Jeg driver og endevender en forsterker jeg holder på med (13E1se).
La meg først understreke at jeg ikke har hengt meg helt opp i dette med thd målinger
Jeg har erfart at det som låter best ikke nødvendigvis måler best.
Jeg ser at det er vanlig å oppgi thd ved 1 khz. Og jeg har ved å måle på mitt eget byggeri forstått hvorfor....
En typisk produsentvenlig standard.
Men det sier jo ingen verdens ting om hva en forsterker ikke er god til.
Jeg har målt thd ved forskjellige frekvenser i to ulike utgaver av forsterkeren.
begge er omtalt i tråden 13e1se.
Den ene har plate-gridfeedback gjennom kondensator- motstand-spenningsdeler.
den andre gjennom en interstage transformer.
Jeg registrerer små forskjeller i THD ved 1 khz i det den klipper .Den uten interstage trafo er et prosentpoeng bedre.
4 db under full utstyring kikket jeg på thd ved andre frekvenser i kretsen med interstage trafo
Thd ved 10 khz er her 4 % og rundt 10 % ved 20 khz.
I det det begynner å klippe er kretsen uten IT på 2% og 4 % ved disse frekvensene
En betydelig forskjell mao.
Bortsett fra at dette indikerer at det er noe jeg ikke har fått til i It kretsen (HRmpppf)
jeg registrer at THD stiger med frekvensen i begge kretsene.
er dette som forventet?
common sense : hva bør en strebe mot ved feks 20 khz ?
La meg først understreke at jeg ikke har hengt meg helt opp i dette med thd målinger
Jeg har erfart at det som låter best ikke nødvendigvis måler best.
Jeg ser at det er vanlig å oppgi thd ved 1 khz. Og jeg har ved å måle på mitt eget byggeri forstått hvorfor....
En typisk produsentvenlig standard.
Men det sier jo ingen verdens ting om hva en forsterker ikke er god til.
Jeg har målt thd ved forskjellige frekvenser i to ulike utgaver av forsterkeren.
begge er omtalt i tråden 13e1se.
Den ene har plate-gridfeedback gjennom kondensator- motstand-spenningsdeler.
den andre gjennom en interstage transformer.
Jeg registrerer små forskjeller i THD ved 1 khz i det den klipper .Den uten interstage trafo er et prosentpoeng bedre.
4 db under full utstyring kikket jeg på thd ved andre frekvenser i kretsen med interstage trafo
Thd ved 10 khz er her 4 % og rundt 10 % ved 20 khz.
I det det begynner å klippe er kretsen uten IT på 2% og 4 % ved disse frekvensene
En betydelig forskjell mao.
Bortsett fra at dette indikerer at det er noe jeg ikke har fått til i It kretsen (HRmpppf)
jeg registrer at THD stiger med frekvensen i begge kretsene.
er dette som forventet?
common sense : hva bør en strebe mot ved feks 20 khz ?