The Ortofon Club

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    476
    Antall liker
    487
    Sted
    Oslo
    Oh shit. Hvilken spiller sitter den på. Noen som ikke er rammet økonomisk av Corona. Hva hadde du før den?
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Oh shit. Hvilken spiller sitter den på. Noen som ikke er rammet økonomisk av Corona. Hva hadde du før den?
    Jeg hadde den på en Yamaha GT-5000 spiller. Rett og slett en helt nydelig spiller, som denne PU gjorde seg veldig godt på.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan låter den? Hva hadde du før?
    Jeg har hatt:
    Rega carbon montert på en Planar 1
    Rega Elys2 montert på Planar 3
    2M Black montert på Planar 3
    2M Black montert på ClearAudio Performance DC med Tracer tonearm
    Windfeld Ti montert på ClearAudio Performance DC med Tracer tonearm

    Hele veien opp til W-Ti så har lydene blitt bedre. Da W-Ti ble montert så forsvant på en måte at lydene ble bedre. Musikk, stemmer og instrumenter bare "er der" og alt annet ble stille.
    Vanskelig å beskrive, men jeg tror jeg er innenfor når jeg sier at helt frem til W-Ti ble lydene bedre. Med W-Ti ble alt bare musikk og kos :)

    Mye penger? Ja, så vist.
    Bra? Ja, veldig bra.
     

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    476
    Antall liker
    487
    Sted
    Oslo
    Jeg har hatt:
    Rega carbon montert på en Planar 1
    Rega Elys2 montert på Planar 3
    2M Black montert på Planar 3
    2M Black montert på ClearAudio Performance DC med Tracer tonearm
    Windfeld Ti montert på ClearAudio Performance DC med Tracer tonearm

    Hele veien opp til W-Ti så har lydene blitt bedre. Da W-Ti ble montert så forsvant på en måte at lydene ble bedre. Musikk, stemmer og instrumenter bare "er der" og alt annet ble stille.
    Vanskelig å beskrive, men jeg tror jeg er innenfor når jeg sier at helt frem til W-Ti ble lydene bedre. Med W-Ti ble alt bare musikk og kos :)

    Mye penger? Ja, så vist.
    Bra? Ja, veldig bra.
    Clearaudio snurrern ser lekker ut. Ett bra hopp opp fra 2M Black. Jeg har selv Holborne spiller med pickup fra samme produsent. Laget av Benz. Pickup har vel ikke så lenge igjen. Vurderer derfor Ortofon som neste. Jeg har vurdert å kjøpe meg en Rohmann retippa eller noe. Men WTI er sikkert bedre. Gratulerer B-)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hei, mine Ortofonske brødre. Laget en spilleliste, inneholdende 8 episoder, hvor den gode Leif Johannsen tar for seg pickupene i Exclusives serien fra gamle Windfeld til Anna Diamond. Bare trykk på bildet og nyt nesten 1 time med pickup nerding


    1616694902893.png
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Der er s´gu ingen dokumentation utover det, mine ører hører...... Finner ikke "utskriv-funktionen" på de 😁
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Da la jeg til episode 9 som kom for en halvtime siden, for den som måtte være interessert.
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.176
    Antall liker
    12.666
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Eg har hatt Ortofon T-3000 i ca 30 år, å nå fekk eg tak i en MC 3000 Mk II, som han eigentleg er laga for.
    Etter montering, ein kjapp justering og obligatorisk reingjering, testa eg første sida av Knut.
    Litt meir volumiøs bass enn eg er van med frå Yamaha og Hana, men mellomtone og oppover er jo knallbra.
    Dette må vel vere årets vintagekjøp (om MC 3000 kan klassifiserast som vintage).

    MC3000m.jpg
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.176
    Antall liker
    12.666
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Nå har eg spelt litt med Ortofon MC 3000 mk II på ein SME 3009 unimproved med rimeleg godt resultat.
    Vil det bli betre på Jelco 750L? Eg er litt usikker på compliance på pickuppen.
    Nokre som har erfaringar/synspunkt?

    Peder
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.079
    Antall liker
    1.279
    Jepp! Sjekket bilder av GT-5000, og der var det :giggle: . Skulle jo ha sett det selv, da jeg har lest det meste som er skrevet av både reviews og besservissere på ymse fora her hjemme og i det store utland. Simpelthen digger at designavdelingen på Yamaha fikk tyn av forståsegpåere for absolutt alt på spilleren. Rett arm, beltedrift og møkkaplint, og så kommer absolutt alle seriøse kritikere med bare seksere på terningen. I tillegg er den IMHO den flotteste spilleren som er kommet de siste femti årene. Den er også den direkte årsaken til at jeg selv er i gang med et hjemmebygg med rett arm. Kos deg med anlegget.
    Steen
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.176
    Antall liker
    12.666
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    MC 3000 Mk II oppdatering.
    Monterte pickuppen i eit LH 2000 headshell på Jelco 750L. Kanskje litt på den tunge sida totalt, men men...
    I tillegg så kjørte eg aktivt heile vegen (RIAA på Yamaha C-70 (100 ohm)).
    Gåan! Det var som ein ny pickup. Den voluminøse bassen var borte (mistenker T-3000).
    Dette vart knallbra. Speler den eine plata etter den andre.
    Har ikkje spelt 1812 Telarc enda, men spelte Tchaikovsky sin fjerde symfoni med Cleveland symfoniorkester (Telarc).
    Ingen problem med sporing. Dette er bare ein nytelse. Like bra på jazz og anna eg har prøvd.

    MC3000Jelco.jpg
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Jeg overtok en platespiller fra en kamerat. Lurer på om noen kan gi et innspill på hvilken pickup jeg har? Nålen som stod på var knekt av og den befinner seg i Stavanger. Glemte å kjøpe ny nål. Jeg har mitt musikkanlegg i Østerrike og det står ingen skrift på selve pickupen. Men ut fra bilder på nettet lurer jeg på om det er en VMS 20E Mk2? Har tatt en skjermdump fra nettet og egne bilder. Har noen i denne gruppen anbefaling til hvilken stift jeg bør kjøpe? Det virker som at det er flere typer å velge mellom. Hilsen Eirik.😀
     

    Vedlegg

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    @EirikV - Den ligner veldig på den som ble diskutert i denne tråden:


    Forøvrig:
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svaret ditt, coolbiz. :) Det var kjekk info om de forskjellige pickupene til Ortofon.

    Jeg har vært borte fra vinylmarkedet i sikkert 25 år. Jeg hadde i min tid en MC 3000 tror jeg det var og T2000 eller T3000 trafo. Skulle få hjelp av en bekjent med riktig montering. Syntes han var uvøren, og så knakk han den nye nålen rett av. Jeg fikk innbytte på pickupen, men tror jeg måtte ut med 5.500 kr for ny pickup. Jeg hadde nok ikke god nok RIAA forsterker. Sammen med problemer med feedback gjorde at jeg solgte både platespilleren og platene. Var ikke så lurt gjort i ettertid.

    Det kan nesten høres ut som at det gjelder samme pickup, når jeg leser denne tråden. Nålen ligger i midtkonsollen på bilen i Stavanger. Jeg vet at den var svart og ikke rød. Tok den med for å få tak i riktig nål, og glemte den het ut. Jeg synes det er merkelig at det ikke er noen info eller skrift på selve pickupen. Hvis noen har erfaring med denne pickupen, hvilken nål anbefales av de som finnes i dag? Kanskje er armen for tung for VMS 20 pickupen, i følge informasjonen som er henvist til?

    Angående Akai platespilleren, så så jeg en uttalelse fra en kar i USA. Han hadde sammenlignet sin gamle spiller med en Project til ca 700 dollar, hvis jeg husket riktig. Og han foretrakk lyden av sin Akai. Tror nok den vil være god nok for mitt bruk.

    Hilsen Eirik.
     

    69Variant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2021
    Innlegg
    254
    Antall liker
    583
    Sted
    Ørland
    Torget vurderinger
    2
    DSC_2211~2.JPG

    Her er min VMS, den ser ut til og ha likt hus som din. Nye stifter dukker opp på finn nå å da. Du kan bruke flere typer men du må sjekke åpningen i din hva som går inn
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes det er merkelig at det ikke er noen info eller skrift på selve pickupen.
    Kanskje det står noe på toppen, altså på den flaten som ligger an mot headshellet.


    Et par alternative erstatningsstifter:


    Jeg mistenker at de to Jico-stiftene egentlig er identisk like, uten at jeg skal si det sikkert.
     

    69Variant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2021
    Innlegg
    254
    Antall liker
    583
    Sted
    Ørland
    Torget vurderinger
    2

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Da takker jeg for alle innspill. Det er sjelden man har produkter der det ikke står hvilken modell det er. Men skal nok finne ut av det etter god hjelp fra dere.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Om den hvite fra Thakker ikke har spor i den siden, som vender ned, så passer den nok bra ;)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Noen anbefalinger til Ohm på Cadanca Blue?
    Sitter på en FR 64 fx.
    Driver å sparker liv i platespilleren igjen.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    De kom to Ortofon armer og en SPU inn døren her. Googlet til langt på natt i går. 😊 Tror den lille armen er en SMG212 og den store er en RMG309. Noen som vil bekrefte/spesifisere eller avkrefte? Og SPU type c?
    930_173686527.jpeg
    70708765448__5B80170F-1A5D-413C-8573-AF65BF8546A5.jpeg
    70708764234__AA870700-08B7-4ED9-AEE5-A2C047DD3F69.jpeg
    70708762917__495E2EFC-1345-4399-9BFA-0860BC09AEBE.jpeg
    70708760734__EDF045DC-3F66-4927-ADF8-394D14939DF1.jpeg
    IMG_4286.jpeg
    IMG_4285.jpeg
    IMG_4283.jpeg
    IMG_0575.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn