Rørutstyr Testing av rør

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Det eneste stoffet som er blitt forbudt er bly i loddetinn.Viklingene besto av en renere grad av tungsten og molybden.Testing av vacuum og glasskvalitet var nøyere!
    Bare sånn for å ha nevnt det; tungsten heter wolfram på norsk. Ser at det er mange som sier og skriver tungsten, men det er, såvidt jeg vet, ikke noe som heter tungsten på norsk.
    R
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    ...... produksjon som forøvrig foregår på nøyaktig samme måte som i gamle dager.. ;)

    Christian
    Bør kanskje modereres til tilnærmet samme måte som i gamle dager.;)
    Av bl.a miljømessige årsaker og forbudte materialer og stoffer, så kan ikke rør i dag produseres slik de gjorde på 40-60 tallet. Dette er noe av årsaken til at mange hevder at NOS-rør (uten å generalisere) er "overlegent" bedre enn nyproduksjon.
    Vet noen hvilke materialer og stoffer det er snakk om ? Eller er det bare eller delvis et salgsargument for å selge NOS ?
    Hvor mye hold er det i påstanden ?
    Hadde vært interessant å få info om forskjellen på produksjonen på sekstitallet og det som produseres nå.....
    Som nevnt i et annet innlegg så vil jeg tro at grunnen til NOS rør var bedre var bruk av bedre materialer og glass, men kanskje det mest viktige var bedre vakuum og kvalitets kontroll. Dette kostet tid og penger. I dag lages rør på et fåtall fabrikker til audiobruk, mens på 50-60 tallet var det en mengde fabrikanter og konkurransen var knallhard.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.225
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg greier ikke å fri meg fra følelsen av at kvaliteten i dag burde være like bra som for femti år siden.
    Argumentet om at de brukte bedre glass og at vakuumet var bedre i gamle dager høres veldig rart ut.
    Renere metaller, skikkelig glass og et godt vakuum kan jo ikke koste en dullion. Markedet for seriøse nyproduserte rør er jo tilstede.
    Da burde det være mulig å lage nye rør som er like gode som de gamle:confused:
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Jeg greier ikke å fri meg fra følelsen av at kvaliteten i dag burde være like bra som for femti år siden.
    Argumentet om at de brukte bedre glass og at vakuumet var bedre i gamle dager høres veldig rart ut.
    Renere metaller, skikkelig glass og et godt vakuum kan jo ikke koste en dullion. Markedet for seriøse nyproduserte rør er jo tilstede.
    Da burde det være mulig å lage nye rør som er like gode som de gamle:confused:
    Alt er mulig, og det blir også gjort. Det blir vel laget 300B rør i dag som koster 25000.- for paret. Det er en stor forskjell i produksjon av noen hundre tusen rør til audiokunder som ikke vil betale Premium, enn produksjon av noen 100 millioner til kresne kunder som forsvaret, som krever kvalitet.
    Bortimot all produksjon av rør i dag blir gjort i Russland, og noe i Kina og dette borger ikke akkurat for Premium kvalitet....
    Men som alltid så dreier dette seg om penger. I dag får du et nyprodusert 6550 rør for 300kr. Når en tenker på hvor mye arbeid, tid og verktøy som trengs for å lage dette røret så er dette billig!
    Hadde vi vert villig til å betale 3000kr for samme røret så hadde nok andre produsenter startet opp og vi hadde muligens fått NOS kvalitet igjen.
    At dette stemmer ser vi på utviklingen og produksjon av rør som var på sitt beste i 40-50-60 tallet. Fra slutten av 60 tallet og utover ble kvaliteten stort sett mye dårligere etter som etterspørselen dalte. Da var det ikke lenger interesse for å bruke penger på kvalitet....
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ...... produksjon som forøvrig foregår på nøyaktig samme måte som i gamle dager.. ;)

