"The Guru" (Allen Wright) vinyl setup

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
I dag har jeg testet ut noe som var mildt sagt oppsiktsvekkende.
Jeg har testet ut noe som får mine andre protraktorer (Wally og Feichert) til å måtte stille seg i hjørnet.
Kom tilfeldigvis over en artikkel på 6moons.com som virket meget spennende. Linket meg derretter videre til hovedartikkelen som opprinnelig er skrevet av Allen Wright, "founder & CEO of Vaccum State". Deretter gjorde jeg justeringer i henhold til artikkelen, og fulgte verktøyet "The Guru Protraktor"

Forbedringene var så oppsiktsvekkende store at det nesten ikke kan beskrives.
Dermed måtte jeg jo bare dele denne oppdagelsen med dere andre entusiaster. Les artikkelen, og gjør innstillingene. Er dere ikke fornøyde, da er det jo bare å finne tilbake til utgangspunktet.

Det hadde vært morro om dere delte inntrykkene om dere prøver :)

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
The Guru vinyl setup

larsggu skrev:
Er det noe spesielt med denne kontra andre protractor'er, som f.eks. MoFi's Geo-Disc? Noe spesielt med zero-point(s) og/eller kurve? (Geo-Disc'en bruker kurven til Baerwald.)

http://www.vinylengine.com/protractor-user-guide.shtml
Det står ganske utførlig i innledningen i artikkelen.
Antakelig noe med overheng å gjøre. Det virket ihvertfall bemerkelsesverdig godt :)

http://www.vacuumstate.com/fileupload/GuruSetUp.pdf

I had read the seminal set-up articles by Mitch Cotter as published in Audio Critic Magazine and even had some protractors made up in stainless steel by a toolmaker to his precise dimensions. Then I got a new TT/arm/cartridge combo, and not having the time available to do the full by ear extremo set-up myself, entrusted it to The Guru. When it came back it was singing as I never had heard before, but when the Cotter protractor was placed under the cartridge to compare, they were not in agreement, and in fact the Guru’s positioning made no logical sense. At the time there was a small group of Guru devotees in and around Sydney, Australia who had all learnt TT setup from him, so one weekend, with the Cotter protractor in hand, I made a tour and checked out their set-ups—all of which had been aligned only by ear, and which all were singing wonderfully! And wonders of wonders, all had the same physical alignment as my new Guru’d TT—even though not one of these system had the same cart/arm/TT combination!

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
The Guru vinyl setup

Godt lesestoff, og artig når det har en slik bemerkelsesverdig effekt. Bedre sporing, og bedre 3D/perspektiv, samt mer "krydder" var resultatet for min egen del. Jeg har også Dr. Feichert, og Wally Tractor, og etter at jeg fikk justert meg inn etter "Guruen" er jeg egentlig litt satt ut over at det låter bedre :eek: :D

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
The Guru vinyl setup

Slik jeg har forstått det, så er det tatt utgangspunkt i Baerwald 66.0mm og 120,9mm, og så justeres overhenget 1,27mm kortere. Virker gjør det okke som ;)

L

Lars.N

Gjest
The Guru vinyl setup

Har brukt den ganske lenge nå om det er noe bedre vel si det anneledes ja.

Laban

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
The Guru vinyl setup

Var det noen grunn til at du valgte "Guru", eller var det tilfeldig?

Jeg har finlest litt mer i artikkelen, og kommet til at det ikke er noen logisk forklaring for denne måten å sette opp på, annet enn at alle justeringene har basis i justering etter øret, og at justeringene er gjort "by ear" i flere seperate oppsett med forskjellige kombinasjoner av armer, drivverk, og PUer, felles for de alle var at disse "nye" nullpunktene var like.
Etter grovjustering i går kveld, så var det "soniske" resultatet mildt sagt oppsiktsvekkende. Jeg skal vie kvelden til å gjøre justeringer etter "stage 2", og gleder meg til å teste ut resultatet.
Det hadde virkelig vært morro å høre om dere andre har hatt nytte av denne "nye" måten å justere på! :)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.153
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
The Guru vinyl setup

kjøp tangentialarm og unngå problemstillingen i utgangspunktet
imo
mvh

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
The Guru vinyl setup

LMC skrev:
imo
mvh
Har hatt en, men det er ikke aktuelt for øyeblikket.
Dessuten introduseres da andre problemstillinger, og en tangentialarm er heller ikke "justeringsfri" ;)

Og så gå glipp av denne "tweekingen"?! 8)

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
The Guru vinyl setup

Bare husk at en innstilling for en arm, nødvendigvis ikke passer for en annen.
Derfor prøv flere forskjellige innstillinger/protraktorer og LYTT
Mvh Jan I

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
The Guru vinyl setup

Jan_I skrev:
Bare husk at en innstilling for en arm, nødvendigvis ikke passer for en annen.
Derfor prøv flere forskjellige innstillinger/protraktorer og LYTT
Mvh Jan I
Helt klart viktig, men jeg har tidligere eksperimentert med ulike innstillinger, og med bruk av forskjellige protraktorer.
Alt grovjusteres med protraktoren, og så justerer man med ørene som en siste "touch", men i dette tilfellet, så gjorde "Guru" noe med hele dynamikken, og lydbildet som finjusteringer, og andre protraktorer ikke har vært i nærheten av! Det er det som er så oppsiktsvekkende.
Jeg har selvsagt aldri eksperimentert noe serlig med overheng. Da jeg alltid har trodd at dette bør være temmelig nøyaktig ihht. protraktor.
Som sagt, om dere ikke har prøvd denne tidligere, så må jeg virkelig anbefale dere å teste den ut. ;)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
The Guru vinyl setup

Høres unektelig litt snodig ut at en protractor skal passe til alle radialarmer. De er jo hverken like lange eller har samme geometri. Derfor bruker en ikke en Linn protractor på en Rega-arm eller vice versa.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
FZ skrev:
Høres unektelig litt snodig ut at en protractor skal passe til alle radialarmer. De er jo hverken like lange eller har samme geometri. Derfor bruker en ikke en Linn protractor på en Rega-arm eller vice versa.
Det var akkurat det jeg tenkte også! Men dette måtte jo prøves.... Og så sitter jeg her da, og er svært overasket!
Det er allikevel ikke merkelig når det kommer til at en protractor kan benyttes til en stor andel radial armer.
Dette gjør jo også både Feichert, og Wally Tractor. "0" punktene er jo (om man bruker Bearwald) de samme på protraktoren. 120,9, og 66,0 mm. "Guru" har etter hva jeg kan se valgt å sette "0" punktene noe (1,27mm) bak disse. Linn spillere og deres armer kjenner jeg ikke, men de Radial armene jeg har hatt selv har fint blitt justert med disse "universal" protractorene.

Edit:
Og som nevnt i artikkelen, så er jo alt reversibelt om man ikke er fornøyd ;)

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
The Guru vinyl setup

LMC skrev:
imo
mvh
Tiltredes ;) Og sammen med et måleverktøy (som f.eks Feicherts Adjust+), er øyemålsjustering en saga blott :)

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
The Guru vinyl setup

gut_man skrev:
LMC skrev:
imo
mvh
Tiltredes ;) Og sammen med et måleverktøy (som f.eks Feicherts Adjust+), er øyemålsjustering en saga blott :)
Nå må du passe deg så du ikke faller i fellen til "de som elsker å måle, og hvis navn må hviskes her på sentralen"`s klør. ;) Adjust+ er jo på vei, men denne vil uansett ikke gi den fulle og hele sannheten. Det er ørene som skal tilfredsstilles gut_man! ;)
Har du testet Airtangenten din på HiFiNews plata? ......
Når det kommer til tangentialarm så er ikke dette noe som står på programmet her i huset i uoverskuelig fremtid.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
FallenA skrev:
Det er allikevel ikke merkelig når det kommer til at en protractor kan benyttes til en stor andel radial armer.
Dette gjør jo også både Feichert, og Wally Tractor.
Jeg har kun sett disse to på bilder, men så vidt jeg har fått med meg stilles avstanden mellom senter platetallerken og senter arm med Feichert og deretter nullpunktene, mens Wally Tractor har forskjellige kurver og nullpunkter for forskjellige armer.

