TEST: JBL Club One - Hodetelefonene som spiser dypbass til frokost

JBL-Club_One-1-2.jpg


JBL har nettopp lansert tre nye hodetelefoner i Club-serien. Jeg har hatt toppmodellen Club One på en solid testrunde.

Da James Bullough Lansing ble født for snart 120 år siden ante han lite om hvilke spor han skulle etterlate seg. Strengt tatt ante han vel fint lite om noe i det hele tatt på det tidspunktet, men like fullt er selskapene Altec Lansing og JBL er oppkalt etter James, begge selskapene høyt profilerte HiFi-produsenter med hovedvekt på høyttalere. Altec Lansing oppsto i 1927, og da James Bullough Lansing forlot dette selskapet i 1946, startet han James B. Lansing Sound Inc - etter hvert JBL blant venner. Lansing selv døde dessverre i relativt ung alder på tampen av 40-tallet, men JBL fortsatte å blomstre, og har utviklet legendariske modeller, ofte i det heller heftige segmentet.

I de siste to årene har det gjenoppstått et par klassikere med moderne innmat. Vi har omtalt L100 Classic et par ganger etter å ha støtt på disse spennende modellene både på
Menn &Ting i Larvik 2019, og på Harman sitt flotte pressearrangement på Harman Luxury Experience Store Munich under HighEnd i Munchen samme år. Og nå i 2020 lanserte de en mer kompakt høyttaler med like klassisk design. JBL L82 Classic har også spesialutviklede stands, og et like retro utseende som L100 Classic


JBL Club-serien
Men nå er det selvfølgelig hodetelefoner vi skal snakke om. Etter hvert har JBL også blitt svært store på hodetelefoner, og lanserer ofte nye serier. De siste årene har vi fått Everest Elite i 2016, Tune-serien i 2018 og Live-serien i 2019.

Og nå er det Club-serien det handler om. Denne nye serien med hodetelefoner fra JBL har tre modeller, og alle tre har sterke designmessige fellestrekk. Lanseringsprisen strekker seg fra 1.800,- for den minste Club 700BT uten ANC, via Club 950 NC med veil. pris på 3.000,- til flaggskipmodellen som vi har på test, en modell som har veil. pris på kr. 4.200,-.


JBL Club One sitt jaktterreng
Det er åpenbart fra start at Club One er en Premium-modell som konkurrerer med andre trådløse ANC-hodetelefoner i Premium-segmentet. I dette segmentet er Bose sin ganske nye 700 en selvskreven kandidat, en modell kollega Arve testet tidligere i år etter at den kom inn og overtok etter den gamle traveren QC35 II, en modell som tidligere har hatt status som ukronet mester i øvelsen støydemping. Og interessant nok hadde Bose 700 nøyaktig samme pris som JBL Club One på lanseringstidspunktet

Men også Sony sin WH-1000XM3 har meldt seg som en heftig konkurrent i denne øvelsen, en modell som er i ferd med å få en arvtaker som ryktene vil ha det til blir lansert i løpet av juni. Og også Beoplay sine ulike generasjoner av H9 må tas med i betraktningen selv om det ikke nødvendigvis er etappen ANC som er distansen der de setter inn Kupper`n sitt velkjente «to indre og vekk me`n»…

Under lyttetesten skal vi høre på hvordan JBL sitt flaggskip greier seg mot disse modellene, og også noen andre nærliggende konkurrenter, som Denon AH-GC30 som hadde introduksjonspris på kr. 3.498,-, men har i mellomtiden fått senket prisen med en tusenlapp, som gjør den ekstra konkurransedyktig...


Les testen hos Audiophile.no

JBL-Club_One-1-6.jpg
 
Sist redigert:

Kommentarer

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
En må være tilgivende mht skrivefeil og annet rart i språket i hos HiFi skribenter.
Det første jeg stusset ved var overskriften:
Ingen spiser bass. Og er det likevel tilfellet blir det lite igjen til den som lytter.
 

Audiophile.no

Bransjemedlem
Ble medlem
02.06.2020
Innlegg
507
Antall liker
980
Torget vurderinger
0
En må være tilgivende mht skrivefeil og annet rart i språket i hos HiFi skribenter.
Det første jeg stusset ved var overskriften:
Ingen spiser bass. Og er det likevel tilfellet blir det lite igjen til den som lytter.
Tog du `an? Næhhh...
 

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
980
Link til alle artikler
407
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

  • 1
I dag har Bowers & Wilkins lansert 3 Signature-modeller i 700 S3-serien. Det dreier seg om de to toppmodellene i henholdsvis stativ og gulvstående utførelse. Og i tillegg har de for første gang i...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz 2024 laurdag og sundag

Vossajazz 2024 laurdag og sundag

  • 0
Eg gjer Hanna Paulsberg sine ord etter Tingingsverket laurdag til mine: “Do you Want my job? Do you want the hassle? Nei, det vil du neppe, men no er jobben gjort: Resten av Vossajazz 2024...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

  • 9
Bowers & Wilkins lanserte 600 S3 i fjor sommer, en serie som består av tre stereomodeller og en senterhøyttaler. Vi har hatt den største stativmodellen på en svært grundig test, og tar samtidig et...
Fortsett
Audiophile.no
Oslo HiFi Show 2024 - Messerapport

Oslo HiFi Show 2024 - Messerapport

  • 2
Forrige helg var det to interessante HiFi-arrangement i hovedstadsområdet. Vi snakker om Oslo HiFi Show 2024 i Asker, og VårPuls 2024 hos Oslo Hifi Center i Oslo sentrum. Audiophile.no avla Oslo...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz - i lys loge!

Vossajazz - i lys loge!

  • 0
Ja folkens det er Vossajazz att, eg har alt skrive ei lita påminning i februar-dagboka. Opningskonserten er kl. 6 i Vossasalen på Park Hotel med Øyunn, dvs Siv Øyunn Kjenstad, om få timar når eg...
Fortsett
Audiophile.no
Problem og tonekontrollar – Stig Arne si dagbok for februar 2024

Problem og tonekontrollar – Stig Arne si dagbok for februar 2024

  • 2
Denne gongen om mekaniske svakheiter, oppklaring av mistydingar, og Vossajazz. Og 5 øl frå KINN. Audioquest Red og Cobalt DAC problem Eg har lodda Red ei gong, og no slutta han atter å fungera...
Fortsett
Topp Bunn