The Music Never Stopped

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.041
    Torget vurderinger
    2
    Har de på incoming selv :)
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.588
    Antall liker
    6.678
    Hadde sjokkerende nok (Fy skam meg!) ikke hørt noe særlig på Grateful Dead før. Etter å ha lest tråden din endret det seg og nå har jeg investert i flere album. Anthem of the sun, Workingman’s dead, American beauty, Terapin station, Shakedown street og One from the vault. Liker alle sammen godt og er svært takknemlig for dette «nye» bekjentskapet :)
    Hva mener du er de neste Dead-albumene jeg bør vurdere å anskaffe meg?
     

    disch

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    152
    Antall liker
    651
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Platespiller…

    For meg har alltid LP’er og platespiller vært den den prefererte måten å lytte til musikk (konsert er en annen greie - en happening der det er mer enn bare lytteopplevelsen som teller). Selv om jeg har hatt perioder der jeg har lyttet hyppigere på CD eller på streamet musikk, vender jeg alltid tilbake til LPene. Som tidligere sagt, hadde jeg en Technics SL-1200 MkII som fulgte meg i lang tid. Nærmere bestemt 30 år. Mener jeg kjøpte den i 82 og solgte den videre i 2012. Regner med at den fortsatt går like bra hos han som kjøpte den.

    Jeg kjøpte en brukt Linn Sondek LP12 i 2012, for en anstendig pris, og var svært spent på hvordan den kom til å høres ut hjemme hos meg. En ting er å høre den i anlegget - og rommet - til han som solgte den, noe helt annet er hvordan den ville oppleves hos meg, sammenlignet med Technics’en som jeg var vant med.

    Sondeken var fra ca 1988, med Ittok LV II arm, en Benz MC-pickup og T-cable. Bortsett fra utfordringen med at den ikke kunne spille 45 RPM var den en åpenbaring.
    Her er et utdrag av mailen jeg sendte til selger etter å ha hatt Sondeken i 3 uker:
    «Det er nesten utrolig at en spiller som virker så "vaklevoren" sammenlignet med min gamle SL-1200 kan gi så flott lyd.

    Det tar nok litt tid å venne seg til en spiller med slikt fjæroppheng når man har hatt "en tanks" i så mange år, men lyden er jo det viktigste. Og lyden synes jeg er helt strålende. Masse mer detaljer i lydbildet, instrumentene er godt plassert, og "attacken" på strengeinstrumenter og trommer er mye mer livaktig, og nærmere slik instrumentene egentlig høres ut. Spilleren har også en utrolig rytme, musikken spilles vesentlig mer rytmisk presis enn på Technics'en, noe jeg ikke hadde trodd. Har heller ikke opplevd noen spor av ujevn gange og "drag" som jeg har hørt på andre remdrevne spillere tidligere…

    Første virkelige hakeslepp fikk jeg allerede første kvelden da jeg satte på "American Beauty" av Grateful Dead. Så utrolig mye detaljer jeg aldri hadde hørt før, og for første gang var det mulig å enkelt skille alle de forskjellige gitar- og vokalstemmene uten at helheten og samstemtheten forsvant. »

    Technics’en gikk fort ut døren.

    Oppgraderte litt om litt, først en Lingo strømforsyning som løste 45 RPM-problemet, og gav enda mer ro og detaljer. Så Cirkus, Trampolin 2 og ny motor, og til slutt en Linn Krystal MC pickup. Sitter i dag med en vinylrigg jeg er mer enn fornøyd med. Har lagt til en Little Fwend armløfter, som fungerer strålende og demper paranoiaen knyttet til å sovne på sofaen... Har ingen planer om nye endringer - bortsett fra selvfølgelig å fornye pickupen når det blir nødvendig.

    Det blir nok heller en MC275 til (for å gå monoblokk) og evt høyttaleroppgradering til enten Triangle Lyrr eller Triangle Alpha, dersom sjansen melder seg, før det gjøres endringer på platespilleren. Kombinasjonen LP12 med Krystal pickup, McIntosh C2500, McIntosh MC275 og Triangle høyttalere låter virkelig bra her hos meg - for mine ører, budsjett og lytteomgivelser.

    Now playing: David Bowie: ChangesNowBowie. Nydelig!
     
    Sist redigert:

    disch

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    152
    Antall liker
    651
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Beklager sent svar på denne, har ikke prioritert HifiSentralen den siste tiden, real life har tatt over. Anyway...

    Artig! Du har åpenbart startet i riktig ende av Dead-universet :) (ettersom du spør om mer).

    Av studioskiver ville jeg gått for Wake of The Flood, deretter Blues For Allah, og til slutt From The Mars Hotel. Da mener jeg du har dekket det som er verd å ha av studioskiver, selv om Go To Heaven har 2 bra låter (Althea og Alabama Getaway) og In The Dark har et par bra låter (Hell In a Bucket og West L.A. Fadeaway). Disse kan du heller finne i bedre versjoner live.

