TEST: Reavon UBR-X200 – en HighEnd universalspiller med tyngde

Reavon_UBR-X200-19.jpg


JB Forlag har fått agenturet for det rykende ferske merket Reavon, som har to 4k-spillere i porteføljen. Vi har hatt Norges første eksemplar på testbenken.

Den 12 juli kunne vi melde om Reavon sine to nye 4k Ultra HD Blu-ray spillere. To dager sener kom det første eksemplaret av toppmodellen UBR-X200 til den norske importøren John Berge som leder JB-forlag, selskapet som også står som importør av Reavon-spillerne. Vi var heldige som fikk være først ut i løypa av de som skal teste denne spilleren, og dagen etter at den landet i Norge var den på plass på vår testbenk i Fredrikstad.

I vårt nyhetsoppslag om Reavon-spillerne fortalte vi kort om det tomrommet Oppo etterlot seg da de var proaktive og forlot markedet med sine universalspillere, og heller gikk all-in med mobiltelefoner. Oppo hadde en status som gjorde at de var omtrent uunngåelige kandidater hvis en HighEnd universalspiller skulle vurderes. Og av samme grunn ble det et udiskutabelt vakum da de forsvant. Sony, Samsung Panasonic og Pioneer har holdt stand med noen modeller, men hvis du vil ha en HighEnd-modell som gir tilstrekkelig kvalitetsfølelse når det kommer til vekt og byggekvalitet er det vel bare Pioneer som har holdt tilstrekkelig standard.

Det er i dette landskapet franske Reavon dukker opp i en tid da 4k-spillere bare skulle handle om frafall. Og det er unektelig en interessant ankomst, ikke minst siden det franske selskapet Groupe Archisoft som holder til i Paris også står bak HighEnd mediastreamere med produktnavnet Zappiti.

To modeller – UBR-X100 og -X200

Dette er altså toppmodellen av de to spillerne, der det egentlig bare er UBR-X200 som er en fullblods universalspiller. Den mindre modellen UBR-X100 mangler kompatibilitet med SACD, og kan derfor bare få tittelen Multispiller hvis vi skal være litt strenge. Og det skal vi jo…

Den store forskjellen ellers mellom UBR-X100 og UBR-X200 er lyddelen. Mens UBR-X100 bare har digitale lydutganger, har UBR-X200 både stereo RCA og XLR-utganger og et komplett sett med analoge 7.1-utganger. Ikke minst XLR-utgangene gir et tydelig signal om at Reavon her sikter mot den audiofile delen av markedet, noe vi kommer tilbake til senere i testen.

Videodelen er derimot identisk i grunnmodellen UBR-X100 og den nesten dobbelt så dyre UBR-X200. Det gjør valget enkelt hvis det primært er en HighEnd videospiller du er ute etter, eller hvis du uansett kommer til å avspille lyden via HDMI- eller en annen digital utgang, noe de aller fleste gjør nå til dags. Men SACD-avspilling må du da altså ordne deg med på annet vis, i den grad det er aktuelt. Også vekten er nesten lik på de to spillerne – henholdsvis 6,3 og 6,8 kg.

Les hele testen av Reavon UBR-X200 i Audiophile.no
Reavon_UBR-X200-11.jpg
 
Sist redigert:

Kommentarer

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.476
Antall liker
895
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Ser du testet denne med DVD-A i stereo, men spiller den DVD-A MLP i multikanal og ikke bare DTS sporet?
Det påstås i en tråd for spilleren på AVS at den ikke gjør det. Kunne vært greit å vite.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.191
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
1
Ser du testet denne med DVD-A i stereo, men spiller den DVD-A MLP i multikanal og ikke bare DTS sporet?
Det påstås i en tråd for spilleren på AVS at den ikke gjør det. Kunne vært greit å vite.
Nå husker jeg ikke detaljene rundt dette da jeg testet spilleren i sommer, men jeg fikk ingen indikasjoner på at det ikke var MLP-basert signal som ble avspilt. Spilleren var da oppgitt til å være kompatibel med DVD-Audio/Video, og det var ingen ting som ga meg grunn til å betvile det, eller ta en grundig sjekk av om det virkelig var tilfelle. Jeg har vel ellers ikke opplevd at en spiller er kompatibel med avspilling av DVD-A skiver uten at den samtidig har full kompatibilitet, i motsetning til hybride SACDer, der du alltid kan avspille CD-laget. Og så lenge avspillingen foregår via analoge utganger er det ingen metode jeg kjenner til for å verifisere oppløsningen. Hadde jeg sett denne usikkerheten komme, ville jeg selvfølgelig også ha testet via HDMI-utgangen.

Jeg ser nå at logoen med DVD-Audio/Video er fjernet på nettsiden, og erstattet av en logo som bare viser DVD. Samtidig ser jeg at online brukermanual fremdeles har denne formuleringen:
Due to copyright restrictions and bandwidth limitations, full resolution audio from DVDAudio discs cannot be sent through the coaxial or optical digital audio output. To listen to DVD-Audio in full resolution, please use the HDMI or analogue audio connections.
Dette er den samme formuleringen som sto i den brukermanualen jeg lagret under testen i sommer, og som helt klart bekrefter støtte for DVD-A.

Påstanden i den aktuelle tråden på AVSforum dukket vel opp for første gang for ca. 11 timer siden, og ser foreløpig ikke ut til å ha annen begrunnelse enn fravær av DVD-A logo i nyeste versjon av Reavon sine nettsider, med mindre jeg har gått glipp av noen info i tidligere innlegg. Nå har dette vært et tema i de siste innleggene i dag, og det kan gjerne komme en utdyping etter hvert som bekrefter- eller avkrefter disse ryktene.

Inntil videre er jeg noe skeptisk til påstanden, men kan selvfølgelig ikke utelukke at det stemmer. Og hvis det skulle stemme, vil jeg ikke utelukke at dette er en endring på siste versjon etter FW-oppdatering. Uansett virker hele saken noe merkelig, og min hovedmistanke foreløpig er at dette bare er en utelatelse av logoen.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.476
Antall liker
895
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Nå husker jeg ikke detaljene rundt dette da jeg testet spilleren i sommer, men jeg fikk ingen indikasjoner på at det ikke var MLP-basert signal som ble avspilt. Spilleren var da oppgitt til å være kompatibel med DVD-Audio/Video, og det var ingen ting som ga meg grunn til å betvile det, eller ta en grundig sjekk av om det virkelig var tilfelle. Jeg har vel ellers ikke opplevd at en spiller er kompatibel med avspilling av DVD-A skiver uten at den samtidig har full kompatibilitet, i motsetning til hybride SACDer, der du alltid kan avspille CD-laget. Og så lenge avspillingen foregår via analoge utganger er det ingen metode jeg kjenner til for å verifisere oppløsningen. Hadde jeg sett denne usikkerheten komme, ville jeg selvfølgelig også ha testet via HDMI-utgangen.

Jeg ser nå at logoen med DVD-Audio/Video er fjernet på nettsiden, og erstattet av en logo som bare viser DVD. Samtidig ser jeg at online brukermanual fremdeles har denne formuleringen:
Due to copyright restrictions and bandwidth limitations, full resolution audio from DVDAudio discs cannot be sent through the coaxial or optical digital audio output. To listen to DVD-Audio in full resolution, please use the HDMI or analogue audio connections.
Dette er den samme formuleringen som sto i den brukermanualen jeg lagret under testen i sommer, og som helt klart bekrefter støtte for DVD-A.

Påstanden i den aktuelle tråden på AVSforum dukket vel opp for første gang for ca. 11 timer siden, og ser foreløpig ikke ut til å ha annen begrunnelse enn fravær av DVD-A logo i nyeste versjon av Reavon sine nettsider, med mindre jeg har gått glipp av noen info i tidligere innlegg. Nå har dette vært et tema i de siste innleggene i dag, og det kan gjerne komme en utdyping etter hvert som bekrefter- eller avkrefter disse ryktene.

Inntil videre er jeg noe skeptisk til påstanden, men kan selvfølgelig ikke utelukke at det stemmer. Og hvis det skulle stemme, vil jeg ikke utelukke at dette er en endring på siste versjon etter FW-oppdatering. Uansett virker hele saken noe merkelig, og min hovedmistanke foreløpig er at dette bare er en utelatelse av logoen.
Jeg har fulgt tråden siden den startet og det har vært rykter om dette hele tiden, men ingen som har bekreftet verken det ene eller andre av de som faktisk har spilleren.
Alle DVD spillerne kan vel spille DVD-A,men da kun DTS eller DD lydsporet.
På flere av mine mange DVD-A plater kommer det opp en meny der en kan
velge mellom MLP,DTS og DD.Det får en kun på en spiller som takler DVD-A.Spilleren virker å være god,men mangel på WIFI, DAC inngang og HDMI In synes jeg gjør at spilleren ikke forsvarer prisen.Tviler på at denne gir noe bedre lyd og bilde over HDMI enn f.eks Sony 800M2.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.476
Antall liker
895
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Er nå bekreftet på AVS forum at den ikke spiller MLP fra DVD-A. Menyvalget for MLP kommer ikke opp. Ikke en spiller for de av oss med mange DVD-A plater. Satser på at min Oppo 105 holder stund en stund til. :cool:
 

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
988
Link til alle artikler
410
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Thalia V2024 – Forbedret håndlaget innstegsmodell fra Erzetich

Thalia V2024 – Forbedret håndlaget innstegsmodell fra Erzetich

  • 0
Blaz Erzetich har sendt oss en melding om at de lanserer en forbedret utgave av sine rimeligste håndlagede hodetelefoner. Den nye modellen heter V2024, og skal ha mange forbedringer. Erzetich...
Fortsett
Audiophile.no
X Diamond Signature Edition – ny raffinert toppmodell fra Estelon

X Diamond Signature Edition – ny raffinert toppmodell fra Estelon

  • 2
Classics-serien til Estelon er den desidert mest omfangsrike serien, der vi finner de aller fleste modellene. Og toppmodellen i Classics-serien har nettopp fått en Signature Edition med svært...
Fortsett
Audiophile.no
Platesmaking 1-24, på 8. påskedag. Bare norsk, i grenseland mellom det meste.

Platesmaking 1-24, på 8. påskedag. Bare norsk, i grenseland mellom det meste.

  • 0
På nytt har det gått alt for lang tid siden forrige platesmaking. Og atter en gang lover jeg at det ikke skal bli like lang tid til neste korsvei. I mellomtiden kan dere kose dere med et helnorsk...
Fortsett
Audiophile.no
Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

  • 2
I dag har Bowers & Wilkins lansert 3 Signature-modeller i 700 S3-serien. Det dreier seg om de to toppmodellene i henholdsvis stativ og gulvstående utførelse. Og i tillegg har de for første gang i...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz 2024 laurdag og sundag

Vossajazz 2024 laurdag og sundag

  • 0
Eg gjer Hanna Paulsberg sine ord etter Tingingsverket laurdag til mine: “Do you Want my job? Do you want the hassle? Nei, det vil du neppe, men no er jobben gjort: Resten av Vossajazz 2024...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

  • 9
Bowers & Wilkins lanserte 600 S3 i fjor sommer, en serie som består av tre stereomodeller og en senterhøyttaler. Vi har hatt den største stativmodellen på en svært grundig test, og tar samtidig et...
Fortsett
Topp Bunn