    Christian
    Bør kanskje modereres til tilnærmet samme måte som i gamle dager.;)
    Av bl.a miljømessige årsaker og forbudte materialer og stoffer, så kan ikke rør i dag produseres slik de gjorde på 40-60 tallet. Dette er noe av årsaken til at mange hevder at NOS-rør (uten å generalisere) er "overlegent" bedre enn nyproduksjon.
    Vet noen hvilke materialer og stoffer det er snakk om ? Eller er det bare eller delvis et salgsargument for å selge NOS ?
    Hvor mye hold er det i påstanden ?
    Hadde vært interessant å få info om forskjellen på produksjonen på sekstitallet og det som produseres nå.....
    Man har jo hørt- og lest om dette i en rekke ulike sammenhenger. Første gang jeg fikk info i den retning var fra Motron som kom inn på dette i en sammenheng.
    Det finnes info på nett om man googler og graver litt. Det var også en lenger artikkel i Hi-Fi & Musik for et par utgaver siden der dette var nevnt. Men, spesifikk eksakt, samlet oversikt/opplisting over materialer/stoffer som ikke lenger kan benyttes ser ikke ut til å være så enkelt å finne.

    Kvikksølv er nevnt, og et stoff som var en av bestanddelene i coatingen skal så langt jeg har forstått heller ikke være tillatt brukt lenger.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Til sammen er det knapt noen som kan mer om rør og har handlet mer med rør. Som fortsatt er up and going.
    Peter Watson:
    The King of Tubes: Peter Watson and PM Tubes Make Their Way to US Shores : The Tone King | TheToneKing.com
    Interessant link. Ikke minst med tanke på at den i sin hovedsak dreier seg om rør til gitar/bass-amp´s - og ikke HiFi.

    Innenfor Hi-Fi relatert utstyr er det jo først gjennom de senere år at rør igjen har fått sin renessanse og øket noe i omfang. Innenfor musikkbransjen har den rørbaserte andelen vært temmelig stabil gjennom årene.

    BTW - det er akkurat de samme diskusjoner vedr NOS-rør kontra ny-produksjon som gjelder i de kretser. Likeledes responderer (naturlig nok) en gitar amp på akkurat samme måte som en Hi-Fi amp når det kommer til tube-rolling.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Litt plukk fra ebay:
    M8136 CV4003 ECC82 12AU7 MULLARD

    Box anode

    Mullard Mitchum - 631 R8F4

    Dual printed M8136 CV4003



    Used Old Stock

    Valve / Electronic Tube

    Fully Tested on AVO VCM163 Tester

    Standard Test Results are:

    IA 10.5 GM 2.2 ( BOTH SECTIONS)

    This results on THIS valve

    IA 7.4 GM 1.7

    IA 6 GM 1.45

    Ia er målt til 30% under nominell verdi (spec).
    Er ikke selgere klar over hvor dårlig et rør kan være før det er for dårlig?
    -30% er kun for bøtta.
     

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Litt plukk fra ebay:
    M8136 CV4003 ECC82 12AU7 MULLARD

    Box anode

    Mullard Mitchum - 631 R8F4

    Dual printed M8136 CV4003



    Used Old Stock

    Valve / Electronic Tube

    Fully Tested on AVO VCM163 Tester

    Standard Test Results are:

    IA 10.5 GM 2.2 ( BOTH SECTIONS)

    This results on THIS valve

    IA 7.4 GM 1.7

    IA 6 GM 1.45

    Ia er målt til 30% under nominell verdi (spec).
    Er ikke selgere klar over hvor dårlig et rør kan være før det er for dårlig?
    -30% er kun for bøtta.
    Ja, på Ebay finnes de utroligste selgere..
    Rørselgere som matcher med eller uten rørtester, kanskje med tommestokk eller typematch?:) Noen er seriøse også, i jungelen.

    Især sjeldne, ettertraktede rør dukker opp slik. Med elendige målinger og/eller de ser ut til å ha vært gravet ned -og opp igjen.
    Så finnes kanskje utrolige kjøpere, glade over "Highest Bid" -vinnere av ettertraktet søppel;)

    En liten advarsel, min verste opplevelse: Parts Connexion i Canada. Disse har/har hatt et godt renome og har bra måleutstyr.
    Problemet er at amatører har inntatt delelager og måleutstyr. Jeg har bestilt rør og hatt en uendelig føljetong med dem.
    Røra kom, NOS med korrekte målinger og matching -av ulike typer 6SN7GT rør! Retur, uendelig venting. Nye forsøk; mottatt, feil målinger..
    Når jeg endelig fikk respons, beklaget de og innrømmet generasjonsskifte og mangel på innsikt.
    Jeg prøvde å sende bilder, forsøkte å gi opplæring i varianter og hvordan bestilte rør skulle se ut. (-Egentlig som på deres egen nettside.)
    Spurte om han som testet 1. gang, 2 mnd tidligere kunne gjøre det igjen. Det kunne han..og jeg mottok ulike rørtyper -matchet!
    Jeg sendte helle ruklet i retur og fikk pengene igjen etter 2-3 uker og et par purringer til.