    Live er det jo sinnsykt mye å ta av. Anerkjent visdom er at du bør ha Europe 72 (eller en hvilken som helst konsert fra den turneen) og Live Dead (feb/mars 1969) den ultimate psykedelia-skiven.

    Usikker på om du opererer med LP eller CD, de jeg har nevnt sålangt er tilgjengelig i begge formater, generelt er det mye mer tilgjengelig på CD enn på LP.


    Personlige live-favoritter:
    Dick’s Picks Vol 2 (LP og CD, live 71)
    Sunshine Daydream (Veneta, Oregon 8/27/72) (LP og CD)
    Grateful Dead (aka Skullfuck) (LP og CD, live 71)
    Houston, Texas - 11/18/72 (LP og CD)
    Two from The Vault (LP og CD, live 68)
    Three From The Vault (LP og CD, live 71)
    Barton Hall, Cornell University - Ithaca, NY 5/8/77 (LP og CD)
    Fillmore West, February 28, 1969 (LP)
    Without A Net (LP og CD, live 89-90)


    På CD:
    Dick's Picks Volume 12 (74)
    Dick's Picks Volume 19 (73)
    To Terrapin: Hartford '77
    Dick's Picks Volume 10 (77)
    Ladies and Gentlemen (71)
    The Grateful Dead Movie Soundtrack (74)
    Steppin' Out with the Grateful Dead England '72
    Nightfall of Diamonds (89)
    Go To Nassau (80)

    Generelt vil jeg si at det er safe å kjøpe liveutgivelser fra 71 til og med 77, det aller meste er fett (unntak: Steal Your Face, utgitt 76, spilt i 74 - den suger, GD Movie Soundtrack nevnt over er fra samme konserter og kjempebra).

    Finnes masse bra fra disse årene også i seriene Road Trips og Dave’s Picks, men disse kan være vanskelig/kostbare å skaffe.

    Også finnes det endel store CD-bokser: Complete Europe 72 (73 disker!), Complete Fillmore West 69 (10 disker), Complete Winterland 73 (9 disker), Complete Winterland 77 (9 disker), May 77 (14 disker), May 1977: Get Shown The Light (11 disker), Pacific Northwest '73–'74: The Complete Recordings (19 disker), osv. Disse kan være dyre, og er nok for viderekommende fans, men de som er nevnt her er kjempebra :)

    Lykke til! Spør hvis du lurer på noen spesifikke utgivelser...

    Hadde sjokkerende nok (Fy skam meg!) ikke hørt noe særlig på Grateful Dead før. Etter å ha lest tråden din endret det seg og nå har jeg investert i flere album. Anthem of the sun, Workingman’s dead, American beauty, Terapin station, Shakedown street og One from the vault. Liker alle sammen godt og er svært takknemlig for dette «nye» bekjentskapet :)
    Hva mener du er de neste Dead-albumene jeg bør vurdere å anskaffe meg?
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.588
    Antall liker
    6.678
    Du verden for en god og omfattende tilbakemelding. Takker så mye ☺
    Jeg spiller både LP og CD, så det settes pris på at du tok med begge format.
    Skal titte nøye på dine anbefalinger når nye investeringer skal gjøres.
     

    disch

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    152
    Antall liker
    651
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det er ufattelig at det går an å lage så sinnssykt mye bra musikk på så kort tid - og så velge å la det ligge i hvelvet.
    Ville ikke endret selve SotT-skiva, men her er minst en dobbelt-lp til med samme kvalitet.

    ...og enda har jeg ikke startet på live-opptakene :cool:
    F473151C-264E-43C5-8431-874C2A0018DA.jpeg
     

    disch

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    152
    Antall liker
    651
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Mannen var et geni. Ønsker meg denne.

    Interessant kommentar - som fikk meg til å fundere litt. Ja, jeg vil uten tvil bruke betegnelsen geni om Prince, men hvilke andre musikere jeg lytter til passer geni-labelen på?

    Uten å nøle Miles Davis. Og, jeg vil si Jimi Hendrix - hva den mannen utrettet på 4 år er utrolig, han flyttet mange parametre, og jeg har troen på at hadde han fått leve ville han fortsatt å skape store ting.

    Men hvem andre? Bowie? Muligens. Bob Dylan? Selv om han grenser til «husgud» hos meg, er jeg jaggu ikke sikker på om geni-betegnelsen passer. Er 3 banebrytende lp’er fra 65-66 og ellers en utrolig mengde fantastisk musikk nok?

    Zappa? Muligens.

    Jeg sliter med å finne flere...
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Det er ufattelig at det går an å lage så sinnssykt mye bra musikk på så kort tid - og så velge å la det ligge i hvelvet.
    Ville ikke endret selve SotT-skiva, men her er minst en dobbelt-lp til med samme kvalitet.

    ...og enda har jeg ikke startet på live-opptakene :cool:
    Hvordan er kvaliteten på pressingen? Og lurer litt på lydkvaliteten. Har hørt at innspillingene til Prince på 80-tallet ikke var de aller beste.

    vh
     

    disch

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    152
    Antall liker
    651
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes lyden er helt knall på denne utgivelsen. Både på selve SotT og på Vault-skivene. Bernie Grundman-masterings, gode flate pressinger på god vinyl.
    Lyden på konserten fra Nederland var litt dårligere - men det er selve opptaket, høres ut som soundboard-opptak.
    Men kan ikke annet enn å anbefale boksen på det varmeste.
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Takk for vurdering!

    Litt usikker på hvilken av de tre utgavene jeg skal går for...
     

    disch

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    152
    Antall liker
    651
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    7B0664E4-A005-4F63-9B9A-3481552E1977.jpeg


    Små skritt videre, i går kom ny remote til C2500, og den nye HR085 er bra mye lekrere enn den gamle H072 :)


    Stor takk til @Dolbytor for tipset om å bestille fra AudioClassics.

    F7332817-6853-494A-A4AA-26797F39E9E2.jpeg

    Har også gått til innkjøp av en strøken MC275 Mk V, som jeg skal bruke som monoblokk sammen med den jeg har fra før.
    Men, det går er par måneder før jeg har mulighet til å koble opp dette. Uansett, den dukket opp, så da måtte jeg bare slå til...
    :)

    D4773360-48B4-4F30-8D14-B5133D1F8CEC.jpeg
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.048
    Antall liker
    21.967
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Fjernkontrollen ser bedre ut og er bedre å bruke. På HR072 sitter volumknappene på feil side etter min mening :confused:

    Gratulerer med ny McIntosh "burk" (y) :)
     

    disch

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    152
    Antall liker
    651
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Fin utgang av 2020... satser på at 2021 blir et generelt bedre år for alle.

    2B21E838-6520-4DB3-BC73-BA35218C1E63.jpeg
     

    disch

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    152
    Antall liker
    651
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Svært fornøyd med postmannens besøk i går.
    To gamle RSD-utgivelser jeg hadde misset;
    Miles Davis: Early Minor og CSN&Y 4 Way Street 3-LP-utgaven...
    Også litt gammel Wishbone Ash :)

    1DFE0B88-532D-4FFD-99CE-C68C8EE9FCD4.jpeg
     

    disch

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    152
    Antall liker
    651
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Interessant.

    «So unlike digital recorders, nervous systems care a lot about microtime, both in how they detect signals and how they interpret them.

    And the numbers really matter: Even the best CDs can only resolve time down to 23 microseconds, while our nervous systems need at least 10 times better resolution, in the neighborhood of two to three microseconds.

    In crass amplitude terms, that missing microtime resolution seems like “only” tiny percentage points. However, it carries a whopping 90% of the resolution information the nervous system cares about. We need that microtime to hear the presence and depth of sounds outside us and to sense others’ emotions inside us.»

     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Interessant.

    «So unlike digital recorders, nervous systems care a lot about microtime, both in how they detect signals and how they interpret them.

    And the numbers really matter: Even the best CDs can only resolve time down to 23 microseconds, while our nervous systems need at least 10 times better resolution, in the neighborhood of two to three microseconds.

    In crass amplitude terms, that missing microtime resolution seems like “only” tiny percentage points. However, it carries a whopping 90% of the resolution information the nervous system cares about. We need that microtime to hear the presence and depth of sounds outside us and to sense others’ emotions inside us.»

    Interessant lesing (y)
     

    disch

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    152
    Antall liker
    651
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    En aldri så liten endring i oppsettet... etter 8 år, går Triangle Quartet ut, og et par høyttalere med vesentlig større WAF er kommet inn.

    At de låter milevis bedre enn Quartet’ene, er såklart en added value :)

    Så langt, synes kombinasjonen av McIntosh rør og Audio Physic Scorpio II å være svært tilfredsstillende

    :)
    61ABF4FE-A812-4BE8-94C2-70B89A03AF9B.jpeg
     

    disch

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    152
    Antall liker
    651
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    En absolutt flott dag; en god G&T, Deluxe-utgaven av Warren Zevon’s Stand in the Fire (bestilt fra RunOutGroove 27/8/20, ankom endelig i går) og nypusset platespiller…

    Oppgradert til Lingo 4 strømforsyning og ny Krystal pick up pluss bytte av noen slitedeler og full justering…

    Dette låter helt knall :)

    09345F8B-441F-4837-BDB0-9A500775B37D.jpeg
     

    disch

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    152
    Antall liker
    651
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Godt å høre Violent Femmes igjen, sikkert 20 år siden jeg lyttet til dem sist.
    Plutselig flyttes jeg ca 40 år tilbake i tid…De var viktig i en periode, og høres fortsatt bra ut.


    D79864AB-E5AF-46DF-8740-3C1EE5E1CE6F.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn