TEST: Lejonklou Boazu – Ekstrem minimalisme

Lejonklou_Boazu-2.jpg


Lejonklou sine produkter har i lang tid pirret min nysgjerrighet. Nå har jeg testet den eneste integrerte forsterkeren i sortimentet, og den har gjort et sterkt inntrykk. Og hvis du lurer på hva dette besynderlige navnet Boazu kommer fra, er det samisk og betyr reinsdyr.

For et snaut år siden kunne vi melde om at Eksakt HiFi ble norsk importør av Lejonklou sine produkter, og at det startet med to av RIAA-trinnene. Men dette var på ingen som helst måte min første oppmerksomhet rettet mot Fredrik Lejonklou. Han har en fortid som skribent i HiFi & Musik, og har også i lang tid hatt et nettforum, et forum som da det ble opprettet for drøyt 15 år siden var det eneste engelskspråklige Linn-forumet. Etter hvert som Lejonklou selv begynte å konstruere egne produkter ble forumet endret til å omhandle Lejonklou-produkter og andre HiFi-relaterte tema.

Lejonklou sitt første produkt var Hudik, et uautorisert phonotrinn for ettermontering i Linn sine HighEnd prosessorer Exotik og Kinos. Uten at Linn ga stående ovasjoner av den grunn. Dette første produktet dannet etter hvert grunnlaget for mange påfølgende stand-alone phonotrinn, fortrinnsvis i form av MM-trinn. Det startet med Slipsik i 2006, og fortsatte med Gaio i 2013. De har alle fått betydelige oppgraderinger med årene, og de aller fleste har vært tilgjengelige for eldre modeller.

I 2019 ble også MC-phonotrinn lansert, og vi skrev om disse i desember 2019. Det dreier seg om ekstrem-HighEnd-modeller i form av «monoblokkene» SINGularity til drøyt 200.000,- pr.stk, og de mer moderat prisede Entity.

Forsterkere

Etter hvert kom det også forforsterkere og effekttrinn fra Lejonklou, og de kanskje mest fascinerende produktet var forforsterkerne som også ble levert i monoversjon. Bakgrunnen for at Fredrik Lejonklou har laget denne ganske unike forforsterkeren er at han stilte seg spørsmålet: “You make power amplifiers in mono, why not pre amplifiers?

Og minst like viktig – det elementet som gjorde dette mulig var at både mono- og stereovarianten av forforsterkerne har noe som heter «Control Link». Dette er en funksjon som gjør at et eksemplar av Sagatun – stereo eller mono – blir satt som «master», mens andre blir satt som Servant. For så vidt litt parallell til det som i mange tilfeller foregår med trådløse aktive høyttalere. Med dette systemet kan man sette opp så mange forforsterkere og kanaler som hjertet og lommeboken måtte begjære. Til slutt må det også nevnes at det som gjorde at Lejonklou fant det interessant med en monoversjon av forforsterkere var at han fant at det gir en overraskende stor lydgevinst.

Da Lejonklou konstruerte den integrerte forsterkeren Boazu som vi nå har hatt på test, sto både forforsterkeren Sagatun og effektforsterkeren Tundra modeller. Volumkontrollen er de samme i Boazu som i Sagatun, mens effektdelen er nesten identisk med den i Tundra, og er utstyrt med den samme kopper heat-sink og switch-mode strømforsyning som Tundra.

Boazu ble lansert i desember 2016, men allerede våren 2016 hadde Lejonklou klar en prototype som hadde litt flere features enn den endelige produksjonsmodellen har. Den hadde en hodetelefonutgang, phonoinngang, pre-out og line-out.

Men Fredrik kunne ikke slå seg til ro med at den ikke var like morsom å lytte til som kombinasjonen Sagatun og Tundra, og begynte en øvelse med å strippe vekk fasiliteter. Og den prosessen endte opp med et resultat som ifølge Lejonklou selv låt bedre enn Sagatun/Tundra. Det førte til at han i ettertid måtte oppgraderte nevnte forsterkersett....

Les hele testen av Lejonklou Boazu hos Audiophile.no

Lejonklou_Boazu-5.jpg
 

Kommentarer

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.015
Torget vurderinger
2
Spennende produkt, spennende artikkel.
Vet du noe om prinsipp her? Klasse A, AB, eller D? Noen peiling på feedback, dempefaktor og sånt?
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.189
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
1
Spennende produkt, spennende artikkel.
Vet du noe om prinsipp her? Klasse A, AB, eller D? Noen peiling på feedback, dempefaktor og sånt?
Takk for hyggelig tilbakemelding, Håkon. Jeg har inntrykk av at det er klasse AB, men er ikke sikker. Jeg har sendt spørsmål om det og feedback / dempefaktor til Fredrik Lejonklou, og skal melde tilbake når jeg får svar.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.189
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
1
Fredrik Lejonklou har sendt dette svaret som jeg har fått lov til å sitere:

Mina förstärkare är alla klass AB, med diverse unika lösningar och ganska hög tomgång. Tilbakekoblingen är mye hög, jag är en stor vän av tilbakekobling, bara den görs rätt. Man bör utgå från en krets med hög förstärkning som är så linjär och musikalisk som möjligt för att sedan applicera massor av väl designad tilbakekobling på den. Och alla val, kombinationer och parametrar måste lyssnas fram, det finns inget annat sätt.

Dempefaktorn är hög, vilket syns på utimpedansen: Cirka 0,05 ohm.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.374
Sted
Sørlandet
Klasse AB med switch mode strømforsyning som igjen forklarer vekten på 4.4 kg
 

Fred11

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.07.2008
Innlegg
97
Antall liker
56
Torget vurderinger
1
Har en selv. Utrolig musikalsk og naturlig. Jeg har hatt naim-forsterkere høyt oppe i hierarkiet deres og opplever denne som mer naturlig, musikalsk uten å miste driv og rytme. Kan lytte i timevis uten å bli lyttetrøtt.
 

Vedlegg

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
980
Link til alle artikler
407
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

  • 1
I dag har Bowers & Wilkins lansert 3 Signature-modeller i 700 S3-serien. Det dreier seg om de to toppmodellene i henholdsvis stativ og gulvstående utførelse. Og i tillegg har de for første gang i...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz 2024 laurdag og sundag

Vossajazz 2024 laurdag og sundag

  • 0
Eg gjer Hanna Paulsberg sine ord etter Tingingsverket laurdag til mine: “Do you Want my job? Do you want the hassle? Nei, det vil du neppe, men no er jobben gjort: Resten av Vossajazz 2024...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

  • 9
Bowers & Wilkins lanserte 600 S3 i fjor sommer, en serie som består av tre stereomodeller og en senterhøyttaler. Vi har hatt den største stativmodellen på en svært grundig test, og tar samtidig et...
Fortsett
Audiophile.no
Oslo HiFi Show 2024 - Messerapport

Oslo HiFi Show 2024 - Messerapport

  • 2
Forrige helg var det to interessante HiFi-arrangement i hovedstadsområdet. Vi snakker om Oslo HiFi Show 2024 i Asker, og VårPuls 2024 hos Oslo Hifi Center i Oslo sentrum. Audiophile.no avla Oslo...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz - i lys loge!

Vossajazz - i lys loge!

  • 0
Ja folkens det er Vossajazz att, eg har alt skrive ei lita påminning i februar-dagboka. Opningskonserten er kl. 6 i Vossasalen på Park Hotel med Øyunn, dvs Siv Øyunn Kjenstad, om få timar når eg...
Fortsett
Audiophile.no
Problem og tonekontrollar – Stig Arne si dagbok for februar 2024

Problem og tonekontrollar – Stig Arne si dagbok for februar 2024

  • 2
Denne gongen om mekaniske svakheiter, oppklaring av mistydingar, og Vossajazz. Og 5 øl frå KINN. Audioquest Red og Cobalt DAC problem Eg har lodda Red ei gong, og no slutta han atter å fungera...
Fortsett
Topp Bunn