TEST: Bowers & Wilkins PI5 S2 – i skyggen av kongen?

b&W-PI5-S2 (5 of 14).jpg

Bowers & Wilkins har lansert 2. generasjon av sine trådløse øreplugger. Denne gangen har vi hatt den rimeligste modellen på en grundig test.

For to år siden lanserte B&W sine to første helt trådløse øreplugger. Og etter å ha testet toppmodellen PI7 ga den et så sterkt inntrykk at den fremdeles snart to år senere står alene på toppen av pallen blant trådløse øreplugger i den øvelsen som gjelder over alle andre – lydkvalitet. De er så sterke at de puster Sennheiser sine kablede modeller IE 300 i nakken.

I januar i år kom oppdaterte utgaver av PI5 og PI7, og med tilleggsbenevnelsen S2 følger disse oppgraderingene kjente spor fra B&W – i det minste hva modellbenevnelse angår. Jeg var tidlig oppmerksom på at disse oppgraderingene handler om batteri, blåtann og farger, og at lyden var uendret fra de opprinnelige modellene. Og da jeg fikk en henvendelse fra Bowers & Wilkins om å teste en av dem, falt valget ubesværet på PI5 S2, siden jeg allerede hadde testet B&W PI7.

Det er likevel en annen på S2-modellene og de opprinnelige PI5 og PI7. For mens det var seksten hundrelapper i prisforskjell mellom PI5 og PI7 på lanseringstidspunktet, er differansen nå bare 700,-. Pi7 S2 har fått prisen redusert til 3.998,-, mens prisen på PI5 S2 har økt til 3.299,-. Dette gjør at PI5 S2 får en krevende oppgave med å oppfylle forventningene om en ytelse som puster PI7 (S2) i nakken. Vi får se hvordan det går etter hvert.

TERRENGET
Vi har allerede nevnt Flaggskipmodellen PI7 S2 som ligger «bare» 700,- høyere i pris, og dermed utgjør en seriøs konkurrent. Og selv om 3.298,- for få år siden ble regnet som en spesielt høy pris for trådløse øreplugger, har det etter hvert dukket opp ganske mange konkurrerende modeller som befinner seg i nærheten av denne prisen.

B&O er alltid naturlig å gløtte mot når det gjelder konkurrenter i premium-segmentet, og her finner vi Beoplay EQ som vi testet for et og et halvt år siden, og den nyere Beoplay EX. Begge disse modellene hadde en prislapp på lanseringstidspunkt som lå en liten tusenlapp høyere enn PI5 S2.

Bose har også en modell som vi har testet tidligere i vinter – QuietComfort Earbuds II: disse ligger i utgangspunktet tre hundrelapper lavere i pris enn B&W PI5 S2, og er en interessant kandidat som er vanskelig å slå på ANC, men som ikke er helt på høyde med de aller beste når det kommer til lydkvalitet.

Og så er det vel uunngåelig å nevne Apple AirPods Pro (2. gen.). Jeg har ikke prøvd disse selv, men de får mye bra omtale rundt omkring....

Les hele testen av B&W PI5 S2 i Audiophile.no

b&W-PI5-S2 (3 of 14).jpg

Kommentarer

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
1.237
Link til alle artikler
471
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
PLATESMAKING 1125 – kupp på oppløpssiden

PLATESMAKING 1125 – kupp på oppløpssiden

• 0
I denne helgens platesmaking skjedde noe tilsvarende til det som skjedde forrige helg. Jeg hadde i nesten en hel uke bestemt meg for at det var Paavo Järvi sin fantastiske Mahler-tolking som...
Fortsett
Audiophile.no
PLATESMAKING: Fire 70-tallshelter og et lite storband

PLATESMAKING: Fire 70-tallshelter og et lite storband

• 13
I dagens Platesmaking er det mye musikk fra helter som hadde sin storhetstid på 70-tallet. Bortsett fra en utgivelse, som har hentet musikalsk materiale fra middelalderen og gjort noe veldig...
Fortsett
Audiophile.no
PLATESMAKING: 1.000 UK Artists - Is This What We Want?

PLATESMAKING: 1.000 UK Artists - Is This What We Want?

• 0
Denne uken faller jeg delvis tilbake til gamle synder. Men jeg har en god grunn, og det er at jeg har valgt en utgivelse som «Ukens Plate» som egentlig ikke er noe å skrive hjem om. Ikke...
Fortsett
Audiophile.no
ÅRET SOM GJEKK – STIG ARNE SI DAGBOK JANUAR 2025

ÅRET SOM GJEKK – STIG ARNE SI DAGBOK JANUAR 2025

• 1
Dempematerial som fyk rundt i stova, ny dac, høgtalarar, forsterkarar og platespelarar frå golv til tak. Og nokre øl før å roa ned att. Fyrst litt Ztigosofi: I den store samanhengen var 2024...
Fortsett
Audiophile.no
Ravnen D50 – ny DAC fra Hegel

Ravnen D50 – ny DAC fra Hegel

• 6
Hegel har lansert en helt ny DAC, den første helt nye frittstående på over 12 år. Hegel D50 har fått tilnavnet Ravnen, og det har en grunn… Hegel har nettopp lansert en helt ny DAC, og forrige...
Fortsett
Audiophile.no
QUAD 33 og 303 - Norgespremiere på Oslo HiFi Show 2025

QUAD 33 og 303 - Norgespremiere på Oslo HiFi Show 2025

• 0
Det ikoniske forsterkersettet QUAD 33 og 303 har kommet i ny tapning, og nå får vi en norgeslansering på Oslo HiFi Show mot slutten av mars. I 1967 konsturerte Peter Walker et av de mest ikoniske...
Fortsett
Topp Bunn