Stemmer ikke det?

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Jo det stemmer. Og om man vrir på "guru" protractoren så treffer armen "0" punktene.
På min SME 309 arm f.eks var det ikke nødvendig å endre på geometrien, men kun overhenget.

Skriv ut en slik protractor selv, og sjekk om det ikke stemmer. "Guru" har merket av både de ordinære "0" punktene, og "Guru`s" "0" punkter.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Skal skrive den ut og prøve på min nr. 2 LP12 når jeg får en passende PU.

Vil ikke gjøre noe med nr. 1 etter at jeg hadde Peter Swain (Cymbiosis) over fra UK for å fintune den. Den låter nå så bra at jeg vil vente med å fikle med den.

FZ

L

Lars.N

Gjest
The Guru vinyl setup

FallenA skrev:
Var det noen grunn til at du valgte "Guru", eller var det tilfeldig?

Jeg har finlest litt mer i artikkelen, og kommet til at det ikke er noen logisk forklaring for denne måten å sette opp på, annet enn at alle justeringene har basis i justering etter øret, og at justeringene er gjort "by ear" i flere seperate oppsett med forskjellige kombinasjoner av armer, drivverk, og PUer, felles for de alle var at disse "nye" nullpunktene var like.
Etter grovjustering i går kveld, så var det "soniske" resultatet mildt sagt oppsiktsvekkende. Jeg skal vie kvelden til å gjøre justeringer etter "stage 2", og gleder meg til å teste ut resultatet.
Det hadde virkelig vært morro å høre om dere andre har hatt nytte av denne "nye" måten å justere på! :)
Hælla FallenA

Ikke helt tilfeldig nei (hehe) ;D har prøvd flere protractorer en det jeg har forstand til.
Må si jeg falt litt for teori & praksis i The Guru setup det var jo bare å gå tilbake til normal oppsett hvis Guru ikke falt i smak med sitt litt alternative overheng.

Nåla mi står ved svart merke idag å der skal den få stå LLLLLLEEEENNNGGGEEEEEEE :)

Hilsen

Laban

Vedlegg

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.583
Som eier av flere produkter som Allen Wright har lagt sin hånd på, må jeg si meg enig i benevnelsen "The Guru".

Tittet nettopp innom hans helt nydesignede websider:

http://www.vacuumstate.com/

...og WOW! This is it !! :) :) :):

NEW—the Vacuum State True Music Server, the TMS–1
Still at the pre-production prototype stage, our upcoming music server is a full on, high end shot at this section of the market.
Amongst it’s features are:
• Non oversampling DAC
• Vacuum State internal or external Reference Master Clock
• Solid state or tube output section
Above is an early
prototype, and looks nothing
like the finished product will, but it’s pix
is here so you can see it’s well beyond the
vapourware stage. We have three prototypes with
trusted clients for long term operational testing, and they are
reporting great sound and reliable operation.
The production unit will have a huge hard disc, and a CD drive, as well as a
Vacuum State level of audiophile sound.
I have never been a fan of 16/44 sound from RBCDs, but this device is changing my mind—
our digital designer claims it now sounds better than his Level 6 Upgraded SONY 555ES SACD player...
More details soon on the website, and we expect it to be in production and on sale later this year...

Bilde:
http://www.vacuumstate.com/fileupload/Newsletter2008web.pdf

Hvis den låter bedre enn en modda Level 6 Sony 555ES, da er det ingen tvil: jeg skal ha en sånn!! 8)
PS! Sammenlign bildet av innmaten i denne Vacuumstate Music Serveren kontra en Edge CD spiller.. ;D

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
De har veldig mye riktig for seg i Vacuum State. Jeg anbefaler alle "tube heads" å lese Allen's bok om tube preamps.
Mvh Roger

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Utrolig mye spennende på sidene der ja!
Hmmmm.... Ny digital kilde?! 8) (Ikke på vinylavdelingen da!) ;)

Uansett så har jeg gått igjennom oppsettet en gang til. Alt er justert ved å lytte etter de spesifikke tingene som nevnes i artikkelen. Og en ting er sikkert.... Dette har veeeeeldig mye for seg.
Har kontrollert vekt i etterkant og funnet ut at "øret" valgte 1,47g VTF (anbefalt 1,35 - 1,5g), og det kan virke som om antiskating er "spot on". PUen har aldri sporet bedre her hos meg!
Om jeg nå etter å ha lyttet litt mer skal sette konkrete ord på "forbedringene", så må det være Sortere bakgrunn, større dynamiske kontraster, gjennomsiktighet, og 3D.
Amazing! ;)

E

espenj2005

Gjest
1000 takk for tipset!!!!!
Har nettop fullført 1. stage og har en klar forbedring i dynamiske kontraster og lydbilde generelt. Endelig kan man bruke ørene og følge en oppskrift. Det har vært mange frustrerende stunder med protractorer hvor man ser forskjellige ting og vinkler for hver gang man blunker. En av de større oppturene i vinylverden for min del!

Espen 8)

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
TannoyGrf skrev:
1000 takk for tipset!!!!!
Har nettop fullført 1. stage og har en klar forbedring i dynamiske kontraster og lydbilde generelt. Endelig kan man bruke ørene og følge en oppskrift. Det har vært mange frustrerende stunder med protractorer hvor man ser forskjellige ting og vinkler for hver gang man blunker. En av de større oppturene i vinylverden for min del!

Espen 8)
Det var morro å høre! :D

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
805
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Hei.

Hvordan sikrer jeg at utskrift blir riktig skalert, altså nøyaktig 1 til 1.

J

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
lyntoft| skrev:
Hei.

J
Du må inn i innstillingene for printeren din.
Du må ihvertfall velge "liggende", og så må du velge en innstilling hvor ikke printeren selv skalerer for å passe arket.
Når du har skrevet ut kan du kontrollmåle "0" punktene. Hhv. 120,9mm og 66,0mm

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Siden Allen Wright er tema her.............
Har noen hatt kontakt med han på mail i det siste?
Toveis kontakt altså :)
Jeg har forsøkt et par ganger, men ingen svar.
Brukte denne adressa: vacuumstate@bluewin.ch

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.408
Torget vurderinger
12
Jeg har hatt 2-veis kontakt med ham i det senere. Send meg en PM som påminnelse så skal jeg sjekke hvilken epostadresse han brukte når jeg kommer hjem.

L

Lars.N

Gjest
FallenA skrev:
lyntoft| skrev:
Hei.

J
Du må inn i innstillingene for printeren din.
Du må ihvertfall velge "liggende", og så må du velge en innstilling hvor ikke printeren selv skalerer for å passe arket.
Når du har skrevet ut kan du kontrollmåle "0" punktene. Hhv. 120,9mm og 66,0mm
Fiksa min med PDF leser ligger målsetteing under verktøy

Laban

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Er det virkelig ingen andre som har turt å fikle med de "inngrodde" innstillingene enda?
;)

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.916
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
FallenA skrev:
Vermin skrev:
Fortell "oss" nysgjerrige! ;)
Etter og justere såpass mye på øret så er det vanskelig og høre en helhet, men føler genrelt at det er fastere i fisken samt en litt fyldigere mellomtone. Rytmikken virker også litt bedre og ssss-ene er mindre generende

S

Stereo_Mono

Gjest
Vermin skrev:
FallenA skrev:
Vermin skrev:
Fortell "oss" nysgjerrige! ;)
Etter og justere såpass mye på øret så er det vanskelig og høre en helhet, men føler genrelt at det er fastere i fisken samt en litt fyldigere mellomtone. Rytmikken virker også litt bedre og ssss-ene er mindre generende
Som om jeg skulle skrevet det selv Vermin :). Opplever omtrent det du beskriver. Dette var en kjempe tips. Falt meget i smak her i huset :) Kjøpt meg Led Zeppelin Mothership Boksen på Apollon idag, så blir kos i kveld.

mvh
digiman

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Morsomt at andre også har testet ut, og at resultatet samsvarer med egne opplevelser.
Nå har jeg byttet litt frem og tilbake for å finne ut hva jeg liker best, og "The Guru" er kommet for å bli.
Dette kan ikke regnes i "småtingsavdeligen" heller :)

Topp Bunn