TEST: Dragonfly Cobalt – den største øyenstikkeren i familien Dragonfly

Dragonfly-familien-6.jpg


Sommeren 2019 ble Audioquest sitt nye flaggskip blant lomme-DACer lansert. Audiophile.no har testet Cobalt, og sammenlignet den med de to mindre modellene Dragonfly Black og Red.

Da Dragonfly Cobalt ble lansert i juli 2019 skrev vi om den her. Og i og med at jeg har hatt både Black og Red i stallen en tid ble det vanskelig å la være å utforske hva det nye flaggskipet Cobalt kan bidra med.

Dragonfly Black 1.5

Den minste, eller rettere sagt rimeligste modellen heter Dragonfly Black, og den testet jeg våren 2017. Den kostet nesten ingen ting da, og den koster nesten det samme nå – 1.098,- kroner. Et skikkelig kupp av en lomme-DAC og hodetelefonforsterker, som attpåtil etter hvert har dekoding av MQA på menyen. Eller skal vi kalle det oppakking?

Testeksemplaret av Dragonfly Black 1.5 var selveiet, og etter hvert tok 3-fots syken overhånd. Jeg måtte teste hva Dragonfly Red var i stand til, og i samme handelen fikk jeg med en Jitterbug, denne magiske dingsen som skribentkollega Stig Arne småharsellerte med i en av hans utallige dagboknotater.

Dragonfly Red

Dragonfly Red er et ganske solid hakk hvassere enn Black, og særlig gjelder det for den integrerte hodetelefonforsterkeren. Utvendig er den dønn identisk med Black, bortsett selvfølgelig fra farger. Men det er som kjent de innvendige kvalitetene som teller, og her er det er betydelig mer ork i Dragonfly Red enn i Dragonfly Black, særlig hvis det er litt krevende hodetelefoner den skal dra. Jeg har en iCan Nano hodetelefonforsterker fra iFi Audio som benyttes i litt stasjonære situasjoner. Den kommer langt mer til nytte i kombinasjon med Dragonfly Black enn med Draonfly Red. Men den er fremdeles et klart nyttig supplement også til Red, sånn at denne kan fungere som en ren DAC. Red er også klar mer detaljert enn Black, men samtidig har den ganske musikalske kvaliteter. Ingen åpenbart analytisk DAC, med andre ord.

Det er fristende å sammenligne Dragonfly Red med Apogee Groove, som jeg testet for fire år siden. De har omtrent samme størrelse, mens prisen er 1.500 høyere for Apogee – i hvert fall var den det da. Lyden sånn jeg husker den var derimot neppe bedre på Apogee enn på Dragonfly Red. Og karakteren var heller ikke så veldig ulik. Men Apogee hadde den betydelige haken at den ikke greier seg med den strømmen den kan få fra en iPhone. Derfor har den heller ingen driver for iOS. Soleklar seier til Dragonfly, med andre ord.

Audioquest Dragonfly Red koster 2.098,-.

Audioquest Dragonfly Cobalt.

Så har vi da omsider kommet til hovedattraksjonen – Dragonfly Cobalt. Dette nye flaggskipet koster 1.100,- mer enn den tidligere toppmodellen. Hvis jeg skulle lage en forbedring av en suksessrik toppmodell, ville jeg sett meg om etter forsiktige forbedringer av enkelte komponenter, men ellers beholdt det aller meste. Litt inspirert av den gamle floskelen never change a winning team. Audioquest er visst skrudd sammen litt annerledes, for ikke bare er det aller meste av innmaten byttet ut – også eksteriøret er egentlig dramatiske endret, selv om størrelsen bare har blitt litt mindre.....

Les hele testen av Dragonfly Cobalt i Audiophile.no
Dragonfly-familien-8.jpg
 

Kommentarer

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
981
Link til alle artikler
407
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

  • 0
I dag har Bowers & Wilkins lansert 3 Signature-modeller i 700 S3-serien. Det dreier seg om de to toppmodellene i henholdsvis stativ og gulvstående utførelse. Og i tillegg har de for første gang i...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz 2024 laurdag og sundag

Vossajazz 2024 laurdag og sundag

  • 0
Eg gjer Hanna Paulsberg sine ord etter Tingingsverket laurdag til mine: “Do you Want my job? Do you want the hassle? Nei, det vil du neppe, men no er jobben gjort: Resten av Vossajazz 2024...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

  • 9
Bowers & Wilkins lanserte 600 S3 i fjor sommer, en serie som består av tre stereomodeller og en senterhøyttaler. Vi har hatt den største stativmodellen på en svært grundig test, og tar samtidig et...
Fortsett
Audiophile.no
Oslo HiFi Show 2024 - Messerapport

Oslo HiFi Show 2024 - Messerapport

  • 2
Forrige helg var det to interessante HiFi-arrangement i hovedstadsområdet. Vi snakker om Oslo HiFi Show 2024 i Asker, og VårPuls 2024 hos Oslo Hifi Center i Oslo sentrum. Audiophile.no avla Oslo...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz - i lys loge!

Vossajazz - i lys loge!

  • 0
Ja folkens det er Vossajazz att, eg har alt skrive ei lita påminning i februar-dagboka. Opningskonserten er kl. 6 i Vossasalen på Park Hotel med Øyunn, dvs Siv Øyunn Kjenstad, om få timar når eg...
Fortsett
Audiophile.no
Problem og tonekontrollar – Stig Arne si dagbok for februar 2024

Problem og tonekontrollar – Stig Arne si dagbok for februar 2024

  • 2
Denne gongen om mekaniske svakheiter, oppklaring av mistydingar, og Vossajazz. Og 5 øl frå KINN. Audioquest Red og Cobalt DAC problem Eg har lodda Red ei gong, og no slutta han atter å fungera...
Fortsett
Topp Bunn