Diverse The Loudness war

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Syncrolux

    Gjest
    Fy fader, dette låter jævlig. Er det virkelig noen som gidder å høre på sånt?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Er ikke mange tilfeldigheter med lyden her og tror man faktisk ikke kan skylde på loudness war heller, er mer et kunstnerisk uttrykk.

    Albumet nådde nr 1 i 11 land, deriblant USA. Fem Grammy awards deriblant Best rock album.
    Wasting Light - Wikipedia, the free encyclopedia

    Har hørt gjennom og det funker jo på et vis, men....
     

    danelectro

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.08.2010
    Innlegg
    1.319
    Antall liker
    1.302
    Men kom igjen da. Man kan da ikke linke til en skikkelig ræva youtubekonvertering for å vise hvor dårlig lyd det er. Lyden i den videoen er temmelig langt unna plata så det blir temmelig usaklig å bruke den som "bevis" for hvor ille det er blitt.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Mulig det... jeg har ikke hørt plata.

    Men det snodige er at ting ofte låter BEDRE på youtube enn på CD eller streaming...
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Men kom igjen da. Man kan da ikke linke til en skikkelig ræva youtubekonvertering for å vise hvor dårlig lyd det er. Lyden i den videoen er temmelig langt unna plata så det blir temmelig usaklig å bruke den som "bevis" for hvor ille det er blitt.
    Guilty as charged, plata låter helt anderledes. Men du leser posten min med feil øyne.

    Denne låter mer likt plata.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Men det er et uttrykk de har jobbet hardt for å få til.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.897
    Antall liker
    107.889
    Torget vurderinger
    23
    Jeg kaller denne kategorien "asfaltsaging på nabotomta" :rolleyes:
     

    danelectro

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.08.2010
    Innlegg
    1.319
    Antall liker
    1.302
    Men kom igjen da. Man kan da ikke linke til en skikkelig ræva youtubekonvertering for å vise hvor dårlig lyd det er. Lyden i den videoen er temmelig langt unna plata så det blir temmelig usaklig å bruke den som "bevis" for hvor ille det er blitt.
    Guilty as charged, plata låter helt anderledes. Men du leser posten min med feil øyne.
    Neida, jeg skjønner hva du vil fram til, men synes bare det var så drøyt å legge til det klippet du la inn. ille er det tross alt ikke.

    Personlig synes jeg man henger seg for mye opp i denne Dynamic Range databasen og glemmer å nyte musikken - komprimert eller ikke. Men så er jo dette et hifi-forum og ikke et musikk-forum.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.263
    Antall liker
    3.695
    Blir sliten i øra av denne typen vreng. Kan man ikke vrenge på en "finere" måte som man gjorde i gamle dager.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Selv om det finnes de som er langt mer sensitiv for komprimert musikk enn meg var begge samplene AtleT linket til rett og slett grusom. Åpenbar klangredusering og hørbar distortion. Siste var adskillig bedre enn den første though.

    På lavt nivå som bakgrunnsmusikk som på radio fungerer det helt sikker veldig bra, men til å lytte til en hel plate på 80dBA vil jeg helst slippe. En låt kanskje, men ikke mer.

    Vi mennesker er utrolig adaptive og man kan fint leve seg inn i musikken selv om den er komprimert, men musikk med dynamikk og naturlig klang fra instrumenter gjør det så utrolig mye lettere. Har begynt å bli mer sensitiv for jitter, clipping og annen støy de siste månedene og når en først er bevisst på hvordan det låter er det lettere å bli tatt ut av musikken når det er ekstra fremtredende, som i disse eksemplene over.

    Det kanskje største problemet med en låt som er så flat er at der er en total mangel på følelsesmessig oppbygning som frarøver artistens mulighet til å utrykke seg slik han ønsker for å framprovosere en følelsesmessig reaksjon. Det er som om Edvart Munch måtte malt Skrik på et A6 format.
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Men kom igjen da. Man kan da ikke linke til en skikkelig ræva youtubekonvertering for å vise hvor dårlig lyd det er. Lyden i den videoen er temmelig langt unna plata så det blir temmelig usaklig å bruke den som "bevis" for hvor ille det er blitt.
    Guilty as charged, plata låter helt anderledes. Men du leser posten min med feil øyne.
    Neida, jeg skjønner hva du vil fram til, men synes bare det var så drøyt å legge til det klippet du la inn. ille er det tross alt ikke.

    Personlig synes jeg man henger seg for mye opp i denne Dynamic Range databasen og glemmer å nyte musikken - komprimert eller ikke. Men så er jo dette et hifi-forum og ikke et musikk-forum.
    Ja, jeg beklager det. Sammenlignet ikke videoen og plata før jeg la den ut, men klippet ble linket til når jeg søkte etter albumet. Derfor trodde jeg det låt greit.
    Enig med deg om Dynamic Range selv om det i det store bildet er alarmerende.