    Det ER jo mulig at de har fått rette folk på rett sted igjen nå. Det har IKKE jeg tenkt å teste ut!:p
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Det er minst to slags selgere der ute.
    De som "matcher" uten å vite noe om hvilke toleranser som gjelder.
    Nesten alle som kjøper vil ha "matched" uten å vite hva det innebærer og om det er viktig.
    Så er det dem som vet hva et godt rør skal måle og fører på "riktig" verdi.
    Som har lite med virkeligheten å gjøre.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    PM tubes er dem værste svindelmøkka av alle rørpushere. Har kun dårligere erfaringer derfra . Linken angitt noe over er er bestillingsverk for å lure folk til å kjøpe dritten derfra
     

    flor

    Rørentusiast
    Ble medlem
    07.06.2005
    Innlegg
    238
    Antall liker
    26
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    3
    Synes Audiomix er litt streng både når det gjelder lingvistikk og da han karakteriser rør som måler betraktelig over spec som ukurante At de aldri skulle forlatt fabrikk!Altså skrot!Har selv på sentralen solgt rør som "måler bedre enn nytt".Fra nå skal jeg avertere med "bedre enn spec"!Det ideelle rør måler spec,men er ikke det avhengig hvor det settes skal det få uheldige konsekvenser?I intergrerte kan preamp bestå av feks. to ECC83.Måler de over spec vil de til enn viss grad stjele strøm fra eventuelle andre rør i konstruksjonen,men er det ikke tatt høyde for dette?Selv har jeg en preamp som har et E88CC og et GZ81 likeretter. Kan ikke fatte at om E88CC røret måler langt over spec i dette tilfelle skulle få negative effekter!Står det fler E88CC etter hverandre kan forhøyde Ia og gm stjele anodestrøm,skjermgitterspenning å skape en ubalanse mellom rørene!Til jeg tror ,Jane, vil jeg si at siden min AVO Mark gikk ad dundas måles mine rør av en venn av Kvanlid som har målt rør like lenge.Han kallibrerer og RENSER sokler og loddingspunkter jevnlig på sin AVO Mark IIV.Man kan stole på hans måling!Dette i forbindelse med forhøyde mA/V på CCa og ECC803s!
    Mvh.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    PM tubes er dem værste svindelmøkka av alle rørpushere. Har kun dårligere erfaringer derfra . Linken angitt noe over er er bestillingsverk for å lure folk til å kjøpe dritten derfra
    Voldsomt som du hiver deg utpå her.
    Du bør underbygge påstanden for ikke å havne i samme kategori selv.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Litt merkelig, dette "spec'-jaget" - "tester over spec", - og må derfor være bedre enn nytt.....??? Som alle andre komponenter har også rør et toleransevindu i produksjonen. +/- 25% var standarden for RCA. Det er slett ikke gitt at et rør som er litt under "spec" gir feks lavere forsterkning heller, - det kommer an på kretsen det sitter i. Med noen unntak var/er rør forbruksvare. Matchinghysteriet virker også tildels både malplassert og misforstått. I RCAs Tube manual anbefales det feks at rør som skal matches bør kjøres i min 50 timer før matchingen gjøres.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Litt merkelig, dette "spec'-jaget" - "tester over spec", - og må derfor være bedre enn nytt.....??? Som alle andre komponenter har også rør et toleransevindu i produksjonen. +/- 25% var standarden for RCA. Det er slett ikke gitt at et rør som er litt under "spec" gir feks lavere forsterkning heller, - det kommer an på kretsen det sitter i. Med noen unntak var/er rør forbruksvare. Matchinghysteriet virker også tildels både malplassert og misforstått. I RCAs Tube manual anbefales det feks at rør som skal matches bør kjøres i min 50 timer før matchingen gjøres.
    God sagt!
    HiFi folk liker å bli "forført" og kjøper gjerne det som er "bedre enn nytt". Hvis de i tillegg kan få "matched" er de langt på vei til himmelen.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Synes Audiomix er litt streng både når det gjelder lingvistikk og da han karakteriser rør som måler betraktelig over spec som ukurante At de aldri skulle forlatt fabrikk!Altså skrot!Har selv på sentralen solgt rør som "måler bedre enn nytt".Fra nå skal jeg avertere med "bedre enn spec"!Det ideelle rør måler spec,men er ikke det avhengig hvor det settes skal det få uheldige konsekvenser?I intergrerte kan preamp bestå av feks. to ECC83.Måler de over spec vil de til enn viss grad stjele strøm fra eventuelle andre rør i konstruksjonen,men er det ikke tatt høyde for dette?Selv har jeg en preamp som har et E88CC og et GZ81 likeretter. Kan ikke fatte at om E88CC røret måler langt over spec i dette tilfelle skulle få negative effekter!Står det fler E88CC etter hverandre kan forhøyde Ia og gm stjele anodestrøm,skjermgitterspenning å skape en ubalanse mellom rørene!Til jeg tror ,Jane, vil jeg si at siden min AVO Mark gikk ad dundas måles mine rør av en venn av Kvanlid som har målt rør like lenge.Han kallibrerer og RENSER sokler og loddingspunkter jevnlig på sin AVO Mark IIV.Man kan stole på hans måling!Dette i forbindelse med forhøyde mA/V på CCa og ECC803s!
