modellene, men for at de skulle lage et alternativ i premiumsegmentet, for brukere som både setter pris på utsøkt finish og design, og som i tillegg har audiofile tendenser.....
Les hele testen av Beoplay Portal i Audiophile.no