The Beauty and the Beast!

C

century

Gjest
Quote:
"HighEnd manufacturers will step forward and incorporate ICEpower in truly cost-effective packages that reflect an honest relationship to the low raw cost of the modules. While Jeff Rowland's recipe of audio jewelry, input transformers and -- on his truly upscale models -- overkill add-on power supplies is one way to fulfill traditional HighEnd expectations"

Som LMC uttrykte det: Trafo = Klang X 3
(Hm.. det blir Trafo / 3 = Klang... ;))

På Class D-org skriver de at strømforsyningen likevel er underdimensjonert: Frekvensen er høy og dermed trafoene og lyttebatteriet små, men for små ved long-term belastning.

Er dette veien til nok et tweak, å sette på ekstra lytter med filmkondis bypass ?
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Mere lytter er vel aldri en dårlig ting... ;D
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
506
De skal ikke overbelastes med for kapasitive laster på utgangen. Det vil si at dersom man kun slenger på en kondensator på 1µF på utgangen så kan den gå i selvsving hvilket medfører shutdown.
Kan du si noe om eventuelle fordeler med nettfiltre og ferritter?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.408
Antall liker
16.642
Sted
Østfold
Det sitter allerede et nettfilter i strømforsyningen, og strømmen likerettes og glattes 2 ganger på veien, så i prinsippet vil jeg tro at dersom man setter på ekstra nettfilter på slike så er det først og fremst en fordel for de andre komponentene i anlegget. Siden det sitter tilsvarende strømforsyning i min spiller/pre er det også praktisk umulig å høre forskjeller på dette i mitt oppsett.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Må bare konstatere mye av de samme opplevelsene her også, kanskje i enda større grad. Husk også at jeg sammenligner med de ampene jeg har hatt lengst spillende hos meg som er flere klasser opp fra den KAV-ampen svenskene refererer til...FPB-450Mcx.

Han har brukt ICE 500 mk.II modulen som iht. 1000ASP skal være ett steg ned på lydkvalitet sammenlignet med 1000ASP, men samtidig har han ikke switchmode power men et "normalt" ringkjernekonsept.

Kult at andre opplever det samme og det med en eldre generasjon moduler enn mine...noen som enda tviler på at dette har noe for seg? Skjønner godt at enkelte kryper ned i skyttergravene ved en slik uttalelse med tanken på hva enkelte amper har kostet dem... ;D
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Tar sjangsen på å legge ut litt info om montering av FuruTech's nettbrønn. En dansk kunde av Bertram har testet dette og her er hva han erfarte:

"Saa fik jeg FI-10 Rhodium monteret I Beasterne.
Jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg skal sige det. For du tror sikkert at jeg er blevet endnu mere skør. Men forskellen er i mine ører enorm.

Mine Audio Pro spiller som en drøm. Der er saa meget transienter at det hele lige pludseligt minder om en kraftig ML forsterker. Mellemtonen er blevet fyldigere og bassen er ude I rummet, saa meget som audio pro’erne nu tillader. Bas og kraft!

Men det mest facinerende er transienterne. Jeg havde aldrig drømt om at en Audio Pro kunne spille saadan.

Det er sjovt for jeg kunne ikke forestille mig at det kunne hoeres og jeg monterede det her da jeg var hjemme til middag. Så det er slet ikke brændt ind og alligevel er forskellen der.

Det er uhyggeligt vigtigt med den strøm."

Har tenkt å gjøre det samme med mine blokker selv, men venter til Fi-09 kommer i januar da de er hakket vassere.

Husk også å legge samme fokus på selve nettkablene og du vil få mye mere ut av denne forsterkeren enn summen av delene! Se også lengre opp i tråden for mitt forslag til strømkabel. PM Audio i Norge fører alle disse varenumrene fra FuruTech for de som er interessert i å lage egne strømkabler.