    Mvh.
    Noen ganger kan det være lurt å la et innlegg ligge over til neste dag før en poster det.
    Det som en ettermiddag eller kveld kan fremstå som toppen av kreativitet kan neste dag vise seg å være det reneste vås.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    PM tubes er dem værste svindelmøkka av alle rørpushere. Har kun dårligere erfaringer derfra . Linken angitt noe over er er bestillingsverk for å lure folk til å kjøpe dritten derfra
    Voldsomt som du hiver deg utpå her.
    Du bør underbygge påstanden for ikke å havne i samme kategori selv.
    Ja jeg var ganske krass og oppgitt når jeg skrev dette, bakgrunnen var kjøpet av noen 6SN7 som slett ikke var som annonsert. Kjøpt fra velrenomert distributør av PM tubes få å sikre meg noen gode matchede rør, og det jeg mottok var noen noen rebrandede russiske 6H8C med mer en 25% avvik hvorav det ene forvrengde stygt. Finner samma røret til 2-4 doller på ebay ,mens jeg betalte flere hundre kroner for et par,. Derfor følte jeg med grundig lurt til å betale overpris for noe som var et simpelt rør, skal se om jeg kan rore røret fram fra søppel kassa mi og poste bilde og merke.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    PM tubes er dem værste svindelmøkka av alle rørpushere. Har kun dårligere erfaringer derfra . Linken angitt noe over er er bestillingsverk for å lure folk til å kjøpe dritten derfra
    Voldsomt som du hiver deg utpå her.
    Du bør underbygge påstanden for ikke å havne i samme kategori selv.
    Ja jeg var ganske krass og oppgitt når jeg skrev dette, bakgrunnen var kjøpet av noen 6SN7 som slett ikke var som annonsert. Kjøpt fra velrenomert distributør av PM tubes få å sikre meg noen gode matchede rør, og det jeg mottok var noen noen rebrandede russiske 6H8C med mer en 25% avvik hvorav det ene forvrengde stygt. Finner samma røret til 2-4 doller på ebay ,mens jeg betalte flere hundre kroner for et par,. Derfor følte jeg med grundig lurt til å betale overpris for noe som var et simpelt rør, skal se om jeg kan rore røret fram fra søppel kassa mi og poste bilde og merke.
    Hva svarte selgeren til dette?
    Kan du si noe mer konkret om avvikene?
    Hvis du fortsatt har røret er jeg interessert i å se på det og teste det.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    PM tubes er dem værste svindelmøkka av alle rørpushere. Har kun dårligere erfaringer derfra . Linken angitt noe over er er bestillingsverk for å lure folk til å kjøpe dritten derfra
    Voldsomt som du hiver deg utpå her.
    Du bør underbygge påstanden for ikke å havne i samme kategori selv.
    Ja jeg var ganske krass og oppgitt når jeg skrev dette, bakgrunnen var kjøpet av noen 6SN7 som slett ikke var som annonsert. Kjøpt fra velrenomert distributør av PM tubes få å sikre meg noen gode matchede rør, og det jeg mottok var noen noen rebrandede russiske 6H8C med mer en 25% avvik hvorav det ene forvrengde stygt. Finner samma røret til 2-4 doller på ebay ,mens jeg betalte flere hundre kroner for et par,. Derfor følte jeg med grundig lurt til å betale overpris for noe som var et simpelt rør, skal se om jeg kan rore røret fram fra søppel kassa mi og poste bilde og merke.
    Hva svarte selgeren til dette?
    Kan du si noe mer konkret om avvikene?
    Hvis du fortsatt har røret er jeg interessert i å se på det og teste det.
    Svaret var at alt innenfor 20-25% er aksaptabel standard for matchedre rør. og at ytelsen er avhengig av kretsen det står i ( det siste er jo riktig). Mener at røret var fra fra en boks merket "Chelmer" premium tubes". Mine rør inkjøpt her og der fra Ebay og andre ligger på 2-5% avvik i gain på min forsterker når jeg har kjøpte matchere rør. Så skuffelsen var naturlig nok stor nårj eg for første gange kjøpte fra en seriøos distributør og fikk et såpass dårlig utbytte.
    Jeg har ikke rørtester men tester røren ved å måle ulikhet i gain i forsterkeren og evt operasjonspunkt (V og mA) i forsterkeren.
     