    Fikk kick av albumet til Foo fighters og begynte litt research. Kler tydeligvis dette anlegget svært godt, hadde ingen problemer med å høre hele her. Var faktisk bare kult.
    Når jeg fant ut hvor de hadde spilt inn, på hva og så dynamic range så tenkte jeg det var en passe post i denne tråden.
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.640
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Ang Foo Fighters.

    Ramlet av lasset der etter tredje plata, men du verden, de gjør seg fortsatt flid med musikkvideoene sine. Falling down gjenfortalt på utsøkt vis ila 6 minutter. Fikk lyst å se filmen igjen :)
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.263
    Antall liker
    3.695
    Hadde vært interessant å se denne i MasVis. Det er noe med denne "wall of sound" som selvsagt blir litt mye for gamle ører, men dette må jeg høre på i anlegget. Skal jo være analogt hele veien jo.

    Men fortsatt er jo forskjellen i peak og gjennomsnittlig styrke bare 4 til 5 desibel. Er det ikke det tallene sier.
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Kun med hensikt å sjekke den i MasVis stjal jeg den på nettet (såkalt "deluxe" edition...). Skal aldri høre på den, så den er allerede forsvunnet fra disken igjen. Men ja... det ser helt inni granskogen ille ut.

    Foo1.gif
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    The Flashbulb - Kirlian Selections.
    Ingen grunn til å høre på vond og flat musikk når det finnes så mye som er bra der ute.

    overview.jpg
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.202
    Antall liker
    8.599
    Torget vurderinger
    1
    Neida, jeg skjønner hva du vil fram til, men synes bare det var så drøyt å legge til det klippet du la inn. ille er det tross alt ikke.

    Personlig synes jeg man henger seg for mye opp i denne Dynamic Range databasen og glemmer å nyte musikken - komprimert eller ikke. Men så er jo dette et hifi-forum og ikke et musikk-forum.
    Hjernen vår oppfatter musikk uten dynamikk som støy.
    Man kan i allefall hevde at lite dynamikk er lite musikalsk....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.794
    Antall liker
    38.157
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Krigen er ikke over ennå. American Authors, "Oh, What a Life" (2014):

    Overview.gif


    03 - Best Day of My Life.gif


    De har vel tenkt at den der skal bli en hit, da. :rolleyes:
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hvis noe vil ha en demo av god vs RÆVA lyd, så sjekk denne:
    Humming People - Hedmark og Oppland
    Dette er live i studio, med temmelig bra lyd.

    Går man inn på hjemmesiden til bandet, kan man høre utdrag av plata. Og himmel og hav så elendig i forhold... fytti grisen.
    Musikken er jo veldig mye mer interesant å høre på i NRK sitt liveopptak.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.379
    Antall liker
    3.551
    Torget vurderinger
    49
    ZZ Top - The Best Of ZZ Top (1977) Target :cool:

    CD.jpg


    ZZ Target.gif

     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Hvis noe vil ha en demo av god vs RÆVA lyd, så sjekk denne:
    Humming People - Hedmark og Oppland
    Dette er live i studio, med temmelig bra lyd.

    Går man inn på hjemmesiden til bandet, kan man høre utdrag av plata. Og himmel og hav så elendig i forhold... fytti grisen.
    Musikken er jo veldig mye mer interesant å høre på i NRK sitt liveopptak.
    Egentlig fantastisk at band ikke hører dette. Man kan mistenke hørselskade. Noen år tilbake opplevde jeg noe tilsvarende etter å ha hørt Esther Orkester live, før slipp av den første CDen, hvorpå jeg kjøpte CDen, siden konserten var så bra.

    Det var produsert så alle nyansene de var i stand til å skape på scenen ble godt og grundig druknet.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.379
    Antall liker
    3.551
    Torget vurderinger
    49
    Audiovector Demo CD
    Ole Klifoth har plukket ut bra sanger :)

    Audiovector.jpg
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.379
    Antall liker
    3.551
    Torget vurderinger
    49
    System Audio Demo cd.
    Ser ut som Ole Withøft også har plukket bra opptak :)

    System A.gif
     

    regeli

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.09.2012
    Innlegg
    55
    Antall liker
    53
    Sted
    Middle of Nowhere
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte jeg skulle dele min erfaring med Nirvana sitt Nevermind album som er på "Pure Audio Bluray".
    Jeg kjøpte Beck sitt Sea Change album tidligere i dette format og synes den var like bra som SACDen.
    Står litt på utenlandske nettsider om Nevermind Blurayen.

    Hadde ikke Nevermind CDen og tenkte det skulle bli bra i Blu Ray lyd tenkte jeg, men jeg kunne spart de pengene.
    Smells Like Teen Spirit var først ute, her kunne jeg ikke spille noe høyt synes jeg, ble for utydelig og det skjærte i ørene.
    Det endte med at den havnet i en plastkasse istedenfor i den seriøse samlingen.

    Etter litt lesing, så bestilte jeg Nevermind albummet som MFSL Gold CD på eBay. Skulle være bedre enn original platen fra 1991 og korrekt remastered. MFSL Gold CDen er remastered fra original tape i 1996.
    Da jeg spilte samme sang som CD og ikke Bluray så fikk jeg en wow effekt. Dette er jo ordentlig innspilt og ingen skjæring i ørene.

    Jeg har hørt dårlige innspilte CDer tidligere, men at folk kan gi ut Bluray plate som ødelegger et album som allerede er bra på CD er jo krenkelse nesten. Det er og en Deluxe eller Remaster CD av Nevermind albummet og til salgs i dag, men det er samme platen som Blu Rayen er laget av.
    Etter litt leting, så får man tag i 1991 platen eller MFSL CDen, resten som selges er ikke hørbart mener jeg.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hvis noe vil ha en demo av god vs RÆVA lyd, så sjekk denne:
    Humming People - Hedmark og Oppland
    Dette er live i studio, med temmelig bra lyd.

    Går man inn på hjemmesiden til bandet, kan man høre utdrag av plata. Og himmel og hav så elendig i forhold... fytti grisen.
    Musikken er jo veldig mye mer interesant å høre på i NRK sitt liveopptak.
    Egentlig fantastisk at band ikke hører dette. Man kan mistenke hørselskade. Noen år tilbake opplevde jeg noe tilsvarende etter å ha hørt Esther Orkester live, før slipp av den første CDen, hvorpå jeg kjøpte CDen, siden konserten var så bra.

    Det var produsert så alle nyansene de var i stand til å skape på scenen ble godt og grundig druknet.
    Det går an å gi tilbakemelding til bandet via deres hjemmeside, eller på Facebook (for de som har sånt).
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.131
    Antall liker
    6.698
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    fikk besøk av en kar som ville høre hvordan den nye mix'en til en CD de skulle gi ut låt.
    Mixeren mente selv han hadde truffet på et moderne lydbilde og det måtte være slik da det tross alt var en rockelåt med mye trøkk....

    skremmende....

    mixsampe.jpg
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Dette er ikke trøkk. Det er en jevn dur. Trøkk krever da vitterlig noe mer dynamikk enn dette. Du får si meninga di om miksen...
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.131
    Antall liker
    6.698
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Dette er ikke trøkk. Det er en jevn dur. Trøkk krever da vitterlig noe mer dynamikk enn dette. Du får si meninga di om miksen...
    Dette er ikke engang en gjevn dur, det er støy. Bandet ble betenkt så håper de snur. Selv på de små tannoyene jeg har på kontoret var det direkte uspillbart. Det er for meg en gåte hvordan en lydtekniker i studio mener dette kan anses som et godt håndtverk.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Dette er ikke trøkk. Det er en jevn dur. Trøkk krever da vitterlig noe mer dynamikk enn dette. Du får si meninga di om miksen...
    Dette er ikke engang en gjevn dur, det er støy. Bandet ble betenkt så håper de snur. Selv på de små tannoyene jeg har på kontoret var det direkte uspillbart. Det er for meg en gåte hvordan en lydtekniker i studio mener dette kan anses som et godt håndtverk.
    Det kreves faktisk en del innsats for å få det til å bli så høyt, så på en måte kan du si det er et håndverk... :p
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.636
    Antall liker
    20.484
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg vil rette en takk til dere som poster i denne tråden. Det er skremmende mye dårlige cd-mastringer der ute, som man helst bør styre unna. Pga. denne tråden har jeg fått øynene opp for ur-cdene fra 80-tallet. Særlig Black Triangle og West German Target. Og en del andre. Der er det mye gull å finne, med en dynamikk man bare kan drømme om på de fleste av dagens mastringer.

    Jeg sitter akkurat nå å lytter til West German Targets mastring av Fleetwood Mac Rumours. Dette er veldig mye bedre enn andre mastringer jeg har av denne plata.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.465
    Antall liker
    2.122
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Hvis noe vil ha en demo av god vs RÆVA lyd, så sjekk denne:
    Humming People - Hedmark og Oppland
    Dette er live i studio, med temmelig bra lyd.

    Går man inn på hjemmesiden til bandet, kan man høre utdrag av plata. Og himmel og hav så elendig i forhold... fytti grisen.
    Musikken er jo veldig mye mer interesant å høre på i NRK sitt liveopptak.
    Egentlig fantastisk at band ikke hører dette. Man kan mistenke hørselskade. Noen år tilbake opplevde jeg noe tilsvarende etter å ha hørt Esther Orkester live, før slipp av den første CDen, hvorpå jeg kjøpte CDen, siden konserten var så bra.

    Det var produsert så alle nyansene de var i stand til å skape på scenen ble godt og grundig druknet.
    Det går an å gi tilbakemelding til bandet via deres hjemmeside, eller på Facebook (for de som har sånt).
    Jeg ga veldig tydelig tilbakemelding til Esther ...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn