TEST: Kiseki Blue pickup

Kiseki_Blue-6.jpg


Nei, dette er ikkje ein blues-pickup – eller forresten, han er det også. Kiseki kan brukast til alt. Ein av dei legendariske pickupane frå 70-talet er endå tilgjengeleg.

Er du så gammal at du hugsar tida då eit stereoanlegg var eit stereoanlegg, og ein pickup var ein pickup? Den store gullalderen til vinylplatene? I tilfelle det er gløymt i dagens digitalstrøymeteneste kan det vere på sin plass å friske opp minnet:

Det var ei tid då vinylplater var det einaste seriøse og kommersielle musikformatet. Spoleband var for dyrt og tungvint for folk flest, og kassettspelarane var ikkje gode nok. Så alle hadde platespelar, og naturlegvis pickup på desse. Alle forsterkarar eller receiverar hadde platespelar tilpassa standard moving magnet på 47 kOhm. Dette omfatta også billege ting. Ikkje alle såg seg råd til dyre anlegg, men det skulle likevel vere skapeleg lydkvalitet, så det nytta ikkje utan ein viss kvalitet. Den gjengse oppfatninga var at platene skulle skånast så godt som råd for slitasje, og stifttrykket så lågt som muleg. Pickupar og armar skulle vere lette, og dei færraste hadde høyrt om moving coil. (Einaste unnataket var danske Ortofon, som produserte ting for marknadane i aust).

Informasjonen om avspelingsutstyr kom frå USA, der Joseph Grado sat på patentretten til MC. Men ettersom han var storprodusent av moving magnet/iron-pickupar, slapp han ikkje MC-ane laus på den amerikanske. Også i Noreg vart det såleis svært få som kjende til MC-konstruksjonane. Dei mest utbreidde platespelarprodusentane var Garrard, Philips og Dual. Som hadde greie pickupar og pickuparmar inkludert i prisen, og alt var i harmoni. Lite ante vi at ein platespelarrevolusjon var på veg...

Japanarane kjem!

I Japan var situasjonen heilt annleis. Musikkelskarane der i aust hadde ein annan type pickupar, moving coil, som skilde seg kraftig frå moving magnet og moving iron på fleire måtar. For det fyrste var dei ofte ganske store og måtte ha høgt stifttrykk. Dei var stive, og likte seg best i tyngre armar enn dei gjengse vestlege armane, og ikkje minst hadde dei lågt utgangssignal, slik at dei måtte ha ekstra forsterkar, eller ein tilpasningstransformator. Og så var dei oftast best med mindre motstandslast enn den vestleg standardiserte MM-inngangen med 47 kOhm....

Les heile testen av Kiseki Blue i Audiophile.no
Kiseki_Blue-5.jpg
 
Sist redigert:

Kommentarer

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
633
Antall liker
1.921
Torget vurderinger
1
Litt pirking tidlig på morgenen, helt på slutten blir kiseki plutselig til koetsu....

Mvh Atle
 

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
633
Antall liker
1.921
Torget vurderinger
1
For en tid tilbake var jeg på utkikk etter en ny pu for permanent opphold i mitt system. Den gang var prisen på på Koetsu black og kiseki blue omtrent lik. Ble nesten overtalt til å handle kiseki men endte opp i en litt rimeligere Clearaudio.

Litt interresant å se hva som har skjedd med prisene på Koetsu og Kiseki. På Kiseki er prisen den samme som jeg ble forespeilet for ca et år siden. Noe har derimot skjedd med prisene på Koetsu. Tror ikke dette nødvendigvis har med importør og forhandler å gjøre men det gjør nok Kiseki til et godt kjøp.

Likte testen godt, god lesing som alltid fra Arve. Ha en strålende dag

mvh Atle
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Er den effektive massen på 12.5 gram på Space armen min for lav for denne pick-upen?
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.991
Antall liker
20.054
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Fin test Arve......(y)
Du skriver præcist, hvad jeg oplevede i det år, jeg havde den. Keyword = All Round :)
Fortryder virkelig, at jeg solgte den, men sådan er der så meget :LOL:
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Blir litt lavt kanskje? 8.4Hz.
6.9hz dersom compliancen må ganges med 1.5 (slik det står i kalkulatoren for japanske pickuper)...
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.483
Antall liker
8.006
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg har opplevd altfor mange ganger at den gamle resonanskalkulasjonen ikke stemmer veldig godt med opplevd virkelighet. Korfs kalkis virker mer virkelighetsnær for min del.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Jeg har opplevd altfor mange ganger at den gamle resonanskalkulasjonen ikke stemmer veldig godt med opplevd virkelighet. Korfs kalkis virker mer virkelighetsnær for min del.
Der får jeg identisk resultat med eksemplet som "works really well" :)
 

plasma

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.11.2009
Innlegg
843
Antall liker
1.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Herregud for en dust jeg var! Solgte denne for nesten ingen penger for mange år siden. Men når det er sagt så brukte jeg den og plate spilleren svært lite. Ante ikke at vinyl var på vei tilbake for fullt. Anyway så er kjøperen happy... Men helt ærlig talt . Med utviklingen innen streaming av høy kvalitet og high end cd/sacd så savner jeg ikke alt styret med platespillere. Men det er bare meg altså...
 

ttmivar

Medlem
Ble medlem
21.06.2009
Innlegg
36
Antall liker
21
Torget vurderinger
1
Spørsmål: Hvordan vil Kiseki Blue passe i min FR 64 S på en Luxman PD 441? Min fine FR MC 201 tar vel kvelden en dag. Jeg er blank på alle disse ohmene og voltene, så her trenger jeg hjelp. Har en Dino riaa. Takknemlig for anbefalinger.
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.261
Antall liker
6.336
Sted
Under stjernene
Herregud for en dust jeg var! Solgte denne for nesten ingen penger for mange år siden. Men når det er sagt så brukte jeg den og plate spilleren svært lite. Ante ikke at vinyl var på vei tilbake for fullt. Anyway så er kjøperen happy... Men helt ærlig talt . Med utviklingen innen streaming av høy kvalitet og high end cd/sacd så savner jeg ikke alt styret med platespillere. Men det er bare meg altså...
Solgte du platene og?
Kvittet meg med CD spilleren for 8-10 år siden. CD platene er rippet men av en eller annen grunn beholdt.
Platespilleren og LP platene er også beholdt. :)
Streamer mer og mer.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Spørsmål: Hvordan vil Kiseki Blue passe i min FR 64 S på en Luxman PD 441? Min fine FR MC 201 tar vel kvelden en dag. Jeg er blank på alle disse ohmene og voltene, så her trenger jeg hjelp. Har en Dino riaa. Takknemlig for anbefalinger.
FR 201 er elles ein kjempegod pickup. Anar ikkje om han let seg retippe, men det hadde kanskje vore balet verd?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Kanskje ikkje.....?
Retipping er alltid ein sjanse å ta. Som regel (dersom du ikkje sender han attende til eigen produsent) vert lyden litt annleis enn utgangspunktet. (men det kan like gjerne verte endå betre).
FR 201 hadde vel oppheng av naturgummi, og nålefana var vel ikkje så eksotisk som bor-fanene ein brukar i dag? Og korleis var diamanten slipt?
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.483
Antall liker
8.006
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
FR MC201 hadde en line contact nål, tror jeg. Jeg tenker ellers at om en re-tipping er en sjanse å ta eller ei kommer helt an på forventningene en har. Hvis en ha nøyaktig samme lyd som den man hadde, så pickupen tilbake til produsent. Det går selvsagt ikke med en MC201.

Hvis man imidlertid bare vil ha en like god eller bedre pickup tilbake så er sjansen man tar veldig liten. Den lille usikkerheten som finnes handler først og fremst om hvorvidt pickupen faktisk kan re-tippes eller gjenoppbygges. Så lenge det er mulig og man velger å få jobben gjort hos et renommert etablissement er risken rundt den samme som for å få et mandagsprodukt når man kjøper en vanlig pickup.

En såpass gammel pickup som MC201 vil uansett trolig måtte gjenoppbygges, ikke re-tippes, og da får man f.eks en "optimized line contact" nål og boron cantilever fra SoundSmith for $450. Det kan jeg love låter veldig, veldig bra og er vel verdt prisen.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.501
Antall liker
7.494
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Når man re-tipper får man i 9 av 10 tilfeller tilbake en pickup som ikke er i nærheten lydmessig av den originale, men akkurat det kan jo slå begge veier...... den kan bli bedre enn når den var ny og den kan bli noe helt annet.
En bekjent av meg som lager pickuper sier at når de renoverer pickuper så er det egentlig snakk om et nybygg og at selv original oppbyggning/renovering ikke nødvendigvis blir helt likt original varianten fordi den nye gummien kan f.eks ha en annen viskositet, det kan være endringer cantlilever material....... det er mye som skal klaffe om det skal bli helt likt....... er veldig få produsenter om noen i det hele tatt som tar vare på gummi og lim i 20 år for at de kanskje engang skal renovere en pickup. Re-tipping gjøres forøvrig av mange slik at de klipper av det gamle cantileveret ganske langt oppe og limer på et nytt og vips så har man en "renovert" pickup og den kan jeg garantere deg at ikke låter som når den var ny.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.483
Antall liker
8.006
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Akkurat det med hvordan re-tippingen gjøres er selvsagt noe man må få klargjort før pickupen shippes ut. En klippet og limt cantilever er absolutt ikke noe å trakte etter.
 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
966
Torget vurderinger
7
Fikk min Benz Ace SL red pick-up re-tippet hos Expert Stylus and co. De satt på en Paratrace diamant. Hva er egentlig dette? Så vidt jeg vet er det bare dette selskpet som gjør det? Beklager avsporing, men her har vi vel sporet av for lengst :)
 

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
628
Antall liker
663
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
FR64s vil nok fungere strålende med Kiseki. Jeg er utrolig glad i min, og har slått meg til ro med den etter å ha eid en drøss med toppklasse armer. Den fungerer fint med alt fra myke mm som Stanton 881s til tunge mc pickuper så lenge spiller står godt isolert fra underlaget, og headshell er tilpasset pickup. Jeg har eid både MC201 og 202, og for meg var det ikke aktuelt å retippe selv om det er kule pickuper. Jeg har fått mye bedre resultat med f.eks Glanz GMC20, Ortofon Rohmann, Lyra Skala, AT ART-9 og Clearaudio Essence. Det originale headshellet kan med fordel byttes ut, og da kan også effektiv masse justeres. Audio Technica sine AT-LH shell er supre, og hvis et litt lettere er ønskelig er Yamamoto HS-4 topp.
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.631
Antall liker
15.458
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Fikk min Benz Ace SL red pick-up re-tippet hos Expert Stylus and co. De satt på en Paratrace diamant. Hva er egentlig dette? Så vidt jeg vet er det bare dette selskpet som gjør det? Beklager avsporing, men her har vi vel sporet av for lengst :)
"Paratrace" er en elliptisk sliping med noe tykkere profil enn vanligvis.

Historisk sett har ulike slipinger vært årsak til endel støy produsenter i mellom. Slipinger er gjerne patentbeskyttet og får å slippe å betale kaller man det enten noe annet, eller gjør ørsmå avvik fra standarden for å unngå å betale for patentbruket.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.483
Antall liker
8.006
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Fikk min Benz Ace SL red pick-up re-tippet hos Expert Stylus and co. De satt på en Paratrace diamant. Hva er egentlig dette? Så vidt jeg vet er det bare dette selskpet som gjør det?
Paratrace er Expert Stylus eget navn for det som til forveksling ser ut som profilen Van den Hul designet i 1978 eller såder. Med andre ord en relativt tidlig line contact profil. Jeg har aldri prøvd en selv, men har sett at mange er veldig fornøyd med den.
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.631
Antall liker
15.458
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
...mulig at de har endret på noe underveis.
 

ttmivar

Medlem
Ble medlem
21.06.2009
Innlegg
36
Antall liker
21
Torget vurderinger
1
FR64s vil nok fungere strålende med Kiseki. Jeg er utrolig glad i min, og har slått meg til ro med den etter å ha eid en drøss med toppklasse armer. Den fungerer fint med alt fra myke mm som Stanton 881s til tunge mc pickuper så lenge spiller står godt isolert fra underlaget, og headshell er tilpasset pickup. Jeg har eid både MC201 og 202, og for meg var det ikke aktuelt å retippe selv om det er kule pickuper. Jeg har fått mye bedre resultat med f.eks Glanz GMC20, Ortofon Rohmann, Lyra Skala, AT ART-9 og Clearaudio Essence. Det originale headshellet kan med fordel byttes ut, og da kan også effektiv masse justeres. Audio Technica sine AT-LH shell er supre, og hvis et litt lettere er ønskelig er Yamamoto HS-4 topp.
Hei, har forsket litt på headshellet som jeg har til MC201. Det er et Audio Technica LT 12 som var en av toppmodellene til AT på 80 tallet. Veier 12 g og er laget i magnesium. Fikk veldig ros den gangen ihverfall.
 

Oblivion

Medlem
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
30
Antall liker
7
No har eg iallfall prøvd han ut. Eg har veldig lyst på ein sjølv. Men så har vi Purple Heart som også må vurderast...
Hei,vurderer Kiseki blue eller Dynavector xx2 mk2. En av de skal brukes på Rega p9 med rb1000 arm. Hvem bør jeg velge tror du? Har brukt Dynavector DV-20X2L før med svært godt resultat. Hva tenker du?
Mvh
Hans Olav
 

Oblivion

Medlem
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
30
Antall liker
7
Armen gjerne ein gre jobb med begge, men xx2 har det kanskje aller best. Sjølv kjøpte eg kiseki. Passar godt til min musikksmak, så det vert litt subjektiv rådgjeving herifrå...
Hei,takk for svar. Ja,en må nok regne med at ting er litt subjektivt. Svaret ditt var omtrent som jeg forventet.
Mvh
Hans Olav
 

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
988
Link til alle artikler
410
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Thalia V2024 – Forbedret håndlaget innstegsmodell fra Erzetich

Thalia V2024 – Forbedret håndlaget innstegsmodell fra Erzetich

  • 0
Blaz Erzetich har sendt oss en melding om at de lanserer en forbedret utgave av sine rimeligste håndlagede hodetelefoner. Den nye modellen heter V2024, og skal ha mange forbedringer. Erzetich...
Fortsett
Audiophile.no
X Diamond Signature Edition – ny raffinert toppmodell fra Estelon

X Diamond Signature Edition – ny raffinert toppmodell fra Estelon

  • 2
Classics-serien til Estelon er den desidert mest omfangsrike serien, der vi finner de aller fleste modellene. Og toppmodellen i Classics-serien har nettopp fått en Signature Edition med svært...
Fortsett
Audiophile.no
Platesmaking 1-24, på 8. påskedag. Bare norsk, i grenseland mellom det meste.

Platesmaking 1-24, på 8. påskedag. Bare norsk, i grenseland mellom det meste.

  • 0
På nytt har det gått alt for lang tid siden forrige platesmaking. Og atter en gang lover jeg at det ikke skal bli like lang tid til neste korsvei. I mellomtiden kan dere kose dere med et helnorsk...
Fortsett
Audiophile.no
Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

  • 2
I dag har Bowers & Wilkins lansert 3 Signature-modeller i 700 S3-serien. Det dreier seg om de to toppmodellene i henholdsvis stativ og gulvstående utførelse. Og i tillegg har de for første gang i...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz 2024 laurdag og sundag

Vossajazz 2024 laurdag og sundag

  • 0
Eg gjer Hanna Paulsberg sine ord etter Tingingsverket laurdag til mine: “Do you Want my job? Do you want the hassle? Nei, det vil du neppe, men no er jobben gjort: Resten av Vossajazz 2024...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

  • 9
Bowers & Wilkins lanserte 600 S3 i fjor sommer, en serie som består av tre stereomodeller og en senterhøyttaler. Vi har hatt den største stativmodellen på en svært grundig test, og tar samtidig et...
Fortsett
Topp Bunn