TEST: Primare I15 Prisma – En moderne integrert med alle rettigheter

Primare_I15_Prisma-15.jpg


Primare har integrert sin Prisma streamer i et vidt spekter av sine forsterkere og andre enheter. Vi har testet den i Primare sin mest kompakte integrerte forsterker I15.

På Hortenmessa i 2019 hadde vi i Audiophile.no et hyggelig treff med den da rykende ferske importøren og forhandleren Lydglede, som ble startet noen få måneder tidligere. Lydglede er ledet av Jørgen J. Johansen, en profil som tidligere er kjent fra Soundgarden i Bergen. De startet forsiktig med få merker, men har økt på med et bredere sortiment etter hvert, som de franske høyttalerne Triangle som vi testet en HighEnd stativmodell fra for kort tid siden.

Et av merkede Lydglede hadde med seg fra oppstarten er Primare, og de hadde også fått med seg den høyst engasjerte og engelsktalende markedssjefen til Primare med det norskklingende etternavnet Terry Medalen til Hortenmessa i 2019. Vi fikk en lengre hyggelig prat med Medalen, og det må innrømmes at jeg flakket litt med blikket da han ga uttrykk for at vi sikkert hadde inngående kjennskap til Primare sin streaming-enhet Prisma.

Siden dette møtet har det lagt i mitt bakhode at jeg selvfølgelig må bli oppdatert på Primare sin streamerløsning, og hva er vel da mer nærliggende enn å teste den i en moderne integrert forsterker?

Primare har ellers vært en av de produsentene som har fått hjertet til å banke litt raskere, helt fra jeg for over 17 år siden testet den lekre AV-forsterkeren SPA20. Men Primare sin historie strekker seg helt tilbake til midten av 80-tallet, da Bo Christensen startet et firma som skulle være en annerledes HiFi-produsent. Målsettingen var å skape HiFi-produkter med en eksepsjonell lydkvalitet i et elegant kabinett, og det har de lyktes med hele veien.


Litt Primare-historie

Primare begynte karrieren med 928, en serie med ganske radikalt, minimalistisk og samtidig uhyre moderne design. Enda mer futuristisk var kanskje 200-serien som kom i 1992, selv om enkelt kanskje vil hevde at det var litt over the top.

Men det var vel egentlig med 300-serien i 1994 at Primare sitt designkonsept for ettertiden ble modent befestet, der hovedingrediensene er et tykt frontpanel i aluminium, med en avstandsfuge til resten av kabinettet som er med på å understreke frontens tykkelse, samtidig som det gir et særpreg. Den andre hovedingrediensen i Primare sitt særpreg er de to rattene symmetrisk plassert på hver sin side i frontpanelet. Eller tre, som det var på de første versjonene av 30 og 300-seriene.


15-serien


15-serien er Primare sin innstegsserie, og vi kan vel si at hele serien har beina trygt plantet i den øvre delen av HiFiens....

Les hele testen av Primare I15 Prisma hos Audiophile.no

Primare_I15_Prisma-14.jpg
 

Kommentarer

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.245
Antall liker
3.199
Torget vurderinger
49
Skulle vært Roon ready, da hadde den vært en kandidat.
Men når jeg ser folk har ventet over 2år på at den skal bli Roon ready synes jeg det blir misvisende og si at det kommer snart.
 

Audiophile.no

Bransjemedlem
Ble medlem
02.06.2020
Innlegg
507
Antall liker
981
Torget vurderinger
0

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.245
Antall liker
3.199
Torget vurderinger
49
Kompatibel og Roon ready er to forskjellige ting.

Ser på Roon forum at folk har ventet lenge, men la oss håpe det er rett rundt hjørnet, da denne kunne passet bra hos meg som en alt i ett boks.
 

Lydglede

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2019
Innlegg
67
Antall liker
182
Takk til Audiophile.no for grundig test!
Det er bekreftet at Roon Ready på resten av Prisma-produktene er i arbeid, og etter hva vi erfarer er det nå nærstående. Vi gleder oss :)

Primare i presseuttalelse 18.01.21:
"Already being prepared for certification is the SC15 Prisma network player and DAC, CD15 Prisma and CD35 Prisma CD and network players, PRE35 Prisma preamplifier, and I15 Prisma, I25 Prisma, and I35 Prisma integrated amplifiers."

Kristian
 

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
981
Link til alle artikler
407
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

  • 0
I dag har Bowers & Wilkins lansert 3 Signature-modeller i 700 S3-serien. Det dreier seg om de to toppmodellene i henholdsvis stativ og gulvstående utførelse. Og i tillegg har de for første gang i...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz 2024 laurdag og sundag

Vossajazz 2024 laurdag og sundag

  • 0
Eg gjer Hanna Paulsberg sine ord etter Tingingsverket laurdag til mine: “Do you Want my job? Do you want the hassle? Nei, det vil du neppe, men no er jobben gjort: Resten av Vossajazz 2024...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

  • 9
Bowers & Wilkins lanserte 600 S3 i fjor sommer, en serie som består av tre stereomodeller og en senterhøyttaler. Vi har hatt den største stativmodellen på en svært grundig test, og tar samtidig et...
Fortsett
Audiophile.no
Oslo HiFi Show 2024 - Messerapport

Oslo HiFi Show 2024 - Messerapport

  • 2
Forrige helg var det to interessante HiFi-arrangement i hovedstadsområdet. Vi snakker om Oslo HiFi Show 2024 i Asker, og VårPuls 2024 hos Oslo Hifi Center i Oslo sentrum. Audiophile.no avla Oslo...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz - i lys loge!

Vossajazz - i lys loge!

  • 0
Ja folkens det er Vossajazz att, eg har alt skrive ei lita påminning i februar-dagboka. Opningskonserten er kl. 6 i Vossasalen på Park Hotel med Øyunn, dvs Siv Øyunn Kjenstad, om få timar når eg...
Fortsett
Audiophile.no
Problem og tonekontrollar – Stig Arne si dagbok for februar 2024

Problem og tonekontrollar – Stig Arne si dagbok for februar 2024

  • 2
Denne gongen om mekaniske svakheiter, oppklaring av mistydingar, og Vossajazz. Og 5 øl frå KINN. Audioquest Red og Cobalt DAC problem Eg har lodda Red ei gong, og no slutta han atter å fungera...
Fortsett
Topp Bunn