Hvis noen bestiller disse blokkene fra Bertram foreslår jeg også å få ham til å kutte ut av/på vippebryteren for strømmen. Blokkene (og strømforbruket ditt) lider ikke av å stå på hele tiden... 8)
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.239
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Som tidligere eier av tact millenium, var jeg også voldsomt begeistret for denne til å begynne med, alt hørtes perfekt ut. Men av en eller annen grunn synes jeg det ble litt kjedelig til slutt. Savnet litt sjelen til transistorutstyr liksom. Ble mere fornøyd med classe forsterkerne jeg har idag. Mon tro om det blir likedan til deg. Om du er like overbevisst om ca 3 måneder ?
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.379
Antall liker
3.551
Torget vurderinger
49
Må nok gi det noen uker først ja , men det høres unektelig spennende ut . Får litt følelsen av " du tror det ikke før du hører det" ;)
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Som tidligere eier av tact millenium, var jeg også voldsomt begeistret for denne til å begynne med, alt hørtes perfekt ut. Men av en eller annen grunn synes jeg det ble litt kjedelig til slutt. Savnet litt sjelen til transistorutstyr liksom. Ble mere fornøyd med classe forsterkerne jeg har idag. Mon tro om det blir likedan til deg. Om du er like overbevisst om ca 3 måneder ?
Har ikke hørt Tact men flere sier at disse er litt "kjedelige" ?

Har hørt MYE utstyr før disse kom inn i stua og har et bredt sammenligningsgrunnlag.

Er ihvertfall ikke mindre fornøyd etter som ukene går her... 8)

Lyden blir bare bedre, levr. antydet 14 dager innspilling noe jeg har passert for en stund siden, hører forskjeller enda fra uke til uke.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Må nok gi det noen uker først ja , men det høres unektelig spennende ut . Får litt følelsen av " du tror det ikke før du hører det"  ;)
Det gjorde ikke jeg heller til å begynne med... :D
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.239
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Har ikke hørt Tact men flere sier at disse er litt "kjedelige" ?

Har hørt MYE utstyr før disse kom inn i stua og har et bredt sammenligningsgrunnlag.

Er ihvertfall ikke mindre fornøyd etter som ukene går her...  8)

Lyden blir bare bedre, levr. antydet 14 dager innspilling noe jeg har passert for en stund siden, hører forskjeller enda fra uke til uke.
Ja tacten manglet liksom litt saft og sjel....
 
K

kjetilt

Gjest
Digitale forsterkere er, evt. med unntak av Jeff Rowland 301, ikke på samme nivå kvalitetsmessig som det beste av det beste av transistor eller rør. Jeg mener det er tøv å påstå noe slikt, og det sier jeg etter å ha eid 2 forskjellige typer digitale monoblokker, begge i over et år.

Men ser man på kost/nytte er saken annerledes.
Altså: dersom man er i markedet for effekttrinn under 50k-75k, er de gjerne helt konge og røverkjøp, men ser man over 100k (og sml. med store trinn fra produsenter som BAT, Krell, Accuphase, Lamm m.m.) faller de fort igjennom!
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
9.015
Antall liker
4.457
Har ikke hørt Tact men flere sier at disse er litt "kjedelige" ?

Har hørt MYE utstyr før disse kom inn i stua og har et bredt sammenligningsgrunnlag.

Er ihvertfall ikke mindre fornøyd etter som ukene går her...  8)

Lyden blir bare bedre, levr. antydet 14 dager innspilling noe jeg har passert for en stund siden, hører forskjeller enda fra uke til uke.
De ivrigste Tact'erne gjør en god del modifikasjoner og komponentoppgraderinger for å få ut potensialet som ligger i Tact sin teknologi. Jeg har dog kun erfaring med RCS. Den har en del high-end kvaliteter rett fra fabrikk, men den har også enkelte "mid-fi" kvaliteter som man må rydde opp i for å få ut potensialet. Det er mitt inntrykk at det samme gjelder effekt-trinnene.
 
K

kjetilt

Gjest
Har nå fått inn Theta Citadel amper som har erstattet Jeff 501. Citadel'ene er i en helt annen liga, mange hakk bedre. Fantastisk mye mer nerve og musikalitet, mer luft og detaljer, lydbildet ble enda bredere og dypere. osv osv. + at jeg nå endelig får skikkelig gåsehud når jeg hører på bra innspillinger, noe jeg ikke har fått med digitale amper til nå (Jeff + Acoustic Reality). Det skulle forundre meg om Beast skulle være så mye bedre enn Jeff... Føler at dette bekrefter hva jeg har sagt tidligere i denne tråden; Digitale amper er bra, men kan fortsatt ikke sml. med state of the art innen tradisjonell design.

