TEST: Huawei FreeBuds Studio - et vinnerkonsept på første forsøk

HFBS-6.jpg


I slutten av oktober dukket det uventet opp et par trådløse overhead hodetelefoner i forbindelse med lanseringen av Huawei sin Mate 40-serie med mobiltelefoner. Navnet er FreeBuds Studio, og vi har fått muligheten for en grundig test av hva disse nykommerne er gode for.

Da Mate 40-serien ble lansert den 22. oktober var det mange andre produkter som fanget vår interesse. Vi benyttet anledningen til å kalle det dessertbordet, men det var egentlig tilstrekkelig mange godbiter til at de mest lydinteresserte av oss like gjerne kunne kalt det hovedrett nr. 2.

En av disse produktene var hodetelefonene FreeBuds Studio, og jeg må innrømme at jeg ikke så dem komme. På en annen side burde de ikke komme som en veldig stor overraskelse, for Huawei har allerede varmet skikkelig godt opp i sektoren øreplugger, og vi har allerede fått fornøyelsen av å teste tre av dem – De AirPods-inspirerte FreeBuds 3, den lukkede varianten FreeBuds 3i, og AirPods Pro-killeren FreeBuds Pro. Og dette har vært en reise der det har vært interessant å følge utviklingen, ikke minst innen støykansellering. Og nettopp den reisen burde vel strengt tatt gitt forståelsen for at Huawei ville utnytte den ervervede kompetansen til å produsere fullskala hodetelefoner. Og så kan man uansett være spent på om dette første fullskalaforsøket er overlesset med barnesykdommer.

FreeBuds Studio

Med Huawei sin historikk er det ikke sannsynlig at de brukte nevneverdig mange kalorier på å klekke ut de nye hodetelefonene sitt fornavn. FreeBuds er allerede godt innarbeidet, og dessuten peker det ertende på hovedkonkurrenten sine øreplugger. Da er det større grunn til å dvele litt ved etternavnet, for som mange av våre lesere vil være klar over var AirPods Studio en godt etablert arbeidstittel på de hodetelefonene Apple har hatt i horisonten i uminnelige tider, og som omsider dukket opp i forrige uke med et helt nytt og overraskende navn i AirPods Max. Om denne plutselige navneendringen er en følge av Huawei FreeBuds Studio, eller for den del om Huawei sitt navnevalg var helt tilfeldig får vi aldre vite helt sikkert. Men du verden så morsomt det er å konspirere litt…

Jaktterrenget

Under den internasjonale lanseringen der Richard Wu ledet forestillingen ble FreeBuds Studio lansert til en pris av 299 Euro. Det fikk pessimistene blant oss til å frykte at prisen i Norge ville lande på 3.490,-, mens optimistene som håpet på en pris rett under tretusenlappen viste seg å få rett.

Dermed plasserer FreeBuds Studio seg i det som må defineres som nedre del av Premiumsegmentet for trådløse hodetelefoner med ANC. Dette er et segment som domineres av Bose og Sony sine toppmodeller i kategorien, i hvert fall for de delen av markedet som er minst like opptatt av fremragende støykansellering som av utsøkt lydkvalitet. Og av disse to er det vel etter hvert Sony WH-1000XM4 som har fått status som en slags konge på haugen i den grad at man kan bli litt bekymret over en viss ekkokammereffekt i HIFI-pressen. Det er ellers ganske åpenbart at Huawei har hatt nettopp Sony og Bose som hovedkonkurrenter når de nå lanserer en helt ny hodetelefon.

Og før vi begynner med mer dyptpløyende beskrivelser av jaktterrenget er det viktig at vi understreker at vi har bare begrenser oss til trådløse hodetelefoner, for hvis vi også tar med de audiofile, kablede hodetelefoner er det helt andre aktører som dominerer. Og ikke minst andre- og høyere prisgrenser som gjelder. Her kan vi fort blåse av over en halv million, i hvert fall dersom vi lar oss forføre av Koss sitt flaggskip.

Så hvis vi igjen roer oss ned til det trådløse segmentet og flytter blikket over på den delen av markedet som verdsetter utmerket lydgjengivelse høyere enn ultimat støykansellering, er det andre aktører som dominerer. Mine personlige favoritter har til nå vært JBL Club One og Beoplay H9(i), og da med førstnevnte som min desiderte favoritt og referanse på grunn av en suveren bassgjengivelse. Og i tillegg vet jeg at skribentkollega Arve fikk en svært god relasjon til Shure AONIC 50 tidligere i år da han testet dem. Og dette er hodetelefoner som også skal puste Sony i nakken når det gjelder ANC.

Og så har vi selvfølgelig de to nyest ankomne som på uforskammet vis fullstendig bryter de uskrevne prisgrensene for trådløse ANC-hodetelefoner. Dette er eksklusive Premiummodeller som vi dessverre ikke har fått mulighet til å teste foreløpig. Vi snakker selvfølgelig om Beoplay H95 til kr. 8.750,- og Apple AirPlay Max til 6.990,-. Mange skriker over seg over at de har blitt for dyre, mens det kanskje er like fruktbart å vinkle det som at det kan være på tide at noen tør å legge seg i et høyere prissjikt med forhåpentligvis dertil hørende kvalitetsøkning (?)

Men i og med at FreeBuds Studio befinner seg i nedre del av Premiumsegmentet prismessig er det også relevant å se på hvordan de hevder seg mot mindre påkostede modeller, som Beoplay H4 som jeg har et eksemplar av fra første generasjon, og som kom i fornyet utgave for et drøyt år siden. Og Denon AH-GC30 som jeg testet for halvannet år siden.

Les hele testen av Huawei FreeBuds Studio hos Audiophile.no
HFBS-10.jpg
 

Kommentarer

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
994
Link til alle artikler
413
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Beosystem 9000c – ny gjenskapt klassiker fra Bang & Olufsen

Beosystem 9000c – ny gjenskapt klassiker fra Bang & Olufsen

  • 0
' I dag har Bang &B Olufsen lette på sløret for en ny klassiker. Beosystem 9000c er en oppfølger til Beogram 4000c, som kom høsten 2020. Bang & Olufsen vi få muligheten til å feire 100-års...
Fortsett
Audiophile.no
Tre historiske kassettspelarar – Stig Arne si dagbok Mars 2024

Tre historiske kassettspelarar – Stig Arne si dagbok Mars 2024

  • 0
Eg har prøvd ut tre gamle kassettspelarar. Har da rabla, eller er dette heilt i tråd med tidsanden? Om ikkje anna kan du sjekka ølspalten. KASETTMEDIET Eg må nesten be om orsaking på førehand...
Fortsett
Audiophile.no
Linn 360 revisited – Back in Black i Vibes gate 13

Linn 360 revisited – Back in Black i Vibes gate 13

  • 0
I går den 18. april fikk vi vår tredje seanse med Linn sine nye flaggskiphøyttalere. Og i likhet med forrige seanse for et halvår siden var det den passive versjonen med aktive basser vi lyttet...
Fortsett
Audiophile.no
Thalia V2024 – Forbedret håndlaget innstegsmodell fra Erzetich

Thalia V2024 – Forbedret håndlaget innstegsmodell fra Erzetich

  • 0
Blaz Erzetich har sendt oss en melding om at de lanserer en forbedret utgave av sine rimeligste håndlagede hodetelefoner. Den nye modellen heter V2024, og skal ha mange forbedringer. Erzetich...
Fortsett
Audiophile.no
X Diamond Signature Edition – ny raffinert toppmodell fra Estelon

X Diamond Signature Edition – ny raffinert toppmodell fra Estelon

  • 2
Classics-serien til Estelon er den desidert mest omfangsrike serien, der vi finner de aller fleste modellene. Og toppmodellen i Classics-serien har nettopp fått en Signature Edition med svært...
Fortsett
Audiophile.no
Platesmaking 1-24, på 8. påskedag. Bare norsk, i grenseland mellom det meste.

Platesmaking 1-24, på 8. påskedag. Bare norsk, i grenseland mellom det meste.

  • 0
På nytt har det gått alt for lang tid siden forrige platesmaking. Og atter en gang lover jeg at det ikke skal bli like lang tid til neste korsvei. I mellomtiden kan dere kose dere med et helnorsk...
Fortsett
Topp Bunn