    smo

    Fersking
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Hei,
    Er det noen butikk i Norge hvor man kan være sikker på å få kjøpt kvalitetsrør?
    Eller har noen tips til nettbutikker som dere har god erfaring med?

    Trenger 4 stk 6922/E88CC til en CJ CT6 forforsterker.

    Mvh
    Ståle
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    Kjøpte 5 NOS Telefunken E88CC av Motron i fjor. Var såpass NOS/NIB at plasten fremdeles var på esken, dvs. uåpnet. Dyre og gode.........
    Vet ikke om Motron fremdeles selger rør. Virket som han hadde tenkt å pensjonere seg sist jeg snakket med ham.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Det er mye rart å lese i annonser.
    Her er 6550 testet som KT88.
    Ikke helt på jordet, men likevel noe pussig.
    Og med så sprikende målinger er det noe underlig å kalle disse seks 6550 for tre par.
    Spesielt når det ene "paret" måler "off scale" og trolig rundt dobbelt så mye som det burde være.
    Om rørene er brukt eller ikke sies det ikke noe om.

    Amerikanske 6550A-rør selges.

    Alle rørene er av typen "Stapled Plates", det motsatte av Weldede Plates, og de må være laget på samme fabrikk, de har samme inskripsjon midt på glasskolben: "6550A USA", noe du kan se på bilde 2. Ble sannsynligvis produsert mellom 1970 og 1992. Fire av røra er lablet GE og to er lablet RCA.

    Jeg har målt de som KT88 der spec er Ia=57mA og GM=8mA/V med følgende spenninger som ble kontrollert med voltmeter under målingene: H=6.1 (6.3), G=-20 (-20), A=232 (250) og Screen 247 (250). Da målte de: 69/6, 78/6, 85/8.5 og 93/8.5. De to siste målte begge mer enn skalaen på min AVO MK4 på 100mA. Jeg anslår de til 110+. Du kan se målingene på bilde 1. Disse seks kan danne tre par.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Mer er ikke alltid bedre og "ser ut som nytt" er trolig ikke nytt.
    Langt over spec er like galt som langt under.
    Testing av rør er ikke veldig komplisert så lenge det benyttes en anerkjent rør tester. Og en er obs på begrensningene ved en slik test.
    Det er ikke stor vitenskap å tolke resultatene heller.
    Men denne tolkingen holder ikke :
    "4 stk ekte Svetlana Wing C KT-88-rør selges.
    De ser ut som nye og måler meget sterkt og jevnt, langt over spec."
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.485
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mye rart der ute ja. Lett å gå i feller. Anbefaler å høre på ekspertisen feks. her og gå for rennomerte kilder.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Dette er et par Siemens Cca på ebay.
    "This is a very hard to find pair of never used NOS Siemens CCa Genuine Preamplifier/Phono stage Tubes, in original boxes.
    The boxes and tubes are brand new as you can see on the provided pictures. The pictures are taken from the actual tubes you are buying.
    It is guaranteed as described but selling "AS IS" without warranty.

