I slutten av september lanserte Linn tre nye produkter. To helt nye høyttalermodeller, og en oppdatert versjon av den rimeligste versjonen av den modulære streameren Selekt DSM Classic Hub. Eller strømmeforsterkeren, alt etter hvordan du bestiller den spesifisert og rigget.
For atten år siden lanserte Linn de to høyttalerne i den da relativt nyetablerte Majik-serien, som begynte med en omfattende elektronikklansering året før, der denne nye elektronikkserien erstattet det som da ble kalt LK-serien i kompakte kabinett med veldig variert innhold. Vi i Audiophile.no hadde fornøyelsen av å være til stede på lansering og fabrikkbesøk i Glasgow, sammen med et bredt utvalg av HiFi-presse fra Skandinavia, Frankrike og Iberia.
De to høyttalerne i Majik-serien ble lansert året etterpå, og besto av stativmodellene Majik 109 og gulvmodellene Majik 140. Disse erstattet i sin tid de respektive modellene Katan og Ninka, som jeg har testet tidligere, og vært eier av siden 2005.
DE NYE HØYTTALERNE
Nå har også Majik-modellene gått ut av tiden, og blir erstattet av stativhøyttaleren Linn 119 og gulvmodellen 150. Det verserte på et tidspunktrykter om at de nye modellnavnene i likhet med forgjengerne både i Majik og Akurate-serien indikerte kabinettvolumet, men det stemmer ikke. I denne nye serien har Linn koblet navnet fra kabinettvolum, og rett og slett plusset på «10» på de respektive modellnavnene de erstatter. For kabinettvolumene på hhv 9 og 40 liter er vel omtrent det eneste som er beholdt uendret fra Majik-modellene.
Et brudd med historien er at de respektive 2k- og 3k-array som preget både Majik og Akurate-modellene har blitt eliminert. I tillegg til at det har vært en viktig del av lydkonseptet, har det også vært et designelement som har vært dominerende. Kanskje litt for dominerende på Majik-modellene.
DESIGN OG FINISH
De nye modellene har derimot tatt opp et designgrep fra den nye 360-modellen som vi har skrevet om ved flere anledninger. For disse modellene har en elementgruppe i toppen som består av en 19mm diskant, en 64mm mellomtone og en 190mm mellombass. Og disse er samlet i en frontplate som samler driverne i en visuell enhet.
De nye modellene 119 og 150 har et tilsvarene grep, men der antall drivere er redusert til to – en 19mm diskant og en 160mm mellomtone/bass. Også den tredimensjonale skulpturelle inkarnasjonen av Linn sin klassiske logo benyttet som beskyttelsesgitter foran det sårbare er et element som er gjentatt fra flaggskipmodellen 360.
Designet på Linn 119 er i mine øyne et stort fremskritt fra forgjengerne, og er også relativt moderate i uttrykket. Kan vi kanskje bli enige om å kalle det diskret eleganse?
Kabinettet er produsert i Estland, og har fire ulike valg for finish. I tillegg til matt sort og matt hvit kan du også få den også i eik finer og valnøtt finer. I nyhetsartikkelen skrev jeg at jeg hadde en helt klar preferanse for de to versjonene i fint utført finer. Etter at jeg i ettertid har lånt også et par i matt sort finish vurderer jeg den som like tiltalende som de to finerte modellene, mens modellen i matt hvit ikke er like aktuell for meg.
Linn leverer også et dedikert høyttalerstativ til Linn 119. Disse gir mulighet for å skru høyttalerne fast til stativet, en klar fordel som gir økt stabilitet og reduserer risiko for velt.....
Les hele testen i Audiophile.no