Høyslutt
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Ja, jeg ser du skriver det. Men, det er IKKE min erfaring her nå. Skal ikke si at jeg er ekspert på alle de ulike variantene av PWM teknologi men har BRED erfaring av High-End utstyr i den DYRE enden.

And, I tell you, Beast i min utgave KNUSER bl.a. mine forrige Krellblokker.

Har ikke hørt JR som nevnt tidligere, kan derfor ikke sammenligne disse med mine. ARs blokker har også en annen oppbygging enn mine med bl.a. trafoer osv. og kan heller ikke direkte sammenlignes.

Ikke skjær alle PWM baserte teknologier under samme kam...
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Må slenge med "i mitt oppsett" bare for å poengtere det IGJEN... ;D :)
 

journeyman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.04.2005
Innlegg
61
Antall liker
1
...And, I tell you, Beast i min utgave KNUSER bl.a. mine forrige Krellblokker.
Lydmekk, er begeistringen for Beast blokkene fremmdeles like stor etter snart 2 måneder eller...?
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Artig tråd med mange fine bilder og forskjellige synspunkter.
Jeg vil bare legge til at det virker som ice-baserte forsterkere får et kjempehopp i pris når de på den andre siden av havet skal lage slikt.
De kommer vel også litt senere på banen, kan begge deler ha noe med at modulene lages i Danmark å gjøre?
Kan ikke skjønne annet enn at det er mange gode pris/ytelse på denne type forsterkere her i Skandinavia.
PS Audio bruker jo Ice og er betydelig dyrere.
Bel Canto har også kommet på banene med icebaserte effekter.

http://www.belcantodesign.com/ og blir ganske sikkert også dyre (tror jeg) ;)

Mvh.KW
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
506
http://www.belcantodesign.com/  og blir ganske sikkert også dyre (tror jeg) ;)

Mvh.KW
Ser at dem selges for 4200$ paret i en amerikansk nettbutikk. Det er jo billigere enn Jeff Rowlands variant rundt samme tema, men betydelig høyere enn hva våre skandinaviske produsenter selger lignende forsterkere for. Når det er sagt, så virker det jo absolutt som at BelCanto har lagt seg på et vesentlig høyere byggekvalitetsnivå enn feks siste versjon Embla og Bertram.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Like fornøyd her. Holder på å lodde XLR-kabler og koble opp resten av de totalt 7 blokkene rundt om i stua i mitt 7.1 anlegg. Bruker FuruTech Rhodium XLR plugger samt en forholdsvis rimelig kabel på rull, spiller som bare juling! :)

Skal legge ut litt mere bilder etterhvert. Har holdt på med montering av et Stewart 133" lerret og det tok litt tid på nyåret... ;D
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Like fornøyd her. Holder på å lodde XLR-kabler og koble opp resten av de totalt 7 blokkene rundt om i stua i mitt 7.1 anlegg. Bruker FuruTech Rhodium XLR plugger samt en forholdsvis rimelig kabel på rull, spiller som bare juling! :)

Skal legge ut litt mere bilder etterhvert. Har holdt på med montering av et Stewart 133" lerret og det tok litt tid på nyåret... ;D

Hadde det bare vært anlegget du hadde byttet ;) , men du har jo gjort en skikkelig jobb med stua di, som vel er det klart viktigste poenget i den gode lyden du sier du har fått ;)
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Sorry, J, har ikke kommet igang med ombyggingen enda! Blir til våren. Så den gode lyden er der helt av seg selv (!) kun gr. gode komponenter f.t.... ;D

Tok du den? ;D
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Sorry, J, har ikke kommet igang med ombyggingen enda! Blir til våren. Så den gode lyden er der helt av seg selv (!) kun gr. gode komponenter f.t.... ;D

Tok du den? ;D
Da er du en lurifax ;D som har glemt hvordan god lyd høres ut.... :'( Hva ble avslaget for Beast reklamen ;D
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Ser at dem selges for 4200$ paret i en amerikansk nettbutikk. Det er jo billigere enn Jeff Rowlands variant rundt samme tema, men betydelig høyere enn hva våre skandinaviske produsenter selger lignende forsterkere for. Når det er sagt, så virker det jo absolutt som at BelCanto har lagt seg på et vesentlig høyere byggekvalitetsnivå enn feks siste versjon Embla og Bertram.
Embla synes jeg ikke direkte bygger sine produkter med best mulig lyd i tanke. Var i kontakt i lengre tid med Embla for å få levert blokker med mere purist/lydkvalitet rettet ombygging men dette ble tilslutt veldig vanskelig for Embla...dårlige kontakter for både signal og strøm som standard osv. Embla kan derfor ikke direkte sammenlignes med mine versjoner av Beast-blokkene. Modulen er lik ja, men der stopper det.

Bel Canto har jeg ikke hørt men sett bilder av og lest tester. Har ihvertfall pene kabinetter men å hevde at byggekvaliteten er så mye bedre enn f.eks. Beast, der tror jeg du tuller. Bel Canto sies å spille litt for "pent" ?

JR er altfor høyt priset ift. hva du får for pengene. Her også meget pene kabinetter og enddel ekstra komponenter som trafoer osv. men verdt pengene? Tvilsomt. Var det ikke 70K for et par 201 ?
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Hmmmmmm....;D
Tenk på hvor bra det blir når rommet er ferdig! ;)

O.
Da er du en lurifax  ;D som har glemt hvordan god lyd høres ut.... :'( Hva ble avslaget for Beast reklamen  ;D
 

wolfer

Medlem
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
23
Antall liker
1
La meg presentere "The Beauty"!



Så mye bra finish er det lenge siden verden har skuet! ;D

Blanklakk så langt øyet ser...tung som f...125kg stk/netto i sokkelesten...og med en voldsom overkill konstruksjonstanke med 5cm. vegger, 15cm front osv.

Korreksjon for tidsdomene og riktig fase...

Disse står i mitt 7.1 hjemmekino/stereo kombianlegg som fronter L/R og ble tidligere drevet av et eminent par Krell 450MCx monoblokker. Selv om flere andre amper har vært innom mens de har stått her har det hele tiden blitt falt tilbake på Krellene. Nå var jeg nesten redd å prøve matching med noe mindre enn dette...  ;)
Heheh, ja og så mye dårlig lyd for pengene;)
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Måtte blåse liv i denne igjen...Lydmekk? Fortsatt julekveld med ice-blokkene?
Eller har du kjøpt Krellene tilbake igjen? :D

O.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Jula hele året...! :)

Skal modde de litt når Paul hos PM får inn nye XLR inntak og strøminntak for boksene som jeg har bestilt, Furutech. Kommer vel i løpet av en uke eller to.

Skal legge ut bilder av ombygging og lydinntrykk i tråden etterpå.
 

tomas_r

Medlem
Ble medlem
23.09.2004
Innlegg
9
Antall liker
0
Er det noen som har prøvd både embla tinea og Beast.
Er det eventuelt stor lyd forskjeld?
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Mods 101

Step 2 in the evolutionary process... 8)

På tide med litt modding av ICE-blokkene...her ser du "før"-bildet:



Og her litt snadder som skal inn i boksen:



Coming very soon to a website near you... :D
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.454
Antall liker
2.681
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Grønn hageslange ? ? ? Skal du ha implementere DWI ? (Direct Water Injection) ???
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Som man kanskje ser er det et par områder innmaten kan forbedres på. Nettbrønnen er en utgave med filtrering og rensing fra nettet men dette er ikke nødvendig på ICE1000ASP da denne har tilsvarende strømrensing osv. allerede innebygd i switchpoweret. Dermed ligger kanskje denne nettbrønnen og demper litt dynamikk ? Hmmm...  ;)



Strømledningene fra nettbrønnen til printet er heller ikke "my cup of tea"... en smule for tynne, rundt 1mm holder ikke...



Med det samme vi holder på spekulerer jeg i at XLR-inntaket i kabinettet ikke holder mål rent kvalitetsmessig mht. lyden og bytter også dette.

Strømbryter er for pussies så den må ut...  8)
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Grønn hageslange ? ? ?  Skal du ha implementere DWI ? (Direct Water Injection) ???
Wait and you will see... har sin misjon den også etterhvert... ;D
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Før vi kan begynne å montere nye brønner osv. så må boksen demonteres helt da enddel metallarbeide må gjøres. Man vil jo ikke ha metallbiter utover elektronikken... :)



Ett til (litt dårlig skarphet):

 
Topp Bunn