    Garantert uten garanti?
    Cca er så eksotisk at det trolig er tryggest å stå over.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Cca er så eksotisk at det trolig er tryggest å stå over.
    Lyttet gjennom en hel masse rør på 90-tallet til min daværende forforsterker (ARC). Fant ut a Siemens CCa låt best. Kjøpte ubrukt eksemplar til 300kr.....

    PS Audiomix. Tester du bare rør eller foretar du rørbytte (smårør til en ARC VT100MKII) også?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Noen rør har fått status over alle andre.
    Det betyr usmakelige priser og store muligheter for å bli lurt.
    GEC KT88 er i denne kategorien. Det finnes knapt "nye", det vil si ubrukte å oppdrive.
    Det florerer av beskrivelser som "New", "NOS", "Used, but measure strong", osv.
    Noen oppgir Ia og gm verdier og en del av disse har oppfatningen "mer er bedre".
    Som nevnt i informasjonen jeg har sakset er lekkasje mellom glødetråd og katode et problem ved disse rørene.
    For høy lekkasje (fra mindre til større) gjør røret ubrukelig. Denne type måling har jeg aldri sett oppgitt i annonser.
    Gass i røret ser jeg heller aldri nevnt.
    Eller for å snu litt på de to siste: Spør selgeren om han har testet for lekkasje og gass.
    Jeg har valgt å starte med konklusjonen.

    Conclusion summary
    Rule number one,
    When considering purchasing a set of GEC KT88s make sure they have been thoroughly tested, this is equally as important for new and used versions,remember “appearance is no guarantee that the valve is any good” If the seller has no means of testing the valve then I hope that what I have written here will help you to be aware of what you may be getting. Test results for cathode insulation on GEC KT88s is very important, and can tell you a lot about the condition of the valve and most importantly its expected longevity and reliability aspects.
    Last but not least, brown getters, badly worn logos, etc are no indication of a KT88s true electrical condition, thorough test results are the only sure way to determine whether the valve is any good, and “remember” nice clean appearance is not an automatic guarantee that the valve is any better [electrically] than one that has “battle scars” from many hours of use!
    There is [in my experience] no modern direct equivalent KT88 that combines the sonic qualities and the impeccable reliability of the original GEC!!!

    Hints and tips on buying GEC KT88
    There is a lot of mis-information being written on various sites thru-out the internet about used GEC KT88 at the moment, so much so that I have decided to share with everyone interested some of the knowledge I have gained over the many years I have been associated with this exceptional audio beam tetrode, especially about what to look for when thinking of parting with your hard earned cash! First of all appearances can be deceptive in judging whether a valve is any good or not, this is especially true of the GEC KT88.
    Brown Getters!!!
    The main reason most people are put off buying used GEC KT88 is because of what I refer to as “brown getter syndrome” this is where the getters [originally silver] have discoloured, and in severe cases disappeared all together! Although this is an indication that the valve has had many hours of use, it is by no means the “be all and end all” sure way of knowing if the valve is any good. On the contrary, I have had many GEC KT88’s over the years that fit this description, especially ones that have come from industrial and communication facilities, that said I have been surprised time after time with how good a valve in this sorry state has tested. Many although having little or no getter left, upon testing still had full emission!

    Shorts and heater to cathode insulation
    Testing for shorts and heater to cathode insulation will reveal much more about a valves condition; this is especially true when considering the KT88.
    One of the main faults a GEC KT88 can suffer from is low heater to cathode insulation; for e.g., when a KT88 is in good condition it will generally have a relatively high heater to cathode insulation, typically in excess of 10 Meg ohm, [10 million ohms] after high usage this insulation can start to break down, and in severe cases cause total cathode to heater shorts, resulting in catastrophic failure of the valve, therefore testing the heater to cathode insulation will result in a much better understanding of how good the valve is, rather than just relying on physical appearances. Note, in many cases I have had GEC KT88 of new appearance that upon testing have revealed very low heater to cathode insulation.
    Warning! be wary of fake GEC KT88,s they do exist! if your not sure of what you may be buying, make sure you look carefully at the internal structures, and compare them with known genuine items, if your still not sure then seek profesional advice before you part with your hard earned cash!
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Det kan ofte være vanskelig å være sikker på tilstand og alder. Det første kan måles og det siste kan i noen tilfeller finnes ut fra produksjonskoder.
    Og så er det denne varianten (visuell?) :
    "men alle på bildet er antatt ubrukte, er blanke og ser VELDIG nye ut. "
    VELDIG nytt må være et nytt begrep i en noe uoversiktlig verden av rør....
     
    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Testing av rør er vanligvis sk "non destructive testing (NDT)".
    Det vil si at testingen ikke skal påføre røret noen skade.
    Nå hadde jeg en håndfull (flere) 12 AX7 som var utbrukt.
    En hammer er utmerket til "destructive testing".
    Alle bildene er av 12AX7 og alle er General Electric.

    DSC_0739_1.jpg


    DSC_0740_1.jpg


    DSC_0742_1.jpg


    DSC_0743_1.jpg
     

    AJ84

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    285
    Antall liker
    52
    Noen som vet hvilke spec man bør se etter på f.eks ECC83/12AX7 ? Mange selgere oppgir målt strøm men har ingen anelse hva som er bra, finnes det ett kart over dette?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Alle rørtestere jeg kjenner til har dette oppsettet for test av ECC83 / 12AX7:
    Gløding 6.3V
    -Vg1 2V
    V anode 250V
    Da skal Ia (anode strøm) være 1.2mA.
    gm (mA/V) 1.6
    +/- 10% er godt innenfor.
    +/- 20 % akseptabelt.
    Noen nyproduserte (ubrukte) ECC83 vil måle så lavt som 0.5mA for Ia. Under 50% av nominell verdi.
    Ubrukt og kaputt / ubrukelig?
    Ikke sikkert.
    Ved nærmere sjekk viser det seg at disse rørene er konstruert for lavere (mindre negativ) g1 spenning for nominell Ia.
    Om forsterkere er konstruert for dette?
    Vet ikke om noen.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    En som selger rør skriver dette i annonsen:
    PCC85/9AQ8 rør selges.
    PCC85 har jeg ikke funnet så mange opplysninger om. Men hvis det er samme forhold mellom ECC og PCC85 som det er mellom ECC og PCC88, så kan de i praksis benyttes om hverandre. De har samme pinnekonfigurasjon/pinout og både ECC85 og PCC85 kan måles med begge måle oppsett.

    Hvis vedkommende tester (som han sier) vil han enkelt se at PCC85 skal ha 9V glødespenning. De fleste av våre forsterkere benytter rør som skal ha 6.3V glødespenning.
    Et PCC85 vil ikke yte noe særlig med "lunken" katode.
    På et HiFi forum bør en holde seg til rør som er egnet. Ikke avleggs TV-rør.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Test av de store russiske triodene 6C33 kan være tidkrevende og stresser testeren.
    Disse er gjengangere i OTL forsterkere og i noen Single Ended forsterkere.
    Nå har jeg laget det slik at røret som skal testes glødes av en ekstern trafo som gir 12.6 V.
    Røret blir raskere varmt.
    Tynne kabler og vendere i testeren blir ikke varme.

    IMG_20200926_142329247.jpg
    IMG_20200926_142526896.jpg
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Kan ta enkel test på de rørene i min Beck tester, og husker da jeg var storforbruker av 6C33 kjøpte jeg mengder av de direkte fra Russland. Var ikke enkelt å finne par, og måtte kaste opptil 30% da målingene tidvis forsvant ut av måleområdet:D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn